Hildo's Racedriver Grid
Hét racespel! ...Maar niet voor Hildo

 HOME     GTA Vice City    GTA San Andreas    Nascar 2002    Racedriver Grid 2007  

 Second Life    Kleine online spelletjes

Wat is Race driver Grid?

Hartstikke goed spel, hele mensenmassa's staan er van te juichen. Racedriver Grid is een race-simulatiespel van de firma Codemasters uit 2007. Op dit moment van schrijven is het anno 2009 in de maand januari. Het is dus nog een relatief nieuw spel en het laat duidelijk zien dat de grafische ontwikkelingen niet stil staan. Bij tijd en wijle lijkt het haast of u tv kijkt in de replays. Erg mooie graphics dus, maar is het de 30 euro waard die Hildo voor het spel moest neertellen?

De hardware vs software

Het spel wordt geleverd op een DVD. Spelletje geïnstalleerd en het is ruim 8 GB groot. Het grootste spel dat Hildo tot nu toe op zijn computer gehad heeft. Er zijn allerlei instelmogelijkheden, maar de laagste resolutie 800 x 640 en zoveel mogelijk opties uitgeschakeld is voor Hildo het best.... want zijn computer trekt het anders niet. Het hoge resolutie-rijden resulteert in zwaaiende auto's want een stuurbeweging wordt met een klein tijdsverschil doorgegeven aan de auto. Heel erg vervelend, dit rijdt voor geen meter en u rijdt aldus zwaaiend als een dronkeman over het circuit. Hildo's computer is alweer iets van twee jaar oud en met een AMD Athlon64 4000+, Windows XP, een NVIDIA GeForce 8600GT grafische kaart en 1 GB geheugen gaat het dus niet lekker. De minimale systeem eisen die Codemasters voor Grid aanbeveelt, liggen evengoed ruim onder het systeem dat Hildo heeft. Te lage minimale waarden opgeven, is gangbaar onder spelproducenten. Weer een spelletje verkocht, en of de gamer er blij mee is maakt dan niet meer uit, nietwaar? Hildo naar de winkel voor 2 nieuwe DDR2 800 Mhz geheugenbankjes van 1 GB elk, misschien is er nog iets te redden. 25 euro verder blijkt de 2 GB geheugen niets uit te maken in het spelen van dit spel. Jammer, maar een nieuwe computer schaft Hildo niet aan. Het moet wel leuk blijven.

In de hoogste resolutie van 1960 x 1200 is de reactietijd op het sturen ronduit bedroevend en er is absoluut niet mee te rijden. 800 x 640 gaat redelijk, de stuurvertraging is stukken minder, maar niet helemaal weg. Dat dit verschijnsel een flinke aanslag doet op uw spelplezier, kan Hildo u alvast wel verklappen.

 

Wat is er leuk aan?

De graphics zijn uitstekend, zeker in de hoge resoluties, en bevatten heel veel detail. Het spel is ook zeer uitgebreid, erg veel racebanen, grote keuze aan automobielen, veel racedisciplines en u heeft een complete racecarrière voor de boeg. Driften is een van de disciplines, en die vindt Hildo het leukst. Waarschijnlijk omdat hij dan van de stuurvertraging het minste last heeft.

Wat is er niet leuk aan?

Het 'Niet Leuke' aan Racedriver Grid is een schier eindeloze opsomming van missers. Het spel is gemaakt door Codemasters en daar heeft Hildo al wat meer ervaring mee. Onder andere Colin McRea Rally 2000 en 2005. Dan nog DTM racedriver 2, uit het jaar 2004. Alle hebben gemeen dat het geen racesimulaties zijn maar echte arcadespellen, ze rijden ook eigenlijk allemaal hetzelfde. De auto's zien er weliswaar realistisch uit, maar rijden niet als zodanig. Superlijm aan de banden en u kunt correcties maken die nergens op slaan. Er is weinig realistisch aan. De schade is ook al onrealistisch, en er valt ook niets aan in te stellen, de wagens lijken wel gepantserd. De 24uur van LeMans rijdt u in 20 minuten en pitstops? Daar doen ze niet aan in Grid. De camerastandpunten in de replay mode: Allemaal heel spectaculair met wiebelende camera's als u er langs rijdt... maar dat heeft Hildo in het echt nog nooit gezien. Een overzicht van de race, zoals u die op tv te zien krijgt van een wedstrijd... dat bestaat niet in Grid. Wel camera's die klaarblijkelijk van vleugels zijn voorzien want ze maken in absoluut onmogelijke posities opnames en ze vliegen zelfs voor de auto langs voor een mooie 'front shot'. Hartstikke mooi voor een liefhebber van arcadespellen, maar Hildo krijgt uitslag van alle snelle camerapositie-wisselingen. 'Wat ongelofelijk jammer!', weet Hildo nog uit te brengen. Een goed overzicht van hoe u de race gereden heeft, hoe u de bochten aangesneden heeft en waar er nog wat te verbeteren is, krijgt u niet. Ook ziet u in de replay niet uw snelheid, rondetijden of op welke plaats u op dat moment rijdt.

De besturing zelf is zeer dubieus want zeer kleine correcties zijn eigenlijk niet uit te voeren. Hildo rijdt zelf met een Microsoft Force Feedback 2 joystick, en die doet het qua besturing eigenlijk altijd uitstekend en is zeer precies. Hildo vermoedt dat Grid eigenlijk gemaakt is om te gebruiken met de knoppenbesturing van gamepads, èn dat Codemasters spellen produceert die voor een ander publiek bestemd zijn dan Hildo.

Hildo's all time favoriet blijft nog altijd het spel Nascar. Het is stukken realistischer, ondanks de vergevorderde leeftijd van het spel. Als een spel er gelikt uitziet, betekent dat nog niet dat het een racesimulatie is. En die stelling is op Grid van toepassing... aldus Hildo.

 

Screenshots van Racedriver Grid

Er zijn verschillende races te rijden. Dit is de Demolition Derby, u ziet hier de start met Hildo in de blauwe wagen. Uw eigen kleurschema's blijven beperkt tot hapklare brokken. Klik, klik, klik, en u heeft uw eigen team kleuren. Echt zelf iets maken, dikke vette letters 'Hildo' op de motorkap? Dat kan niet. Jammer.

 

Er is een gelijkvloerse kruising. Hier raken de auto's elkaar en dat kan een voortijdig einde betekenen van uw race.

 

De ander kruising in de Demolition Derby is een jump.

 

Als snel lijkt de lange Amerikaan een metertje korter geworden.

 

BWM cup op de Nürenburger ring. Dit soort kleine auto's is nog redelijk te besturen zonder al te veel last te hebben van het zwaaien. Met de snellere wagens ligt dat anders.

 

Dit is wat u ziet als u rijdt. Boven in beeld in welke ronde u zit, rondetijden en welke plaats u bezet. Onder in beeld rechts, de snelheidsmeter en links ziet u gele stipjes op een streep. De streep is de weg, handig om van te voren te zien of er een bocht aankomt als u het circuit niet goed kent. De gele stipjes zijn uw tegenstanders.

 

Alweer gecrasht met dit ding. Hildo is er zat van. Volgende race!

 

Classic Muscle! Racen met die ouwe rommel. Dit gaat prima, want Hildo merkt van de niet helemaal lekkere besturing in Racedriver Grid niet zoveel als hij met deze auto's rijdt, die dweilen van zichzelf al, en dat doen de èchten ook.

 

Hier gaat het natuurlijk om. U werkt zich in uw carrière als coureur steeds verder omhoog. Dit interesseert Hildo verder weinig, hem gaat het alleen om het racen. Al die toestanden er omheen zorgen er wel voor dat u tamelijk veel extra tijd kwijt bent. De interface had eenvoudiger gemogen van Hildo.

 

Drift GP. Hier gaat het om zolang mogelijk een drift door te zetten. Dat wordt beloond met punten. Tegenstanders heeft u niet op de baan, dus die zitten ook niet in de weg als u net met uw 'Driftlegend' drift bezig bent. Dit is misschien wel de leukste tak van autosport binnen Racedriver Grid, vindt Hildo. U kunt natuurlijk ook driftraces rijden waar u wél tegen tegenstanders rijdt.

 

Af en toe wat extra centen verdienen in de optie 'Driver Offers'. Hier een testrit in Milaan om onder een rondetijd van 1.26 minuten te komen. Hildo moest een keer of vijf 'restart race' gebruiken voordat hij eindelijk onder de 1.26 minuten kon duiken. 180.000 euro mee verdiend, kan Hildo weer uitgeven aan raceauto's die hij mag, en soms moet, kopen om aan een specifieke race mee te rijden.

 

Net nieuw gekocht, een Dodge Viper. Een race in San Francisco, en Hildo won natuurlijk... na een paar herstarts. Even de baan leren kennen.

 

De race met de Viper ging prima, u ziet hierboven dat Kenny Rije, dat is Hildo, bovenaan staat. Dit scherm krijgt u na elke race te zien. Jammer dat de makers van Grid vergeten zijn om er bij te zetten om welke race het ging.

 

Hildo's conclusie

Grafisch ziet het spel er mooi uit, maar een echt realistische racegame is het niet. Sterker nog, het lijkt er niet eens op. Het Arcade gehalte is zeer hoog en dat is iets wat Hildo persoonlijk niet zo aanspreekt. De wisselende camerastandpunten tijdens de re-play zien er spectaculair uit, maar het blijft bij spectaculaire snel afwisselende standpunten. Een goed overzicht van de gereden race ziet u niet. Kortom, not Hildo's piece of cake. Het niet langer gemaakte spel Nascar van Sierra / Papyrus steekt met kop en schouders boven Racedriver Grid uit, in ieder geval als het om het realiteitsgehalte gaat.

 

 HOME     GTA Vice City    GTA San Andreas    Nascar 2002    Racedriver Grid 2007  

 Second Life    Kleine online spelletjes