Hildo's BMW - Het onderhoud!
Is zo'n 1994 K1100LT een beetje te betalen?

  Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Onderhoud   

Hildo's BMW is op moment van aanschaf 15 jaar oud en heeft ruim 168.000,km gelopen. Een nieuwe BMW K-serie loopt tegen de 20.000 euro, dus Hildo's 1500 euro motor is een budget bike. De techniek van deze K1100 vindt hij lastig en hij brengt de motor derhalve meestal naar een motorzaak voor reparatie. Rijzen de onderhoudskosten met zo'n fiets de pan uit? Of is de aanschaf van een oude BMW een goede optie om het motorrijden betaalbaar te houden?

 

Aanschafkosten:

168.338km - 27/02/2009 - 1500 euro - Aanschaf BMW K1100LT uit 1994

 

Vaste kosten:

Verzekeringspremie WA - 36.04 euro per jaar (no claim korting, trede 19)

Wegenbelasting - 88 euro per jaar

 

Gemiddeld benzine verbruik: 1:17.5 (hoogste 1:13 en laagste 1:21.1)

Oliekosten: Gemakshalve 6 euro per liter gerekend

 

Onderhoudskosten 2009

168.338km - beginstand 2009

168.653km - 03/03/2009 - 28 euro   - Motorolie 20W50 (3.5 liter), cardan 80W90 (350cc), versnellingsbak 80W90 (850cc)

168.893km - 13/03/2009 - 210 euro - Olie filter (12,40), benzine filter (15,50), K&N luchtfilter (80,22), 2x remblokken voor

                                                            (66,52), 1x remblokken achter (27,67), verzendkosten (8,00)

                  - 13/03/2009 - 54 euro    - Clymer werkplaatshandboek

                  - 18/03/2009 - 7 euro      - Gereedschap om oliefilter te kunnen losdraaien

169.320km - 20/03/2009 - 50 euro   - Linker voorremklauw gangbaar gemaakt

169.640km - 21/03/2009 - 260 euro - Rechter spiegel (105), imitatie ruitje windscherm (155)

169.985km - 27/03/2009 - 10 euro   - Wynns, injector cleaner

174.880km - 15/06/2009 - 137 euro - Achterband Metzler Lasertec 140/80 B17 TL 69V (117) + montage (20)

                                         - 847 euro - Achterbrug gedemonteerd en achterbruglagers (nog goed) schoongemaakt en ingevet, spiebanen ingevet (waren kurkdroog), conisch wiellager vervangen in cardanklok en afgesteld, beide lagers vervangen achterste kruiskoppeling, diverse olie keerringen, K&N luchtfilter gemonteerd, motor gesynchroniseerd, kleppen gesteld (3 te strak), nieuwe bougies. Elektrische problemen met claxon, knipperlichten en kuipruit opgelost, schakelaars in kuip opnieuw gesoldeerd, paar verrotte stekkers van bedrading vervangen en alle andere stekkers contactspray behandeld/schoongemaakt, injector achterste cilinder nu weer goed contact, balhoofdlagers vervangen, voorwiellagers vervangen, nieuwe koelvloeistof, nieuwe koppelingskabel bijgeleverd voor reserve.

175.669km - 28/06/2009 - 123 euro - Voorband Metzeler Lasertec Front 110/80 -18 TL 58V M/C (82) + montage (20),

                                                            benzine filter (al eerder betaald), motorolie ververst (21 euro)

180.600km - 03/08/2009 - 6 euro     - Liter olie (over de laatste 4500 km verbruikt)

183.326km - 23/10/2009 - 18 euro   - Spuitbus Loctite 7039 contactspray

184.270km - 14/11/2009 - 40 euro   - Gebruikte koplamp

184.270km - eindstand 2009 (15.932 km gereden in 2009)

Totaal onderhoudskosten in 2009: 1790 euro (11,2 cent per km)

 

Onderhoudskosten 2010

184.270km - beginstand 2010

184.270km - 02/05/2010 - XX euro - Gebruikte koplamp gemonteerd. Was reeds betaald

185.267km - 28/05/2010 - 131 euro - Bridgestone BT 45 R Battlax 140/80 -17 TL 69V (121) + montage (10)

186.235km - 10/07/2010 - 60 euro   - Gaskabel + koppelingskabel + montage (koppelingskabel reeds eerder betaald)

188.735km - 26/09/2010 - 33 euro   - Motorolie Eurol 3.5 liter 20W50 (21) + totaal 2 liter olie voor bijvullen (12)

190.387km - 26/11/2010 - 750 euro  - Revisie setje remklauw voor incl. zuigers, 4 NGK bougies, 3 remleidingen, banjobout

                                                             10x washers, 4x o-ring inlaatspruitstuk, remvloeistof DOT 4, motor gesynchroniseerd

190.464km - eindstand 2010 (6.194 km gereden in 2010)

Totaal onderhoudskosten in 2010: 974 euro (15,7 cent per km)

 

Onderhoudskosten 2011

190.464km - beginstand 2011

192.647km - 18/05/2011 - 111 euro  - Yuasa YTX20L-BS onderhoudsvrije accu

194.829km - 25/06/2011 - 233 euro  - Bridgestone BT 45 R Battlax 140/80 -17 TL 69V (121) + Metzeler Lasertec Front

                                                              110/80 -18 TL 58V M/C (84) + montage, balanceren & nieuwe ventielen (30)

196.688km - 21/07/2011 - 55 euro    - Set Goldfren remblokken rondom

196.971km - 03/08/2011 - 12 euro    - 2 liter Eurol 20W50 motorolie voor bijvullen

197.718km - 18/08/2011 - 16 euro    - Pattex Tape (8), Bison montage kit (8)

197.887km - 09/09/2011 - 237 euro  - Voetsteun + rubber, gaskabel, koppelingskabel, motor gesynchroniseerd,

                                                              rempedaal bijwerken + werkloon

199.148km - 20/10/2011 - 6 euro      - 1 liter Eurol 20W50 motorolie voor bijvullen

200.287km - 30/12/2011 - 8 euro      - achterlichtfitting (6,50), achterlichtlampje (1,50)

200.319km - eindstand 2011 (9.855 km gereden in 2011)

Totaal onderhoudskosten in 2011: 677 euro (6,9 cent per km)

 

Onderhoudskosten 2012

200.319km - beginstand 2012

201.239km - 12/03/2012 - 6 euro      - 1 liter Eurol 20W50 motorolie voor bijvullen

204.133km - 10/06/2012 - 21 euro    - Motorolie Eurol 3.5 liter 20W50 + oliefilter (reeds betaald)

204.432km - 21/06/2012 - 115 euro  - Cardan kapot (kruiskoppeling) + Michelin Pilot Activ rear 140/80-17 TT/TL 69V

(4.113 km gereden in 2012)

Totaal onderhoudskosten in 2012: 142 euro (3,5 cent per km)

Motor wordt verkocht ivm kapotte cardan

15 december 2012 verkocht voor 300 euro

 

Totaal gereden kilometers sinds aanschaf: 36.094 km

Totaal onderhoudskosten: 3583 euro

Totaal onderhoudskosten per kilometer (zonder benzine, vaste kosten en afschrijving): 9,9 cent

 

  Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Onderhoud