Hildo's Toyota Yaris 1.0! (page 1)
Van 1982 naar 2006 in één middag!

 Back to Autoindex      

September 2018. Een Yaris? Dat had u vast niet gedacht!

Hildo's 1989 Golf II 1600 diesel heeft hem precies vijf jaar trouw gediend en bijna 100.000 km vervoerd. In 2017 kostte de wagen 1360 euro aan onderhoud en in 2018 wederom waarschijnlijk 1000 euro, maar die gaat Hildo niet meer betalen. Dat geld gaat bij een 'nieuwe' auto. Betrouwbaar en zuinig moet ie zijn. Een modernere diesel valt af vanwege de hoeveelheid elektronica en mogelijk dure reparaties. De Toyota Yaris op benzine heeft een ijzersterke kwaliteitsreputatie en met een 1.0 motor is ie niet snel, maar hopelijk erg zuinig. Deze Yaris is een invoerauto uit Duitsland, heeft een kachel die het doet, is maar 11 jaar oud, en 73.362 km op de teller en zo netjes dat het, op een paar krasjes na, lijkt of ie net uit de fabriek gerold is. Zo'n nette auto heeft Hildo nog nooit gehad en alleen al een keertje níet in een afgetrapte wagen rijden is best een heel erg luxe gevoel. Of de keus voor een duurdere auto, deze Yaris was met een fikse 4295 euro op dit moment één van de goedkoopste op het internet, zich uiteindelijk weer terugbetaalt in minder onderhoud? Dat zal blijken.

 

Testrit

Tijdens de testrit valt het Hildo op dat de motor in deze 2007 Yaris vrij veel lawaai maakt, rauw loopt en stationair voelbaar in de rugleuning trilt. 'Het lijkt wel een driecilinder, deze motor is niet goed hoor'. Even stoppen en de motorkap open en kijken, het blijkt inderdaad een driecilinder pruttelblokje, hetzelfde motortje dat in een Aygo zit. De 1000cc Yaris I (1999-2006) had wel vier cilinders...

Niet meer starten

Na het sluiten van de motorkap blijkt de auto niet meer te starten. Stroom is er wel, maar de startmotor is helemaal dood. De garage gebeld en al snel staat er een servicewagen met monteur die de wagen uiteindelijk aanduwt en Hildo kan de testrit vervolgen.

Aangeschaft!

Het probleem met de startmotor blijkt uiteindelijk een te dikke mat onder het koppelingspedaal. Die moet goed ingetrapt worden om te kunnen starten en de mat zat, letterlijk, in de weg. Op Hildo's verzoek wordt er een trekhaak gemonteerd, noodzakelijk voor de aanhangwagen en fietsendrager.

 

Hildo in pak?

Jazeker, de aanschaf van een superfrisse auto is zeldzaam en hij voelt zich de koning te rijk. Het is een feestelijke gebeurtenis die met koffie en appeltaart gevierd wordt en daarvoor trekt Hildo graag even wat speciaals aan. Hij kijkt hier nog even bedenkelijk, benzineprijzen zijn even wennen als u altijd diesel getankt hebt.

 

Het dashboard

Nieuw, strak, netjes en hard plastic, net als de deuren. Heel veel opbergvakjes en legio bekerhouders met een erg ruimtelijk gevoel door het aflopende dashboard en de gigantische voorruit die ver naar voren doorloopt. Er is niets kapot of beschadigd en alles werkt, dit is echt een heel nette auto. Mooi? Beetje donker, maar Hildo vindt het na de Golf een giga verbetering.

Muziek

De radio met CD speler was in 2007 prima, nu is het jammer dat hij vanwege het afwijkende formaat niet gewoon omgewisseld kan worden naar een meer modern exemplaar die MP3'tjes afspelen kan via een SD-kaartje, geheugenstick of zoiets. Was Hildo voor een paar tientjes klaar geweest. Voor diskjockey-lolbroekerij en gebrek aan diversiteit in muziek loopt Hildo niet warm, dus als er later nog iets aan te upgraden is gaat dat gebeuren, mits het niet te duur wordt.

 

De motor

Het is de 1000cc driecilinder, dezelfde die ook in de Aygo zit. Beetje onderbemeten voor een auto van 955 kilo, maar evengoed is ie met accelereren toch nog iets vlotter dan Hildo's oude Golf diesel. De motor houdt hier en daar wel wat in met veel gasgeven. Een erg krappe brandstofafstelling, denkt Hildo, om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden en/of uitstootnormen te halen. Een driecilinder klinkt goedkoop en loopt wat rauw. Of het 4 ton meegaat vraagt Hildo zich af, maar het schijnt, op de waterpomp na, een betrouwbaar concept te zijn. De pomp in de gaten houden en als hij begint te spetteren tegen de binnenzijde van de motorkap moet ie vervangen worden, is hem verteld. Behalve extra zuinig zijn de 1.0 Yarissen ook duidelijk goedkoper dan de 1.3 viercilinder uitvoeringen, net zoals de tweedeurs goedkoper is dan een vierdeurs en dat tezamen heeft uiteindelijk de doorslag gegeven voor een 1.0 tweedeurs.

 

Rear view

Het achteruitzicht is ronduit bedroevend. Er zijn gigantische dode hoeken gecreëerd, brede deurstijlen en de carrosserie is veel te hoog om iets als een klein kind, fietser of paaltje nog te kunnen zien. Het is standaard bij moderne auto's en ze groeien steeds verder dicht: hoe groter, hoger en lomper hoe beter, lijkt het. Jammer.

 

Hoe rijdt dat nou?

Stukken beter dan de Golf in alle opzichten! Stevig en solide zonder bijgeluiden, behalve een in de wind rammelend draadje of zoiets. De vering is stevig, op het hobbelige af. De banden lijken goed grip te hebben en de auto gaat moeiteloos en lichtvoetig door de bocht, zonder bandenknarsen of veel over hellen als de Golf. De remmen zijn even wennen. Er hoeft niet echt getrapt te worden, ze doen het uitstekend!

Stil

De Yaris rijdt prima en relatief stil. Met 100 km/h of zelfs nog iets sneller is naar de radio luisteren of een gewone conversatie, zonder met een tamelijke stemverheffing te moeten spreken, zomaar mogelijk. Erg prettig na vijf jaar ratelende schroothoop, want lawaai vermoeit.

Interieurruimte 

Ondanks dat het een kleine auto is komt de wagen veel ruimer, breder en volwassener over als u eenmaal achter het stuur zit. Knap gedaan van Toyota.

De deuren 

Het is een tweedeurs auto en de deuren zijn groot, zwaar en voelen aan alsof ze gaan sluiten als een kluis. Het is niet de bekende 'klets', maar een duidelijk hoorbare, licht galmende 'doink'. Klinkt minstens zo goedkoop.

Het zitten

Hildo heeft extreem lange benen en er zijn niet veel auto's waar hij echt lekker in kan zitten. Ook bij de Yaris staat de stoel in de achterste stand en zitten de pedalen toch veel te dicht bij. Het, in hoogte te verstellen, stuur daarentegen zit weer iets te ver weg. Geen probleem van de auto, maar van zijn lichaamsbouw. Een middenarmsteun ontbreekt en de armsteun in de deur is van hetzelfde oncomfortabel harde plastic als het interieur. De stoelen zelf zitten prima en stevig, maar de stof lijkt iets... broeierig?

Stuurbekrachtiging

De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. Leuk bedacht, maar minder geslaagd uitgevoerd: op lage snelheden werkt het prima, maar de auto stuurt op de snelweg zwaarder dan een auto zonder stuurbekrachtiging en er moet een beetje kracht gezet worden voor een kleine correctie, dat is jammer.

De kachel

In feite is dit de voornaamste reden om afscheid te nemen van de Golf, Hildo is na 5 jaar het kleumen zat, een 6e winter zag hij niet meer zitten. En in deze auto doet de kachel het en en alles is ook in te stellen zoals het hoort. Zelfs nu geeft het al heerlijk warme handen en voeten. De kachel moet zelfs teruggedraait! In de winter zijn er echt geen kleedjes over de benen meer nodig, beslaan de ruiten door het lekken ook vast niet meer en hoeft er ook geen ijs meer gekrabt worden aan de binnenkant. Fantastisch!

De motor

De motor overtuigt niet echt en is wat bokkig. De oudere Toyota 1.0 viercilinder is bijzonder soepel, zelfs afknijpen tot 40 km/h in z'n 4 slikt die zonder protesteren. De driecilinder loopt, op het gehoor en ook door voelbare trillingen, al veel sneller niet lekker meer, terwijl de toerentallen die beide motoren draaien bij elkaar in de buurt liggen. 40 rijden in z'n 4 en wat gas geven is niet goed maar laat wel duidelijk de verschillen in souplesse zien. Wegrijden is onverwacht lastig, want het samenspel tussen motor en koppelingspedaal lijkt niet optimaal. Erg oppassen, want de motor brult of hij slaat af, want kracht of momentum door een redelijk vliegwiel, heeft het motortje niet. Hij lijkt daardoor wat zwak en nerveus. Een heel verschil met het koppel van de Golf diesel.  Het zal een kwestie van wennen zijn. Eenmaal op snelheid valt het motorgeluid weer erg mee en is ie zelfs vrij stil.

Kortom

Perfect is het niet, maar voor een auto van dit kaliber had Hildo echt minder verwacht. Dit wordt vast een prima metgezel voor korte ritten en hele redelijke voor lange afstanden, wedden?

 

 

 

In één keer van 1982 naar 2006 - De Revolutie!

De Golf II werd geïntroduceerd in 1982, de Yaris II in 2006. Dat is 24 jaar automobiel-evolutie. De toestand van de auto's is ook nog verschillend: afgetrapt & nieuw. Naast elkaar is het een revolutie, een tijdcapsule die Hildo in één keer naar de toekomst catapulteert. Het zit- en rijcomfort is, net zoals het uitrustingsniveau, niet te vergelijken. Alleen al een kachel die het doet.

 

De auto

Een typische auto van deze tijd. Wat hoog, opgezwollen als een pukkel, door de extra hoge achterkant een slecht uitzicht naar achteren en geen bumpers meer om dat te compenseren. Nee, dit wordt geen klassieker. Sportiviteit is ver te zoeken, maar betrouwbaar, zuinig, veilig en onopvallend zijn hem op het lijf geschreven. Hij past exact in het beeld van al die andere witte, zwarte en grijze kleurloze bakkies die de Nederlandse wegen inspiratieloos bevolken. Maar begrijp Hildo niet verkeerd, het is in feite een erg leuke auto als u niets anders verwacht dan heel redelijk en praktisch vervoer. In- en uitstappen kan zonder vies te worden, de auto is niet duurder dan nodig en waardevast. Enne, rijden zonder dat ie stuk gaat lukt met een Mercedes alvast stukken minder!

Luxe

Voormalig luxe zaken als elektrische ramen, centrale vergrendeling en een sleutel met afstandsbediening zijn gewoon standaard. In Amerika dacht men in de jaren 70: 'Wat kan er allemaal op?' In Europa: 'Wat hebben we nodig?' Die tijd is voorbij en daarom is zelfs deze Yaris voorzien van een startonderbreker, verstelbaar stuur, ABS, airco, stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare koplampen en spiegels, airbags aan de voorkant, airbags voor de benen, een airbag-gordijn voor het hoofd, een buitentemperatuurmeter, een boordcomputer die allerhand verbruiksdata bijhoudt en, bijzonder luxe, een interieurlampje die nog even door blijft branden als de deur gesloten en even later zachtjes uitgaat. Hildo ruikt de wijn al en hoort het haardvuur op de achtergrond knetteren. Toch is deze Yaris 'Cool' een tamelijke basis-uitvoering, maar Hildo vindt 'm ook zonder cruise control, navigatie of parkeersensoren al poepsjiek hoor!

 

Digitale Teller

De snelheidsmeter is een gemoderniseerde uitvoering van de Yaris I, de Yaris III is voorzien van reguliere meters zag Hildo. Op zich is deze digitale uitvoering best te pruimen, alleen met zonlicht van achteren is het niet goed te zien. Verder zijn er twee afzonderlijk instelbare dagtellers en is de wagen voorzien van een heuse boordcomputer die behalve de tijd ook de buitentemperatuur, het huidige verbruik, gemiddelde verbruik, de gemiddelde snelheid en hoeveelheid kilometers die u bij benadering nog kunt rijden voordat de benzine op is, aangeeft. Da's andere koek dan de Golf!

4.8 liter op 100 km volgens de boordcomputer

Dat is bijna 1:21, als dat klopt een hele mooie waarde. Hildo is sowieso een rustige rijder, maar hiervoor moest hij wel zijn best doen en niet harder dan 100k m/h rijden op de snelweg. Meer realistisch ziet hij een hoger verbruik.

 

Brede banden

Nieuwe of vrijwel nieuwe all season Vredestein Quatrac 5 banden in 185/60R15 zijn rondom gemonteerd. Grote wielen en ook breed hoor voor zo'n klein bakkie. Ook de eerste keer dat Hildo niet op zomerbandjes de winter in gaat en eindelijk zelfs met een werkende kachel, luxe gevoel hoor! Ziet u de kleine lakbeschadiging? Er zitten er nog een paar op. Hildo hoeft voor de eerste krassen niet bang te zijn.

 

Oliepeil

5W30 is de door Toyota voorgeschreven motorolie, da´s synthetisch. Beetje duurder dan mineraal, maar in principe met betere smeereigenschappen dan er met mineraal haalbaar is. De dikte '5' van 5W30 is erg dun en kan mineraal niet eens gemaakt worden, het is goed om na het starten de olie sneller op de benodigde plekken te krijgen, geeft minder wrijving en helpt vast zuiniger te rijden. Het is zelfs nog goudgeel van kleur wat er aan de oliepeilstok hangt. Volgens de documentatie zijn de eerste drie beurten in Duitsland uitgevoerd bij Heinz Autocenter in Mainz. Bij 61.581km op 21 november 2017 is de laatste grote beurt gedaan in Nederland bij Autobedrijf Lanting in Klazienaveen. ´Gote beurt, alle filters, bougies en remblokken' staat er bij. Volgens het boekje heeft deze Yaris iedere 30.000km een grote beurt nodig, dus Hildo kan nog 20.000 km verder. Zo'n frisse auto is wel mooi hè?

 

Deurvanger

Een close-up van de deurvanger. Dit is de staat van de hele auto: op wat aluminium corrosie na onder de motorkap vrijwel niet van nieuw te onderscheiden. Momenteel is de wagen 11 jaar oud, maar de algehele staat van de auto is verbluffend.

 

De kofferbak

Als nieuw. Bij de Action heeft Hildo een universele rubber mat gekocht om de bekleding schoon te houden. Hildo is best wel netjes hoor, had u niet gedacht hè?

De ruimte

Driedelig. Helemaal onderin ligt een thuiskomertje, een wielmoersleutel en de stang om een schaarkrik te bedienen. De krik zelf zit onder de bestuurderstoel. Boven die onderste ruimte is een ruimte om wat andere spulletjes op te bergen, zoals een gevarendriehoek, sleepkabel, etc. Dan pas komt de echte kofferbakbodem die u hier ziet. Niet bijzonder ruim en vrij hoog, maar met de achterbank wat verder naar voren geschoven is het acceptabel voor wat Hildo ermee wil: Boodschappen doen. Met de deelbare achterbank plat loopt de kofferbak in feite door tot aan de voorstoelen. Niks mis mee, zeker niet gezien de afmeting van de auto zelf.

 

22 september 2018. En de boodschappen?

Er zit een lampje in de kofferbak! Twee kratjes passen. Groot zat maar wel met name doordat de achterbank naar voren geschoven is.

 

22 september 2018. Stoelhoezen Lidl

De auto is netjes en als ie netjes blijft is ie straks meer waard bij verkoop of inruil, niet dat Hildo er al zat van is hoor. Stoelhoes-investering 10 euro. Op de doos ziet ie er strakker uit dan in het echt maar het netjes houden werkt vast.

 

27 september 2018. Liegende auto's?

Onwaarheden zijn overal, opzettelijk of niet, en dit is de eerste keer dat Hildo zelf een liegende auto heeft want alle auto's die hij gehad heeft waren, inclusief zijn VW Golf 2, nog gewoon analoog en sjoemelfrei!

De boordcomputer 1:22.2

De boordcomputer geeft na 517.9 dagteller kilometers uiteindelijk 4.7 liter per 100 km aan, dat is 1:22.2 en buitengewoon zuinig.

Aan de benzinepomp 1:19.4

De gereden afstand is 517.9 kilometer, volgens de dagteller, en er gaat (volgens de jaarlijks geijkte pomp) precies 26.7 liter in. Dat komt op 1:19.4 en is niet slecht, maar wel heel wat onzuiniger dan de boordcomputer Hildo voorschotelt.

De GPS kilometerteller 1:15.4

Dan een relatief kort ritje. 38.4km geeft de Yaris dagteller aan, een GPS snelheidsmeter app maakt er 30.4km van. Dat scheelt nogal. Als de GPS klopt zou de auto dan 38.4 : 30.4 = 1.263 en 517.9 : 1.263  = 410km : 26.7 liter = 1:15.4 verbruiken.

De waarheid 1:19.4

De GPS app kilometerteller sucks, de autoteller is correct. Hildo heeft hectometer paaltjes geteld en Google Maps gebruikt, beide komen overeen met de aangegeven stand van de dagteller in de auto, Hildo haalt echt 1:19.4 tijdens rustig rijden. Boven de 100km/h op de snelweg en het verbruik gaat bijzonder rap omhoog.

 

1 november 2018. Hoe bevalt ie na 3362km?

Uitstekend. Probleemloos zoals verwacht, alleen benzine erin, en heerlijk warm. Vooral dat warm is belangrijk voor een inmiddels haast chronisch kleumende Hildo. Elke dag stapt hij weer met plezier in deze auto, met de Golf nog vers in het geheugen. Nu het kouder wordt krijgt hij soms wel een beetje condens op de ruiten maar niet altijd, net of er vocht meekomt met de warme lucht, beetje vreemd. Wat het probleem is is nog even onduidelijk maar het is vlot weer weg als de airco aangezet wordt.

 

1 november 2018. Airco bijvullen

Wat er niet opzit kan ook niet stuk maar toch is Hildo blij dat dit koelsysteem erop zit. Geregeld zet Hildo ´m even aan, hij heeft gehoord dat ´rust roest´. Nu heeft hij het gevoel dat de airco het iets minder goed doet. Even laten bijvullen is mogelijk de oplossing, niet bij HJ want dat is logistiek lastig. Er gaat maar 20 gram aan koelmiddel bij en dat schijnt weinig te zijn.

 

9 december 2018. OBDII scanner

Van ene John, een bezoeker van Hildo's egocentrische website, krijgt Hildo het advies een kastje te kopen (ELM327 OBD2 reader) om de storingscodes te kunnen lezen en wissen. Het OBD gebeuren kent Hildo van de nieuwere Harley's maar dat is theoretische kennis, hij heeft nog nooit met dit soort spul gewerkt.

Closed loop

Een OBD plug (On Board Diagnostics stekker) zit als sind jaren op voertuigen die met een ECU (Electronic Control Unit) zijn uitgerust. Zo'n ECU is een computer die allerhande zaken op het betreffende voertuig regelt. In een modern, zogenaamde 'closed-loop' systeem, werkt de ECU met een basis 'map' maar krijgt hij informatie van allerhande sensoren en met die informatie onder andere in real-time het juiste ontstekingstijdstip te kiezen en ook meet bijvoorbeeld een O2 sensor de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Daarmee bepaalt de ECU de juiste AFR (Air-Fuel ratio), dus hoeveel brandstof er moet worden ingespoten en die benzine/lucht verhouding precies zo als gewenst te houden. Een ander ouder systeem is een zogenaamd 'open loop' systeem waarbij die injectie statisch geregeld wordt door een van te voren geprogrammeerde 'map' die aan de hand van zaken als gasklepstand en toerental werkt en daar verder niet van af wijkt. Deze Yaris is modern, zuinig en schoon en volgens Hildo closed loop geregeld. Een werkende O2 sensor is noodzaak voor het functioneren van een het closed loop systeem. Met kapotte O2 sensor valt ie gewoon terug op het oude open loop systeem van de voorgeprogammeerde basis map om in ieder geval te kunnen blijven rijden. Teminste, dát is wat Hildo er van denkt te weten.

OBD stekker

Hij zit iets links van het stuur, aan de onderkant van het dashboard. Hildo heeft een WIFI uitvoering besteld, dat was niet zo handig. Met bluetooth kunt u het kastje simpel pairen met de smartphone, via een WIFI hotspot werkt het wat lastiger. Via ´Torque´, een gratis downloadable app van de Playstore, functioneert het uiteindelijk super. Foutcodes worden gelezen en kunnen zowaar gewist worden.

Foutcodes

Het zijn er twee, de O2 sensor (zuurstofgehalte in de uitlaatgassen) die gemonteerd zit voor de catalysator, en dan is er nog een sensor ná de catalysator, die de werking van de catalysator checkt. Als de eerste sensor stuk is kan ie vast een foutcode triggeren voor de tweede, speculeert Hildo. Eerst de eerste checken.

 

3 januari 2019. O2 sensor nummer: PNC 89465

Na een beetje hulp is Hildo uiteindelijk een website tegengekomen met exploded views compleet met bijbehorende onderdeelnummer van heel veel Toyota's. Da's handig! Met behulp van een origineel bij de auto geleverde documentatie vindt de link naar Hildo's specifieke, in Frankrijk gebouwde 3 deurs 1.0 Yaris II: https://toyota.7zap.com/en/eu/yaris/116520/ksp90l-cgmrkw/1/

Met zo'n website is het goede onderdeelnummer vinden een stuk gemakkelijker. Binnenkort even zo'n ding bestellen, Hildo's goede voornemen voor 2019.

 

23 februari 2019. Lamda sensor (O2 sensor) vervangen

Fluitje van een cent, als u de goede spullen maar hebt. Dop erop, verlengstukje en luchtsleutel en ratelen! Linksom gaat driekwart slag maar dan stopt ie. Zou het dan rechtsom draad zijn? Rechtsom dan maar, gaat goed tot ie weer vast loopt. Dan maar weer normaal linksom. Ratelderatel, de luchtsleutel doet het goed maar de sensor zit muurvast en dan, u ziet het al aankomen, begint de dop erover heen te gaan.

Laat maar

Dit is waarom Hildo niet van sleutelen houdt, het zijn die linkerhanden.

HJ bellen

Doorgaan met sleutelen maakt meer kaport dan u lief is. Tijd om HJ te bellen.

Dag later

HJ appt dat de auto weer klaar staat, week sneller dan Hildo had verwacht. Ouwe sensor eruit gehaald, nieuw draad getapt, nieuwe sensor gemonteerd en foutcodes ge-reset. 50 euro, en dat is best redelijk.

25 februari naar het werk

De Yaris loopt prima. Ondanks de nieuwe sensor is er geen enkel verschil in hoe de motor reageert en ook de verbruiksmeter laat geen andere waardes zien. Aan het eind van de dag, halverwege huis, begint het storingslampje weer te branden. Nu kan Hildo z'n pikhouweel pakken om de auto te lijf te gaan, de neiging is er, maar de Yaris krijgt Hildo niet gek hoor. Stukje tape over het lampje, klaar en kost helemaal nada!

 

21 juni 2019. Nieuwe dynamo en accu

HJ had even geen tijd maar moeten stekkeren met een benzineauto is niet goed en

's avonds, met de lampen aan, is het helemaal gauw gebeurt. De dynamo blijkt stuk en omdat de accu al wat ouder is, en een paar keer behoorlijk leeggetrokken is tot onder de 11 volt, lijkt dit een goed moment om ook maar preventief de accu te vernieuwen. Kost? Een stevige 197 euro voor de startmotor, 44 euro voor de 44A accu en 60 euro werkloon. Nu is het tijd voor de Yaris om zijn reputatie van betrouwbaarste auto hoog te houden en voorlopig niet meer stuk te gaan.

23 september 2018. Dashboard vergelijk

Hey, een Yaris I, snel even vergelijken. Op het eerste gezicht behoorlijk verschillend maar als u beter kijkt zijn er veel overeenkomsten.

Yaris I (1999-2006)

Blauw gekleurd, net als de stoelen. De hele auto doet wat vrolijker en speelser aan en de hele auto is, met name aan de binnenkant, iets kleiner. Meer een rag-bakkie. Leuker bij introductie dan de Yaris II, die weliswaar een maatje groter maar onopvallend is. De bedieningsknoppen van de verwarming etc. zitten waar ze horen, mooi in het zicht. Alleen de alarmlichtenknop is even zoeken als u haast hebt. Het dashboard oogt inmiddels wat gedateerd, toch?

Yaris II (2006-2011)

Lijkt serieuzer, strakker en ziet er optisch luxer uit in Hildo's beleving maar het plastic is hard en goedkoop. Ook hoog in de Top Saai. Meer opbergvakken en bekerhouders dan u voor mogelijk houdt. De bedieningsknoppen zijn moderner vormgegeven en het systeem, 2 functies per knop, werkt op zich goed. Ze zitten wel te laag want naar beneden moeten turen tijdens het rijden is niet echt praktisch. De ventilatiegaten zijn matig verstelbaar. Design boven functie want het oog wil ook wat.

Kortom

Deze auto's worden even 'mooi' gevonden omdat ze tijdens introductie nieuw zijn en modern, maar nieuw is wat anders dan mooi. Mooi is tijdloos en dat zijn deze niet.

 

29 september 2018. Een FM transmitter... Let There Be Music!

Een reguliere autoradio laten inbouwen lijkt lastig met dit model Yaris. Dan maar een FM transmitter, Hildo kende het systeem niet maar het lijkt een redelijke oplossing. U schuift er een SD kaartje van maximaal 32GB in, die overigens tergend ver buiten de transmitter uit blijft steken, en vervolgens worden uw eigen MP3, WMA e.d. bestanden afgespeeld. Het apparaat wordt geplaatst in de sigarettenaansteker / powerpoint van de auto en het is een kleine 'radiozender'. U stemt uw autoradio op dezelfde frequentie af en, voila prima ontvangst van uw eigen muziek. Onderin zit nog een 3.5mm audio jack (kabeltje zit erbij) en een USB aansluiting. Bluetooth heeft deze niet, geeft niks want Hildo wil niet met z'n telefoon moeten rommelen alvorens er muziek is.

Wat ligt hier allemaal?

1) Een Caliber PMT403 FM transmitter met een afstandsbediening voor additionele bedieningsopties als 'random', numeriek een nummer kiezen en een map kiezen want meer dan 999 nummers in dezelfde map herkent ie niet.

2) Een micro SD met adapter voor de muziek.

3) Een USB cardreader om muziek op het SD kaartje te kunnen schrijven.

Problemen?

Het ontvangst is feilloos, tot er een andere zender ook op uw frequentie zit uit te zenden. Al rijdend kunt u natuurlijk al snel een omgeving inrijden waar een 'stoorzender' zit. Van Lauwersoog tot in Groningen rond ging het op 88.8 best goed maar flinke storingen zijn ook al zijn deel geweest. De speler lijkt in de stand 'random' niet alles willekeurig af te spelen, 'shuffle' kent deze speler niet. Het verschil tussen shuffle en random kent Hildo niet maar is er volgens deze speler wel degelijk. Als er 999 liedjes in een map staan hoeft ie niet voortijdig iets te herhalen maar dat doet ie wel. Jammer en op een gegeven moment zelfs buitengewoon irritant, als Hildo dat geweten had had ie 'm niet gekocht. Hier is de PDF handleiding.

 

6 november 2018. Motorlampje

En ja hoor, het is zover. Ziet u het oranje lampje wat een motorblok moet voorstellen? Het instructieboek deelt Hildo mede dat het om een elektronische storing gaat, onmiddelijk naar de Toyota dealer om de wagen te laten uitlezen/resetten.

Jammer dan

Hildo heeft geen tijd voor flauwekul. De auto rijdt prima, de motor draait onveranderd uitstekend, dus niets mis met de injectie of gasklep, want dat merkt ie wel. Olie en koelvloeistof zijn op peil. Eerste onenigheid in een relatie die nog jaren zou moeten gaan duren. Het lampje is irritant, misschien een kwestie van wennen, maar de auto zelf vindt Hildo nog steeds geweldig!

 

9 december 2018. Naar Youtube

Hoe een O2 sensor door te meten? Youtube natuurlijk want daar is ongeloofelijk veel te vinden, als u eenmaal door de niet interessante filmpjes heen bent. Het komt er in dit geval op neer de weerstand van twee witte draden van de sensor door te meten. Die zijn van de verwarming van de sensor.

 

9 december 2018. Meten in real-life

Waar zit die O2 sensor nu? Duidelijk te zien aan de witte draad. Grijze stekker lostrekken, wat zit die vast zeg, en die twee witte draden doormeten. Er zou iets van 10 ohm moeten zijn maar de multimeter geeft niets aan, de sensor is blijkbaar stuk. Hildo gaat op zoek naar een nieuwe en ziet dan wel verder.

Hoe rijdt de Yaris momenteel?

De motor doet het prima, laatste tankbeurt was het verbruik zelfs 1:22 omdat Hildo, sinds het bedrijf waar hij werkt verhuisd is, nu een route rijdt waar langzamer gereden wordt en van langzaam rijden wordt de Yaris behoorlijk zuinig. De auto is in verhouding vrij hoog, vangt heel wat wind met ruim 100km/h op de snelweg is hij al een heel stuk minder zuinig. Ook zonder werkende O2 sensor rijdt de auto goed maar hij moet wel vervangen worden. Scheelt vast nog wat brandstof en de catalysator schijnt er van kapot van te kunnen gaan, en dat is een dure. Dat die catalysator het doet schijnt weer van belang te zijn tijdens de CO2 uitlaatgasmeting van de APK.

 

14 feb 2019 Sensor & dopsleutel

De sensor had Hildo 10 januari al binnen, 31 engelse ponden (36 euro). De speciale dopsleutel met open zijkant om de sensor los te draaien 15 euro op 28 januari, een fijne nieuwe 720NM luchtsleutel van 107 euro op 22 februari want de oude blijkt ook na reparatiepogingen zo dood als een pier.

Totaal investering?

36  + 15  + 107 = 158 euro.

Eerste reparatie bij 85.413km

Dit is de eerste keer dat er echt wat aan de auto gedaan moet worden, na er 12.051km mee gereden te hebben. Da's acceptabel, aldus Hildo.

 

8 mei 2019. O2 sensor lampje uit

Korte tijd na het vervangen van de lambda sensor begon het lampje al weer te branden... Nu, een paar maanden later is ie zomaar weer uit gegaan en functioneert alles blijkbaar weer naar behoren. Auto's die zichzelf repareren, Hildo houdt er wel van.

Andere problemen?

Niets.

 

17 juni 2019. Low power

De stuurbekrachtiging valt uit. Een dag later lijkt het of de startmotor de motor wat minder gemakkelijk rond krijgt. Voltage check 11.88 volt en dat is veel te laag.  Druppellader van de Westfield eraan en de accu is er weer. Hildo kan de volgende dag weer naar het werk, met functionerende stuurbekrachtiging, die er na 20km alweer mee op houdt. De stuurbekrachtiging is elektrisch bij deze auto en wordt uitgeschakeld bij een bepaald voltage, lijkt het. Verstandige zet bij Toyota, kunt u wat langer doorrijden met een haperend laadsysteem.

 

3 juli 2019 APK

De eerste maal dat de Yaris voor de keuring gaat, na 20.297 km gereden te hebben sinds aanschaf september 2018. APK station is vlakbij z'n werk, 's ochtends brengen en 's middags ophalen. Op de ruitenwissers na blijkt de auto okay. Kosten 58 euro, inclusief drie nieuwe ruitenwissers.

Het verbruik

Niet veel op de snelweg rijden, het verbruik vliegt omhoog boven de 80, en ook daar niet harder dan dik 100. Dat in combinatie met veel 80km wegen en een rustige rijstijl geeft in de zomer een verbruik van rond 1:20. Nog zuiniger kan maar dan wordt het asociaal treuzelend medeweggebruikers irriteren, er zijn al genoeg die dat doen. Om dingen even in perspectief te zetten... op 30 liter rijdt Hildo met niet teveel snelweg dus 600km. Een 4 cilinder 1.3 Yaris die 1:17 rijdt  komt met 30 liter tot 510 kilometer. Dat scheelt dan 90 kilometer per tankbeurt! Het beetje ongelukkige Aygo 1.0 driecilinder motortje in deze Yaris heeft slechts een enkel voordeel, die 90km extra.

 
 Back to Autoindex