Hildo's Rubin! (page 1)
De mooiste boot van allemaal!

 BACK    Page 1    Page 2  

Hildo's eigen Rubin

Eindelijk maar toch heeft Hildo een complete, zeilklare(!) Rubin.

Anders dan u mogelijk zult denken... deze boot is niet door Hildo gebouwd. Hildo's eigen Rubin ligt nog steeds stof te vergaren op zolder en het bouwen van deze boot is niet alleen lastig, maar kost bovendien een hoop tijd en inzet.

Deze zeilklare Rubin heeft Hildo gekocht in Nijmegen van ene Bart. Bart zelf heeft op zijn beurt deze boot gekocht en vervolgens in volledig standaard uitvoering laten bouwen door een modelbouwzaak in Nijmegen, maar van varen is nooit wat gekomen. Bart had het te druk met andere dingen. Dus Hildo kocht deze boot voor een zacht prijsje, in absolute nieuw staat. Water heeft deze Rubin zelfs nog nooit gezien, maar Hildo zal er voor zorgen dat daar snel verandering in komt!

 

De Rubin is voorzien van een originele Graupner Regatta lier (zeilwinch) voor de zeilbediening. Een groot voordeel van deze lier boven eentje van Hi-Tec is dat de omwentelingen van de Graupner lier eenvoudigweg af te stellen zijn met een schroevendraaier. Een simpel en geweldig werkend systeem. Het goede aantal omwentelingen is van belang voor de juiste uitslag van de zeilen. De lier maakt nu iets van 2 omwentelingen bij de Rubin, terwijl een Hi-Tec lier standaard iets van 3.5 omwentelingen maakt. Bij de Hi-Tec lier is dus een computerzender nodig waarbij het mogelijk is het aantal omwentelingen van de lier in te stellen.

Het nadeel van De Graupner Regatta lier is duidelijk. De prijs ligt op meer dan het dubbele van de Hi-Tec... en naar geruchten van een Duitse Rubin zeiler ligt de kwaliteit van de Graupner lier ver beneden die van de Hi-Tec lieren. Hildo gelooft het allemaal wel en zeilt met de Graupner Regatta tot ie stuk gaat. Een computerzender heeft Hildo ook al, dus dat is geen probleem.

 

Alles is klaar en Hildo draagt de Rubin het huis uit voor de tewaterlating. Grote mannen gaan spelen met kleine bootjes, aan de kant! Wel even uitkijken dat je niet met de mast ergens achter blijft haken. Stuk voor je het weet.

 

De laatste afstellingen, stroom aanzetten (altijd eerst de zender, dan pas de boot want je wilt niet weten wat voor bende de lier er van maakt als hij uit zichzelf begint de draaien).

 

Duwtje... en zeilen maar.

 

Van links naar rechts de Micro Magic, de Rubin en de Smaragd.

 

Ditmaal liet de Rubin geen spaan heel van de Smaragd. Hildo heeft groot plezier, Harald wat minder. Maar het zal er ongetwijfeld anders uitzien als er meer wind is... Harald doet dan, als het zover is, van te voren een winddans!

 

Razendsnel...zonder motortje!

De dag erop testgevaren in de haven van Zoutkamp. Een bijzonder pittoreske omgeving, maar nog mooier om te aanschouwen was het gevecht tussen Hildo's Rubin en de Smaragd van Harald. Verschillende passanten bleven staan om de vraag te stellen die modelzeilers het vaakst horen. Zit er ook een motortje in? Waar gisteren de Smaragd geen schijn van kans had, had de Rubin het er nu een stuk moeilijker mee. Als er genoeg wind is gaat de Smaragd als een raket en loopt waarschijnlijk zelfs een fractie sneller dan de Rubin, maar dan moet het wel fors waaien. De Rubin haalt haar topsnelheid met veel minder wind, accelereert sneller, draait sneller en de draaicirkel zelf is beduidend kleiner. Met een race rond boeien zou de Smaragd het lastig krijgen. Het gewicht van de Smaragd speelt haar domweg parten tijdens weinig wind. De Rubin heeft weer een probleem met veel wind. De Rubin is stukken nerveuzer dan de Smaragd, die mooi rechtuit blijft varen wanneer de Rubin uit haar roer loopt. Het vaargedrag van de Rubin lijkt sterk op dat van haar kleine zusje de Micro Magic. De Rubin en de Smaragd zijn duidelijk twee verschillende boot- typen waarbij de Rubin sneller is tot windkracht 3 en daarboven zal waarschijnlijk de Smaragd in het voordeel zijn door haar locomotiefachtige stabiele vaargedrag vanwege het grotere gewicht van deze boot. 

 

De Rubin radiografische zeilboot

De Rubin zeilboot wordt, evenals de Micro Magic en de Saphir, geproduceerd door de firma Graupner. De Rubin is, met een romplengte van 117 cm en een overallhoogte van 210 cm, de grootste en duurste boot die door Graupner geproduceerd wordt. 'Niet weggelegd voor de beginnende modelbouwer' wordt er door Graupner al in de catalogus bij verteld. Dat heeft Hildo gemerkt, want bij dit zeilende schaalmodel van een Duitse Admiraals cupper moet bijzonder veel zelf gemaakt en aangepast worden. Met een gewicht van 6,5 kilo, waarvan ongeveer 3,5 kilo voor rekening komt van de loodbulb onderaan de kiel, is de Rubin een relatief lichte boot met een volledig met de hand gemaakt glasfiber romp. De Rubin is zeker niet als racer in de markt gezet, maar toch moet het model respectabele hoge snelheden kunnen bereiken bij lichte tot matige wind door het tamelijk grote zeil oppervlak in verhouding tot de boot (2400 cm voor de fok en 4700 cm voor het grootzeil). De boot is, zoals men dat in de zeilwereld pleegt uit te drukken, iets overtuigt. Optioneel is zelfs een set kleinere stormzeilen te verkrijgen voor varen met hardere wind. Hildo denkt dat je de Rubin dan beter gewoon thuis kunt laten.

De roerbediening wordt verzorgd door een standaard servo. Hildo heeft voor de zeilbediening gekozen voor een 110 gram zware High Tec HS-725BB sailwinch (lierservo) die de zeilen moeiteloos aantrekt, zelfs bij harde wind. De servohouder moest voor deze grotere winch wat aangepast worden. Voor de zender is gekozen voor een Robbe FC16 computer gestuurde zender waarmee, volgens zeggen, het aantal rotaties van de sailwinch te programmeren is.

Update

Nu, in Augustus 2005, is het al meer dan een jaar geleden dat Hildo zijn Rubin bouwdoos gekocht heeft. Jammer genoeg blijkt Hildo niet een echte modelbouwer dus de Rubin is nog steeds niet klaar. Wat denkt u dat Hildo zou doen wanneer hij de kans krijgt om een volledig nieuwe, reeds afgebouwde, Rubin aan te schaffen voor een relatief lage prijs?

Juist. Hebben!

          _________________________________

 

Plaatsing op de tafel is alleen mogelijk wanneer de mast niet is gemonteerd, tenzij uw plafond stukken hoger is dan die van Hildo.

 

Omdat de boot gloednieuw is, en nog nooit heeft gezeild, leek het Hildo verstandig om alles goed te inspecteren en af te stellen alvorens de boot haar maiden voyage zou maken. De mast van de Rubin is verder naar voren en achter te stellen en dit is van belang wanner men prijs stelt op een boot die goed rechtuit zeilt. Op het oog de mast verder naar voren versteld, als het er goed uit ziet zeilt het meestal ook niet zo beroerd heeft Hildo geleerd..

 

De verstaging ziet er goed uit en is verstelbaar. De bevestiging aan het dek is er niet gewoon aan te klikken, dacht Hildo. Het valt best mee en met enige oefening heeft u ze los of vast in een paar tellen. Best belangrijk want de verstaging moet telkens losgehaald worden om de mast te verwijderen. Zolang Hildo z'n Volvo stationcar heeft maakt het niks uit want daar past ie, met mast en al, zo in.

 

Dit is geweldig! De Rubin past opgetuigd zo maar achter in de Volvo stationcar. Dat maakt het zeilen met de Rubin een stuk aantrekkelijker. Achter in de wagen gooien en zeilen maar!

 

Een speciaal moment. De Rubin zal voor het eerst het water in gaan.

 

Harald was erbij met zijn 1,38 meter lange Smaragd en Aaltje met haar Micro. Er was zeer weinig wind en het was Hildo snel duidelijk hoe de verhoudingen met licht weer verdeeld zijn. De Rubin lijkt niet te verslaan. De Micro heeft te weinig zeil en de Smaragd is met 13 kilo veel te zwaar ten opzichte van de Rubin die slechts 6,5 kilo schoon aan de haak weegt. Zij is hier duidelijk in het voordeel en dobbert rap van beide andere boten weg. Ook toen de wind later opstak, 2-3 Beaufort, had de Smaragd niets te vertellen. De Rubin zeilde haar telkens voorbij en ook het manoeuvreren verliep sneller dan bij de Smaragd. Ongetwijfeld zal bij sterkere wind en grotere golven de Rubin haar meerdere moeten erkennen in de Smaragd, maar met het lichtere weer is het duidelijk dat de Rubin de snellere boot is. De Micro is snel en dapper maar moest het zowel bij geen als bij meer wind aan alle kanten afleggen tegen beide grotere boten... maar dat is geen verrassing.

 

Haven van Zoutkamp

U kunt het geloven of niet maar deze twee mannen bedrijven hier op de kademuur topsport! En afgezien daarvan... is het nog hartstikke ontspannend ook.

 BACK    Page 1    Page 2