Hildo's Westfield! (page 2)
Scandinavië in een kitcar!

 Back to autoindex     Page 1     Page 2     Onderhoud               

 

Augustus 2017. Trip Zweden & Finland

Beetje met de Westfield gereden in Nederland en het lijkt heel aardig te gaan. Met de motor is Hildo overal geweest en met de Westfield moet dat ook kunnen. Alles lijkt goed dus klaar voor de langere afstand.

Zweden & Finland

In het noorden van Europa is het rustig, verder naar het zuiden wordt het druk druk druk. Hildo houdt van rust en is derhalve niet vies van Scandinavië. De trip gaat naar Stockholm, dan de boot naar Turku, Finland en van daaruit verder omhoog langs het oosten van Finland om om vervolgens de Botnische Golf te ronden en weer af te zakken via Zweden. De snelheidsmeter doet het wel maar de kilometerteller is stuk. De totaal gereden afstand zal rond de 5500 kilometer zijn geweest.

 

Geen Harley

Het is even wennen met het uitzicht maar verder helemaal niets mis mee hoor!

 

Allerhande mensen

Het leuke van onderweg zijn, allerhande mensen van verschillend pluimage. Deze meneer was met 3-wielige Can-Am onderweg. Motorrijden met een autorijbewijs.

 

Gezond eten

Dat kan best onderweg, dat ziet u hier. Toch is het vaak even zoeken en het is niet het goedkoopst. Hamburgertenten zijn overduidelijk nog in de meerderheid maar er is een kentering gaande richting gezonder voedsel. Hildo is inmiddels, sinds zijn infarct, helemaal om maar het was wel eens anders. Zie Hildo's Gourmet.

 

Vliegtuigen onderweg

Hildo heeft vliegangst maar toch altijd al wat gehad met oude propellervliegtuigen, stoommachines ook maar die vliegen niet best. Dubbeldekkers zijn zijn favoriet. Als hij echt een hoop geld zou hebben zou hij vliegles nemen en zou er een dubbeldekker aangeschaft worden, met radiaalmotor natuurlijk. Mooi hoor. Rijk is Hildo helaas niet en het gaat 'm ook niet worden. Maar een keertje meevliegen met een dubbeldekker staat al jaren op zijn, erg korte, bucket list.

 

Laadruim van de Baltic Princess

Grote boten hoor die ferry's, verscheidene dekken vol met vrachtwagens, en daarnaast wordt de Westfield wel een héél klein autootje.

De tocht

Het duurt iets van 11 uur en het kost vanwege het vroege tijdstip maar rond de 40 euro, prikkie voor zo'n lange oversteek! Onderweg is er alleen een korte in en uitstap-stop voor passagiers in Mariehamn, de hoofstad van de Finse eilandengroep Åland halverwege tussen Zweden en Finland.

 

Boswandeling

Net als in Zweden is er ook in Finland veel bos en ook tijdens deze trip is Hildo, net als thuis, af en toe aan het wandelen. Hoort nu bij zijn dagelijkse routine, en dit is toch even weer anders dan de gemiddelde wandeling tussen de Groningse weilanden.

 

Rust aan het water

Het kan zijn dat u van een met mensen overladen binnensteden houdt, gezellig hoor. Maar van dit soort plaatjes wordt Hildo persoonlijk veel gelukkiger, wat hem betreft is zelfs het Groningse platteland inmiddels overlopen.

 

Bij de stuga's aan het water

Finland staat natuurlijk bekend als 'het land van de duizend meren' maar het zijn er vast heel wat meer! Vrijwel geen muskieten dit jaar, werd Hildo verteld. Was te droog geweest. Dat scheelt anders had ie hier niet zo gezeten, hij heeft het wel eens anders meegemaakt!

 

Verslikt

Tijdens een van de regelmatige controles val het Hildo op dat één van de nylonkousen het begeven heeft. Daarvoor liep de motor al eventjes beroerd, wat zichzelf weer oplostte. Mogelijk dat ie zich even in een nylon verslikt heeft. Hildo heeft nu alle nylons panty's verwijderd en rijdt gewoon weer met open kelken en dat extra voorzichtig over stukjes grind of gravel.

 

Tesla toekomst?

Inmiddels lijkt het duidelijk, iedereen rijdt straks elektrisch. En in zo'n Tesla is het niet eens een straf, zelfs een goede kans dat de Westfield het met de acceleratie moet afleggen tegen zo'n elektrische Tesla want ze zijn best erg snel. De beleving is er verder niet, naar wat Hildo er van gehoord heeft. De Tesla 'super charge' laadpalen duiken langzaam overal op in Europa maar de auto zelf valt nog even buiten het budget van Rene Doorsnee. Ook de dagwaarde van een e-car van 10 jaar oud, met evenoude accu, is vast niet torenhoog. Gigantisch afschrijven of gigantisch in een oude auto investeren om een nieuwe accu te plaatsen, meimert Hildo, ergens klopt er iets niet. Mogelijk hebt u gewoon een abonnement op snel uitwisselbare exemplaren bij de 'accu-pomp', want de auto 20 minuten moeten laten staan bij zo'n oplaadpaal is een beetje ongelukkig, zeker als iederéén elektrisch rijdt. De meeste stroom zult u waarschijnlijk 's nachts gewoon thuis kunnen laden zolang dat logistiek mogelijk is. Hoe de elektrische toekomst er daadwerkelijk uit gaat zien is nog even afwachten.

 

Westfield vs Focus size

Het blijft een grappig gezicht zo´n Super Seven in verhouding tot een de gewone auto. Deze moderne uitvoering van de Ford Sierra is, naar huidige maatstaven, geen bijzonder grote auto maar steekt al met kop en schouders boven de Westfield uit. In verhouding met moderne Crossovers is een Seven pas echt laag. In het verkeer houdt Hildo uit lijfsbehoud met de beperkte zichtbaarheid rekening, net zoals hij dat met de motor doet.

Met dak

Vrijwel de hele vakantie heeft het dak erop gezeten. Het is gewoon wat warmer, droger, waait minder en het misstaat de auto helemaal niet.

 

25 aug 2017. Fileleed Hamburg

Inmiddels het laatste gedeelte, de autobahn bij Hamburg. Met de handmatig aangezette fan erbij loopt de temperatuur niet hoger op dan 90 graden, zelfs niet als de wagen stilstaat in de file. Toch is echt even gas geven op de autobahn niet mogelijk wegens oplopende koelvloeistof temperaturen. Tot maximaal 130/140 km/h gaat het over het algemeen goed, daarboven houdt de koeling het niet meer bij en gaat het zo richting 100 graden, te heet, meent Hildo, die het gewoon rustig aan doet. Heelhouden is stukken belangrijker dan hoge snelheden.

Weer thuis

De Westfield heeft het in principe probleemloos gedaan in de ongeveer 5500 afgelegde kilometers. Op de mogelijke koelingsproblemen na is Hildo tevreden!

          __________________________________________________ 

 

 

Kou en regen

Af en toe wat wisselvallig weer. De ruitenwissers zijn klein en wissen wat onregelmatig, alsof ze er elk moment mee op kunnen houden. Toch is dat een paradijs in verhouding met de Harley waar zijn bril, met zowel aan de binnen als buitenkant van de brillenglazen, vol regendruppels het zicht minimaliseerden, lekke kleding, kletsnat worden, vervolgens de kou en als laatste station doffe ellende waar geen eind aan komt. De motor van de Westfield genereerd nogal wat hitte en dat is merkbaar binnenin. Er zit zelfs een kacheltje in die zowaar iets doet. De ruiten blijven tijdens regenritten met en zonder kachel verbazingwekkend condensvrij en er komt maar heel weinig water naar binnen. In verhouding is het superdeluxe onderweg zijn. Alleen Hildo's rechterbeen wordt een pietsje nat in extreme regen.

 

Bodemspeling

De Westfield heeft achteraan een heel redelijk bodemspeling maar het motorblok hangt laag en het carter vormt het laagste punt van de auto. Goed voor een laag zwaartepunt maar niet gezond voor het carterpan want als u een steen tegenkomt die iets verder dan weinig boven het maaiveld uitsteekt, zoals hier, is het zomaar 'klets'. In rotsachtige gebieden buiten het asfalt, zoals hier op een camping, is het oppassen.

 

Koelingsproblemen?

Wat aanhoudende problemen met de hoge koelvloeistoftemperatuur in combinatie met wat bijzondere afzettingen aan de binnenkant van de dop van het expansievat. In hoeverre er echt iets mis is weet Hildo niet maar voor de zekerheid schaft hij een fles aan met vloeistof die kleine vloeistof lekken in koppakking en scheurtjes in het blok zou moeten dichten. Eenmaal in Finland is ie écht ver van huis mocht de auto er mee stoppen dus zekerheidshalve.

Helpt het?

Het lijkt er niet echt op. De temperaturen wisselen en zijn soms niet erg consistent. Zou er wat zijn met de sensor of misschien is het een massa-probleem? Tijdens langzaam rijden / sukkelen loopt de temperatuur op maar als Hildo de, handbediende, fan aanzet houdt het bij dik 90 graden op. Beetje onduidelijk. Misschien ligt het aan de radiateur, de neus is natuurlijk niet erg groot en koelingsproblemen zouden derhalve zomaar een Super Seven kwaaltje kunnen zijn.

 

Veerboot naar Finland

Ter plekke een kaartje gekocht en de boot vertrekt om 6.30h 's ochtends en hier rijdt Hildo gapend om 4.30h het terrein op na ergens een paar uurtjes op een parkeerplaats in het bos naast de auto geslapen te hebben. Vertrekpunt Stockholm en de reis gaat naar Turku, Finland.

 

Chick Magnet

Paardekrachten, brede banden en brulpijpen maken over het algemeen weinig indruk op vrouwen, maar met deze Westfield ligt dat anders! Overal zijn er dames, van verschillend pluimage, jong tot oud met complimentjes in de trant van 'Goh, wat een leuke auto heeft u'. Zomaar op straat, camping, benzinepomp, het maakt niet uit. Ongeloofelijk, en soms bij het bizarre af, hoe deze auto bij de dames in de smaak valt. De onbekenheid in Scandinavië met en de guitige uitstraling van deze auto, zeker met het Ollie B. Bommel dakje erop, draagt er vast aan bij.

 

Rijden in het bos

Hiervoor is de Westfield minder geschikt. Ook al omdat de luchtfilters momenteel nylons zijn en het gebied hier en daar rotsachtig is. Een uitstekende steen en het laag hangende carter van de Westfield gaan slecht samen.

 

Stuga's

Net als in Zweden ook hier te huur en een mooie afwisseling voor de tent, aldus Hildo die de middelbare leeftijd inmiddels ruim gepasseerd is. Dit is zelfs een grote en hele superdeluxe, veel meer dan zomaar een houten huisje. Duidelijk gemaakt voor bewoning in barre winters. Het is volledig geïsoleerd met tweemaal dubbele ruiten inclusief een dubbele voordeur die vrijwel luchtdicht, en zeker tochtvrij, als een kluis sluit. Zo eentje lijkt Hildo ook wel wat in zijn eigen huis, misschien dan eindelijk geen kouwe voeten meer in de winter.

 

Red Dead Redemption

Kent u het spel? Red Dead Redemption is een spel waarin u een cowboy bent en te paard door een open wereld rijdt, onderwijl allerlei avonturen belevend. Het plaatje hierboven, genomen in het Finse Rokua Geopark, vindt Hildo sprekend Red Dead! De nieuwe Red Dead Redemption II komt uit in de lente van 2018 en Hildo is alvast geld aan het verzamelen voor een Playstation 4 & Het Spel. Mooi hoor, nog leuker dan GTA.

 

Treinkerkhof

Deze stoomtrein, fantastisch ding om te zien, wilde Hildo u niet onthouden. Hij staat niet alleen. Allerhande afgedankte locomotieven en wagons van uiteenlopende bouwjaren staan hier buiten langzaam weg te roesten. Wel lopen er wat menson rond die proberen er wat aan te doen, getuige een likje verf hier en daar, maar het verval lijkt sneller te gaan dan dat de enthousiastelingen ze kunnen opknappen.

 

Husqvarna museum

Hier moest Hildo echt even naar binnen, hij heeft zelf een dubbelloops jachtgeweer van Husqvarna, vandaar. Het museum is gehuisvest in de voormalige Husqvarna wapenfabriek. Behalve voor wapens is deze Zweedse fabrikant in Nederland bekend om de graaimaaiers, kettingzagen en motorfietsen. Maar ze hebben vrijwel alles gemaakt wat men maar nodig zou kunnen hebben in het dagelijkse leven. Vleesmolens, fietsen, keukenapparatuur, potten, pannen, strijkijzers, gasfornuizen, kachels, ovens, koffiezetmachines, karbidlampen, weegschalen, magnetrons, koelkasten, wasmachines en van 1872 tot 2010 verkochten ze 9.632.291 naaimachines. Da's een hoop!

          __________________________________________________

 

 

5 september 2017. Inlaat rubbers

In Engeland gekocht bij Allens Performance als 'SR-15K sleeve rubbers with clips'. Het was even zoeken maar ze zijn identiek aan de oude en passen perfect. Betaling gedaan en het spul is vlot opgestuurd en alles snel goed en compleet ontvangen in tegenstelling tot aan aantal negatieve verhalen die Hildo online ergens over Allens Performance las. Dat viel dus mee.

 

15 oktober 2017. Synchroontester

Noodzakelijk voor het sychroon kunnen stellen van de carburateurs, de gasklep van de niet moet niet verder openstaan dan de andere natuurlijk. Anders wordt het een rommeltje. De set bestaat uit een beugel, 4 vacuum meters, 4 slangen en stelbouten met een balletje om die slangen wat dicht te kunnen draaien om trillingen te kunnen dempen. Er moeten nog gaten geboord en draad getapt worden in het inlaatspruitstukken van de auto zodat de bijgeleverde adapters, waar de rubber slangen op komen, erin geschroefd kunnen worden.

Ervaring mee?

Nee, Hildo heeft nog nooit iets synchroon gesteld omdat hij zo'n meter set niet had. Wel verschillende malen laten doen met 4 cilinder motoren. Het is iets wat op regelmatige basis moet gebeuren, bij zijn BMW K1100 was de injectie al niet meer synchroon na 10.000km. Straks kan hij het goedkoop zelf doen, zo vaak als nodig is.

 

9 november 2017. Expansievat vervuiling

Op bovenstaande foto is te zien wat Hildo's probleem was tijdens de Scandinavië trip en waarom hij in Stockholm de 'vloeibare head gasket fix' Rislone gebruikt heeft. Ook bij zijn Mercedes 280SE had hij vergelijkbare bruin-achtige drab in de radiateur en daar was er iets mis met de cilinderkop. Hier zet het zich zichtbaar af binnenin het expansievat van de koelvloeistof, wat overigens zelf blauw van kleur is. Uitlaatgassen die zich met het koelwater mengen door een scheur in de kop. Zou dat het echt zijn? En belangrijker, zijn de koelproblemen na de Rislone behandeling echt over of is dit slechts het begin van de ellende?

 

1 april 2018. Roest & schimmel!

Soms zit het mee, soms niet. Hier lijkt het weer eens wat minder. Schimmel, roest en wat tegenslag is Hildo wel gewend in zijn huis. Maar dikke investering in een nieuwe mooie houten garage en kijk eens wat er gebeurt met het mooie wagentje. Het aanstaande weekend de Westfield naar buiten en schoonmaken. Jammer dat er nog niet mee te rijden is wegens de acuu, wat kilometers er mee maken zou goed zijn voor de auto. Rust roest!

Garage beluchting

Het is duidelijk dat er binnenkort flink wat gaten geboord gaan worden in de garage die voorzien van roosters tegen kruipend, vliegend en sluipend ongedierte. Dat zal het vochtprobleem vast oplossen.

 

7 april 2018. Klassieke acculader

Nog even de nieuwe accu een paar uur aan de lader alvorens te starten. Deze lader nog van Hildo's vader geweest. Hij is overleden in 1987 en zelfs tóen was het al een oude lader. Schakelbaar tussen 6 en 12 volt want vroeger waren er ook 6 volt auto's. Bijvoorbeeld de Daffodil van DAF, die auto kocht Hildo's pa in 1967. Het bouwjaar was 1965 dacht Hildo. Dit was de auto waarin hij voor het eerst zelf achter het stuur mocht zitten en ermee rijden, op 9-jarige leeftijd, op een stuk rustige landweg (de Knijpe), even buiten Zuidlaren op weg naar Annerveenschekanaal. Hildo en zijn pa waren het lang niet altijd eens maar toen heeft hij zijn zoontje toch hele leuke herinneringen voor het leven meegegeven!

 

 

 

22 september 2017. Pipercross luchtfilters

Geen goeie K&N maar goedkoop schuim. Beter dan niets, goedkoper en praktischer want er hoeven geen gaten in de motorkap gemaakt te worden omdat het schuim van het voorste filter, waar het de motorkap raakt, gewoon iets meeveert. Ze worden geleverd in een set van twee stuks en er zitten gaten achterin die om de kelken te rekken zijn, die gewoon blijven zitten. Zit verder prima. Door de motorkap stekende filters is een veel voorkomend fenomeen bij Super Sevens, ook vanwege de beperkte ruimte. Voordeel is koelere lucht maar Hildo heeft zijn twijfels over de lucht en wervelingen wat tegen de filters blaast tijdens het rijden en het mogelijke effect wat dat gaat hebben op de afstelling van de Keihin FC carburateurs. Dat het geen theoretisch probleem is maar echt de afstelling onregelmatig beïnvloeden kan weet hij van zijn Dax motorfiets. K&N filters proberen, compleet met de noodzakelijke adapters gaat ruim meer dan 300 euro kosten. Voor 70 euro is hij nu eerst klaar en wordt de motorkap geen gatenkaas.

 

4 november 2017. Ouwe mannen, sportwagens en physiotherapie

Al sinds in eind juli 2017 worstelt Hildo met wat slijmbeursontsteking aan beide schouders lijkt te zijn, van het fitnessen dacht Hildo. In augustus dit jaar met de Westfield op vakantie, en het werd erger. Naar nu blijkt komt het van het in en uitstappen uit de auto. Het is dezelfde beweging als uit een bad stappen, handen hoog naast het lichaam en de ellebogen naar achteren en dan opdrukken, een beweging waar zijn schoudergewrichten duidelijk moeite hebben. Uit bad stappen was nooit een probleem, maar dat is maar één keer per dag.

Oefeningen

Van de fysiotherapeut heeft Hildo oefeningen meegekregen en hij is ook al ultrasoon, met gel, onderzocht. Geïriteerde pezen waren zichtbaar, in de praktijk soms knappen ze duidelijk hoor én voelbaar. Bewegingen zijn beperkt, hemd achter bij de broek instoppen bijvoorbeeld is lastig. Af en toe een slaappil en elke nacht paracetamols voor het slapen gaan en halverwege de nacht nog een paar. Tijdens het liggen in bed is de pijn aanwezig en trekt gedeeltelijk weer weg na het opstaan. Slapen blijft lastig, ook omdat het beide schouders betreft.

Toekomst van de Westfield

Hildo heeft er inmiddels al een paar maand niet meer mee gereden maar de schouders blijven desondanks erger worden. De auto zal eerst aangepast moeten worden, beugels erover heen of iets dergelijks. Hij moet zich eruit kunnen hijsen, opdrukken uit de auto is nu en in de toekomst uit den boze, nieuwe schouderproblemen wil hij kost wat het kost vermijden. In het ergste geval zal hij zelfs de wagen moeten verkopen, maar daar wil hij nog even niet aan denken.

Jarenlang herstelproces

Het genezingsproces kan tot een paar jaar duren. Het is een kwestie van geduld en misschien gaat het binnenkort beter anders een paar spuiten met ontstekingsremmende corticosteroïden.

 

9 november 2017. Accu overleden

Toen Hildo de auto kocht, in feite net daarna, viel hem al het rood gekleurde venstertje in de accu op. Rood is niet goed, hij denkt dat het groen zou moeten zijn. Hoe dan ook de al niet frisse accu is nu leeg, 5 Volt zit er nog in, en een dergelijk diepe ontlading voor een gewone accu zoals deze betekend het einde. Na de winter een nieuwe en als de auto een poosje niet gebruikt gaat worden aansluiten op de druppellader ivm het beetje stroom trekkende alarm, da's beter.

 

1 april 2018. Accu vervangen?

Een nieuwe accu moet erin maar de oude er eerst uit. Dat valt tegen. Eerst zit het ruitensproeier reservoir in de weg, los maken gaat eenvoudig en dan de accu eruit. Helaas, de accu zit loopt rondom shocking klem tegen de kokerprofielen van het chassis. Er onderuit laten zakken wil ook niet. Hildo heeft nog even een klein driehoekje uit het polyester geveild, dacht dat het daar op vastliep maar dat is het dus niet.

De oplossing?

Harm nog even gebeld en die zegt dat ie er gewoon uit halen is. Nou, niet door Hildo! Het motorblok loshalen? Het lijkt erop. De accu is een 30Amp. motoraccu (Harley Softail type) perfect is voor een niet te zware accu die bovendien erg laag gemonteerd zit. Vast perfect voor de wegligging maar dat Hildo hem er niet uit kan is belachelijk.

 

7 april 2018. Westfield openzagen

Het chassis bestaat met name uit vierkante stalen kokerprofielen met daaromheen een polyester body. Bij de accu is er gemakkelijk een gat in te zagen in het polyester zodat de accu probleemloos in en uitgenomen kan worden. Er later maar een deurtje in maken of zo.

De buurman

Hildo maakt bovenstaande foto en besluit nog even een bakkie koffie te drinken alvorens echt de zaag in de auto te zetten. Dan komt toevallig buurman even langs. 'Oh, accu d'r niet uut? Da's vremd, even kiekn'.

Hildo blijft sip in zijn stoeltje zitten met het bakkie troost in zijn hand en binnen 10 seconden komt buurman naar buiten gelopen met de accu in zijn hand, een beeld dat Hildo op zijn netvlies gegrift staat!

'Hij ken er ja zoo op zien kant uut, mejong'...

'Krijg nou wat', aldus Hildo...

Buurman heeft gelijk, en Harm ook. Met de ontluchtingsnippel omhoog, zodat er geen zuur uitloopt is de accu op z'n zijkant krap maar probleemloos te verwijderen. Een nieuwe natuurlijk ook net zo te plaatsen.

 

7 april 2018. Intact Start-Power accu

Weekend, zon schijnt. Wel eerst even een accu hebben en deze 'Intact', hij heeft er nog nooit van gehoord, kan Hildo in de buurt direct ophalen voor 67 euro en hij krijgt zelfs nog 4 euro terug voor z'n oude accu. Het ding is 'maintenance free', zuur zit er apart bij. De prijs is alvast niet verkeerd en hopelijk valt het met de kwaliteit ook nog een beetje mee. Accu op z'n kant in de auto met ontluchtingsnippel omhoog naar binnen, het gaat perfect!

 

8 april 2018. Mooi weer!

Accu opgeladen, even doorstarten en de motor doet het ook al. Auto gewassen en het kan weer. Wat is dit toch een fantastische auto, aldus Hildo. Alleen dat sleutelen he? Als zelfs een accu verwisselen al moeilijk is... en er zit deze zomer nog wat aan te komen!


 
 
 Back to autoindex     Page 1     Page 2     Onderhoud