Hildo's Toyota Yaris 1.0! (page 1)
Van 1982 naar 2006 in één middag!

 Back to Autoindex      

September 2018. Een Yaris? Dat had u vast niet gedacht!

Hildo's 1989 Golf II 1600 diesel heeft hem precies vijf jaar trouw gediend en bijna 100.000 km vervoerd. In 2017 kostte de wagen 1360 euro aan onderhoud en in 2018 wederom waarschijnlijk 1000 euro, maar die gaat Hildo niet meer betalen. Dat geld gaat bij een 'nieuwe' auto. Betrouwbaar en zuinig moet ie zijn. Een modernere diesel valt af vanwege de hoeveelheid elektronica en mogelijk dure reparaties. De Toyota Yaris op benzine heeft een ijzersterke kwaliteitsreputatie en met een 1.0 motor is ie niet snel, maar hopelijk erg zuinig. Deze Yaris is een invoerauto uit Duitsland, heeft een kachel die het doet, is maar 11 jaar oud, dik 73.000 km op de teller en zo netjes dat het, op een paar krasjes na, lijkt of ie net uit de fabriek gerold is. Zo'n nette auto heeft Hildo nog nooit gehad en alleen al een keertje níet in een afgetrapte wagen rijden is best een heel erg luxe gevoel. Of de keus voor een duurdere auto, deze Yaris was met een fikse 4295 euro op dit moment één van de goedkoopste op het internet, zich uiteindelijk weer terugbetaalt in minder onderhoud? Dat zal blijken.

 

Testrit

Tijdens de testrit valt het Hildo op dat de motor in deze 2007 Yaris vrij veel lawaai maakt, rauw loopt en stationair voelbaar in de rugleuning trilt. 'Het lijkt wel een driecilinder, deze motor is niet goed hoor'. Even stoppen en de motorkap open en kijken, het blijkt inderdaad een driecilinder pruttelblokje, hetzelfde motortje dat in een Aygo zit. De 1000cc Yaris I (1999-2006) had wel vier cilinders...

Niet meer starten

Na het sluiten van de motorkap blijkt de auto niet meer te starten. Stroom is er wel, maar de startmotor is helemaal dood. De garage gebeld en al snel staat er een servicewagen met monteur die de wagen uiteindelijk aanduwt en Hildo kan de testrit vervolgen.

Aangeschaft!

Het probleem met de startmotor blijkt uiteindelijk een te dikke mat onder het koppelingspedaal. Die moet goed ingetrapt worden om te kunnen starten en de mat zat, letterlijk, in de weg. Op Hildo's verzoek wordt er een trekhaak gemonteerd, noodzakelijk voor de aanhangwagen en fietsendrager.

 

Hildo in pak?

Jazeker, de aanschaf van een superfrisse auto is zeldzaam en hij voelt zich de koning te rijk. Het is een feestelijke gebeurtenis die met koffie en appeltaart gevierd wordt en daarvoor trekt Hildo graag even wat speciaals aan. Hij kijkt hier nog even bedenkelijk, benzineprijzen zijn even wennen als u altijd diesel getankt hebt.

 

Het dashboard

Nieuw, strak, netjes en hard plastic, net als de deuren. Heel veel opbergvakjes en legio bekerhouders met een erg ruimtelijk gevoel door het aflopende dashboard en de gigantische voorruit die ver naar voren doorloopt. Er is niets kapot of beschadigd en alles werkt, dit is echt een heel nette auto. Mooi? Beetje donker, maar Hildo vindt het na de Golf een giga verbetering.

Muziek

De radio met CD speler was in 2007 prima, nu is het jammer dat hij vanwege het afwijkende formaat niet gewoon omgewisseld kan worden naar een meer modern exemplaar die MP3'tjes afspelen kan via een SD-kaartje, geheugenstick of zoiets. Was Hildo voor een paar tientjes klaar geweest. Voor diskjockey-lolbroekerij en gebrek aan diversiteit in muziek loopt Hildo niet warm, dus als er later nog iets aan te upgraden is gaat dat gebeuren, mits het niet te duur wordt.

 

De motor

Het is de 1000cc driecilinder, dezelfde die ook in de Aygo zit. Beetje onderbemeten voor een auto van 955 kilo, maar evengoed is ie met accelereren toch nog iets vlotter dan Hildo's oude Golf diesel. De motor houdt hier en daar wel wat in met veel gasgeven. Een erg krappe brandstofafstelling, denkt Hildo, om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden en/of uitstootnormen te halen. Een driecilinder klinkt goedkoop en loopt wat rauw. Of het 4 ton meegaat vraagt Hildo zich af, maar het schijnt, op de waterpomp na, een betrouwbaar concept te zijn. De pomp in de gaten houden en als hij begint te spetteren tegen de binnenzijde van de motorkap moet ie vervangen worden, is hem verteld. Behalve extra zuinig zijn de 1.0 Yarissen ook duidelijk goedkoper dan de 1.3 viercilinder uitvoeringen, net zoals de tweedeurs goedkoper is dan een vierdeurs en dat tezamen heeft uiteindelijk de doorslag gegeven voor een 1.0 tweedeurs.

 

Rear view

Het achteruitzicht is ronduit bedroevend. Er zijn gigantische dode hoeken gecreëerd, brede deurstijlen en de carrosserie is veel te hoog om iets als een klein kind, fietser of paaltje nog te kunnen zien. Het is standaard bij moderne auto's en ze groeien steeds verder dicht: hoe groter, hoger en lomper hoe beter, lijkt het. Jammer.

 

Hoe rijdt dat nou?

Stukken beter dan de Golf in alle opzichten! Stevig en solide zonder bijgeluiden, behalve een in de wind rammelend draadje of zoiets. De vering is stevig, op het hobbelige af. De banden lijken goed grip te hebben en de auto gaat moeiteloos en lichtvoetig door de bocht, zonder bandenknarsen of veel over hellen als de Golf. De remmen zijn even wennen. Er hoeft niet echt getrapt te worden, ze doen het uitstekend!

Stil

De Yaris rijdt prima en relatief stil. Met 100 km/h of zelfs wat sneller is naar de radio luisteren of een gewone conversatie, zonder met een tamelijke stemverheffing te moeten spreken, zomaar mogelijk. Erg prettig na vijf jaar ratelende schroothoop, want lawaai vermoeit.

Interieurruimte 

Ondanks dat het een kleine auto is komt de wagen veel ruimer, breder en volwassener over als u eenmaal achter het stuur zit. Knap gedaan van Toyota.

De deuren 

Het is een tweedeurs auto en de deuren zijn groot, zwaar en voelen aan alsof ze gaan sluiten als een kluis. Het is niet de bekende 'klets', maar een duidelijk hoorbare, licht galmende 'doink'. Klinkt minstens zo goedkoop.

Het zitten

Hildo heeft extreem lange benen en er zijn niet veel auto's waar hij echt lekker in kan zitten. Ook bij de Yaris staat de stoel in de achterste stand en zitten de pedalen toch veel te dicht bij. Het, in hoogte te verstellen, stuur daarentegen zit weer iets te ver weg. Geen probleem van de auto, maar van zijn lichaamsbouw. Een middenarmsteun ontbreekt en de armsteun in de deur is van hetzelfde oncomfortabel harde plastic als het interieur. De stoelen zelf zitten prima en stevig, maar de stof lijkt iets... broeierig?

Stuurbekrachtiging

De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. Leuk bedacht, maar minder geslaagd uitgevoerd: op lage snelheden werkt het prima, maar de auto stuurt op de snelweg zwaarder dan een auto zonder stuurbekrachtiging en er moet een beetje kracht gezet worden voor een kleine correctie, dat is jammer.

De kachel

In feite is dit de voornaamste reden om afscheid te nemen van de Golf, Hildo is na 5 jaar het kleumen zat, een 6e winter zag hij niet meer zitten. En in deze auto doet de kachel het en en alles is ook in te stellen zoals het hoort. Zelfs nu geeft het al heerlijk warme handen en voeten. De kachel moet zelfs teruggedraait! In de winter zijn er echt geen kleedjes over de benen meer nodig, beslaan de ruiten door het lekken ook vast niet meer en hoeft er ook geen ijs meer gekrabt worden aan de binnenkant. Fantastisch!

De motor

De motor overtuigt niet echt en is wat bokkig. De oudere Toyota 1.0 viercilinder is bijzonder soepel, zelfs afknijpen tot 40 km/h in z'n 4 slikt die zonder protesteren. De driecilinder loopt, op het gehoor en ook door voelbare trillingen, al veel sneller niet lekker meer, terwijl de toerentallen die beide motoren draaien bij elkaar in de buurt liggen. 40 rijden in z'n 4 en wat gas geven is niet goed maar laat wel duidelijk de verschillen in souplesse zien. Wegrijden is onverwacht lastig, want het samenspel tussen motor en koppelingspedaal lijkt niet optimaal. Erg oppassen, want de motor brult of hij slaat af, want kracht of momentum door een redelijk vliegwiel, heeft het motortje niet. Hij lijkt daardoor wat zwak en nerveus. Een heel verschil met het koppel van de Golf diesel.  Het zal een kwestie van wennen zijn. Eenmaal op snelheid valt het motorgeluid weer erg mee en is ie zelfs vrij stil.

Kortom

Perfect is het niet, maar voor een auto van dit kaliber had Hildo echt minder verwacht. Dit wordt vast een prima metgezel voor korte ritten en hele redelijke voor lange afstanden, wedden?

 

 

 

In één keer van 1982 naar 2006 - De Revolutie!

De Golf II werd geïntroduceerd in 1982, de Yaris II in 2006. Dat is 24 jaar automobiel-evolutie. De toestand van de auto's is volledig verschillend: afgetrapt & nieuw. Naast elkaar is het een revolutie, een tijdcapsule die Hildo in één keer naar de toekomst catapulteert. Het zit- en rijcomfort is, net zoals de uitrusting, niet te vergelijken.

 

De auto

Een typische auto van deze tijd. Wat hoog, opgezwollen als een pukkel en door de extra hoge achterkant met een slecht uitzicht naar achteren en geen bumpers meer om dat te compenseren. Nee, dit wordt geen klassieker. Sportiviteit is ver te zoeken, maar betrouwbaar, zuinig, veilig en onopvallend zijn hem op het lijf geschreven. Hij past exact in het beeld van al die andere witte, zwarte en grijze kleurloze bakkies die de Nederlandse wegen inspiratieloos bevolken. Maar begrijp Hildo niet verkeerd, het is in feite een erg leuke auto als u niets anders verwacht dan heel redelijk en praktisch vervoer. In- en uitstappen kan zonder vies te worden, de auto is niet duurder dan nodig en waardevast. Enne, rijden zonder dat ie stuk gaat lukt met een Mercedes alvast stukken minder!

Luxe

Voormalig luxe zaken als elektrische ramen, centrale vergrendeling en een sleutel met afstandsbediening zijn gewoon standaard. In Amerika dacht men in de jaren 70: 'Wat kan er allemaal op?' In Europa: 'Wat hebben we nodig?' Die tijd is voorbij en daarom is zelfs deze Yaris voorzien van een startonderbreker, verstelbaar stuur, ABS, airco, stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare koplampen en spiegels, airbags aan de voorkant, airbags voor de benen, een airbag-gordijn voor het hoofd, een buitentemperatuurmeter, een boordcomputer die allerhand verbruiksdata bijhoudt en, bijzonder luxe, een interieurlampje die nog even door blijft branden als de deur gesloten en even later zachtjes uitgaat. Hildo ruikt de wijn al en hoort het haardvuur op de achtergrond knetteren. Toch is deze Yaris 'Cool' een tamelijke basis-uitvoering, maar Hildo vindt 'm ook zonder cruise control, navigatie of parkeersensoren al poepsjiek hoor!

 

Digitale Teller

De snelheidsmeter is een gemoderniseerde uitvoering van de Yaris I, de Yaris III is voorzien van reguliere meters zag Hildo. Op zich is deze digitale uitvoering best te pruimen, alleen met zonlicht van achteren is het niet goed te zien. Verder zijn er twee afzonderlijk instelbare dagtellers en is de wagen voorzien van een heuse boordcomputer die behalve de tijd ook de buitentemperatuur, het huidige verbruik, gemiddelde verbruik, de gemiddelde snelheid en hoeveelheid kilometers die u bij benadering nog kunt rijden voordat de benzine op is, aangeeft. Da's andere koek dan de Golf!

4.8 liter op 100 km volgens de boordcomputer

Dat is bijna 1:21, als dat klopt een hele mooie waarde. Hildo is sowieso een rustige rijder, maar hiervoor moest hij wel zijn best doen en niet harder dan 100k m/h rijden op de snelweg. Meer realistisch ziet hij een hoger verbruik.

 

Brede banden

Nieuwe of vrijwel nieuwe all season Vredestein Quatrac 5 banden in 185/60R15 zijn rondom gemonteerd. Grote wielen en ook breed hoor voor zo'n klein bakkie. Ook de eerste keer dat Hildo niet op zomerbandjes de winter in gaat en eindelijk zelfs met een werkende kachel, luxe gevoel hoor! Ziet u de kleine lakbeschadiging? Er zitten er nog een paar op. Hildo hoeft voor de eerste krassen niet bang te zijn.

 

Oliepeil

5W30 is de door Toyota voorgeschreven motorolie, da´s synthetisch. Beetje duurder dan mineraal, maar in principe met betere smeereigenschappen dan er met mineraal haalbaar is. De dikte '5' van 5W30 is erg dun en kan mineraal niet eens gemaakt worden, het is goed om na het starten de olie sneller op de benodigde plekken te krijgen, geeft minder wrijving en helpt vast zuiniger te rijden. Het is zelfs nog goudgeel van kleur wat er aan de oliepeilstok hangt. Volgens de documentatie zijn de eerste drie beurten in Duitsland uitgevoerd bij Heinz Autocenter in Mainz. Bij 61.581km op 21 november 2017 is de laatste grote beurt gedaan in Nederland bij Autobedrijf Lanting in Klazienaveen. ´Gote beurt, alle filters, bougies en remblokken' staat er bij. Volgens het boekje heeft deze Yaris iedere 30.000km een grote beurt nodig, dus Hildo kan nog 20.000 km verder. Zo'n frisse auto is wel mooi hè?

 

Deurvanger

Een close-up van de deurvanger. Dit is de staat van de hele auto: op wat aluminium corrosie na onder de motorkap vrijwel niet van nieuw te onderscheiden. Momenteel is de wagen 11 jaar oud, maar de algehele staat van de auto is verbluffend.

 

De kofferbak

Als nieuw. Bij de Action heeft Hildo een universele rubber mat gekocht om de bekleding schoon te houden. Hildo is best wel netjes hoor, had u niet gedacht hè?

De ruimte

Driedelig. Helemaal onderin ligt een thuiskomertje, een wielmoersleutel en de stang om een schaarkrik te bedienen. De krik zelf zit onder de bestuurderstoel. Boven die onderste ruimte is een ruimte om wat andere spulletjes op te bergen, zoals een gevarendriehoek, sleepkabel, etc. Dan pas komt de echte kofferbakbodem die u hier ziet. Niet bijzonder ruim en vrij hoog, maar met de achterbank wat verder naar voren geschoven is het acceptabel voor wat Hildo ermee wil: Boodschappen doen. Met de deelbare achterbank plat loopt de kofferbak in feite door tot aan de voorstoelen. Niks mis mee, zeker niet gezien de afmeting van de auto zelf.

 

22 september 2018. En de boodschappen?

Er zit een lampje in de kofferbak! Twee kratjes passen. Groot zat maar wel met name doordat de achterbank naar voren geschoven is.

 

22 september 2018. Stoelhoezen Lidl

De auto is netjes en als ie netjes blijft is ie straks meer waard bij verkoop of inruil, niet dat Hildo er al zat van is hoor. Stoelhoes-investering 10 euro. Op de doos ziet ie er strakker uit dan in het echt maar het netjes houden werkt vast.

 

27 september 2018. Liegende auto's?

Onwaarheden zijn overal, opzettelijk of niet, en dit is de eerste keer dat Hildo zelf een liegende auto heeft want alle auto's die hij gehad heeft waren, inclusief zijn VW Golf 2, nog gewoon analoog en sjoemelfrei!

De boordcomputer 1:22.2

De boordcomputer geeft na 517.9 dagteller kilometers uiteindelijk 4.7 liter per 100 km aan, dat is 1:22.2 en buitengewoon zuinig.

Aan de benzinepomp 1:19.4

De gereden afstand is 517.9 kilometer, volgens de dagteller, en er gaat (volgens de jaarlijks geijkte pomp) precies 26.7 liter in. Dat komt op 1:19.4 en is niet slecht, maar wel heel wat onzuiniger dan de boordcomputer Hildo voorschotelt.

De GPS kilometerteller 1:15.4

Dan een relatief kort ritje. 38.4km geeft de Yaris dagteller aan, een GPS snelheidsmeter app maakt er 30.4km van. Dat scheelt nogal. Als de GPS klopt zou de auto dan 38.4 : 30.4 = 1.263 en 517.9 : 1.263  = 410km : 26.7 liter = 1:15.4 verbruiken.

De waarheid 1:19.4

De GPS app kilometerteller sucks, de autoteller is correct. Hildo heeft hectometer paaltjes geteld en Google Maps gebruikt, beide komen overeen met de aangegeven stand van de dagteller in de auto, Hildo haalt echt 1:19.4 tijdens rustig rijden. Boven de 100km/h op de snelweg en het verbruik gaat rap omhoog.

 

1 november 2018. Hoe bevalt ie na 3362km?

Uitstekend. Probleemloos zoals verwacht, alleen benzine erin, en heerlijk warm. Vooral dat warm is belangrijk voor een inmiddels haast chronisch kleumende Hildo. Elke dag stapt hij weer met plezier in deze auto, met de Golf nog vers in het geheugen. Nu het kouder wordt krijgt hij soms wel een beetje condens op de ruiten maar niet altijd, net of er vocht meekomt met de warme lucht, beetje vreemd. Wat het probleem is is nog even onduidelijk maar het is vlot weer weg als de airco aangezet wordt.

 

1 november 2018. Airco bijvullen

Wat er niet opzit kan ook niet stuk maar toch is Hildo blij dat dit koelsysteem erop zit. Geregeld zet Hildo ´m even aan, hij heeft gehoord dat ´rust roest´. Nu heeft hij het gevoel dat de airco het iets minder goed doet. Even laten bijvullen is mogelijk de oplossing, niet bij HJ want dat is logistiek lastig. Er gaat maar 20 gram aan koelmiddel bij en dat schijnt weinig te zijn.

23 september 2018. Dashboard vergelijk

Hey, een Yaris I, snel even vergelijken. Op het eerste gezicht behoorlijk verschillend maar als u beter kijkt zijn er veel overeenkomsten.

Yaris I (1999-2006)

Blauw gekleurd, net als de stoelen. De hele auto doet wat vrolijker en speelser aan en de hele auto is, met name aan de binnenkant, iets kleiner. Meer een rag-bakkie. Leuker bij introductie dan de Yaris II, die weliswaar een maatje groter maar onopvallend is. De bedieningsknoppen van de verwarming etc. zitten waar ze horen, mooi in het zicht. Alleen de alarmlichtenknop is even zoeken als u haast hebt. Het dashboard oogt inmiddels wat gedateerd, toch?

Yaris II (2006-2011)

Lijkt serieuzer, strakker en ziet er optisch luxer uit in Hildo's beleving maar het plastic is hard en goedkoop. Ook hoog in de Top Saai. Meer opbergvakken en bekerhouders dan u voor mogelijk houdt. De bedieningsknoppen zijn moderner vormgegeven en het systeem, 2 functies per knop, werkt op zich goed. Ze zitten wel te laag want naar beneden moeten turen tijdens het rijden is niet echt praktisch. De ventilatiegaten zijn matig verstelbaar. Design boven functie want het oog wil ook wat.

Kortom

Deze auto's worden ze even 'mooi' gevonden omdat ze tijdens introductie nieuw zijn en modern, maar nieuw is wat anders dan mooi. Mooi is tijdloos.

 

29 september 2018. Een FM transmitter... Let There Be Music!

Een reguliere autoradio laten inbouwen lijkt lastig met dit model Yaris. Dan maar een FM transmitter, Hildo kende het systeem niet maar het lijkt een redelijke oplossing. U schuift er een SD kaartje van maximaal 32GB in, die overigens tergend ver buiten de transmitter uit blijft steken, en vervolgens worden uw eigen MP3, WMA e.d. bestanden afgespeeld. Het apparaat wordt geplaatst in de sigarettenaansteker / powerpoint van de auto en het is een kleine 'radiozender'. U stemt uw autoradio op dezelfde frequentie af en, voila prima ontvangst van uw eigen muziek. Onderin zit nog een 3.5mm audio jack (kabeltje zit erbij) en een USB aansluiting. Bluetooth heeft deze niet, geeft niks want Hildo wil niet met z'n telefoon moeten rommelen alvorens er muziek is.

Wat ligt hier allemaal?

1) Een Caliber PMT403 FM transmitter met een afstandsbediening voor additionele bedieningsopties als 'random', numeriek een nummer kiezen en een map kiezen want meer dan 999 nummers in dezelfde map herkent ie niet.

2) Een micro SD met adapter voor de muziek.

3) Een USB cardreader om muziek op het SD kaartje te kunnen schrijven.

Problemen?

Het ontvangst is feilloos, tot er een andere zender ook op uw frequentie zit uit te zenden. Al rijdend kunt u natuurlijk al snel een omgeving inrijden waar een 'stoorzender' zit. Van Lauwersoog tot in Groningen rond ging het op 88.8 best goed maar flinke storingen zijn ook al zijn deel geweest. De speler lijkt in de stand 'random' niet alles willekeurig af te spelen, 'shuffle' kent deze speler niet. Het verschil tussen shuffle en random kent Hildo niet maar is er volgens deze speler wel degelijk. Als er 999 liedjes in een map staan hoeft ie niet voortijdig iets te herhalen maar dat doet ie wel. Jammer. Hier is de PDF handleiding.

 

6 november 2018. Motorlampje

En ja hoor, het is zover, een auto die begint te zeuren dat er iets niet goed zou zijn. Ziet u het oranje lampje wat een motorblok moet voorstellen? Het instructieboek deelt Hildo mede dat het om een elektronische storing gaat, onmiddelijk naar de Toyota dealer om de wagen te laten uitlezen/resetten.

Jammer dan

Hildo heeft geen tijd voor flauwekul. De auto rijdt prima, de motor draait onveranderd uitstekend, dus niets mis met de injectie of gasklep, want dat merkt ie wel. Olie en koelvloeistof zijn op peil. Eerste onenigheid in een relatie die nog jaren zou moeten gaan duren. Het lampje is irritant, misschien een kwestie van wennen, maar de auto zelf vindt Hildo nog steeds geweldig!

 
 Back to Autoindex