Hildo's VW Golf 1.6D! (page 1)
Dieselen met een knetterharde Golf 2 uit 1989!

 Back to Autoindex    Onderhoud    

September 2013. Waarom een Golf?

Hildo's Mercedes oldtimer is in één klap onbetaalbaar geworden vanwege het verdwijnen van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers. Gemiddeld tokkelt Hildo 20.000 km per jaar. Een benzineauto met een G3-gas installatie is de beste optie om het goedkoopst te rijden per kilometer, maar Hildo ziet dure reparaties al als een donkere wolk boven zijn hoofd samentrekken. Een dieselmotor is betrouwbaarder en zelfs een oudje als deze Golf, met 336.832km op de klok, is knap zuinig, mits u niet te hard rijdt. Deze Volkswagen weegt 871 kilo en kost momenteel 768 euro per jaar aan belasting, relatief weinig voor een diesel. De aanschafprijs is compleet met nieuwe APK, daarom is de wagen nu voorzien van gloednieuwe remschijven en remblokken voor, remleidingen, olie, oliefilter en een verse APK. Voor 770 euro wisselt de auto van eigenaar. In principe zijn de voorwaarden om te kunnen rijden voor een prikkie aanwezig. Maar is er nog ergens het luxegevoel van de S-klasse die nu de laan uitgaat?

De auto

De VW Golf is een bekende in het straatbeeld. Sinds 1974 rijden er Golfjes rond en vanaf den beginne vond Hildo een Golf helemaal niets. Om te zien zijn ze alvast lelijk, een persoonlijke mening begrijpt u. Zelf heeft Hildo vroeger een keer met een Golf 1 gereden, en onder de indruk was hij niet. Een goedkoop basis karretje met een goedkoop plastic interieur. Er is een grote schare liefhebbers voor met name de eerste versie, maar Hildo hoort er niet bij.

Trieste uitstraling

Dit is een Golf 2 uit 1989, ze zijn gebouwd van 1983 tot 1992. Ooit het nieuwste modelletje middenklasse, maar nu is deze voormalige leaseauto een karretje met een trieste uitstraling. Dit is geen klassieker in wording maar gewoon een oud saai bakkie. In het vooronder ligt een 1.6 diesel met 54 PK en 5 versnellingen. Er warm voor lopen doet Hildo niet, maar... wie wel?

Brede banden

Er zitten wieltjes onder met drie verschillende merken banden, Toyo in de maat 155/70R13 voor en achter iets breder(?) een Michelin MXT en een Continental Eco Contact in 165/70R13. Smal is goed voor weinig rolweerstand, dus zuiniger, dus goedkoper, dus beter.

 

En hoe rijdt zo'n dieseltje met 336.832 km achter de kiezen?

Het Moment Suprême. Deze Volkswagen is Hildo's eerste VW ooit, en ook gelijk de laatste tenzij de nieuwere modellen een heel stuk beter rijden en zitten dan dit, tamelijk nostalgisch ogend, exemplaar. Op zich voelt de wagen best nog solide aan want rammels, piepjes en kraakjes blijven, ondanks de gigantische hoeveelheid plastic, achterwege. Dat lijkt goed! Maar de stoelen zitten slecht. Rechtop blijven zitten wil niet, Hildo hangt steeds weer naar rechts. Net of de stoelen er scheef in zitten. De ruimte in het interieur is minder groot dan bij de Mercedes, ook stukken smaller, maar claustrofobische gevoelens blijven nog net uit. Het schakelen gaat gepaard met luid geklik, slijtage in het schakelmechanisme. De gangwissel voelt wat rubberachtig aan en met name de vijfde versnelling heeft er last van, even wennen. De eerste versnelling is uitkijken, iets te ver doordrukken naar links en u zit in de achteruit. Een blokkering is er niet (meer). Het gaspedaal gaat zeer licht, niet zo mooi want de bestuurder dient zijn voet constant op te tillen anders trapt hij het gaspedaal langzaamaan steeds verder in. Vervelend tijdens een constante snelheid rijden, Hildo krijgt er kramp van in zijn been. Cruise control, er is wat voor te zeggen, of anders een stroef lopend gaspedaal.

Dashboard

Het uitzicht naar voren is helder, de ruit is vrijwel krasvrij, vast ooit een nieuwe in gekomen, en dat kijkt erg prettig. De ruitenwissers komen wat sneu over, ze lijken erg kort maar wissen prima en geluidloos. Verder wordt het zicht gedomineerd door het saaie zwarte hard plastic, pijnlijk lelijke, vierkante gedateerde dashboard dat als een groot brok ellende onder de ruit ligt. Begin jaren '80 was vierkant in. Destijds vond Hildo het ook al een lelijke modegril en aan zijn mening is nog niets veranderd.

Starten

Even voorgloeien en de sleutel kan omgedraaid worden. De motor slaat vlot aan. De startmotor lijkt even te blijven hangen, aan het klagende geluid te oordelen. Als u dan nog niet in de gaten hebt dat u net een diesel gestart hebt, is er iets vreselijk mis met uw oren.

Geluid

Als u eenmaal rijdt is er met de dieselmotor goed te leven, het geluid valt uiteindelijk nog mee want de rest van de wagen maakt dusdanig veel lawaai dat de motor er nauwelijks bovenuit komt. Met name het afrolgeluid van de banden dringt duidelijk in het interieur door. Dit is voor Hildo behoorlijk wennen. Zijn Mercedes S-klasse was geen frisse meer, maar stukken stiller dan deze Volkswagen. Wat geluid betreft laat deze Golf best wat steken vallen want veel lawaai vermoeid, met name op wat langere ritten, best wel.

Waarom geen Golf 4 dan?

Daar zat Hildo in eerste instantie wel aan te denken, want ook die wagens zijn nog redelijk betaalbaar en rijden vast beter. Maar ze zijn beduidend zwaarder en dat scheelt tegen de 400 euro per jaar aan wegenbelasting. Bovendien is een redelijk exemplaar toch stukken duurder dan 770 euro.

 

5 oktober 2013. Het verbruik na 848 kilometer

Hier gaat het om de legendarische zuinigheid van, tromgeroffel..., De Diesel!

Hoe is er gereden?

Echt sukkelen. Langzaam en rustig optrekken. De dagteller geeft 848 kilometer aan en daar zitten ruim 500 kilometer snelwegkilometers bij. Hildo's doel was zo zuinig mogelijk te rijden om te kunnen zien waar deze oude auto nog toe in staat is. Dat houdt in zo weinig mogelijk snelheidswisselingen en 80 km/h op gewone wegen. Op de snelweg nauwelijks sneller dan vrachtwagens, want... hoge snelheden betekenen een snel stijgend verbruik.

Het verbruik 1:24.7 kilometer

Opschieten deed het niet, maar na 848 kilometer op de dagteller tankt Hildo 34,33 liter en dat is omgerekend 1 liter op 24,7 kilometer, ofwel 4 liter en 48 cc per 100 kilometer. Da's serieus zuinig voor een 24 jaar oud koekblik!

Dagteller vs GPS

Bij deze Golf beweert de dagteller dat er 287 kilometer zijn afgelegd en de smartphone navigatie meent, evenals de online ANWB routeplanner, 277 kilometer. Als dat waar is, loopt de Golf 1:23,8, nog steeds zuinig. De dagteller en de gewone teller zijn het overigens eens en laten beide dezelfde optimistische 287 kilometers zien.

Snelheidsmeter afwijking

De snelheidsmeter van de auto geeft 100 kilometer aan, waar de GPS zegt dat er maar 90 km/h gereden wordt. Ook als de snelheid hoger oploopt blijft snelheidsmeter ongeveer 10 kilometer teveel aanwijzen.

Olieverbruik

Het oliepeil stond halverwege de peilstok toen Hildo de wagen kocht, nu zo'n 1500 kilometer verder is het niet zichtbaar gedaald. Dat lijkt goed.

Dus superzuinig rijden?

Daarvoor is de wegenbelasting, motorrijtuigenbelasting inmiddels, van een diesel te hoog. De Nederlandse Staat plukt haar onderdanen te pas en te onpas en met deze Golf komt Hildo er, met momenteel 768 euro per jaar, nog genadig af. Hildo's wegenbelastingvrije Mercedes 280SE op LPG gebruikte 1:6,5 op LPG. Voor 768 euro (de jaarlijkse wegenbelasting van de Golf) koopt u (70 cent per liter) 1197 liter LPG. U bent derhalve met de S-klasse al ruim 7000 kilometer onderweg voordat de Golf nog maar een kilometer gereden heeft.

Voor nogmaals 768 euro koopt u (1,40 per liter) 548 liter diesel waar u met een verbruik van 1:24,7 dus 13549 kilometer mee kunt rijden. Met de LPG gorgelende S-klasse was u inmiddels al 14.000 kilometer verder.

Benzineauto dan? Met dezelfde investering van 2 x 768 = 1536 euro in een zuinige, lichte benzineauto (tot 850 kilo) die per jaar 236 euro wegenbelasting doet, houdt u 1300 euro over voor benzine (1,74 per liter) = 747 liter en als ie 1:18 rijdt zou u dus 13.446 km ver kunnen komen.

Meer dan 15.000 kilometer

In de bovenstaande vergelijkingen te laten kloppen moet hij natuurlijk wel 1: 24.7 blijven rijden met het dieseltje, gaat vast niet lukken met een iets vlottere rijstijl. Maar goed dat het wegenbelastingvrije rijden voorbij is, anders zou hij nog kunnen gaan denken 'Zo'n dieseltje is best duur'. Dat het omslagpunt voor een diesel vrij hoog ligt is bekend, maar toch ziet Hildo zich met deze ouderwetse turboloze mechanische diesel, die deze Golf nog heeft, nog veel probleemloze kilometers rijden want motorisch gezien gelooft hij er wel in. Nu maar hopen dat hij gelijk heeft.

G3 gas dan?

Enne... een G3 gasauto? Het goedkoopst van allemaal... tot de rekeningen van reparaties binnen gaan stromen want met een ouwe auto op gas moet u geluk hebben. Met name de kleppen zijn een probleem, en uiteindelijk bent u aan de beurt. Hildo ziet het in ieder geval niet zitten en hij is de enige niet, anders reed iedereen G3.

 

15 december 2013. Koplamp vervangen

Donkere dagen en lange inktzwarte nachten. Hét moment voor goed licht op de auto. De rechter koplamp is geen frisse meer.

Demontageperikelen

Hildo heeft twee linkerhanden, maar een Golf 2 moet wel de auto zijn waarvan u het gemakkelijkst een koplamp kunt vervangen. U rukt de klick-fit gril eraf, vier gemakkelijk toegankelijke zelftappers losdraaien en de koplamp is los. 'Dit is absolute top-engineering', aldus Hildo.

 

Niet passende stekker

In Hildo's hand ziet u de houder voor de stadsverlichting van de nieuwe koplamp. De stekker op de oude koplamp is duidelijk anders. 'Knip!'. Twee universele kabelschoentjes verder en het werkt naar behoren.

 

En hoe bevalt ie na 7753 km?

U weet dat Hildo in eerste instantie niet stond te juichen, maar het wagentje valt nog best mee. Een stapje terug in alles is even wennen, maar het gunstige verbruik maakt veel goed. Gemiddeld toch nog 1:23, waarbij aangetekend mag worden dat Hildo rustig rijdt en niet boven de 100 km komt op de snelweg. In de winter zal het verbruik vast hoger worden.

Plankgas dan?

Laatst nog een trip van Groningen naar Duitsland, bij Emmen over de grens en waar het verkeer het toeliet ging het gas erop. Volgas haalt de auto rond de 150. Maar hij moet wel heel blijven, dus ietsjes gas terug. Tijdens de gehele rit is de maximumsnelheid overschreden, waar dat fatsoenlijk kon, en is de autobahn genomen met een snelheid tot 135 km/h. Over de gehele rit gemeten dook het verbruik net iets onder 1:18. Niet overal kan doorgereden worden en van gedwongen langzaam rijden wordt ie weer zuiniger. Evengoed, het verbruik lijkt ook op iets hogere snelheid nog redelijk acceptabel te zijn.

180 km/h.

Hildo weet het dieseltje, onder een luid 'Yiiihaaaa!!!', tot een duizelingwekkende 180 km/h op de teller te krijgen, 167 km volgens de TomTom, bergje af. Gevoelsmatig schiet het op dat moment best op!

Geen problemen

De Golf heeft geen enkel probleem gegeven, Hildo heeft nog geen onkosten gehad en heeft slechts weinig olie hoeven bijvullen, zeker ruim minder dan een liter. Een auto die het altijd doet is een groot bezit, dus wat dat betreft is het ondanks alles toch niet zo'n raar bakkie.

Koudste auto ooit?

De kachel komt niet verder dan wat lauwe lucht en dat is een serieus minpunt aan de wagen. Zelfs met 10 graden boven nul is het al niet lekker warm meer en daarmee is deze Golf mogelijk de koudste auto die Hildo ooit gehad heeft, mogelijk nog kouder dan bij zijn Mercedes 230S uit 1967 waar de ijsbloemen langzaam over de voorruit naar beneden begonnen te kruipen tijdens barre winterritten. Gelukkig heeft Hildo nog wel wat dekens en handschoenen om zich tijdens de rit op temperatuur te houden.

Alleen die voeten, hè?

 

13 juli 2014. Filters vervangen

358.148 km heeft de Golf inmiddels afgelegd. Het wagentje doet het nog steeds voorbeeldig. Maar filters vervangen schijnt belangrijk te zijn voor een diesel, is Hildo verteld. Vooruit dan maar.

Kosten?

Via Mister-Auto besteld: 5,11 euro Bolk oliefilter, 10,10 euro Bolk brandstoffilter, 7,70 euro Bolk luchtfilter plus 6 euro verzendkosten is het totaal 28,91 euro.

 


13 juli 2014. Oliefilter vervangen
U kunt er met uw handen zo bij, zit aan de voorkant van het blok. Losdraaien, nieuwe erop. Klaar!
Lek
Jammer genoeg blijkt het nieuwe filter, na de motor even te hebben laten draaien om het filter te vullen en het oliepeil te kunnen controleren, te lekken. Toch heeft Hildo een beetje olie op het rubbertje gedaan. Hij heeft het filter vast gedraaid met de hand, maar losdraaien lukt opeens niet meer. Het ding zit muurvast.
1 augustus 2014. Twee nieuwe filters
Niet meer met de auto gereden: wie wil er nu gestoomd worden in een Golf als er ook een motorfiets is? Nieuwe oliefilter besteld, ditmaal bij Winparts, en gelijk maar twee, want: 'je weet maar nooit'. Ditmaal van het merk Febi, zelfs nog goedkoper met maar 4,43 euro per stuk. Het lekkende oliefilter met de hamer en een ouwe schroevendraaier losgeslagen. Het nieuw gemonteerde filter is direct al lekvrij, dus Hildo heeft het reservefilter niet nodig. Prima!
Ook olie verversen?
De oude olie doet het nog wel. 'Over 20.000 km misschien', aldus Hildo. In de praktijk is het belangrijkste dat de vloeistoffen op peil zijn. Wedden dat ie niet stuk loopt?
Verder nog iets?
Voor 79 cent een Philips stadslicht/parkeerlicht in de koplamp, was stuk. En verder hoeft er niets meer aan te gebeuren. Prima karretje.


6 december 2014. Hippende Golf
Momenteel staat er 363.570 km op de teller en het oudje heeft last van een instabiele achterkant. Over verkeersdrempels 'hipt' de linker achterkant verder omhoog dan de rechterkant. We hebben het hier niet over Hildo, maar over de auto, uiteraard. Tijd voor een setje nieuwe schokbrekers voor 51 euro via Mister-auto.nl. Topkwaliteit? Vast niet, maar wedden dat ze goed genoeg zijn?
Installatie
Voor 70 euro monteert HJ de schokbrekers en verwisselt hij een paar lampjes, want het linkerachterlicht was niet 100%. Het brandde nog wel, maar was nog nauwelijks zichtbaar. Maar alles weer okay, de auto dempt weer prima en Hildo kan weer verder!
Wat zit er aan te komen?
Nog steeds die nieuwe voorbanden. Al een aandachtspunt bij de APK en meer profiel is er intussen zeker niet bijgekomen. Binnenkort een paar frisse zomerbandjes want 'winterbanden zijn niet nodig', aldus Hildo. 'Vroeger had niemand ze en er zijn intussen niet meer bergen bijgekomen in Nederland, of heb ik wat gemist?'

Bekleding

Rood leer. Wonderschoon en gedaan door een kennis van HJ, want bekleding is natuurlijk iets wat erg aanwezig is: het kan het voertuig maken of breken. Iedereen kan bekleden, maar niet zo mooi als de echte vakman en HJ heeft geen risico's genomen. Als de auto helemaal af is, zet de bekleding de puntjes op de i. Zeg nu zelf, het is wel heel erg goed gelukt. Wat het uiteindelijke eindresultaat zal zijn? Hildo houdt u op de hoogte van dit project!

 

20 juli 2015. Wit dak

Het is zomer en om een auto koeler te houden voldoet een wit dak beter dan een donker. Toch nog wat verf over na het verven van de snavel van Hans, z'n 2,5 meter grote vogel in de tuin. De Golf heeft nu, met z'n witte dak, zelfs iets sportiefs. Ziet u die lijn? De auto loopt wat schuin af aan de achterkant en onder een bepaalde hoek lijkt ie zelfs wel wat op een coupé, vindt Hildo.

 

20 september 2015. 378.213 km: Achterbandjes uitgedroogd

De auto trilde/slingerde al wat langer en Hildo dacht dat het wiellagers waren. Het blijkt uiteindelijk een extreem uitgedroogde achterband. De linker band valt letterlijk uit elkaar, metaal draden steken al naar buiten en heeft een vervormd loopvlak. Hier is Hildo in Nunspeet bezig om het wiel voor het thuiskomertje te verwisselen want na een wandelingetje in de natuur blijkt de wagen bij een lage snelheid nóg sterker te slingeren dan hij al deed en op ongelukken op de snelweg zit Hildo niet te wachten. De zijruiten staan letterlijk te klapperen in de sponningen, dan is het heel erg tijd om banden te wisselen.

21 september 2015. Hifly 155/80R13 banden

Nu zijn er Hifly banden gemonteerd. De naam voorspelt niet veel goeds, maar het Golfje rijdt als ware hij nieuw, bijna dan. Voor twee Hiflys slechts 80 euro en dat is inclusief monteren, balanceren, nieuw ventiel en het afvoeren van de oude banden. Dat is bij Bandentrend. De Kwik-Fit, die allerlei bijkomende kosten berekent, kan daar duidelijk niet tegenop, het scheelt zo maar 40 euro. Hildo wil niet meer in dure banden investeren. Hij heeft wat ervaring met oude bakkies en voelt aan zijn water dat ook bij deze de sloop geen jáááren meer verwijderd is.

Verder nog problemen?

Er lijkt iets niet helemaal lekker met de koeling, er loopt wat water ergens onder bij de radiateur de straat op. Veel is het niet, de motor blijft koel zolang er genoeg water in zit. Bijvullen is gemakkelijk genoeg en kost niets. Voor de winter aanbreekt wel weer vullen met koelvloeistof. En verder? De APK zit er aan te komen en wat dat brengt is nog even afwachten. Hildo denkt dat ie er nog wel een jaartje mee rijden kan zonder grote onkosten. Als het behoorlijk geld gaat kosten is het met de liefde snel voorbij!

 

25 oktober 2015. De APK 380.316 km

De Algemene Periodieke Goedkeuring voor automobielen. ‘Flauwekul’, meent Hildo, die zijn mening baseert op het feit dat u met een écht verrotte auto vroeger best snel van de straat geplukt werd door de politie en dat de APK verder weinig aan de algemene verkeersveiligheid heeft toegevoegd. Dus een vermindering van het aantal ongelukken doordat onfortuinlijke bestuurders door de remmen of de bodem trapten van hun vehikel en daarmee jammerlijk verongelukten? Welnee zeg, en dat die APK niet voor een dramatische verlaging van het aantal verkeersongelukken zou zorgen was ook destijds al bekend. Maar zoals met alles, als er eenmaal iets is doorgedrukt wordt het niet meer teruggedraaid. Intussen is dat misschien maar goed ook want het lijkt erop dat de politie heeft inmiddels de handen vol aan andere zaken dan roestende gebakkies van de weg halen.

Wat was er mis mee?

Een stuk voorste uitlaatpijp was ernstig en hoorbaar doorgeroest, de pijp is vervangen door een nieuw exemplaar. Super Monteur HJ had enige problemen om de auto door de roetmeting te krijgen, naar het schijnt een soortgelijk emissie-probleem waar ook gloednieuwe VW’s mee worstelen. HJ: ‘Als je zelf van tevoren een busje van die injectorcleaner door de brandstof gooit en even gaat planken op de snelweg, dan wordt de roetmeting een stuk gemakkelijker’. De Golf had een uitstoot van 0,7% en mocht maar 0,3% hebben. Met hulp van de injectorcleaner is het uiteindelijk gelukt.

Verder een verschil in de remvertraging achter. Een remcilinder achter is weer gangbaar gemaakt, trommels links en rechts verwisseld om de remverschillen op te lossen, een stuk remslang voor is vervangen en de remmen ontlucht. Verder was er een stukje van de veer rechtsvoor geknapt, niets extreems, maar het betekent APK-afkeur dus vervangen het ding. Als laatste is de fusee-kogel rechtsvoor vervangen door een nieuw en spelingsvrij exemplaar.

Eindresultaat

Er was meer mis met de auto dan Hildo in eerste instantie voor ogen had. Ook een Golf 2 lijkt niet onverwoestbaar, maar HJ heeft het voor 314 euro weer uitstekend opgelost. Het wagentje rijdt en remt weer als nieuw, had u het anders verwacht? HJ's inzet laat deze semi-klassieker nogmaals een jaartje kilometers verslinden en de 400.000 km grens wordt voor de volgende APK vast doorbroken!

 

24 januari 2016. Deurklink

Deurrubbers hebben de neiging vast te vriezen aan de auto, daarom smeert u ze in met vaseline. Dat heeft Hildo niet gedaan maar hij wilde zijn (linker) deur wel open hebben. Even geduld verliezen en dan blijkt de deurklink van een Golf niet zo sterk, de deur openen van de buitenkant wil nu niet meer. Gelukkig werkt de linker nog prima.

 

 

 

1600 cc diesel

Het ratelt nogal, maar ook deze wat oudere 1.6 dieseltjes schijnen vrij zuinig te rijden mits u niet te hard rijdt. Rustig aan, dan is 1:20 misschien wel haalbaar. Met 54 PK en 871 kilo ledig gewicht is het geen strepentrekker, maar dat geeft niets. Als u gas geeft gaat het wagentje steeds sneller rijden, van echte acceleratie is eigenlijk geen sprake. Hier staat tegenover dat er geen dure turbo is die stuk kan gaan. Prima als u nooit haast heeft.

 

Strak in de lak?

Voor een Golfje van deze leeftijd is het lakwerk nog best goed te noemen, op de deukjes in de carrosserie na vanwege een stevige hagelbui  Voorzien van een trekhaak, altijd handig. En alles werkt, zelfs de achterruitwisser. 'Tjonge', mijmert Hildo, 'Wat is dit eigenlijk een vreselijk saai ding zeg'. Evengoed, de kofferbak is best groot en gemakkelijk toegankelijk. De achterbank kan zelfs plat, wordt ie nog groter. Er past dan ruim meer in dan in Hildo's oude Mercedes met 100 liter LPG tank! Toch nog een voordeel! Gaap.

 

4 oktober 2013. El Cheapo cruise control

Van een beetje luxe is Hildo niet vies en de Dynad snelheidsregelaar 'Eagle' voldoet aan Hildo's criterium: Goedkoop. Het ding kost 30 euro inclusief verzendkosten. Als u er ook eentje wilt: ze zijn online te bestellen bij Conrad. Met dit apparaat hoeft u uw voet niet langer op het gaspedaal te houden tijdens lange ritten op de snelweg. U kunt het gaspedaal er mechanisch mee vastzetten in een bepaalde stand. Dat betekent: heuveltje af gaat u sneller dan heuveltje op, want een èchte cruise control is het niet.

 

Inbouw snelheidsregelaar

Hildo is onhandig, maar krijgt het in anderhalf uur voor elkaar. U kunt het vast sneller. In het kastje zit een rol waaromheen een stalen draadje, de gaskabel, zit. Vanuit deze behuizing loopt de gaskabel naar het gaspedaal, Hildo heeft hem vastgezet aan het haakje waarmee de originele gaskabel aan het gaspedaal vastzit. De gaskabel van de snelheidsregelaar loopt tussen het dashboard en de middenconsole door, de onderzijde van het dashboard moest worden gedemonteerd om bij het gaspedaal te kunnen komen. Als u nu gas geeft, wordt de gaskabel in het kastje iets afgerold. Met een schakelaar op het kastje zet u de kabel vast. Uw gaspedaal blijft nu in deze stand staan. Tijdens het rijden kunt u nog een beetje aan de schakelaar draaien om uw snelheid te finetunen. Door de rode knop in te drukken, schiet het gaspedaal weer los. Als u de stroomdraden aansluit op het remlicht, springt het ding ook vanzelf weer los als u remt. Hildo heeft de stroomdraden nog niet aangesloten, hand bij het rode knopje houden dus.

Hoe rijdt het?

Als u eenmaal rijdt gaat het prima, maar de instelling om de juiste snelheid te vinden is even zoeken. De snelheid zakt zo maar 20 km/h af na het inschakelen van de regelaar. 'Komt door de speling in de kabel', meent Hildo. Oplossing: wat extra gas geven alvorens het ding vast te zetten. Gas bijgeven als de regelaar is ingeschakeld kan wel, iets langzamer gaan rijden kan niet tenzij u al remmend de motor afsmoort of het kastje ontgrendelt. In iets drukker verkeer is het niet handig in gebruik. Evengoed: een goedkope oplossing om uw verkrampende been even van het gaspedaal te kunnen halen. Qua prijs een heel leuke oplossing, maar verwacht geen echt cruise control comfort. Hoe dan ook: Hildo is er blij mee.

 

6 oktober 2013. De kofferbaktest

Er passen precies twee boodschappenkratjes in en er is nog wat ruimte links en rechts. Niet ruim bemeten, maar voldoende tenzij u af en toe een Brown Bess musket achter in de auto gooit, die paste net in de Mercedes maar niet in de veel smallere Golf. Maar als de achterbank plat gaat, dan wordt de ruimte een stuk groter dan in de ouwe S-klasse.

 

Klassieke muziek

De auto heeft behalve een lelijk dashboard ook een VDO radio-cassettespeler. Dit apparaat is aangesloten op de vier kwaak-boxjes in de auto, eentje in elke hoek, maar iets is beter dan niets. Wellicht is de radio met mp3 cd-speler uit de Mercedes nog over te zetten, er zijn teveel radiomakers die met een stuitend gebrek aan originaliteit en diversiteit steeds dezelfde deuntjes de ether inslingeren. MP3'tjes zijn een echte uitkomst.

Zeuren over de Golf?

Dat Hildo geen halleluja van de daken schreeuwt, mag u inmiddels duidelijk zijn, maar u dient het een en ander wel in de juiste context te zien. Zolang de auto Hildo overal netjes naar toe brengt is hij er heel erg blij mee, zoals ook u dat zou zijn. Als u dat niet gelooft, stapt u ergens 200 kilometer van huis uit uw eigen peperdure limousine en gaat wandelend terug naar uw villa. Wedden dat u na 50 kilometer, reeds lichtjes strompelend op uw met knotsen van blaren voorziene voeten, tegen Hildo zegt: 'Mag ik de laatste 150 kilometer meerijden om te genieten van deze weergaloze auto?'

 

De motorrijtuigenbelasting in oktober 2013

Overzichtje dat laat zien hoe de gewichtsklassen en bijbehorende motorrijtuigenbelasting voor de verschillende brandstoffen verlopen (provincie Groningen). De getallen rechts zijn de bedragen die u per jaar in euro's verschuldigd bent. Als u de kosten wat inzichtelijker wilt maken, vertienvoudigt u gewoon de jaarbedragen alvorens u gaat vergelijken.

B = Benzine, G3 = G3 gas, D = Diesel, LPG = ouderwetse gasinstallatie

 

Nieuwe koplamp

Komt compleet met montagebeugel en kostte 9,50 euro + verzendkosten bij Winparts.nl, da's geen geld. De rechter is een Hella, waarschijnlijk nog de originele die is gemonteerd toen de wagen in 1989 van de band rolde. De Hella is duidelijk dof en het chroom in de reflector is hier en daar sleets.

 

Frisse blik

Montage is een fluitje van een cent en de kosten zijn minimaal. Hildo heeft nog een Philips Vision Plus H4 lampje liggen en die gaat erin. Iets meer licht dan een standaard H4 lampje.

Lichtopbrengst

Prima! Nu zelfs helderder en witter dan de linker koplamp, die overigens nog in prima staat verkeert.

 

26 februari 2014. 3,5 ton op de klok!

Vroeger hadden kilometertellers maar vijf cijfers, maximaal tot 99.999 km. Kwam u daar overheen, dan was ie het 'klokkie rond' geweest. Maar diverse voitures haalden dat nooit voordat de laatste reis, richting autodemontagebedrijf, een aanvang nam. Hildo heeft die trieste gebeurtenis verscheidene malen meegemaakt. De oorzaak lag over het algemeen meer aan allerhande roestproblemen dan aan wat anders. Vandaag de dag is de bruine duivel beter onder controle en auto's gaan over het algemeen veel langer dan tien jaar mee. De gemiddelde auto, die momenteel tien jaar oud is, ziet er vaak nog uit als een nieuwe en dat was vroeger wel even anders. Kijk deze Golf 2 bijvoorbeeld. Bouwjaar 1989, dus op dit moment al 25 jaar! En het is de enige niet van die leeftijd die er nog relatief fris bijstaat. Prima karretje lijkt het.

Inmiddels 13.168 km gereden en... gaat ie nog?

U heeft op deze bladzijde alle onderhoud kunnen lezen. Beetje olie bijvullen, niet veel, en verder heeft Hildo zelf besloten een nieuwe koplamp te monteren. Verder niets! Dat is Hildo nog nooit eerder gebeurd, hij wordt steeds vrolijker van dit trieste karretje. Dus, blijft de Golf nog even? 'Jazeker!', aldus Hildo.

Brandstofverbruik

Laatste dieselbon: 905 kilometer op 39,18 liter diesel. Dat is zelfs 23,1 kilometer op een liter in de winter! Eerlijk is eerlijk, er zitten nogal wat snelwegkilometers bij die met niet al te hoge snelheid zijn afgelegd. Iets sneller dan vrachtwagens, maar Hildo rijdt nog steeds nergens harder dan 100 km/h, hij moet er wat voor over hebben. De meeste automobilisten snorren Hildo behoorlijk voorbij, duidelijk meer geld of minder hobby's. In ieder geval wordt de 1:20 altijd ruim gehaald en dat is, zeker gezien de leeftijd van de auto, iets waar Hildo best een beetje vrolijk van kan worden.

 

13 juli 2014. Luchtfilter vervangen

Het kan niet gemakkelijker. Losklikken, er in leggen, vastklikken. Klaar!

 

13 juli 2014. Brandstoffilter vervangen

Twee slangklemmetjes losdraaien, splitpen lostrekken en het ding met de leidingen, op de linkerkant van de foto, kan er zo uitgehaald worden. Past zo weer in de nieuwe. Supermakkelijk!

 

23 september 2014. 361.090 kilometer & APK goedgekeurd!

Er staat nu 361.090 kilometer op de teller en dus heeft Hildo er sinds de aanschaf een jaar geleden 24.258 km mee gereden. Het karretje heeft weinig gekost naast de brandstof. Niet slecht!

APK problemen?

HJ heeft de licht knetterende uitlaat gelast, zie de foto hierboven. Verder dienden een paar probleempjes te worden opgelost, zoals een stuk verroeste remleiding, een hangende remklauw rechts voor, een lekke hoofdremcilinder, iets met de ruitensproeier en nog wat kleine dingetjes. Verder heeft de Golf een flesje injectorreiniger toegediend gekregen.

Aandachtspunten?

Band links voor heeft niet al te veel profiel meer. Voor de winter aanbreekt, gaan er aan de voorkant nieuwe bandjes omheen.

APK: Kost dat?

HJ: '150 euro'.

Hildo: 'Nou, dat valt nog mee'.

HJ: 'Oh? Doe maar 175 euro dan'.

Hildo: 'Is goed'.

Uiteindelijk gooit Hildo 190 euro door HJ's brievenbus want zo'n topmonteur mag best vertroeteld worden. Volgende keer alleen niet weer 'Dat valt nog mee' zeggen.

 



HJ's driewieler. Langzaam maar zeker

Het laatste verslag dateert van februari 2013 in de afdeling die gaat over Hildo's Mercedes 280SE. Die auto is inmiddels op de sloop beland, maar HJ's driewieler nog lang niet. Sterker nog, hij is nog niet helemaal klaar maar het scheelt niet veel meer.
Handgemaakt
Mocht u het nog niet weten: hier ziet u de noeste arbeid van een getalenteerd vakman. Dit is geen 'kit car', vrijwel alles is handgemaakt door HJ. Zelfs de spatborden en de aluminium bekleding van de carrosserie, die op dit moment niet gemonteerd is. Het gaat nu om de einddetails en straks natuurlijk om de keuring van de auto/motorfiets voor het kenteken.

 

23 januari 2015. 366.643 km: Nieuwe Michelins

Allerlei avonturen, toestanden, exploderende motorblokken en zuigers die u om de oren vliegen terwijl er duizelingwekkende snelheden worden bereikt?

Niets van dit alles. Dit autootje draait ratelend en probleemloos kilometer na kilometer, niets meer en niets minder. De stand is nu 366.643 km en Hildo laat er bij de Kwik Fit twee nieuwe voorbanden onderzetten van goede kwaliteit. Michelin Energy in de maat 155/80R13 voor een bedrag van 46 euro per stuk. Uiteindelijk is het eindbedrag toch nog een forse 131 euro omdat Kwik-Fit de omzetkosten, nieuwe ventielen en de verwijderingsbijdrage voor het oude rubber allemaal apart berekent. Het bedrag is zelfs nog inclusief korting omdat Hildo de banden online besteld heeft en ANWB-lid is. Evengoed goed geïnvesteerd geld, want de auto stuurt nu opeens stukken lichter en trekt niet meer naar rechts. Misschien verbuikt ie straks nog minder brandstof. Op naar de 400.000 km. Verder nog iets te vertellen over de Golf? Nee, eigenlijk helemaal niets. Zelfs het bijvullen van de motorolie is dusdanig weinig dat het de moeite niet waard is om het te noemen. Gaap.

 

11 oktober 2015. Ruitenwissers!

Inmiddels staat de teller op 380.044 km. De APK zit er aan te komen en de ruitenwissers beginnen uit elkaar te vallen. Dus de drie ruitenwissers, twee voor en eentje achter, worden vervangen voor nieuwe Bosch exemplaren voor een totaal van 23 euro. Boeiend? Niet echt, maar dit is echt het meest spannende wat Hildo met deze auto beleeft. Binnenkort gaat ie voor de APK en ergens heeft Hildo het gevoel dat het dan ook wel weer mee gaat vallen. Fijn autootje deze Golf.

 

25 november 2015. Elektrische stoelen!

Wat een luxe! Deze kreeg Hildo voor zijn verjaardag en behalve dat de stoelen er ineens een stuk frisser uitzien, zijn ze héérlijk warm. Vooral als het wat kouder wordt is het genieten want de verwarming in de auto komt niet veel verder dan de voorruit ontdooid houden. Ze trekken 35W per stuk, dus dat moet te doen zijn.

 

23 december 2015. Verdeeldoos van de Action

De verdeeldoos, noodzakelijk om beide elektrische stoelen + de TomTom navigatie aan te sluiten, komt van de Action. Prima winkel als u van goedkoop houdt en Hildo is daar niet vies van. Het stekkertje, dat in de aanstekeraansluiting gaat, is echter na een paar keer gesmolten. Raar geurtje, misschien zat ie er niet goed in? Hildo heeft een nieuwe van de Aldi, voor ongeveer dezelfde drie euro met maar twee aansluitingen... Ach, als ie niet smelt is Hildo al dik tevreden.

 

6 januari 2016. IJzel

Extreem weer maar niet voor de Golf. Starten zonder probleem en zelfs op ijzel nog verbazingwekkend veel grip op de zomerbandjes. Stukken beter als zwaardere auto's als de Mercedes S-klasse. De ramen moesten echt opengehakt worden en een zwaar minpunt van deze Golf is dat de verwarming het bijna niet doet en bij serieuze vorst de voorruit weer dicht begint te vriezen.

 

28 april 2016. Rommel naar de stort

Natuurlijk komt u in een gezelschap niet echt aan met deze Golf, maar als u met een bezem door het huis gaat en aardig wat grofvuil bijelkaar veegt, dan is deze auto een fijne metgezel. Volstampen die kar met het spul. Verschimmelde boeken of stukken afgezaagde boom: er past aardig wat in. Krasje meer of minder maakt niet uit. Een betere auto voor het grovere werk kunt u zich, zeker voor het geld wat de wagen gekost heeft, niet wensen.

 


19 mei 2016. Koelvloeistof
Onverdroten verslindt het Golfje de kilometers, net zoals koelvloeistof. Vorig jaar had het al ernstige vormen aangenomen. Hildo reed niet meer met de auto zonder de aanwezigheid van een 5-liter can met water. Tegen de winter is hij overgeschakeld op het vullen met koelvloeistof, want motorblokken kunnen gemakkelijk kapot vriezen. Nu is de winter weer voorbij, maar in plaats van overschakelen op water kan Hildo natuurlijk ook iets anders proberen.
Paardenkeutels
Hildo heeft eens een poosje in de autohandel meegeholpen. Daar was het de gewoonte om een paardenkeutel onder de motorkap te bewaren. Mocht de radiateur beginnen te lekken, dan was hulp nabij. Op een gegeven moment, Hildo was met een Ford Granada 2800 onderweg, raakte de radiateur van slag: watergebrek. Bij een nabijgelegen restaurant wat water gekregen en daarmee de lekkende radiateur weer volgegooid. Ook de paardenkeutel er bij in. Het ging goed, maar niet erg lang want de Granada kreeg het Spaans benauwd. Met de trein verder en de handelaren verteld dat hun paardenkeutel niet werkte.
Handelaar: 'Hoeveel heb je er in gedaan dan?' Hildo: 'Nou, die hele keutel'.
Handelaar: 'Alles!? Een klein stukje is al genoeg man!'
Naderhand de auto opgehaald en de waterpomp vervangen. Er zit behoorlijk wat gras in paardenstront en de hele toestand was aardig vastgedraaid in de pomp. Sindsdien heeft Hildo twijfels over paardenkeutels als het gaat om een lek in een radiateur te dichten.
Rijst
Voor de Golf kiest Hildo voor rijst, alweer zo'n bekend huis-tuin-en-keukenmiddeltje. Een babyhandje vol is al voldoende, spaghetti of macaroni kan ook. Als het spul gekookt wordt, verandert het in drab en door die drab slibt het lekkende gat dicht, tenminste als het niet te groot is.
Werkt het?
Prima. De Golf rijdt nog steeds uitstekend en koelvloeistof bijvullen hoeft nauwelijks meer.


29 september 2016. APK
En alweer is het Golfje aan een nieuwe APK toe. De jaren vliegen voorbij, het lijken wel medeweggebruikers op de snelweg. De 400.000 kilometer is nét niet gehaald wegens meer met de Harley rijden dit jaar.
Wat was er mis?
Nieuwe voorbanden. Dat betekent dat de Golf een set nieuwe Michelin Energy's opgevreten heeft in iets van 30.000 km. Vooral aan de binnenkant, uitlijnen is vast niet slecht. Een setje nieuwe Hifly banden aan de voorkant en het leed is geleden. De Hifly banden waren tezamen 85 euro. Laten uitlijnen is niet gratis en hoeveel kilometer gaat de Golf überhaupt nog mee? Tevens een nieuwe koplamp links voor, voor 10 euro. H4 lampje, een setje remblokken voor en de klauw rechtsvoor gangbaar gemaakt. Dat was het al weer. In totaal, inclusief werkloon, 294 euro lichter. Op de remklauw gangbaar maken na, is het allemaal gewoon onderhoud. Daarmee is deze Golf toch nog steeds de beste auto die Hildo, onderhoudstechnisch gezien, ooit gehad heeft.
En HJ dan?
Ditmaal is de APK niet door HJ gedaan. Hij was net op weg naar Hildo, met z'n driewieler, om wat foto's te maken. Onderweg is hij blijven staan: kapotte bougies. Toen hij de driewieler van de weg af schoof, heeft zijn niet al te sterke knie het begeven. HJ zit even in de lappenmand. Binnenkort even naar hem toe met een fruitmandje. De foto's van zijn geweldige driewieler, die nu écht helemaal af is, houdt u nog even tegoed.


3 november 2016. Fruitmandje voor HJ
Vandaag ook even op bezoek bij HJ. Zit nog steeds met zijn knie maar een stilzitter is hij niet. Wat paracetamols en hij gaat al weer. Toch kan een ouderwets fruitmandje niet schaden, volgens Hildo ging het zelfs gelijk al wat beter met HJ. Fruitmandjes, die zouden weer meer gegeven moeten worden.


9 maart 2017. Opruimen
Hildo haalt de bezem erdoor. Soms is dat nodig en bij Hildo al jarenlang heel erg. U kunt het geloven of niet, maar na 25 jaar raakt hij er een beetje zat van. Op deze plek ligt rommel en die rommel gaat naar de stort. Als het allemaal opgeruimd is, is er ruimte voor iets anders, en met goede reden. Later ziet u meer. Intussen wordt wederom de Golf ingezet om de toestanden te vervoeren.


9 maart 2017. Gebroken uitlaat
Net op dit moment besluit de uitlaat doormidden te breken bij de voorste demper. Hildo rijdt met een in de kont hangende Golf, zonder demping, oorverdovend naar de vuilstort. Zijn stoel staat letterlijk te trillen door de vibraties die de wagen produceert als er gas gegeven wordt. Een kilometertje vóór het afvalverwerkingsbedrijf staan er verscheidene politieagenten iets onduidelijks te doen. Het is klaarblijkelijk belangrijker dan overbeladen auto's zonder demper aan te houden. Bij de volgende rit staan er, andere, agenten bij een rotonde het verkeer te regelen vanwege een gestrande auto aldaar, en wéér is dat belangrijker dan een auto zonder demper aan te houden. Mazzeltjes.


18 maart 2017. Koelvloeistof lampje te vroeg?
Op regelmatige basis moet Hildo wat koelvloeistof bijvullen, maar de frequentie waarmee dat moet gebeuren is drastisch verminderd na een kinderhandje rijst in de koelvloeistof. Net voor de reparatie bij HJ had Hildo de koelvloeistof nog op niveau gebracht. Even googelen en Hildo ziet dat bij een distributieriem en spanrol wissel soms ook preventief de waterpomp vervangen wordt om lekkage van de pomp, doordat de distributieriem opnieuw gespannen moet worden en de waterpomp verdraaid moet worden, tegen te gaan. Er schijnt een o-ring te kunnen gaan lekken bij het verdraaien van een oude pomp. Misschien ligt het toevallig ook ergens anders aan, of misschien valt het mee en is er toch niets aan de hand. Hildo vult bij en houdt zijn koelvloeistof-lampje nauwlettend in de gaten.


22 maart 2017. De boosdoener
Water uit de radiateur, zowel onder als boven. Op de foto, linksboven, is nog een lek te zien bij de waterpomp.


8 april 2017. Oliepomp-as
Behalve goed sleutelen, kan HJ ook nog, bijzonder sfeervol belichte, foto's maken van waar hij mee bezig is. Hier zit u de nieuwe oliekeerring van de oliepomp-as zitten. Mooi hè?


13 april 2017. Uitlijnen is best belangrijk
Ook dit is geen echte verrassing, en als het er eentje was dan geen leuke. Hildo dacht dat het na de montage van nieuwe Hifly banden, op 29 september vorig jaar, nog wel even goed zou gaan. Uitlijnen kost zo maar 70 euro. Toch geen goede beslissing geweest gezien de staat van de voorbanden na minder dan 10.000 km. Even snel heenrijden en laten uitlijnen zit er niet in, een afspraak maken is noodzakelijk, net zoals een nieuwe set voorbanden. Het is de laatste uitgave in de categorie 'Grote Auto Investeringen Dit Jaar'... als het goed is.


1 juni 2017. Nieuwe Hifly HF201 voorbanden
Het wordt voor 90 euro nogmaals Hifly. Maar... Hifly, wat is dat eigenlijk voor fabrikant? De banden worden gemaakt door Shandong Henfeng Rubber & Plastic Co. Ltd., een Chinese fabrikant die bestaat sinds 1995. Ze maken een zowel personenwagen, transport als vrachtauto banden en kunnen 12 miljoen stuks per jaar produceren, aldus hun website. Het lijkt in ieder geval één van de grotere Chinese fabrikanten. Een echte onvervalste bami band dus.
Slijtage
Hildo's, niet aangedreven, achterbanden zijn inmiddels meer dan halverwege na zo'n 32.000 rustige kilometers. Da's toch redelijk voor zo'n goedkope band. Met goed uitgelijnde voorwielen komt ie straks vast heel wat verder dan 12.000km en om daarvoor te zorgen zal hij stoepranden zoveel mogelijk proberen te vermijden.

13 augustus 2016. Lowrider?
En u denkt natuurlijk 'Die had duidelijk onvoldoende geld voor een setje verlagingsveren aan de voorkant'. Maar nee hoor want hier wordt de Golf meedogenloos ingezet voor een echte bouwvakkers-pakezelmissie: het verslepen van tegels voor de vloer van Hildo's nieuwe home gym.


13 augustus 2016. Tegels
Hildo gaat een vloertje leggen van 3x3 meter. Deze tegels zijn 50 cm x 50 cm, dus zijn er 36 tegels nodig. Karretje huren? Welnee, gewoon twee keer rijden. Hier staan de 18 tegels van de eerste rit, 29,4 kilo per stuk. Daarbij nog 4 x 25 kilo zand. Petje af voor de Golf, want met 629 kilo betontegels/zand aan boord geeft het autootje geen krimp, de vering zit zelfs nog nét niet aan. Natuurlijk niet te hard rijden, wat dan begint het spul wat te zwaaien aan de achterkant.


3 september 2016. Klaar voor het avontuur!
Verbazingwekkend veel bekijks met 2 kayaks en twee fietsen op de auto. Of het moet al komen door het feit dat één van de andere vervoersmiddelen al duurder is dan de hele auto? Nieuw is de Thule fietsendrager, in het oude 35 euro exemplaar passen de dikkere banden van een mountainbike niet. Door het naar beneden drukken van slechts één hendel is de drager op de kogel van de trekhaak te bevestigen, Klaar!, en het zit nog muurvast ook. U kent het systeem waarschijnlijk maar voor Hildo was het nieuw. Een hele fijne drager, al was de aanschaf even slikken.


2 november 2016. Tellerstand: 400.000 kilometer
Vier ton op de teller en als u denkt dat de Golf dat ratelend, krakend en piepend gehaald heeft... dat klopt. Maar motorisch loopt het wagentje nog net zoals bij aanschaf en er wordt gezegd dat deze blokjes soms wel een miljoen kilometer kunnen rijden zonder revisie. Duidelijk is de grote speling in de aandrijflijn, tijdens het rijden even gas los en weer gas geven doet de hele auto schudden. Gewoon niet doen. Om tot een miljoen kilometer op de teller te komen zou Hildo er, in het huidige tempo, nog ongeveer 25 jaar mee moeten rijden maar dat ziet hij niet gebeuren. Maar er nog wat jaartjes mee rijden wel, zolang er geen grote onkosten aankomen. Dan is de liefde gelijk voorbij, dat begrijpt u.


3 november 2016. Vuilstorter
Steeds wordt de onvermoeibare Golf ingezet om lasten te vervoeren die beter op een aanhanger passen. Maar Hildo heeft geen aanhanger, wil ook niet zo'n sta-in-de-weg hebben. Eentje lenen van de buren kan wel, maar wil hij niet. Hildo heeft knotsen van principes. Hij kan z'n eigen boontjes wel doppen, immers... hij heeft zijn Golfje: de kofferbak kan open en de achterbank plat!


23 januari 2017. Krabben aan de binnenkant
De iets ervaren automobilist weet het direct. IJs aan de binnenkant van de voorruit? Auto lekt. En die ervaren automobilist heeft gelijk, want de achterklep van de Golf laat water naar binnen. Een goede oplossing: de auto nooit wegzetten met alle ruiten dicht. Ruit op een kiertje, meestal verdampt het water en verlaat het, via het kiertje, de auto. Goedkoper dan een nieuw rubber monteren.


9 maart 2017. Volle Golf
Hier ziet u wat de wagen te vervoeren heeft. Voor het meer losse spul gebruikt Hildo twee speciekuipen, dat geeft wat minder rommel in de auto en zo is het er ook gemakkelijker weer uit te halen. Eindelijk verstandig!


18 maart 2017. Onderhoud!
Veel komt het niet voor, maar vandaag heeft Hildo's Golf een onderhoudsbeurt gekregen van HJ. De uitlaat was niet meer te redden en is vervangen door een geheel nieuw systeem. Gelijk aan de uitlaat hierboven, minus de ronde demper, om geld te besparen. Dat heeft HJ op eigen houtje besloten en hij bewijst daarmee direct dat hij Hildo aardig goed kent: duur hoeft het niet, maar wel goed. Daarom heeft hij ook direct de distributieriem, die er alweer 90.000 km op zat, spanrol en de v-riem vervangen. Kosten? 360 euro, maar Hildo meent dat hij met dit preventieve onderhoud, op banden, remblokken en wat olie na, misschien wel 100.000 km vooruit kan. Wellicht iets optimistisch voor een 28 jaar oude auto met 407.000 km op de teller?


22 maart 2017. Aha!
Het lampje van de koelvloeistof brandde alweer en Hildo zag iets wat hij al veel vaker bij diverse van zijn voitures mocht observeren.


8 april 2017. Alles is weer klaar!
In zijn gastenboek zag Hildo het bericht van ene Martijn, quote:
Waterpomp Golf is v-snaar aangedreven, niet door de distributieriem. Deze hoeft dus niet preventief vervangen te worden. Bij Opel span je de dis.riem door de waterpomp te verdraaien, dan vervang je de pomp wel.
Deze opmerking kwam naar aanleiding van Hildo's technische speculaties, na even googelen, over de oorzaak van het koelvloeistofverlies na het vervangen van de distributieriem op 18 maart. Want Hildo moet natuurlijk niet gaan zitten lezen op een Opel forum als hij een VW heeft. Voor zover Hildo's inzicht.
HJ opnieuw aan zet!
Ook HJ komt met met dezelfde correctie als Martijn. De waterpomp wordt aangedreven door de v-riem en, volgens HJ, is het waarschijnlijk dat de pomp is gaan lekken door de montage van de nieuwe v-riem, die wat strakker staat. De waterpomp en ook de oliekeerring van de oliepomp-as is nu vervangen, die ook lekte, en wat gebroken bouten zijn uitgeboord. De radiateur is verwisseld voor een nieuw exemplaar want die was doorgeroest.
Kortom
Het waterverlies had Hildo al langer, dus dit is geen echte verrassing. Wederom een flinke investering in de Golf van 328 euro, inclusief werkloon. Met de vorige 360 euro erbij zit het op een totaal van 688 euro, al haast de aanschafprijs van de wagen. De onderhoudskosten zijn dit jaar buitenproportioneel hoog, maar hij twijfelt geen moment aan de sleutelcapaciteiten van HJ óf aan de kwaliteit van de Golf. Zelfs HJ, een topmonteur met gouden handen, maakt er geen nieuwe auto van, maar de Golf is er nu klaar voor! Hij moet de investeringen terugverdienen. Wedden dat Hildo nu eindelijk een keer die 500.000 km met een auto haalt voordat het vermaledijde woord 'sloop' valt?





1 juni 2017. Na 11.788 km even retro rijden!
Precies 11.788km na het monteren van nieuwe Hifly 155/80-13 banden rijdt Hildo retro, jazeker want wie rijdt vandaag de dag nog op banden waar het canvas al door komt? Nu eerst laten uitlijnen daarna moeten er een paar nieuwe banden onder.









 
 
 Back to Autoindex    Onderhoud