Hildo's Westfield! (page 3)
De Garage!

 Back to autoindex     Page 1     Page 2     Page 3     Onderhoud  

Even kort: De situatie in de schuur van het huis december 2017

De afgelopen 12 jaar had Hildo alleen stroom en verlichting in woonkamer en keuken, de afgelopen 12 jaar. Met verlengsnoeren en een looplamp moest de rest voorzien worden. Eentje naar de gym voor de looplamp, eentje wasmachine, eentje droger. En zo zag het eruit tot december 2017. Later moet er nog eens een vloer in huis want tuintegels zijn ook maar zozo.

 

Begin april 2018. Roestende & schimmelende Westfield. Niet Okay

U heeft op de vorige bladzijde al kunnen lezen over de roest en schimmel die Hildo op de Westfield aantrof na de winter. Even schrikken, het is zeker niet de bedoeling dat de auto in zo'n toestand na de winter de garage uitkomt. Tijd om de garage grondig aan te pakken.

Hoe aanpakken?

Even tussen u en mij... Hildo heeft nauwelijks echte ervaring in klussen, slechts bar weinig opgedaan in de dertig jaar dat hij nu in zijn huis woont en dat wat hij gedaan heeft was met name prutsen. Gezegend met twee linkerhanden is ie ook nog maar als hij wat googlet,  goed luistert naar de buurmannen en eindelijk zelf even goed nadenkt voor hij wat doet zou het redelijk moeten gaan want, als u écht wil, en het maakt niet uit wat het is, dan is er meer mogelijk dan u in eerste instantie voor mogelijk houdt.

 

14 april 2017. Stroom via de zolder

De zolder van het voorhuis is nog geen prettige omgeving maar het maakt stroomkabels niet uit. Vandaag wordt de buitenkabel voor de garage van de groepen kast naar achteren gelegd om dan van buitenkabel via een aantal meters grondkabel in de garage uit te komen. Aansluiten kan later.

 

27 april 2018. Grondkabel voor stroom in de garage!

Na de gaten boren in de garage, verder met de stroomaanvoer. Het gaat allemaal niet snel maar hij heeft nu stroom in de schuur, slaapkamer én er is een grondkabel gegraven naar de garage. Super, aldus Hildo, die met alle ontwikkelingen dolgelukkig is... en eigenlijk is de Westfield de initiator geweest van het hele gebeuren. Fijne auto!

 

27 april 2018. Hildo's werkbank!

Een door Hildo zelf gemaakte werkbank midden jaren 90. Gemaakt van een 3cm x 6cm profiel, lengte 3,50 meter, diepte 90cm, hoogte 93cm met een dekplaat van 22mm MDF die ondersteund word door hoekprofielen zodat het niet doorzakt. Nu krijgt deze werkbank krijgt een tweede leven in de garage die daarmee garage annex werkplaats wordt.

 

28 april 2018. Van 90cm diep naar 80cm

De werkbank is mooi maar momenteel iets te diep voor gebruik in de garage, de zijdeur zit in de weg. Tijdens de bouw had Hildo 90cm afstand van hoek tot deur opgegeven maar de bouwer heeft buitenmaten aangehouden, Hildo was van de binnenruimte uitgegaan. Klein probleempje maar oplosbaar en ook 80cm is diep genoeg en er blijft 10cm meer bruikbare ruimte over in de garage. De tape zit er al, nu nog even doorflexen.

Stopcontacten

Speciale garage stopcontacten met een klepje had Hildo er destijds al opgemaakt, stroom kabels liepen er al alleen aan het laatste aansluiten daarvan is hij nooit meer toegekomen. Toen zijn vrouw overleed, nu bijna 18 jaar geleden, was de puf er een beetje uit. Hij bekijkt deze stroomdraden met een andere blik dan iemand anders dat zou doen. Evengoed, voor dit soort gedachten is geen tijd en ze zijn niet constructief. Vol gas vooruit!

 

12 mei 2018. APK goedgekeurd!

Een achterveer zat los en rechts-achter remtrommel sleepte. Voor 100 euro een nieuwe APK, dat lukt zelden. HJ vertelde Hildo dat zijn Westfield vlotter is dan een 2 liter Donkervoort met twee dubbele Webers die hij in onderhoud heeft en beter rijden doet ie ook, vanwege de onafhankelijk geveerde achteras van de Westfield. Da's toch mooi om te horen!

Instappen met de 'frozen shoulder' schouders

Instappen is hetzelfde als uitstappen maar bij instappen werkt de zwaartekracht mee. Dat scheelt als u last hebt van frozen shoulders. Het uitstappen blijft nog steeds moeizaam maar dat is beter dan helemaal niet.

 

13 mei 2018. Laminaat leggen

U denkt natuurlijk 'die Hildo schiet ook niet op', maar hij doet meer. Bijvoorbeeld eindelijk z'n slaapkamer opknappen. Schrootjes aan de wand, zelfs met isolatie er achter, en laminaat leggen. Dit wordt met verve de mooiste plek in huis, is het nu al. Goed bezig!, eindelijk...

 

17 mei 2018. Aanhangertje

Hildo heeft eind vorig jaar een nieuwe aanhangertje 2.00m x 1.31m gekocht voor 600 euro compleet met los reservewiel, dekkleedje en groen netje. Full size breedte maar kort zodat ie niet zoveel ruimte in beslag neemt. Alles i.v.m. de op handen zijnde aanpak van huis, schuur en garage. Gebruikte karretjes zijn relatief erg duur en gewild. Deze kan jaren mee en kan later tweedehands voor een nette prijs verkocht worden zodat het onder de streep geen kapitalen heeft gekost. Behalve voor sloopspullen en bouwspullen voor het huis vandaag inzetbaar om wat staalprofielen en hoekijzers te vervoeren voor... de werkbank van de garage.

 

20 mei 2018. Weg met de voorruit (1)

In tegenstelling tot de meeste mensen vindt Hildo sleutelen niet leuk, maar een verslag van de gebeurtenissen maken des te meer. Bij de echte sleutelaar valt Hildo natuurlijk al snel door de mand, maar als geboren talentloze doet hij zijn best en krijgt al doende best nog wat voor elkaar, al is het misschien iets ander dan dat u het zou doen.

Bevestiging van de deurtjes

Hieraan worden de deurtjes gehaakt. Ze zitten vastgeschroefd aan de aluminium beugel die ook de, in een aluminium profiel gevatte, voorruit vast houdt. Deurtjes komen er nooit weer in dus deze gaan eraf.

 

Weg met de voorruit (3). Windshield set-screws

Hoe set screws in het Nederlands heet weet Hildo niet maar het zijn koploze boutjes, die u met een imbussleutel vastzet, en worden meestal gebruikt om iets te borgen. Ze zitten verstopt onder de deurscharnieren in de voorruitbeugel en klemmen het aluminium profiel, waarin de voorruit gevat is, vast tegen de voorkant van de voorruitbeugel. Leuk bedacht systeem, vindt Hildo.

 

Weg met de voorruit (5). Uprights verwijderd

De voorruitbeugels zijn eraf en dit is alles wat er over blijft, flinke klodders blanke siliconenkit. Vier gaten in totaal. Eerst even verkeerd geboord zeker, tijdens de bouw.

 

Weg met de voorruit (7). Ruitenwisserbevestiging

Het is zo simpel maar erg vernuftig en goed werkend. Het ding met ribbeltjes is de klem en het kan heen en weer schuiven, als u de kruiskop bout aan of losdraait. Het huis is taps toelopend en zo lost het zich of klem het zichzelf vast de ruitenwisser bevestiging. Mooi hoor.

 

Weg met de voorruit (9). Voorruit lossnijden

De voorruit is nu bijna los en zit alleen nog aan zowel voor als achterkant vastgelijmd met siliconenkit. Het spul plakt als een malle maar is geen partij voor een scherp hobbymesje.

 

Weg met de voorruit (11). De ruit is los!

Eindelijk geeft de ruit het op en is ie los en kan weggenomen worden. Nu de afdekstrip even weer vastzetten met de ruitenwisser montage matreriaal. Zo is het voorlopig klaar.

 

Weg met de voorruit (13). Klaar!

De auto ziet er nu al een stuk beter uit, vindt Hildo, heeft vast ook een betere CW waarde. High-speed insecten happen, net als op de motor, met een geweldig obstakelloos vrij zicht rondom. Het reservewiel moet er binnenkort ook af, die voegt niets toe behalve extra gewicht en extra gewicht is fout in Super Seven land. Wie is Hildo om daar tegenin te gaan?

21 mei 2018. 190km/h

Een auto zonder voorruit is extreem en extreme dingen zijn soms best leuk op hun eigen manier. Van de opwaaiende baard of rare wervelingen alvast geen last meer. Op de snelweg wordt er even gas gegeven en bij 190 op de teller is de koek nog niet op maar gaat het al veel te hard voor Hildo die op dat moment met een jethelmpje op in de auto zit. Zonder helm kan ook maar zelfs een jethelm maakt het allemaal wel wat rustiger aan het hoofd. Een integraal heeft Hildo ook nog, van z'n inmiddels weggegeven Pan European motorfiets wegens z'n evenwichtsprobleem, maar nog niet geprobeerd. De integraal is ongetwijfeld stukken beter voor iets langere afstanden met wat hogere snelheid of 's avonds als er insecten vliegen.

 

26 mei 2018. 29 graden in de schaduw

Hildo is met de Westfield onderweg en ziet hele schares motorrijders. Leren broek, leren jas, helm, handschoenen. Zo reed hij ook maar met deze auto gewoon in een wapperend t-shirtje. Het heeft z'n voordelen. Wel opletten met rijden, te snel kan niet en ook langzaam rijden zorgt ervoor dat het koelwater al snel te warm wordt.

 

26 mei 2016. Tonneau cover uitgerekt

De tonneau cover is niet alleen het dekje over de kofferbak. Het ding kan uitgevouwen worden en bovenop het dashboard vastgemaakt. Zodoende kan de wagen in de regen weggezet, en de binnenzijde blijft droog. De tonneau cover werkt bij Hildo's Westfield niet meer omdat er een polyester stoel in zit. De hoofdsteun verhinderd dat de tonneau cover over de auto heen gespannen kan worden.

Parachute

Tijdens het rijden waait de tonneau cover omhoog en 'hapt' wind omdat de voorruit er niet meer op zit. Hildo's kat zit er ook graag op en daar wordt ie ook niet strakker van, dus weg met de tonneau cover. Later komt er een aluminium dekseltje over.

 

 

 

 

21 januari 2018. Extra groep in huis, het begin

Kabel gelegd en kan nu bijna worden aangesloten op de groepenkast. Hier is hij bezig de eerste extra groep aan te leggen.

 

10 februari 2018. Stroom aangelegd schuur

Ziet u de stroomkabels lopen? De verlengsnoeren liggen niet langer op de grond. Stopcontacten en échte verlichting in de schuur van het huis voor de eerste maal in jaren, sensor gestuurd maar ook met een schakelaar. Zelfs een sensor gestuurde buitenlamp is van de partij. Een geweldige ontwikkeling in Het Luxe Gevoel. Nu nog een extra kabel naar de garage... is ook daar stroom!

 

21 april 2018. Ontluchtingsgaten boren

In verband met de schimmel en roest in de auto kiest Hildo voor ontluchtingsgaten. De zevengatenboor die hij heeft loopt heet, te veel wrijving. Een 40mm diameter houtboor wordt aangeschaft en die doet het heel redelijk. Vier gaten verder schroeft hij, met wat horrengaas ertussen tegen ongedierte, een aluminium ontluchtingsrooster ervoor. Vakwerk!

 

26 april 2018. Ontluchtingsgaten achterwand

De achterwand van de garage is 28mm dik hout en had Hildo al geïsoleerd met 18mm plaat en 5cm piepschuim ertussen. Hier komt het gereedschap aan te hangen en de werkbank voor te staan. Hier boort hij eerst van de ene kant, daarna van de andere kant 40mm diameter gaten. Een kleine afvoerbuis, voor wastafels e.d., is 40mm in diameter en die tikt hij van binnen naar buiten. Buiten komt er weer horrengaas met een ontluchtingsrooster er voor.

Gatenkaas?

Het totale aantal roosters is 2 voor, 2 links, 2 rechts en 3 achter. Alle met 4 stuks gaten van 40mm er achter, in totaal dus 36 ontluchtingsgaten. Hildo denkt dat het voldoende moeten zijn om de garage nu wel droog te houden.

 

27 april 2018. En, hoe gaat het intussen met de auto?

Prima, op wat kleine krasjes op de motorkap na. Dat deed Hildo besluiten er een oud hoeslaken overheen te gooien. Goed tegen de nagels van Hildo's kat Bijtie, die geen enkel respect voor de auto toont. Het scheelt ook in stof, de betonvloer lijkt te zacht. Later maar eens wat aan proberen te doen. Wat weet hij nog niet.

 

29 april 2018. Werkbank minder diep maken

Tien centimeter moet er tussen de hoekprofielen vandaan. Hildo heeft laswerk altijd zijn 'met-de-hand-vast-te-houden-laskap' gebruikt, behoorlijk gammel inmiddels. Zijn lasapparaat heeft ie al sinds begin 80er jaren en de laskap ook. Nu een investering in een automatische laskap, zelfs met vlammen voor de coole custom look! Verder nog lashandschoenen, een niet uit elkaar vallende bikhamer en nieuwe staalborstel. Elektroden hoeven alleen even een poos op de kachel drogen en dan doen ze het weer prima.

 

5 mei 2018. Werkbank in de garage

U ziet al een beetje waar het heen gaat. De werkbank moet nog iets verlengt worden, van 3.50 meter naar 3.75 meter en het is de bedoeling dat er straks een 'verdieping' onder komt met grote lades. Opbergruimte is een noodzakelijk iets en teveel kunt u, volgens Hildo, niet van hebben. Al helemaal niet in een beperkte ruimte zoals hier terwijl hij toch een behoorlijk complete werkplaats voor ogen heeft.

 

12 mei 2018. Windzog achter de voorruit

Westfield muts en een stetje oordoppen tegen de herrie van, met name, windgeruis achter de voorruit. Lijkt misschien overdreven maar dat is het niet. Zonder helm in de Westfield is stukken lawaaiiger dan met helm op de Harley, bijvoorbeeld, en doof worden staat niet op de prioriteitenlijst.

Weg met de voorruit!

Ziet u die baard? Ondanks dat er een haarklem opzit waait ie behoorlijk in het rond en zwiepende baardharen zijn niet prettig in de ogen. Het probleem is de voorruit en het vacuum wat het ding trekt. Met de deurtjes in de auto is het beter maar dat geeft een opgesloten gevoel en beperkt sterk het zicht doordat u door plastic moet kijken. Alle problemen verdwijnen als de voorruit verwijderd wordt want dan kom de wind mooi gestaag van voren en is er eindelijk volledig vrij zicht rondom, net als bij een motorfiets.

Aeroscreen

Een windvangertje, die wat winddruk wegneemt, op een Super Seven heet een Aeroscreen, leest Hildo. Het mooiste model vindt hij die in de Caterham stijl, de Westfield 'Double Bubble' is toch wat meer aanwezig. Eentje van polyester is 75 pond in Engeland en eentje van carbon fiber kost 150 pond, zag Hildo online. Dit lijkt hem wel wat maar eerst testrijden zonder voorruit om de juiste hoogte van de aeroscreen te kunnen bepalen.

 

17 mei 2018. Staal en trekkers

In Groningen heet een tractor gewoon een trekker. Bij bedrijven die in trekkers doen is er ook vaak staal en ijzer voor reparatie van allerhande landbouwvoertuigen etc. en ze willen er best wat van verkopen.

Kost het?

Weet ik nog niet, we bellen het later wel even door. Wat is je tel. nummer en hoe heet je? Mag je het geld a.s. zaterdag of zo wel even langsbrengen. Zo gaat het anno 2018 bij Hildo in de buurt nog steeds... mooi dat het nog zo kan.

 

Weg met de voorruit (2) windshield uprights

Dan de voorruitbeugels zelf. Ze zitten met twee imbus bouten, met verzonken kop, vast aan het polyester van de carrosserie met carrosserieringen er achter. Er is gemakkelijk bij te komen en ze zijn vlot los.

 

Weg met de voorruit (4) uprights verwijderen

Als de set screws los zijn kunnen beide aluminium voorruitbeugels verwijderd worden. Ze zitten met veel siliconenkit vast en moeten eerst losgesneden worden. Hildo is voorzichtig om niet het polyester zelf te beschadigen.

 

Weg met de voorruit (6). Ruitenwissers verwijderen

Kruiskop boutje losdraaien en u pakt de ruitenwisser met arm er in zijn geheel af.

 

Weg met de voorruit (8). Vulringen en siliconen

Een tapse ring, een sluitring en de borgmoer. Dat is wat er verder nog zit, met een klodder siliconenkit om het waterdicht te maken.

 

Weg met de voorruit (10). Afdekstrip van de ruit is los

De ruitafdekplaat, het heet ongetwijfeld anders, laat Hildo zitten. Staat netter en functioneert zonder ruit als een soort miniatuur aeroscreen / spoiler

 

Weg met de voorruit (12). Spiegel montage

De linker spiegel zit aan het deurtje en de binnenspiegel aan de voorruit. Zonder spiegels rijden mag niet maar gelukkig heeft Hildo's buurman toevallig al jarenlang een setje van die jaren 70 racespiegels liggen, Hildo mag ze zo hebben. Destijds werden ze halverwege of zelfs voor op de spatborden geplaatst. Slecht zicht maar was toen cool, alles heeft z'n tijd. Maar ze lijken vast prima op de Westfield. Een gaatje erbij en ze kunnen op de plek van de voormalige voorruitbeugels. Het zicht naar achteren is niet geweldig, met name de achterspatborden zijn in beeld. Voor dat ze verzet gaan worden naar de uiteindelijke plaats moet er eerst een aeroscreen gemonteerd worden.

 

25 mei 2018. Zonder vooruit... het uitzicht

Van een opwaaiende baard heeft Hildo zonder voorruit geen last meer. Hildo is aan de zijne inmiddels nogal gehecht geraakt, meer als aan de voorruit. Afgezien daarvan heeft zonder voorruit en deurtjes rijden nog een voordeel, U kijkt nergens meer tegenaan, met name niet als er bochten genomen worden want de beugels die de voorruit vasthouden zitten behoorlijk in het blikveld. Volledig vrij zicht rondom de auto en dat maakt de rijervaring minimaal 100% beter, niet comfortabeler. Een voorruit komt er nooit weer op. Lawaai is wel een probleem, hier wordt nog op gebroed.

Spiegels

U ziet wat Hildo ziet. Met name een groot groen spatbord. De spiegels moeten hoger. maar eerst die aeroscreen hebben. Communicatie met Engeland verloopt intussen moeizaam en niet omdat Hildo het Engels niet machtig is. Geduld is gelukkig een schone zaak.

 

26 mei 2016. Integraal op de snelweg

Wind is geen probleem, op geen enkele snelheid. Op achterafweggetjes gaat de helm af.

 

27 mei 2018. Werkbank lassen

Bezig om een extra verdieping in de werkbank te lassen om spullen beter te kunnen opbergen, ook is ie iets verlengt naar van 3.50 naar 3.75 meter. De onlangs aangeschafte automatische lashelm blijkt een goede aankoop en functioneert beter dan Hildo als lasser.

 

28 mei 2018. Werkbank geschilderd

Een nieuwe laag zwarte verf, Hammerite. Beetje duurder maar kan zonder grondverf en over roest staat er op het potje. Perfecto!

   
 
 Back to autoindex     Page 1     Page 2     Page 3     Onderhoud