2e bezoek Hobbywerkplaats
Hoe Hildo zijn S fris en fruitig houdt!

 Back   

Kapot tussenlager aandrijfas (cardanas)

Na het hitteschild gedemonteerd te hebben, een grote plaat die tussen uitlaat en aandrijfas zit om excessieve warmte uit het passagierscompartiment te weren, is het kapotte tussenlager eindelijk duidelijk te zien. Het huis van het lager zit met twee bouten vast aan het chassis. Ingespoten met wat WD-40 en het was gemakkelijk los te schroeven.

 

Cardanas voorzijde is los

De flens van de cardanas zit met drie bouten vast aan de hardyschijf, een rode rubberen ring. De hardyschijf zit op zijn beurt weer met drie bouten vast aan de flens van de uitgaande as van de automaatbak

 

Loswrikken hardyschijf van differentieel flens

Met een stang wrikt Danker de hardyschijf / cardanas los van de flens van het differentieel, terwijl Hildo de cardanas ondersteunt. Eerst aan de voorzijde bij de automaatbak, daarna aan de achterzijde

 

Tweedelig

De cardanas, een holle buis, bestaat uit twee gedeelten. Links, die met die leuke kleurtjes, is het voorste stuk en rechts is het achterste gedeelte. Het is een verbinding met splines, het zit verder niet aan elkaar vastgeschroefd.

 

Close-up tussenlager

Het kapotte tussenlager rechts, het nieuwe ziet u links. Nu moet het tussenlager eraf en de nieuwe erop. Ook voor de Hobbywerkplaats de eerste keer dat dit lager vervangen wordt.

 

Snijden

Om het oude lager te verwijderen gaat er een poelietrekker gebruikt worden, zo gaat dat met lagers. Het tussenlager bestaat uit het lager, een groot stuk rubber daaromheen en de metalen beugel/houder. Hildo snijdt het rubber stuk, zodat met de poelietrekker straks grip op het eigenlijke lager kan worden verkregen.

 

Tweede poging

Aha, dat gaat beter! Met de simpele tweeklauw een prima grip. Het lager zit erg vast, het heeft er vast 26 jaar opgezeten, maar na een beetje warm stoken en wat WD-40 duurt het niet lang of het lager geeft zich gewonnen.

 

Hardyschijven vervangen

Nu de cardanas er toch af is worden de rubberen trillingsdempers, de hardyschijven, ook maar gelijk vervangen. Dat gaat met een stompe beitel, ze zitten aardig vast. Misschien zijn ze nog goed, maar nieuwe zijn vast beter en voorkomen het vroegtijdig nogmaals moeten loshalen van de aandrijfas. Daar zit Hildo niet op te wachten. Let u wel op dat u de voorste en achterste niet verwisselt?

Ze zijn verschillend.

 

Montage hardyschijf

Het ding wordt met drie bouten weer aan de flens van de cardanas vast geschroefd. De drie overige bouten worden gebruikt om het hele spul weer aan de flens van de versnellingsbak en differentieel vast te zetten.

 

Cardanas er weer onder

In omgekeerde volgorde gaat de cardanas er weer onder. U ziet, hij kan er precies tussendoor.

 

Nieuw tussenlager

Ook al weer zo'n mooi gezicht. Operatie tussenaslager vervangen, lijkt volledig geslaagd. Achteraf gezien is het niet eens zo heel erg moeilijk, als u maar weet hoe het moet. Twee paar handen en een brug is overigens niet verkeerd.

 

Achterremschijf passen

Nadat de oude eraf is kan de nieuwe erop, maar die past niet. Binnenin de schijf zitten twee remschoentjes van de handrem, die overigens met een voetpedaal bediend wordt, en die schoentjes steken te ver uit.

 

Remschijf past

De remschijf zit erop en de remklauw is voorzien van nieuwe remblokjes. De oude blokjes worden natuurlijk niet weer gebruikt want ze zijn niet geheel vlak, en dat is zonde van de nieuwe remschijf. Het terugdrukken van de remzuigers in de klauw kan lastig zijn als u het goede gereedschap niet heeft, maar de Hobbywerkplaats is voorzien van een gigantische waterpomptang die daar prima voor geschikt is. Remklauwen er weer op, goed vastschroeven, en de achterremmen zijn klaar!

 

Voorwielas

De as waarop de naaf met de wiellagers zit.

 

Binnenzijde van de naaf.

Aan de achterkant zit een oliekeerring die het binnendringen van water en vuil tegengaat. De vijf lege boutgaten zijn voor de montage van het wiel. De vijf bouten die er nu nog inzitten verbinden de remschijf met de naaf

 

Remblokken vr.

Behalve de schijven, waren ook de blokken hoognodig aan vervanging toe. Bij het losnemen van de oude blokken brokkelde er al een stuk van de, al heel erg dunne, remvoering spontaan af.

 

Remschijven en de rammelende voortrein

Hildo doet verwoede pogingen om de remklauw te monteren die van nieuwe remblokken is voorzien, hoe simpel kan het zijn, maar erg lukken wil het niet. Danker maakt alvast een begin met de spoorstangen.

 

Voortrein

De anderen zijn bezig met het loshalen van de drie spoorstangen en de twee reactiestangen. Ook daar verloopt niet alles op rolletjes, het is een oude Benz en dan gaat het soms wat moeilijk. Hildo is nog steeds eindeloos aan het klooien met de linker voorremklauw. Uiteindelijk monteert Hans, behalve de voorschijven, ook beide voorremklauwen. Op zo'n moment is het mooi dat u er niet alleen voorstaat.

 

Ruimte maken

Om ruimte krijgen om de reactiestangen te kunnen aanpakken, wordt de vooras iets naar voren getrokken.

 

Klaar!

Alles zit erop en is klaar voor weer duizenden kilometers. Alwr met dank aan Hans en Danker want Hildo heeft hier geen vinger naar uitgestoken, behalve het indraaien van het draadeind in de reactiestang (foto hier rechts boven). Toch is ook hij de hele dag druk bezig geweest. Echt!

Nieuwe motorsteunen... later.

De oude, van ingezakt rubber voorziene, motorsteunen vervangen is vandaag niet meer gelukt. Geeft niet, Hildo heeft ze mee genomen naar huis, die worden bij een volgend bezoek aan de Hobbywerkplaats gemonteerd. Haast heeft het niet.

 

Losdraaien cardanas voorzijde

Bezig om de cardanas los te draaien aan versnellingsbakzijde. Gaat prima met een luchtsleutel, want er is net voldoende ruimte voor. De aandrijfas kan onder de auto weggehaald worden zonder de uitlaat te demonteren. Dat is mooi, want de uitlaat ziet er al niet zo best uit en van demontage wordt ie vast niet beter. Aan de achterzijde van de wagen de uitlaat even uit de rubbers en iets naar opzij bewegen is voldoende om de aandrijfas te kunnen verwijderen.

 

Losdraaien cardanas aan achterzijde bij differentieel

Gaat net zo als bij de voorzijde

 

Cardanas is los

Hier ziet u hoe het systeem werkt. De ronde hardyschijf zit nog aan de flens vast van de cardanas, maar is los van de flens van het differentieel. De pen in het midden van het differentieel is een paspen voor de cardanas. Drie stalen bussen die in de rubberen hardyschijf gegoten zitten, steken iets uit richting de flens van het differentieel en vallen daarin. De drie andere stalen bussen van de hardyschijf stekken iets uit naar de andere zijde en vallen in de flens van de cardanas. Dus, zelfs nadat de bouten verwijderd zijn, houden de stalen bussen van de hardyschijf het spul nog steeds op z'n plek. Daarom moet er een staaf / breekijzer gebruikt worden om de toestand iets uit elkaar te drukken voordat de cardanas uiteindelijk losgenomen kan worden en achterwaarts, tussen de uitlaat en differentieel door, van de auto verwijderd kan worden.

Het principe is simpel, maar Hildo was blij dat Danker er bij was. Alleen was het hem zeker niet gelukt.

 

Close-up splines

Hier een close-up van de verbinding tussen de twee gedeeltes van de cardanas. Er komt een nieuwe rubberen stofkap overheen en een dikke lik vet voor de splines lijkt Hildo ook een goed plan.

 

Eerste poging

Een drieklauws poelietrekker is een lastig ding. Steeds glipt er een klauw vanaf. Dit is niks.

 

Montage nieuw tussenlager

Met behulp van een stukje speciaal gereedschap, een buis met de goeie diameter, speciaal door Danker gemaakt voor deze operatie, wordt het nieuwe tussenlager moeiteloos weer op z'n plek getikt. Rustig aan en goed kijken dat u het niet scheef tikt. Ook even opletten dat de nieuwe er net zo opgaat als de oude eraf gekomen is. De ophangbeugel van het tussenlager is niet symmetrisch en het lager er heel weer afkrijgen om het om te draaien, zou wel wel eens lastig kunnen worden.

 

Het nieuwe tussenlager

Wat is ie mooi h? Deze doet het vast jaren en jaren, kilometers en kilometers. Waarschijnlijk zelfs langer dan de auto zelf, hoopt Hildo in ieder geval, want zo vreselijk leuk is de cardanas onder uw wagen wegtrekken nu ook weer niet.

 

Nieuwe hardyschijf in doos

Zo wordt ie geleverd. Doosje, schijf en bevestigingsmateriaal. Ziet er k al zo mooi uit als het nieuw is, dus een foto waard.

 

De cardanas is klaar!

U bent onderhand spuugzat van alle lagers, cardanassen en hardyschijven, maar Hildo nog niet hoor! Dit is de eerste keer dat hij echt aan een auto sleutelt, weliswaar met hulp en onder begeleiding, maar toch. Zo'n moment komt maar n keer, dus dat moet uitgebuit worden.

Bent u er klaar voor? Dan gaat het nu weer verder met de montage van de cardanas.

 

De cardanas zit weer vast

Nieuwe hardyschijven voor en achter. Het ziet er, wat Hildo betreft, prima uit.

 

Volgende stap: Nieuwe remschijven rondom!

De remschijven waren behoorlijk ingesleten, dus aan vervanging toe. Remschijven van een auto vervangen, heeft Hildo nog nooit gedaan. Eerst de wielen eraf en alle remklauwen, die elk met twee bouten vastzitten, verwijderen. Hier Hildo aan het borstelen om wat roest weg te halen zodat de remschijf er makkelijker af kan. In principe kunt u een achterremschijf zo van de auto halen, maar ze zitten vaak behoorlijk vastgeroest aan de naaf. Dat weet Hildo nog van vroeger... toen kreeg hij ze er niet af. Ook hier zitten ze erg vast en er moest nog flink met een hamer gewerkt worden om de schijf te lossen..

 

Handremschoentjes afstellen

De remschijf past niet over de remschoentjes van de handrem. Met een paar kleine geciviliseerde tikjes op het, met WD-40 ingespoten, wormwieltje draait u de remschoentjes verder uit elkaar, of verder naar elkaar toe, al naar gelang de behoefte. Als de remschijf er net overheen wil, is het goed.

 

Voorremschijf loshalen

Terwijl Hildo nog bezig is met de achterremmen, pakt Hans de voorremmen aan. Dat gaat razendsnel, oefening baart kunst. In de naaf zitten twee conische lagers, aan beide zijden van de naaf eentje. Het ziet er verder goed uit en de lagers gaan er straks gewoon weer in.

 

Voorremschijf gemonteerd

De stofkap aan de buitenzijde sluit het lagergedeelte af tegen water / vuil en houdt het vet binnen. Valt het u ook op dat er geventileerde schijven opzitten aan de voorkant? Dat een set remschijven rondom plus bijbehorende remblokken maar 130 euro kost, als u even uitkijkt waar u shopt, is haast niet voor te stellen. En direct kromme schijven, dat schijnt erg mee te vallen. Een enkele voorremschijf voor Hildo's BMW K1100 motorfiets kost al bijna 200 euro, per stuk en zonder blokken... Een S-klasse duur? Bezuinigen op remmen is in ieder geval niet nodig.

 

Remklauw vr

De nieuwe remblokken zijn dik en lastig op de klauw te krijgen. De zuigers moeten volledig teruggedrukt zijn. Lijkt een simpel klusje, maar Hildo heeft het er moeilijk mee.

 

Spoorstang en reactiestang kogel

De bovenste stang is n van de drie nieuwe spoorstangen. Gammele kogels in de spoorstangen geeft klapperende wielen, meer speling op het stuur en daardoor een wat zoekend rijgedrag. Hoe het onderste driehoekige ding heet weet Hildo niet, maar het is de bevestiging voor de reactiestang. De reactiestangen, er zit eentje achter elk voorwiel, zorgen ervoor dat de wielen niet naar achteren kunnen bewegen als u remt. U ziet er een pen uitsteken, hieraan zit het draadeind en de kogel van de reactiestang. Die kogel was bij de oude gammel en dat geeft ook klapperende geluiden tijdens het rijden over oneffenheden als klinkers en putdeksels.

 

Oude reactiestangkogel-ding-constructie

Het onderste gedeelte zit in de driehoekige 'reactiestangbeugel' die tegen het chassis geschroefd zit. Aan de onderkant van het stuk 'draadeind' zit de kogel, en zelfs met de hand is duidelijk te voelen dat er speling op de kogel zit. Rijp voor de recycling.

 

Reactiestang montage

Hier het indraaien van het draadeind in de reactiestang. Het is de bedoeling dat ie ongeveer weer net zo komt te zitten als de oude, dus helemaal naar binnen en dan twee hele slagen terug. De fijnafstelling moet Hildo later laten doen bij een bedrijf dat auto's kan uitlijnen, de uitlijning zal na de montage van allerlei nieuwe stuurstangen zeker niet meer goed zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Stuurstangen warboel

U vraagt zich af wat precies wat is en waar het zit? Hildo wist het ook niet, dus hier een, kleurenblinden onvriendelijke, verduidelijking van het geheel.

Groen = spoorstangen

Rood = reactiestangen

Geel = stuurdemper (niet vervangen)

 

 Back