Hildo's 230S - Het onderhoud!
Een W111 uit 1967. Tuffen voor een prikkie?

 BACK 

Hildo heeft zijn Mercedes 230S uit 1967 15 jaar in bezit gehad, van 1991 t/m 2006. Erg handig is hij niet dus, behalve olie verversen, kleppen en ontsteking stellen, spuitwerk en wat andere dingetjes moest vrijwel alles worden uitbesteed. De prijzen die u ziet zijn dus meestal incl. werkloon. Zo gaat dat als u twee linkerhanden heeft.

Pas in 1995 is de wagen ingezet voor dagelijks vervoer omdat toen de regeling van kracht werd dat klassieke auto's, van 25 jaar of ouder, geen wegenbelasting meer verschuldigd waren aan de Nederlandse Staat. Aldus LPG erop en knorren maar. De kilometerteller van deze Mercedes ging maar tot 99.999km, dus klokje rond heeft deze wagen wel meegemaakt, ook al voordat Hildo de eigenaar werd. Dus... is een 230S op LPG goedkoop rijden of was een gloednieuwe auto, een economisch betere keuze geweest? U ziet hier de volledige onderhoudshistorie en kunt het zelf beoordelen..

 

Aanschafkosten:

33.500km - 1991 - 9000 gulden - Jaguar XJS V12, die Hildo in 1988 voor 9000 gulden kocht, geruild tegen deze Mercedes-Benz

 

Vaste kosten:

Verzekeringspremie - Klassieker (ruim 200 gulden en nu, anno 2010, betaald Hildo 95 euro voor zijn 1983 280SE).

Wegenbelasting - Geen

 

Gemiddeld verbruik LPG: 1:7.5 (laagste 1:8.2 bij 100km/h constant op de snelweg)

 

Onderhoudskosten:

Hildo heeft van 1991-1995 op benzine ongeveer 7.500km met de wagen gereden, maar met name heeft ie in de tuin gestaan, roestend in het lange gras, vanwege een gebrek aan financiën om met deze auto te kunnen rijden. Dat deed de gerestaureerde wagen geen goed. Toen werd de auto belastingvrij en het financiële plaatje stukken interessanter. Voor de wagen weer in gebruik genomen kon worden moest er wel behoorlijk in geďnvesteerd worden, laswerk, remmen zaten gedeeltelijk vast, uitlaat weggeroest enzovoort.

De bedragen zijn guldens (Hfl.) en later euro's.

41.000km - 11/09/1995 - Hfl. 2916 - Fuseekogels L&R, nieuwe achterveren, 4 banden, div. onderhoudswerk (oa lassen), uitlaat

                                                           spruitstuk, remmen gerepareerd, APK

--------km - 03/10/1995 - Hfl. 13 - Boekje met internationale LPG tankplaatsen i.v.m. buitenlandse ritten

--------km - 05/10/1995 - Hfl.1495 - RVS uitlaat, met 2 dempers, vanaf uitlaatbocht (USA cars in Kielwindeweer)

--------km - 21/10/1995 - Hfl.39,30 - Tectyl

--------km - 25/10/1995 - Hfl.2000 - LPG inbouw met 85 liter tank door Klip Uithuizen

--------km - 26/10/1995 - Hfl. 38,30 - 6 bougies (Platinum)

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 14,75 - V-riem

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 15,75 - Verloopnippel LPG

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 39,95 - Bougiekabels

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 29 - Koelvloeistof & spuitbus antivocht

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 55 - Mercedes ster (gestolen)

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 4,50 - Antivocht kap over verdeelkap

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 85 - Bobine

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 10 - Rotor (nog niet gemonteerd)

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 12 - Schoonmaakspul om carburateurs door te spoelen

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 450 - Div. laswerk aan bodem

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 29,95 - Antivries

--------km - xx/xx/1995 - Hfl. 9 - Busje anti radiateurlek poeder

--------km - 29/02/1996 - Hfl. 300 - Nieuw radiateurblok in radiateur

--------km - 16/03/1996 - Hfl. 4 - Autoradio rommelmarkt

--------km - 23/03//1996 - Hfl. 32,75 - Bus zwarte verf

--------km - 27/03/1996 - Hfl. 337 - Gereviseerde ruilstartmotor laten inbouwen

--------km - 03/04/1996 - Hfl. 59 - Werkplaatshandboek Mercedes

56.000km - 06/04/1996 - Hfl. 20 - Olie ververst (2x achter elkaar)

                                       - Hfl. 45 - Slick-50 behandeling

                                       - Hfl. 7,50 - Oliefilter

--------km - 20/04/1996 - Hfl. 35 - Grote bus (25kg) tectyl gekocht

                                       - Hfl. 15 - Doosje met 10 NGK BP6ES bougies

                                       - Hfl. 37,50 - Nieuwe kenteken plaat, voor (luxe uitvoering)

57.290km - 27/04/1996 - Hfl. 85,50 - Klepstel gereedschap

                                       - Hfl. 12.95 - Voelermaten

                                       - Hfl. 200 - Nieuwe benzinepomp (oude lekt)

57.643km - 08/05/1996 - Hfl. 313,02 - Kleppen stellen met montage van 6x 3.5mm klepstelplaatjes uitlaten (garage)

 

60.470km

Tussenstand Sept. 1995 t/m Mei 1996.

19.470km kostte Hfl. 8760,72 (Hfl. 0,45 per kilometer) (excl. brandstof)

 

60.470km -14/06/1996 - Hfl. 1205,57 - Nieuwe koppelingsplaat, drukgroep, druklager + kogelkopjes schakelstang

62.334km - 06/06/1996 - Hfl. 30        - Nieuwe binnenband (lek), links voor

62.388km - 08/06/1996 - Hfl. XX      - 6x NGK BP6ES bougie (reeds eerder betaald)

65.816km - 07/08/1996 - Hfl. 20       - Div gloeilampen preventief vervangen

66.792km - 19/08/1996 - Hfl. XX      - rotor ontsteking gemonteerd (reeds eerder betaald) + ontsteking & kleppen gesteld

                                       - Hfl. 17       - Oliefilter (7), Olie ververst (10)       

70.615km -01/09/1996 - Hfl. XX       - Kleppen gesteld na vakantierit Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland

71.146km - 066/09/1996 - Hfl. 30      - Lekke band, rechts achter

                                                           - Hfl. 10 - Veertje + rubber van koppeling hydraulische cilinder

                                                           - Hfl. 86,20 - differentieel olie, tube ' verdikker'  + werkloon (garage)

75.435km - 05/11/1996 - Hfl. 10        - Kilometer teller gerepareerd

75.815km - 13/11/1996 - Hfl. 480,55 - APK, revisie setje remklauw rechts voor, stuurkogel links voor, remblokken voor,

                                                              carburateurs schoongemaakt.

76.000km - 15/11/1996 -       XX       -  Ongeluk gehad, rechter voorzijde in elkaar gereden (totall loss volgens verzekering)

76.000km - 17/04/1997 - Hfl. 7200    - Na ongeluk weer volledig gerepareerd met de Hfl. 7200.- die verzekering uitkeerde

76.000km - 17/04/1997 - Hfl. 943,34 - Laswerk achterzijde

77.055km - 13/05/1997 - Hfl. 17         - Olie (10) + oliefilter (7)

78.058km - 19/05/1997 - Hfl. XX        - Kleppen gesteld

79.130km - 03/06/1997 - Hfl. 255,91 - Versnellingsbak ververst, vetnippels onderzijde doorgesmeerd, voorwielen uitgelijnd,

                                                               stuurhuis iets losser afgesteld, nieuwe hydraulisch leiding koppeling (alles garage)

80.375km - 05/07/1997 - Hfl. XX       - Kilometer teller kapot

80.375km - 18/07/1997 - Hfl. 20        - Kilometer teller gerepareerd

81.213km - 02/08/1997 - Hfl. XX       - 6x bougie NGK BP6ES

82.346km - 05/09/1997 - Hfl. 207,97 - Revisie setje remklauw, links voor

84.815km - 18/10/1997 - Hfl. 75        - Accu 60A

                                       - Hfl. 26       - Achterruitverwarming (plakding die nooit gewerkt heeft)

                                       - Hfl. 2,50    - set ruitenwissers uit grabbelbak

                                       - Hfl. 10       - Spuitbus plamuur + zwarte lak

85.207km - 25/10//1997 - Hfl. 370     - 2x nieuwe 185-14 banden Federal (250) + 2x gebruikte 185-14 banden Fulda (120)

85.339km - 30/10/1997 - Hfl. 990,95 - APK, elektrische ruitensproeier geďnstalleerd (origineel is voetpompje), H4 lamp

                                                               links voor, linker & rechter motorsteunen, gebruikte rembekrachtiger,

                                                               stuurkogel rechts voor

 

87.006km

Tussenstand Juni. 1996 t/m Okt. 1997.

26536km kostte Hfl. 4711,79 (Hfl. 0,178 per kilometer) (excl. brandstof en de Hfl. 7200.- voor het ongeluk)

 

87.006km - 22/11/1997 - Hfl. XX      - Kleppen gesteld (uitlaatkleppen strak)

88.224km - 07/12/1997 - Hfl. 22,50   - Olie ververst + oliefilter

88.693km - 07/12/1997 - Hfl. 440,64 - kleppen gesteld, 6x 2.5mm klepstelplaatjes uitlaat, ontsteking gesteld, nieuw luchtfilter +

                                                              rubber manchet luchtfilter huis (alles garage)

88.986km - 21/12/1997 - Hfl. 138,45 - Chroom breedstralers Hella (100,-), 2x H3 lampje 100W (13,50), antenne (24,95)

94.560km - 07/03/1998 - Hfl. 259,35 - Koelvloeistof (22,50) + nieuwe waterpomp & thermostaat (236,85) + kleppen gesteld

96.095km - 28/03/1998 - Hfl. 43,50   - Contactpunten (18,50) + condensator (25,-)

98.760km - 14/05/1998 - Hfl. 201,30 - Nw. verdelerkap + rotor + remschoenen vastgezet links achter

99.079km - 21/05/1998 - Hfl. 15        - Olie ververst + kleppen gesteld

103.590km - 20/07/1998 - Hfl. 55      - Nieuwe buitenvulnippel LPG (30) + voorwielen gebalanceerd (25)

105.040km - 02/08/1998 - Hfl. 5        - grabbelbak ruitenwissers (2,50) + stuurhoes bontje (2,50)

108.691km - 20/09/1998 - Hfl. 40      - Pioneer autoradio/cassette

110.668km - 21/10//1998 - Hfl. 43,10 - Olie + filter, kleppen gesteld, 6x NGK BP6ES bougies, ontsteking gesteld

111.177km - 30/10//1998 - Hfl. 350    - Laswerk bodem

111.500km - 04/11/1998 - Hfl. 192     - 2x 185/70-14 Federal banden voor(71 p.st.), 4x binnenband (12,50 ps.st.)

                                         - Hfl. 25       - monteren voorbanden + 2 biba's monteren + balanceren

                                         - Hfl. 179,10 - 2x losse reflector koplamp (86.50 p.st) + 1x veertje voor ster (6,10)

113.155km - 18/11/1998 - Hfl. 490,09 - APK, 2x 185-R14 Shin Shen banden achter (100 p.st.), stuurkogel rechts voor (40,65)

114.073km - 23/11/1998 - Hfl. 20        - Lekke band, links voor

115.775km - 20/12/1998 - Hfl. XX      - Kleppen gesteld

118.418km - 02/02/1999 - Hfl. 65        - Spanningsregelaar + 2x 25A zekering (55), stuurhoes schaap (10)

120.646km - 28/02/1999 - Hfl. 21        - Olie + oliefilter, kleppen & ontsteking gesteld

 

121.119km

Tussenstand Nov. 1997 t/m Feb. 1999

34.113km kostte Hfl. 2606,03 (Hfl. 0,076 per kilometer) (excl. brandstof)

 

121.119km - 05/03/1999 - Hfl. 79       - Lekke band, rechts achter + 14" reservewiel met band gekocht

121.689km - 13/03/1999 - Hfl. 24,60  - Set remblokken links & rechts voor

124.327km - 13/04/1999 - Hfl. 121,61 - Lekke band, links voor + 1x nieuwe band rechts voor 185-R14 Shin Shen

125.654km - 01/05/1999 - Hfl. XX      - Kleppen gesteld

127.124km - 02/06/1999 - Hfl. 76,38   - Laswerk bodem

129.077km - 19/08/1999 - Hfl. 89,10   - Accu 66A (Veac) - kortsluiting in oude accu

129.214km - 22/08/1999 - Hfl. 26,65   - Olie (12,50), oliefilter (7,50), contactpunten (6,65), kleppen gesteld

129.928km - 31/08//1999 - Hfl. 21       - 6x NGK BP6ES bougies (3,50 p.st)

                                          - Hfl. 67,25 - 7x bus tectyl (5 p.st) + spuitbussen verf & plamuur (32,25)

130.608km - 16/09/1999 - Hfl. 287,88 - Laswerk bodem

131.359km - 02/10/1999 - Hfl. 3          - 2x ruitenwisser (grabbelbak)

134.405km - 07/11/1999 - Hfl. 34        - Olie 10W10 voor winter (24), kleppen & ontsteking gesteld, ruitenvloeistof (10)

134.986km - 13/11/1999 - Hfl. 160      - RVS uitlaat verlengt, bocht (gewoon staal) lekte

135.228km - 17/11/1999 - Hfl. 529,67 - APK, 2x 185R14 Shin Shen banden, achter, CO afgesteld, rechter koplamp gerepareerd,

                                                                vetnippels onderzijde doorgesmeerd

139.321km - 30/01/2000 - Hfl. 40        - Kleppen & ontsteking gesteld, koelvloeistof, div spuitbussen, plamuur

144.544km - 16/06/2000 - Hfl. 25        - Olie (12,50), oliefilter (7,50), shampoo (5), kleppen & ontsteking gesteld

146.029km - 11/07/2000 - Hfl. 41,90   - 6x bougies NGK BP6ES (a 3,86), 3x bus tectyl (a 3,75), 1x bus vaseline (2,50)

150.306km - 02/09/2000 - Hfl. XX      - Kleppen gesteld (uitlaatklep 3e cilinder te strak...)

153.063km - 16/10/2000 - Groot onderhoud: Koprevisie, stuurinrichting, achteras, etc, etc Reparatie heeft bijna jaar geduurd.

153.063km - 06/09/2001 - Hfl. 9190,71 - 4x banden Maxxis (436), APK (83), 6x bougie (42), 4 liter koelvloeistof (28),

                                                                 2x spoorstangen (160,34), 1x spoorstang, midden (199,02), carbs schoongemaakt,

                                                                 2x carb pakking (28), 2x acceleratie pompjes (144), 2 liter cardan olie (16),

                                                                 1x gebruikte cilinderkop, oude was gescheurd (1100), 12x klepzittingen (675),

                                                                12 x klepgeleiders (350), 6x uitlaatklep (556,80), 1x inlaatklep (62,10),

                                                                 1x set klepsteelrubbers (81), 1x koppakkingset (271), 1x klepdekselpakking (25),

                                                                1x gebruikte achteras (500), 1x gebruikt stuurhuis (150), werk derden motorrevisie

                                                                 (150), lampjes (4), werkloon (2625),

                                                                 Totale kosten Hfl.7723,29 excl. BTW. Totaal incl. BTW Hfl. 9190,71

160.313km - 16/12/2001 - Hfl. 650    - 4 x Hella Rallye 3000 verstralers + aansluitmateriaal, kleppen gesteld

160.363km - 18/12/2001 - Hfl. 110    - Links & rechts 'rubbers' bovenkant ophanging voorwielen

 

163.640km

Tussenstand Maart 1999 t/m Dec. 2001

42.521km kostte Hfl. 11577,75 (Hfl. 0,272 per kilometer) (excl. brandstof)

 

163.640km - 13/01//2002 - € 11,80   - 15W40 olie, ontsteking gesteld

166.744km - 16/02/2002 - € 12,50    - Koelvloeistof, ontsteking gesteld

170.340km - 19/03/2002 - € 929,01 - 4 x schokbreker, uitlaatbocht staal, torsiestaaf, gebruikte trillingsdemper,. kleppen gesteld

171.823km - 30/03/2002 - € 123,76 - 2x 185R14 Shin Shen achterband

176.761km - 20/04/2002 - € 46,40   - 20W50 olie (7,96), oliefilter (4,44), Slick-50 (34), kleppen gesteld

                                         - € 187      - 2 x Hella Rallye 3000 breedstralers (177) + 2x 100W H3 lampje (10)

179.925km - 04/06/2002 - € 349.24 - keerring achteras + raambediening links voor + werkloon, rotor (3,15), verdelerkap (9,98)

180.337km - 12/07/2002 - € XX       - Kleppen gesteld

185.554km - 29/09/2002 - € 2          - kentekenplaat lampje, 1x ruitenwisser

187.427km - 20/10/2002 - € 7,60     - V-riem, kleppen gesteld

187.629km - 21/10/2002 - € 296,78 - APK, bodem gelast, remblokken voor

188.916km - 17/11/2002 - € 3,50     - Contactpunten

191.879km - 10/12/2002 - € 4,50     - 15W40 olie ververst

193.221km - 28/12/2002 - € 17        - O-ring thermostaathuis, 10 liter koelvloeistof, kleppen gesteld, remlichtlampje

197.811km - 11/02/2003 - € 6          - Gloeilampje koplamp rechts H5 55/60W

198.178km - 14/02/2003 - € 121,38 - 2x 185R14 Shin Shen voorband

199.400km - 01/03/2003 - € 48,78   - Ontsteking & kleppen gesteld, 4x 100W H1 lamp verstralers (22), spanningregelaar (26,78)

200.401km - 15/03/2003 - € 24,52   - Verdeelkap (10,99) + rotor (2,03) + 6x bougie NGK BP6ES (11,50)

203.350km - 11/04/2003 - € 4,44     - 20W50 olie ververst (gratis lekkend vaatje van werk), oliefilter (4,44)

204.321km - 20/04/2003 - € 3          - Condensator, ontsteking gesteld

206.465km - 30/07/2003 - € 950      - Achteras geknapt (450), 2x wielremcilinder (250), werkloon & laswerk (300)

206.477km - 15/10/2003 - € XX       - Geen nota, garantie. Achterremmen afgesteld & achteras lekkage opgelost

207.124km - 01/11/2003 - € 4,50     - 15W40 olie ververst, kleppen gesteld

208.902km - 02/12/2003 - € 198,50 - APK, 1x ruitenwisser, koplampen afgesteld, doorgesmeerd, Rallylampen af en aangesloten

                                                            vanwege APK

215.482km - 19/06/2004 - € 42        - 20W50 olie (7), spanningsregelaar (35), kleppen gesteld

217.780km - 07/09/2004 - € 223,24 - Ruildynamo

218.796km - 28/09/2004 - € XX       - Ontsteking gesteld

220.367km - 24/10/2004 - € XX       - Kleppen gesteld

225.329km - 20/02/2005 - € 65        - Accu (AC Delco 72A)

Tussenstand Jan. 2002 t/m Feb. 2005

61.689km kostte € 3682,45 (€ 0,06 per kilometer) (excl. brandstof)

______________________________________________________

 

Beginstand 33.500km. Eindstand 225.329km.

Totaal gereden 191.829km

Totale onderhoudskosten € 16.288 (Hfl 35.894.-)

Totaal onderhoudskosten per kilometer (zonder brandstof & vaste kosten): 8,5  euro cent (18.7 gulden cent)

 

Volledig verroeste auto november 2006 verkocht voor € 500.-

 

U heeft tijdens her doornemen van deze lijst misschien een wat triest gevoel gekregen, Hildo heeft dat wel want de bedragen liegen er soms niet om. Had u het goedkoper kunnen doen? Vast wel, maar Hildo niet.

'Ach, die ouwe Mercedes...', mijmert Hildo, 't was een bijzondere auto, ja, dat was ie.'

 

Laatste foto 9 september 2006

 

 BACK