Hildo's kajak!
De Prijon Kodiak expeditiekajak - In detail!

 Back   

Prijon Kodiak

'Tjonge, dit is echt een mooi ding zeg', mijmert Hildo. Wat een verschil met de Granta. Wel een smak geld, dat zeker. Als u denkt dat het financieel allemaal wel erg gemakkelijk gaat met Hildo's hobby's omdat dat hij ruim boven modaal zit, dan vergist u zich. Deze kajak betekent letterlijk een netto maandloon! Maar dat kan Hildo niets schelen, hij bespaart wel ergens anders. De boot is de investering dubbel en dwars waard. Het avontuur straalt er vanaf en hier gaat hij nog heel wat mee beleven. Hildo is er hartstikke blij mee en voelt zich de koning te rijk!

Volvo kajak

Met afmetingen van 518 cm lang x 59cm breed en een gewicht van 28 kilo is dit best een forse kajak. Ook het totaal volume is met 390 liter groot en dat betekent veel binnenruimte voor zowel Hildo als zijn bagage. Onder de beide dekluiken zit in totaal 177 liter bagageruimte verstopt en daarmee is Kodiak eigenlijk de varende tegenhanger van zijn Volvo 940. Niet supersnel of blits, maar wel ruim, duurzaam en verrekte handig! Heel erg mooi is, dat de kuip dusdanig van afmeting is dat hij in deze kajak wl gewoon kan gaan zitten om vervolgens zijn benen probleemloos naar binnen te schuiven. Dat is een groot voordeel bij het aan boord klimmen van een wiebelige kajak. Super dus!

 

Dagluik

Een schroefdeksel, direct voor de peddelaar gemonteerd, de enige logische plaats voor een dagluik. Het geeft toegang tot wat u onder handbereik wilt hebben tijdens het varen. Het deksel heeft verdiepte inhammen voor een goede grip, maar er blijft natuurlijk water in staan en dat betekent dat u voorzichtig moet zijn wanneer u het deksel opent. Details, maar toch niet helemaal goed over nagedacht.

 

Dagluik geopend

Wat drinken, shag, fototoestel, er past van alles in. De inhoud zit tussen uw knien, dus het zit niet in de weg tijdens het varen. U ziet een liter pak jus d'orange zitten, en er is ruimte voor meer spulletjes. Het deksel zelf zit vast aan een lijntje, dus verliezen lukt niet. Andere zaken, als bijvoorbeeld een waterkaart is onder het net te plaatsen. Uitstekend.

 

Dagluik voering

Het is gemaakt van hetzelfde spul als een wetsuit. Iets rekbaar dus en ruim genoeg wat Hildo betreft. Nu maar hopen dat het heel blijft.

 

Zitje

Het zitje is zonder meer luxe te noemen, en het zit prima. De basis is van hardplastic met daarop een los stuk voering van een soort schuim met nopjes. Het zuigt geen water op en het zit uitstekend, voor zover Hildo het nu kan beoordelen.

 

Rugsteun

Fors bemeten, en ook deze zit uitstekend. Hildo vraagt zich wel af of dit op de lange duur heel blijft. De twee pennen van het rugsteuntje dienen in de twee daarvoor uitgespaarde gaten in het zitje te worden gestoken. Erg diep gaan de pennen van de rugsteun er niet in, een beetje krakkemikkig systeem lijkt het Hildo. Een riem achter het rugsteuntje moet de pennen wat ontlasten. Hildo heeft het idee dat dit beter gekund had, maar misschien valt het in de praktijk best mee.

Sleutel

De sleutel die u ziet, zit vast aan de band van het rugsteuntje. U kunt hem gebruiken om zowel het zitje als de kniesteunen af te stellen.

 

Afstelling zitje

Hiervoor dient u de sleutel te gebruiken die achter de rugsteun is bevestigd. Het zitje is traploos naar voren of naar achteren te verstellen, al naar gelang uw voorkeur.

 

Voetsteunen

Kijkje in het vooronder. Hier is ruimte genoeg, Hildo's voeten passen er zelfs in met zijn cowboylaarzen aan! Het grote donkere ding is het waterdichte schot. Links en rechts ziet u de voetsteunen zitten. Deze zijn verstelbaar door ze langs de geleiderails te schuiven die aan de zijkant van de boot bevestigd zijn.

 

Kniesteunen

Een goed contact met de kajak is belangrijk, heeft Hildo gelezen. Net als het zitje, is ook de kniesteun naar voren en achteren af te stellen. Als het niet goed zit, is er natuurlijk ook zelf wel iets te fabrieken. Volgens Hildo zit het op dit moment niet slecht.

 

Roerkabel geleiders

Om de kabels van het, eventueel te plaatsen, roer te geleiden zijn deze tubes die aan de achterzijde uit de boot steken. Eentje links en eentje rechts. Op dit moment niet in gebruik, maar wat niet is kan nog komen..

 

Kajak beugels pas maken

De boot dient een beetje redelijk in de beugels te liggen om voor de hand liggende redenen. Passen en meten, wat Hildo hier doet, bleek naderhand niet eens nodig want door direct aan de beugels te trekken als ze op de dakdragers gemonteerd zijn, is ook een prima manier om ze een beetje op de juiste maat te buigen.

 

Klaar!

Hildo's Volvo vers voorzien van de dakdragers, kajak beugels en kajaks. Alles zit stevig vast. Niets staat hem nog in de weg om te kajakken waar hij wil. Als u van dit plaatje geen zin krijgt om te kajakken, Hildo wel hoor!

Vervoer

Mobiel zijn met uw kajak is een noodzaak om op de meest uiteenlopende plekken te kunnen kajakken. Hildo heeft daarom besloten zijn al weken te koop staande Volvo voorlopig te houden. Een paar piepschuim platen op het dak en het gaat al. Maar alleen voor nood, want een kajak wil wel gaan schuiven heeft Hildo al gemerkt. Een goede, degelijke bevestiging is dus noodzakelijk want een kajak die van het dak vliegt op de snelweg is niet de bedoeling. En het waait hard hoor, op zo'n autodak! Een paar dakdragers heeft Hildo al tweedehands opgescharreld, die komen binnenkort. Kajakdragers, die aan de dakdragers gemonteerd gaan worden, zijn nieuw aangeschaft. Zelf maken kan ook, maar Hildo kan z'n tijd wel beter besteden. Aan kajakken bijvoorbeeld!

 

Achterste luik

Hier het grote luik aan de achterzijde van de boot. Het is een joekel en het geeft toegang tot het zeer ruim bemeten waterdichte compartiment. Het ervoor geplaatste netje is weer handig voor een regenpak of iets anders wat u bij de hand wilt hebben tijdens het varen.

 

Achterste compartiment

Hier ziet u hoe groot het achterste compartiment, met 114 liter inhoud, in de praktijk is. Ook de toegang is prettig groot. In de boot ligt een gewone sporttas die zover mogelijk naar voren geschoven is. Achter is er nog steeds een zee van vrije ruimte, helemaal tot in de punt toe. En dat geldt zowel achter als voor. Deze boot is een echte pakezel, er gaat zeker meer in dan er op Hildo's motor past. Ruim voldoende dus voor lange vakanties zonder elke dag boodschappen te hoeven doen. Perfect voor die expeditie in Groenland, of iets dichterbij natuurlijk.

 

Kliksysteem

De luiken zelf wordt vastgehouden door banden met een snel en simpel klik systeem. Hier kan weinig aan stuk.

 

Het voorste luik

Zowel het voorste als achterste luik werken volgens een identiek systeem. Een waterdicht, soort schuimrubberachtig, dekzeil wordt over de toegang gespannen. Daar bovenop komt het dekluik zelf. Het dekluik verliezen kan niet, want het zit aan n zijde vast aan de boot..

 

Dekzeil

Na het dekzeil verwijderd te hebben, krijgt u toegang tot het waterdichte compartiment. Het dekzeil weer plaatsen is lastig, want het zit behoorlijk strak gespannen. De witte ring is een stuk rond elastiek, dat aan het zeil vast zit, en dient in de daartoe ontworpen rand van de boot te vallen voor de perfecte afdichting. De ruimte in het voorste compartiment is wat kleiner dan het achterste, 63 liter. Evengoed passen twee dikke winterjassen, een kajak transportkarretje, olijfolie, koekenpan, doosje eieren en een brood er moeiteloos in.

 

Draag handvat

Handvatten om te dragen zijn erg handig, zeker aan de voorkant want u krijgt niet goed grip op de schuin oplopende boeg. Zowel voor als achter zit een handvat gemonteerd. Als de Prijon goed vol geladen is, gaat u er echt niet meer alleen mee aan de wandel.

150 kilo lading

De maximale belading van de boot is 150 kilo, en dat is inclusief peddelaar. Hildo weegt zelf 80 kilo, dus er mag nog 70 aan bagage bij. Aangezien het eigen gewicht van de boot 28 kilo bedraagt zou een volgeladen boot, in Hildo's geval, maximaal 98(!) kilogram mogen wegen. Zelfs met z'n tween is zo'n gewicht een hele sjor.

 

Anti-diefstal beugeltje

Kan worden gebruikt om met een staaldraad en een slot het in de gauwigheid meenemen iets moeilijker te maken.

Goedkoop

Maar het is geen gezicht. Met zo'n beugeltje zet u elektriciteitskabels vast in uw tuinhuisje. 'Wat ziet dit er el cheapo uit zeg', meent Hildo. Volgens hem is het niet eens van roestvast staal, een echte afknapper op deze verder zo mooi afgewerkte boot. Waarom geen ronde RVS-ring die mooi weg te klappen is in het voorgevormde materiaal van de boot?

 

Roer bevestiging

Een roer is optioneel leverbaar. Kost volgens Jan van Daalen 139 euro, wat alweer een flink bedrag is. Het roer had Prijon er ook wel standaard bij mogen leveren voor het geld wat de kajak gekost heeft. Maar, zo werkt de handel niet. Of er later nog een roer aangeschaft gaat worden, moet Hildo nog even bekijken. Eerst maar even varen.

 

Kajak beugels. Past niet?

Voor er gevaren kan worden eerst fatsoenlijk vervoer. De tweedehands, op lengte aangepaste, Mont Blanc dakdragers passen prima op de Volvo, gewoon vastklikken en ze zitten als een huis. De kanobeugels zelf worden eenvoudig met een beugeltje aan de dakdragers vastgeschroefd. Ze zijn met dik plastic omwikkeld om beschadigingen aan de kajak tegen te gaan. Dan de kajak op de beugels, maar dat past niet echt lekker. Geen wonder natuurlijk, kajaks verschillen nogal wat van elkaar en dit zijn gewone universele beugels, maar daar gaat Hildo wat aan doen.

 

Dommekracht

Ach, het valt heel erg mee hoor. Zelfs Hildo verbuigt deze beugels vrij gemakkelijk want ze zijn van relatief zacht staal gemaakt. Als de beugels eenmaal op de dakdragers gemonteerd zijn is de laatste fine-tuning gemakkelijk met de hand te doen door even aan de beugel te rukken, maar dat merkte Hildo pas na de bodybuild oefeningen hier op de grond...

 

 Back