Hildo's... Volvo 940
Het Zweedse land is okay... maar een Zweedse auto?

 Back to Autoindex   

Een oude Volvo. Daaromheen hangt de status van iets bohmien-achtigs. Je kan zo'n kar rustig verwaarlozen. Ik heb wel geld, maar dat geef ik uit aan klassieke muziek, of zo.
Oude Volvo's zijn ook beter dan nieuwe. Top Gear kreeg wel een Chesterfield bank in een 740 station, maar niet in een V90. Het bewijs is geleverd.

 

Hierboven een quote van Drs. G te R.

Hildo had de uitstraling en inzetmogelijkheden deze 940 uit 1991 niet beter kunnen verwoorden.

 

Inderdaad, het is zover. Voor Hildo's trouwe Mercedes uit 1967 lijkt de volgende APK een brug te ver. Tja, wat doe je dan? Het is tijd voor Hildo's eerste Volvo!

Maar verrek zeg kearel, wat een moderne auto is dit. Zelfs een 5e versnelling en interval op de ruitenwissers!

 

Moderne stroomlijn. De snelheid en kracht straalt er vanaf.

 

En hoe rijdt dat nou?

Hildo is niet gemiddeld kritisch, maar zeer kritisch. Net Fred van der Vlugt. Dat gaat automatisch als je Mercedes S-Klasse gewend bent, dat begrijpt u. Het is vandaag warm weer en bij het instappen ruikt Hildo het plastic, en het ruikt niet alleen maar ziet er nog goedkoop uit ook. Dat is wel even anders in Hildo's Mercedes maar plastic is nu eenmaal gebruikelijk voor moderne auto's en ze stinken allemaal als het warm is. Niemand die zich daaraan stoort want men weet intussen niet beter. Een bijzondere ontwikkeling in de autotechniek meent Hildo. De algemene indruk van het rijden is... gemiddeld. Dit is geen Fiat Pinda, maar ook geen topklasse. Het rijdt redelijk goed maar niet meer dan dat. De vijfde versnelling bevalt Hildo uitstekend, alleen niet wanneer je hem erin zet. Voor je het weet, ros je met je vingers tegen de middenconsole/radio want die zit wel heel erg dichtbij. Dat geldt overigens ook voor de eerste en derde versnelling. Da's niks dus. Wanneer je een sjekkie probeert uit te drukken in de asbak zit die versnellingspook ook hopeloos in de weg, tenzij hij in de tweede of vierde versnelling staat. Deze Volvo designers waren geen rokers of Zweden hebben een bijzondere anatomie. De stoel kan naar Hildo's mening niet ver genoeg naar achteren, zit wat krap met een lengte van 1.91 meter, maar het is te doen. De hardplastic middenconsole zorgt voor pijnlijke drukplekken op Hildo's onderbeen en knie. Dit vindt Hildo echt slecht voor een auto van dit kaliber want als hij pijn wil lijden tijdens het rijden, stapt ie wel op zijn Harley. Kleinere mensen zullen er geen last van hebben. De stoelen zelf zitten heerlijk en de, beetje harde, armsteun in het midden verhoogt het rijcomfort aanzienlijk, beweert Hildo. Remmen doet de wagen geweldig, optrekken wat minder, want voor een moderne 2300cc met injectie had Hildo van de acceleratie wat meer verwacht. Het motorgeluid doet ook wat goedkoop aan, een zescilinder zoemt stukken mooier. Het algehele geluidsniveau ligt hoger dan Hildo verwacht had van zo'n grote wagen. Nogal wat bandengeruis voornamelijk, maar ook de motor laat zich horen. De versnellingen lijken Hildo tamelijk lang/groot. In z'n vijf loopt/draait de wagen 3000 toeren bij 120km/h. Het rode gebied begint bij 6000. Dat geeft de Volvo een theoretische topsnelheid van 240km bij 6000 toeren in z'n vijf. Zo snel gaat de wagen echt niet, dus de vijfde versnelling moet gezien worden als een echte overdrive. Lager toerental is minder herrie en minder benzineverbruik, dus een goede keuze van Volvo. De stuurbekrachtiging is ook weer iets waarover Hildo zeer tevreden is. Lekker stevig en niet zoals bij Amerikaanse wagens te sterk bekrachtigt. Ook op de snelweg houdt je contact met de auto, en inparkeren gaat moeiteloos. Vanaf een dikke 120km/h wordt de stabiliteit van de auto wat minder wanneer door een bocht gereden wordt waar wat flauwe hobbels in zitten. De carrosserie begint wat licht te zwaaien/deinen, en als sportwagen valt de Volvo door de mand. De vering daarentegen is wel tamelijk comfortabel en dat heeft natuurlijk z'n effect op scherp stuurgedrag. Volvo heeft een goede middenweg gekozen met een neiging richting comfort ten koste van scherp sturen. Goede keuze vindt Hildo. Een dikke vette pluim krijgt de Volvo voor de verwarming! Tijdens de verwarmingstest op deze warme dag, met de kachel op de hoogste stand en de aanjager op volle kracht, brandde Hildo haast zijn handen aan de uitstromende lucht! De wagen is zelfs voorzien van elektrische stoelverwarming, die overigens nog steeds uitstekend functioneert. Heerlijk! Laat die winter maar komen, maar nu eerst de raampjes open! Jammer is dat de elektrische ruit in de linker voordeur het niet meer doet. Zit en blijft potdicht. Misschien nog eens repareren? Verder functioneert alles naar wens in deze wagen.

Hildo's Volvo is nu 14jaar oud en hij heeft, voor zover Hildo het heeft gezien, nauwelijks last van roest. De motor draait voorbeeldig en de hele wagen geeft een nette, betrouwbare, rammelvrije en stevige indruk. Prima stukje Zweedse techniek die vast nog jaren mee kan. Wat is er dan eigenlijk mis mee? Moet Hildo het voor u uitspellen? Hij is een beetje... S.A.A.I.!

     ________________________________________________________

 

Hoe bevalt de Volvo na een half jaar?

Afgezien van 3 keer(!) in twee weken de Wegenwacht nodig gehad te hebben vanwege wat elektrische storingen, bevalt de wagen eigenlijk best goed. Met name in dit koude jaargetijde blijkt de Volvo een super startende auto. Of het +25 graden of -5 is, maakt hem niets uit. Sleutel omdraaien en de motor loopt!

De radio heeft een slechte ontvangst en en de ingebouwde cassettespeler had na vier maand genoeg van dezelfde bandje met jaren '70 muziek en hield er mee op. Nou, dan zingt Hildo zelf wel wat hoor! De kachel die Hildo afgelopen zomer nog roemde, maakt duidelijk minder indruk als het vriest. Zodra de temperatuur beneden nul komt, moet de ventilator er bij aan om het nog een beetje aangenaam te houden in de auto. De kachel gaat van de dikke tien in de zomer naar een mager zesje in de winter. De ruitensproeiers bevriezen ook snel en gaan niet weer open tijdens het rijden. Slecht! Koude voeten krijgt Hildo tijdens langere ritten met vorst ook want er is iets mis met de keuzeknop (voeten, voorruit) op het dashboard. Wat veel goed maakt zijn de elektrische stoelen. Lekker!! Als ze te warm worden, schakelt een thermostaat ze automatisch uit en aan. Zodoende blijft uw zitvlak en rug aangenaam op temperatuur tijdens de gehele rit. Jammer dat er geen stuurverwarming op zit. Intussen is Hildo al met de auto naar Duitsland en naar het westen en zuiden van Nederland gereden en het rijdt helemaal niet slecht, met name door de uitstekend zittende stoelen die u leert te waarderen op de lange afstand. Dat scheelt, want Hildo rijdt nogal eens een stukje extra in onbekend gebied omdat navigatie niet zijn sterkste punt is.

 

De topsnelheid ligt op 190km/h, in de vierde versnelling, in z'n 5e haalt ie dat niet. Harder hoeft echt niet, want wie heeft er vandaag de dag nu haast? Hildo niet.

 

De motorische techniek van deze 2300cc Volvo motor uit 1991 vindt Hildo uitstekend. Goed starten, draait prima en lijkt nauwelijks olie te gebruiken.

 

Blupsie King, maar geen vrolijke.

Na een uur graven en dakpannen onder de wielen leggen, kwam er uiteindelijk een boer aan met een trekker. 'Jaaaahhh, ik heb het al een poosje aangezien en dacht dat ik maar even moest komen helpen'. Dit was de zoveelste keer dat Hildo shocking klem zat en hij is altijd weer dolgelukkig met boeren op trekkers.

 

Juni 2006. Contactslot

Dit tafereeltje trof Hildo aan toen hij thuis kwam van het werk. Hildo's overbuurman had het contactslot uit de wagen gehaald en alle bedrading losgerukt.

Hildo was tijdens een motorrit zijn sleutelbos verloren met daaraan alle sleutels die hij bezit. Van de motor, huis en auto. Sneu, dat wel, maar het ruimt wel lekker op. Hildo's overbuurman: 'Ik had toch niks te doun, dus scheur ik die bedroading d'r moar eevm uut', installeert hier drie schakelaars, contact/stroom/starten, zodat Hildo weer kan rijden. Als Hildo zelf met de bedrading zou beginnen, zou ie nooit weer lopen, dus da's best een aardige buurman h? De Volvo loopt weer als vanouds! Dat het stuurslot er naderhand een paar keer tijdens de rit opsprong was even schrikken, maar een flinke ruk aan het stuur en het was er ook al weer af. Prima!

 

Oktober 2006. Benzinebonnetjes en Kilometers

Om grip te houden, in ieder geval op een gedeelte van zijn leven, spaart Hildo de benzinebonnetjes op. Dit omdat de snelheidsmeter het wel, maar de kilometerteller van de Volvo het niet meer doet. Hoeveel heeft Hildo nu ongeveer met dit stukje Zweedse techniek afgelegd in 1 jaar en 4 maand? De gereden afstand is een beetje schatten maar het lijkt onwaarschijnlijk dat deze Volvo zuiniger zal rijden dan 1:11.

Brandstof: 1986 liter euro loodvrij

Dat kostte: 2693 euro's

Afstand: 19680 km gereden (bij verbruik 1:10)

Afstand: 21846 km gereden (bij verbruik 1:11)

Aantal malen getankt: 44

Gemiddelde tankbeurt: 45,14 liter

Grootste tankbeurt: 60,4 liter

Conclusie: Misschien was LPG toch goedkoper geweest?

 

Januari 2007. Pech in Heerde

Het is warm deze winter maar Heerde is hier en daar best pittoresk, zelfs zonder sneeuw. Helaas heeft Hildo ineens een stuk minder aandacht voor zijn omgeving als de Volvo het niet meer doet. Getsiederrie! Maar dit was zijn eigen schuld. De 'contact' schakelaar haperde al een poosje, maar met een elastiekje erom ging het best goed. Af en toe even eraan rammelen, als de wagen er op de snelweg mee ophoudt, en hij gaat alweer. Tot dat moment in Heerde, waar de wagen het na het nuttigen van een bakkie koffie in een plaatselijk caf het opeens echt niet meer doet. Dood als de spreekwoordelijke pier. Bij een automaterialenzaak wat spulletjes aangeschaft en terwijl de Volvo rustig midden op de weg staat te knipperen, installeert Hildo een nieuwe schakelaar. Klaar. Hildo is handig!

 

April 2007. Twee Startmotoren

Alles verslijt, ook een startmotor. Hakkelen en de motor niet meer goed meenemen. Hildo wil geen ellende dus in de buidel getast voor een nieuwe diepte investering na de uitlaat aanschaf. Nieuwe starter voor ruim 200 Euro en wat nieuwe V-riempjes want de stuurbekrachtiging piepte ook. Hildo laat zijn Volvo naar de 's ochtends naar de reparateur brengen door iemand omdat hij zelf niet zo goed sleutelen kan. Krijgt 's avonds een telefoontje dat ze vergeten heeft om de startschakelaar weer terug te klikken na het starten. Twintig kilometer rijden met een continu doorstartende auto helpt ook w brandnieuwe startmotor om zeep hoor! Hildo heen met een andere wagen om de niet meer startende Volvo aan te slepen, om vervolgens de wagen nog dezelfde dag wederom ter reparatie aan te bieden. De, inmiddels grijnzende, monteur maakt er geen probleem van om nogmaals een nieuwe startmotor te monteren. In totaal vijfhonderd Euro verder, maar hij doet 't weer prima hoor!

Startknop

Hildo heeft de wipschakelaar vervangen door een drukknop. Dit scheelt gegarandeerd een startmotor als hij zijn Volvo nogmaals aan vergeetachtige types uitleent.

 

Augustus 2007. APK

De Volvo mag weer een jaartje verder. De APK horden werden niet geheel probleemloos genomen. 450 Euro mochten van eigenaar wisselen. De reparaties? Kapot knipperlicht, iets van 75 Euro, die was vast goedkoper geweest op de sloop, en nog goedkoper was het geweest als Hildo niet eerst een bekeuring had gekregen voor datzelfde knipperlicht voordat het gerepareerd werd. Ga je ook een keer op bezoek bij een zieke in het ziekenhuis. Hildo's mening over parkeergarages, en afvalemmers die op knipperlicht hoogte gemonteerd zijn,  lag al niet op een hoog niveau en is met een klap nog verder gedaald. Verder zijn er tijdens de APK wat dingen gerepareerd aan de remmen en is de airco vastgezet. Dat is bijzonder want Hildo's Volvo is helemaal niet voorzien van een airco. Hildo ziet de humor er wel van in, haalt z'n schouders op, en betaald de rekening. Een Volvo rijder is easy going hoor!

 

Augustus 2008 Ritje Scandinavi

Voor het eerst niet met de motor op vakantie want de weersvoorspellingen waren om te huilen. Hildo was er blij mee want het weer bleek erg nat en dan is een Volvo 940 wel erg prettig. Even de vloeistoffen bijvullen en rijden met die kar. De wagen heeft tijdens deze rit via Zweden, Noorwegen en Finland het tot aan de Russische grens gehaald... en vervolgens weer terug naar huis zonder een enkel probleem. Nagerekend een totaal van minimaal 6850 kilometer.

 

Augustus 2008 Zweden. Met Dax

Inclusief aanhanger, voor Hildo's 125cc minimotor. Kan ie toch nog een beetje de buitenlucht in met mooi weer. Op de lange afstand met een aanhangwagen en 80/90 km/h rijdend blijkt de auto beduidend zuiniger dan tijdens normaal gebruik.

 

Augustus 2008. Vast in Noorwegen

Even plassen, en voor Hildo het wist zat ie al weer shocking klem. Gelukkig op 500m afstand een vriendelijke Noorse boer met een joekel van een pick-up. Klaar alweer. Tak hoor, zwaai zwaai.

 

Augustus 2009. Te koop!

U heeft al een poosje niets nieuws kunnen lezen over Hildo's Volvo. Waarom? De wagen doet z'n werk uitstekend en verder is er, behalve dat er af en toe getankt moet worden, weinig over te melden. Opvallend onopvallend zogezegd. Het einde van het Volvo tijdperk lijkt evenwel in zicht. Niet vanwege de auto zelf maar wel omdat de continu stijgende wegenbelasting, nu 174 euro per kwartaal wat op jaar basis bijna 700 euro is, toch een flink bedrag zelfs zonder dat u met de auto rijdt! Meestal is de motor het vervoermiddel en de nieuwe APK zit er ook al weer aan te komen. Het gaat Hildo aan het hart... maar wg ermee dan maar! Als er weer een auto komt, dan wordt het een heel kleintje die weinig weegt, maar of die net zo goed is en rijdt als de Volvo? Vast niet.

 

September 2009. Niet meer te koop!

Na een paar weken op speurders.nl is er 200 tot 320 euro geboden, tamelijk tenenkrommend voor een dergelijk fijn stukje degelijke techniek. Toen nog iemand die wel een toekomst zag voor Hildo's strakgelijnde voiture als... cross-auto. Het moet niet gekker worden! Is er dan helemaal geen fatsoen en respect meer voor deze gedistingeerde wagen? Hildo zelf ziet inmiddels een beter passende toekomst voor zijn Volvo 940. Met een set gebruikte Mont Blanc dakdragers uit Zweden, in combinatie met de daarop gemonteerde kajakdragers is deze automobiel getransformeerd tot smaakvol vervoersmiddel, volledig passend bij de actieve en moderne mens van deze tijd!

Tja, nu wil iedereen Hildo's Volvo natuurlijk wel, maar het is te laat!

 

November 2009: De schokkende feiten

In oktober 2006 heeft Hildo zijn benzinebonnetjes al een keer bekeken en kwam op 20.000 km / 1986 liter / 2693 euro. Deze nieuwe lading is dus van oktober 2006 tot oktober 2009. Precies drie jaar aan bonnetjes!

Ben u ook benieuwd wat het uiteindelijk aan brandstof gekost heeft? Hildo wel!

Totaal benzineverbruik in 3 jaar

3375 liter euro loodvrij, ofwel 4725 euro bij een gemiddelde benzineprijs van 1.40 euro per liter. Bij een gemiddeld benzineverbruik van iets zuiniger dan 1:10 is dat ongeveer 35.000 kilometer. Over de afgelopen 3 jaar dus nog geen 12.000 km per jaar.

Kosten:

4725 euro benzine + 2088 euro wegenbelasting = 6813 euro

APK toestanden en vervangende delen even niet meegerekend.

Totale afstand sinds aanschaf (juli 2005 t/m oktober 2009)

55.000 km ongeveer, en dat is niet gek voor een 750 euro auto en hij rijdt nog net zo goed als vier jaar geleden. Wel wat reparaties gehad en kosten als banden, remblokken, uitlaat, startmotor, ruitenwissers e.d. Onderhoud heeft de Volvo niet gehad, alleen vloeistoffen op peil houden. Geen olie, filters ververst of bougies vervangen, geen kleppen of ontsteking gesteld of wat dan ook.

Klassieker?

Hildo heeft de knoop doorgehakt. Deze 940 moet de laan uit en een andere wagen moet er komen. Eentje op gas en een wegenbelastingvrije? Dat is een stuk goedkoper want over 35.000 kilometer had eenzelfde belastingvrij Volvo op LPG, met een verbruik van 1:8,

4375 liter LPG = 2188 euro gekost.

Netto besparing 4625 euro in drie jaar.

Tja, het lijkt heel wat maar Hildo weet best dat de aanschaf van een goede klassieker op gas heel wat duurder is dan de 750 euro die zijn huidige 940 tijdens aanschaf heeft gekost. Onderhoudskosten zijn hoger en de afschrijving is dat ook.

Geen klassieker?

Andere oplossing is een superlicht klein wagentje. Gewoon doorrijden met deze Volvo ziet Hildo vanwege brandstof en wegenbelasting uiteindelijk niet zitten.

Hildo broedt nog op de uiteindelijke oplossing....mmmmm... twijfel.

 

 Back to Autoindex   

 

Juli 2005. De aankoop

Hier de aardige meneer Ruud uit Wijk bij Duurstede die Hildo de wagen verkocht. Het hondenrek er nog snel even uitgesleuteld op verzoek van Hildo, want Hildo heeft geen hond. Zou u, zoals zijn vrouw dat deed, Hildo in goed vertrouwen de sleutels van uw auto gegeven hebben met de woorden 'Mijn man is nu even weg, maar maakt u alvast maar even alleen een proefrit'. Nou?

 

Hildo is best bohmienachtig. Jazeker. Nu nog die verzameling klassieke CD's en een pijp, maar eerst De Hildo Kofferbaktest.

Is een Volvo stationcar relaxed? Hmm... zit een beetje hard maar ligt redelijk comfortabel vindt Hildo. Alvast stukken beter en ruimer dan in de kofferbak van zijn oude Mercedes. Hier is vast ruimte voor Hildo's vliegerbuggy en modelzeilbootjes. Nergens kaal metaal, alles is netjes bekleed met een stofje.

Goedgekeurd!

 

Strak in de lak, de krassen en deukjes zijn hier even niet te zien. De wagen is zelfs voorzien van elektrische ruiten, getint glas, centrale vergrendeling, stoelverwarming, radio, trekhaak en een brandnieuwe APK keuring. Niet te duur voor 750 Euro zegt Hildo. Hetzelfde geld als 500 Cornetto's bij de benzine pomp. Hildo kan u verzekeren; ook u denkt bij uw 250ste Cornetto, ik had toch liever de Volvo gehad!

 

Als je dan toch onderweg bent, de Volvo werd gekocht in Wijk bij Duurstede, dan is een beetje cultuur als Volvo rijder uiteraard niet te versmaden. Aldus werd de wagen geparkeerd om een bezoek te brengen aan Huis Doorn, te Doorn. Hier woonde asielzoeker Keizer Willem II van Duitsland, nadat de Duitsers hem niet meer konden luchten of zien. Dat krijg je ervan als je de eerste wereldoorlog verliest. De floppende Keizer kocht dit optrekje in Doorn voor een half miljoen. Na zijn overlijden is de man bijgezet in zijn eigen Mausoleum, op het terrein van Huis Doorn, waar hij nog steeds vertoeft. De Duitsers hadden niets bijgeleerd en begonnen de tweede wereldoorlog, die wederom verloren werd. De Nederlandse regering, nu knap pissig op de Duitsers, pakten Huis Doorn af en de eigendommen van Willem II vervielen aldus aan de Nederlandsche Staat. Nu runt een Stichting het gebouw en bijbehorend landgoed. Toeristen zijn welkom en kunnen na betaling een rondleiding krijgen door het hoofdgebouw om persoonlijk de kamers en eigendommen van de laatste Keizer van Duitsland te bezichtigen. Hildo weet er nu alles van!

 

Als je Volvo rijdt, verkeer je zo maar in heel andere kringen. Let's Swing!

 

Half jaartje verder.

Hildo rijdt nu bijna een half jaar met deze Volvo, en hoe bevalt dat nu?

Nou... hij is blij dat ie lid is van de Wegenwacht want intussen is Hildo al drie keer blijven staan met dit wonder der techniek. Valt dat even tegen!

 

3x Wegenwacht hulp voor de Volvo.

Eerste keer: Dynamo kapot. Hildo heeft er een nieuwe (van de sloop) ingezet. Tweede keer: Weer geen stroom. Onduidelijke redenen, waarschijnlijk omdat het V-riempje slipte. Dynamo is verder prima. Nieuwe V-riem gekocht, maar die is te kort.

Derde keer: Bleef zo maar staan zonder waarschuwing of gestotter. ANWB-man zei contactslot. Afgesleept door Wegenwachtautootje. Bij Hildo's garage bleek het euvel een losse stekker bij de brandstofpomp. Het nieuwe contactslot voor een Volvo 940 is richting afvalbak gegaan. Zonde.

 

Kosten aan de Volvo na een half jaar.

Gebruikte Dynamo 70 Euro.

Contactslot en reparatie benzinepompstekker. 140 Euro.

Twee nieuwe Michelin Energy's achter 195/65/15. 170 Euro.

Uitlaatrubber. 5 Euro.

Niet passende V-riem. 17.50 Euro.

Achterlicht gloeilampje. 2 Euro.

Hildo denkt even niet teveel aan verzekering, wegenbelasting (156 Euro per 3 maand) en brandstofkosten, want een Volvo weegt en lust (1:10?) wel wat.

 

Toertochtje over het Groningse platteland. Het leek een prima plek om te draaien, maar dat was het niet.

Michelin Energy bandentest. Ze maken niet veel klaar in een aardappelveld op de Groningse klei. Afgekeurd.

 

Hildo voor de eerste keer van z'n leven in de autowasstraat. Gelijk maar het duurste programma. Dat is een belevenis zeg! Massa's zeepsop, flapperende doeken en aan het eind nog droog geblazen worden ook. Kost wel wat en helaas, geen wasprogramma voor de binnenkant. De volgende keer weer met het vertrouwde emmertje en de spons. Da's goedkoper.

 

En? Die komt er knap uit h? Zo schoon was ie nog nooit, en je zou niet zeggen dat het een 750 Euro auto is. Op naar het volgende aardappelveld!

 

Als u denkt dat Hildo de Volvo alleen gebruikt voor een toertochtje op een mooie zondagmiddag, dan zit u er naast. Met een aanhanger van 1000 kg erachter en de auto zelf nog gevuld met 400 kg aan zakken cement geeft deze wagen nog steeds niet het gevoel dat dit teveel is. De acceleratie is weliswaar merkbaar minder en u moet wat steviger stampen om de gewenste vertraging te bereiken, maar dat is het dan ook wel. Een uitstekend werkpaard.

 

September 2006. APK, Wegenwacht en dynamo lampje

Hildo heeft de wagen nu 14 maand en de APK is dus al 2 maand over tijd. De afspraak is gemaakt, maar op de dag voor het zover is blijft Hildo alweer staan... met wederom een lege accu! Het is niet altijd lachen met een Volvo hoor! Dit is de vierde maal sinds het Volvo bezit en telkens is de dynamo de boosdoener. Gelukkig is Hildo wegenwachtlid, en wordt zowaar herkend  van eerdere panne gevallen. Dat is niet goed, mijmert Hildo, terwijl de wegenwacht het probleem provisorisch oplost. Het probleem is een dashboardlampje of de bedrading daarvan. Als het dynamolampje stuk is laadt de accu niet meer bij omdat hij niet meer bekrachtigd wordt! 'Stom systeem', vindt Hildo. Nog n keer blijven staan en de Volvo gaat linea recta de deur uit!

Bij een garage wordt de auto APK gekeurd en de monteur heeft nu een lampje op de dynamo gezet. Het laadprobleem is hiermee opgelost. Ook is een lampje vervangen van de kentekenplaat verlichting en is de uitlaat beter vastgezet, maar de garage verwacht dat de uitlaat toch binnenkort vervangen moet worden.

APK kosten en bovengenoemde werkzaamheden? 125 Euro.

Ogenschijnlijk lijkt het allemaal mee te vallen, maar in totaal heeft de wagen nu in de 14 maanden van bezit toch zo'n 500 euro gekost aan reparaties en onderhoud. Hmmmm.

 

Januari 2007. Brulll!!

Een Volvo met een lekke uitlaat klinkt lekker snel maar vlotter op uw plaats van bestemming aankomen doet u niet. Nieuwe uitlaat bij de Kwik-Fit.

Drie losse bochtjes en twee dempers. Kost dat nou?

447.70 Euro. Au, d's pittig!

Vindt u? Hildo is allang blij dat de katalysator, die er voor zit, nog heel is want die had, volgens de Kwik-Fit man , nog eens zo'n 300.- Euro extra gekost. Dit was een koopje...eigenlijk.

 

Mei 2007... 's nachts. Aaaarrrghh!!

Dit is precies wat Hildo zag op die regenachtige donkere nacht terwijl hij op een bochtige landweg de lichtbundels van autolampen volgde... toen alle stroom van de Volvo uitviel. Helemaal niets meer! En dat is weinig hoor als u net met 70kmh door een bocht zoeft. Bovenop de rem, maar alles deed het ineens weer vlak voor Hildo stil stond. Rustig verder, want als de auto nogmaals was uitgevallen had Hildo geen licht n geen werkende motor meer gehad en had hij de auto wel direct in de berm moeten parkeren (en niet in een sloot of tegen een boom die hij niet kon zien) want ook de alarmlichten deden het op dat moment niet. In een nachtelijke kop/staart botsing heeft Hildo weinig trek. De wagen lijkt nu af en toe uit te vallen in regenachtig weer. Oplossing? Bedrading onder motorklep ingespoten met WD40. Misschien dat het helpt. Voorlopig niet in het donker rijden met nat weer. Hildo ziet dan echt niets meer hoor.

 

Juli 2007. Nieuwe voorbandjes!

De verlichting is niet meer uitgevallen sinds de WD40 behandeling van de bedrading onder de motorkap, maar nu duikt een nieuw probleem op aan de horizon. De APK zit er aan te komen en met gladde bandjes loopt dat echt niet goed af. Ach, zijn die nieuwe bandjes niet mooi? Voordat al dit verse rubber versleten is heeft Hildo vast weer heel wat beleeft met zijn Volvo. Hildo koos wederom voor Michelin Energy's in de maat 195/65-15, want die zitten er achter ook om. Als ze een paar procent schelen in het brandstof verbruik dan heeft Hildo het extra geld wat deze banden kosten misschien al wel weer uitgespaard. Ze schijnen ook lang mee te gaan, en dat mag ook wel voor dit geld. Als Hildo een keer iets te hard door de bocht gat waarbij zijn banden 'piep' zeggen dan schreeuwt hij al: Oh, m'n Michelin's, Oh, m'n Michelin's!'

De prijzen zijn trouwens omhoog gegaan want vorig jaar was hij 170 Euro voor 2 banden kwijt, dit jaar mocht hij al 190 Euro aftikken. Het valt Hildo op dat de inflatie sneller gaat dan de toename van zijn loon. Volgens hem is dit feit bij meer mensen niet ongemerkt voorbij gegaan.

 

Januari 2008. Streeploos

Aangeschaft nieuwe... ziet u het al?... Ruitenwisser bladen! En voor de prijs die Hildo er voor betaalde mogen ze best even in het zonnetje worden gezet. De wissers voor zijn Mercedes kocht Hildo destijds uit een grote grabbelbak voor 1,50 gulden per stuk. Was er een streepje of vloog er onderweg eens eentje af, echt gebeurd, dan werd er lustig een nieuwe gemonteerd. Die tijden lijken voorbij. Voor 30 Euro mocht Hildo een setje meenemen. Op zijn vraag 'Heeft u geen goedkopere?', lacht de man van Autorevista meewarig. 'Nee hoor, daar ben ik vanaf gestapt. Deze zijn helemaal geweldig. Streeploos wissen en ze piepen of kraken ook niet, eerste 2 jaar heeft u er geen omkijken naar'. Hmmm, ok dan. Maar de man heeft gelijk. Ze werken super!

Augustus 2008. Strepen

Beloofde de verkoper bij Autorevista Hildo nog 2 jaar geluk met z'n ruitenwissers... 8 maand later strepen ze al, maar wel geluidloos. Het is vast die ozonlaag.

 

Augustus 2008 Noorwegen

De Volvo met een Noorse Fjord op de achtergrond. Bergje-op of bergje-af, deze superstoere strak gelijnde Volvo doet zonder morren alles wat hem gevraagd wordt. Z'n beloning? Af en toe 50 liter benzine in z'n buikje.

 

September 2008. 235.98 euro APK

Dit massieve brok Zweeds staal blijft het onvermoeibaar doen en mag nu zelfs, geheel legaal, weer een jaartje verder benzine slurpen over 's heren wegen. Grootste struikelblok? Een nieuwe fuseekogel recht voor. Wat er nog meer aan gebeurt is? Moment, Hildo pakt de factuur er even bij, bent u er klaar voor? Daar gaat ie!

0.5 liter olie (?) 3.45, 0.5 liter koelvloeistof (?) 2.45, klein materiaal 2.10, APK zelf 35.40, remtest 6.80, steeklampje (?) 0.90, lampje (?) 0.90, lampje (?) 0.90 en dus de fuseekogel van 32.40. Werkloon 112.50. Dit alles opgeteld, met de BTW erbij komt het totaal op 235.98 euro. Jakkes, valt toch een beetje tegen. Waar al die kapotte lampjes zaten? Hildo heeft geen idee. De vorige keer had de monteur al de niet bestaande airco vastgezet, en nu zo maar ongevraagd olie en koelvloeistof bijvullen? Uitleg kon de man niet geven i.v.m. drukte.

Het is wat met die garagisten...

 

Het exacte brandstof verbruik

Voor het eerst een TomTom in de auto, da's luxe! Daarmee, u weet het ongetwijfeld, kunt u precies de gereden afstand zien. Dat komt goed ut want de snelheidsmeter van de Volvo doet het wel, maar de kilometer teller niet. Over een afstand van 544 kilometer, op de snelweg met een snelheid van iets beneden de 120km/h verbruikt de auto 1 liter normale benzine op 10.88 kilometer met de ramen op in verband met de warmte. Op de lange afstand dus bijna 1:11 (9.2 liter op 100km), niet zuinig maar wel in de lijn der verwachting.

 

Oktober 2009. APK goedgekeurd!

Zeker is ie goedgekeurd, had u anders verwacht?

Kosten? 200 euro ditmaal maar daarbij mag aangetekend worden dat er vr nieuwe remblokken zijn gemonteerd. Dan de APK zelf natuurlijk. Wat er verder nog aan gebeurd is, weet Hildo niet want hij heeft de APK-keurmeester niet meer kunnen spreken. Maar het zal weinig tot niets geweest zijn.

Achterbanden matig

De achterbanden worden slechter en hebben een opmerking gekregen, nu nog 2.5 mm profiel. Dat betekent dat de Michelin Energy's die Hildo er eind 2005 om heeft laten leggen nu een beetje aan de magere kant zijn geworden. Hoeveel kilometers dat zijn geweest? U weet, de snelheidsmeter van de auto doet het wel maar de teller niet. Hij schat iets van 45.000 kilometer.

 

December 2009. Einde van de Volvo...

Het pleit is beslecht. De Volvo zal opgevolgd worden door een belastingvrije Mercedes 280 SE uit 1983 op LPG. Als het aan Hildo had gelegen, had hij nog jren met de 940 doorgereden, maar de wegenbelasting en benzine accijnzen beslisten anders. Zat worden van een fijne Volvo wordt Hildo nooit. De wagen beviel prima en bleek een trouwe, roestvrije metgezel met een uitmuntend zitcomfort en een mega grote kofferbak. Daar komt de Mercedes niet eens bij in de buurt. Een belastingvrije Volvo op LPG, zegt u?

Denkt u maar niet dat Hildo daar niet naar gekeken heeft. Maar een goed en roestvrij exemplaar op gas lijkt gewoon duurder dan een S-Klasse Mercedes. In ieder geval boven het budget van maximaal 3000 euro. Het moet een beetje redelijk blijven.

Nu de Volvo nog verkopen. Wat vreselijk jammer eigenlijk, mijmert Hildo. Het is vrijwel de perfecte automobiel.

 

28 mei 2010. Volvo verkocht

De Volvo heeft al weer maanden geschorst stilgestaan. Nu moest het er maar van komen meende Hildo. De koper, Hildo kent de man al jaren, is voor 250 euro eigenaar geworden van een stukje vrijwel onverwoestbare Zweedse kwaliteit. Dat hoeft Hildo hem niet te vertellen want hij rijdt al jren Volvo. Hildo's Volvo zal, zoals het zich momenteel laat aanzien, ingezet gaan worden als donorauto voor andere hulpbehoevende Volvo's. Wat dat betreft is Hildo best tevreden, in ieder geval stukken beter als verkopen aan onverlaten die hem willen inzetten voor de autocross. Het idee alleen al....

Update januari 2013

Naar het schijnt is de Volvo niet als donorauto ingezet en ook niet op de sloop beland maar uitgevoerd naar Ghana. Mocht u, in een vlaag van verstandsverbijstering, een reis geboekt hebben naar dit zonnige land en u ziet daar een grijze Volvo 940 rijden... misschien is het m wel!