Hildo's.... BMW K1100LT (page 2)
180.600 op de klok

Back to motorindex   Page 1    Page 2    Page 3    Onderhoud   

Terug van vakantie, die hij met de BMW gereden heeft. Hoe beviel dat dan? Prima hoor, aldus Hildo... maar met een paar opmerkingen. De hitte die achter de kuip ontwikkeld wordt, nekt het rijplezier op warme zomerdagen en Hildo heeft heel wat kilometers afgelegd met de knieën buiten de kuip om iets minder in de hitte te zitten. Maar dat is niets nieuws. Verder is de BMW is een uitstekende motor voor een iets slechter jaargetijde, of regen, waarbij wat extra warmte welkom is. Gelukkig heeft Hildo geluk en komt tijdens zijn vakantie het water regelmatig met bakken tegelijk uit de hemel.

Olie en benzineverbruik

Rustig rijdend, het is immers vakantie, komt Hildo gemiddeld rond de 1:20. Het laatste stuk naar huis ging het gas er even op en snorde Hildo met 150-160 op de klok over de autobahn richting Nederlandse grens. Flinke tegenwind ook nog en het benzineverbruik duikelde van 1:20 naar 1:13 (!).

Het olieverbruik is tijdens de vakantie zeer aanvaardbaar gebleken. Minder dan 1 liter op 4000 kilometer. Op korte stukjes lust de BMW duidelijk meer, waarschijnlijk geholpen door het feit dat Hildo de motor altijd op de zijstandaard parkeert en de olie daarom de cilinderkop inloopt. Evengoed, pluim voor de BMW en veel beter dan verwacht!

Jammer... alweer stuk

4500 vakantie kilometers waren de BMW toch iets teveel. De laatste dag van de vakantie ging het starten moeilijk, nu wil de motor helemaal niet meer in toeren klimmen en rijden wil niet meer. Nog een mazzeltje dat het net aan het eind van de vakantie, thuis, de geest gaf. Waarschijnlijk een sensor of zo, speculeert Hildo. Hij weet het niet en weet ook niet waar hij moet zoeken. Verdere financiële injecties in deze motor ziet hij momenteel eigenlijk niet meer zitten, maar nu verkopen lijkt ook niet verstandig. Het had betaalbaar moeten blijven, maar dat lijkt danig uit de hand te lopen. De motor heeft sinds aanschaf meer aan onderhoud gekost dan aan aanschaf (!).

Hildo's Harley is betrouwbaarder!

Zo, de kogel is door de kerk en het hoge woord is er uit. Een eigenbouw stroker Harley betrouwbaarder dan de ultieme BMW tourmotorfiets? Wat Hildo betreft wel. Dat de BMW 180.000 km gereden heeft is niet van belang, Hildo's Harley heeft véél meer, ergens tussen de 200 en 300.000 km gelopen en is bovendien nog 7 jaar ouder ook. Reparaties en onderhoud aan de Harley zijn eenvoudig, dat ligt bij de BMW anders. Hildo is daarom genoodzaakt om de motor weg te brengen naar een garage. Dat uurlonen de onderhoudskosten skyhigh opdrijven, hoeft niemand u te vertellen. Hildo's Volvo gaat ook altijd naar de garage voor noodzakelijk sleutelwerk, maar daar hoeft tussen de APK-keuringen door eigenlijk heel weinig aan te gebeuren. Dat een motor véél meer onderhoud en reparaties vergt dan een fatsoenlijke auto van dezelfde leeftijd is niets nieuws, maar Hildo had van de BMW toch meer verwacht.

Mocht u het nog niet gemerkt hebben, de teleurstelling is hevig en Hildo heeft momenteel spijt van de aanschaf van dit 'geweldig' stukje Duitse vernuft. Snotter.

 

Regen en de kuipvakken

In tegenstelling tot de koffers, die behoorlijk lekken ondanks de geïnstalleerde rubberen ring, blijken de deksels van de kuipvakken prima te werken. Er komt geen druppel water naar binnen.

 

Regen en de krant

Het had ter plekke in Zweden in 51 jaar niet zoveel geregend. Later hoorde Hildo dat er zelfs mensen geëvacueerd moesten worden vanwege overstromingen. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Hildo heeft het getroffen want hij hoefde niet geëvacueerd.

 

Duitse camping

Na een week regen in Zweden maar naar Duitsland gevlucht. Misschien dat het daar droger is? Niet echt.

 

Droog

Dan gelijk die korte broek aan. Opmerkelijke opmerking van een Oost-Duitser die Hildo's cowboylaarzen in het oog kreeg: Geile Gummistiefel!

 

Comfort zadel aanpassing

De LT (Luxury Touring) uitvoering van de K1100 is voorzien van een zogenaamd comfort zadel. Hildo heeft eerder al eens verteld dat het comfortzadel helemaal niet comfortabel zit. De bekleding is uitermate strak gespannen waardoor u naar voren glijdt. Behalve dat uw broek onprettig strak in uw kruis word getrokken, zit u ook constant met uw knieën shocking klem tegen de beenstukken van de kuip aan, in ieder geval als u relatief lange benen heeft. Gelukkig kan dit beter. Met een weldoordachte jaap van een mes in het zadel komt u stukken dichter bij Het Ware Zit Comfort. U schuift minder naar voren en dat betekent dat het comfortzadel nu stukken comfortabeler zit. Misschien haalt Hildo binnenkort ook nog wel iets van het schuim zelf weg. Deze aanpassing is een echte aanrader!

 

Vogelpark Walsrode

Weliswaar geen cultuur maar op een regenachtige dag, afgewisseld met zon, toch zeker de moeite waard, ook als u geen 65+ bent. Het is het grootste vogelpark ter wereld en behalve heel veel vogels, die u soms van zeer dichtbij kunt zien zonder dat ze wegvliegen, kunt u ook genieten van de schitterend aangelegde tuinen. Wandelschoenen raadt hij u aan, want voor Hildo was het een hele sjok op zijn cowboylaarzen.

 

Roze vogels

Van vogels heeft Hildo geen klap verstand, maar deze herkent hij met zijn ogen dicht. Flamengo's! Goed hè?

 

Vreemde vogels

Hildo is de naam van dit, flink uit de kluiten gewassen exemplaar, al weer vergeten maar weet nog wel dat er haast geen beweging in zit. Wat een bijzonder beest.

 

29 september 2009. Boodschappen

Er passen zo maar vijf broden in de koffer van de BMW. Dat is mooi als u eens boodschappen wilt doen. Wel van belang dat u het niet vergeet en pas na een maand de koffer opent. Verrassing!

 

12 november 2009. Kapotte koplamp

Hildo is aardig en neemt wel eens een dikke collega een stukje mee. Behalve dat het opeens erg krap zitten wordt op de BMW, zakt de motor van achteren een aardig stukje naar beneden. Schroef schroef, de koplamp naar beneden verstellen gaat gemakkelijk met een daarvoor aanwezige verstelbout achter de koplamp. De volgende dag, zonder dikkerdje, schroef schroef, de koplamp weer wat omhoog. Dat het schroeven helemaal niet nodig is, kreeg hij pas later in de gaten. De verstelling voor een passagier gaat met een soort van wipschakelaar. Handig ontworpen door BMW. Maar het was al te laat en het draad in de koplamp, een plastic schroefje, is gestript. En daar staat u dan. Gelukkig heeft Hildo ervaring met een Harley, dus dan de koplamp maar een stukje kantelen met een paar tikken van zijn vuist. Dat zoiets niet werkt bij een BMW K serie merkte Hildo toen de koplamp rinkel-de-kinkel zei. Hildo's intelligentie lijkt soms twijfelachtig.

Sneu geval die... koplamp.

 

11 januari 2010

Kleine update. U had het misschien al verwacht en als u verwachtte wat, ook volgens Hildo, te verwachten was dan heeft u gelijk gekregen. Hij is gestrand in de koplamp reparatie. De unit zit met drie kruiskopboutjes aan de achterzijde vast. Dat lijkt misschien strak, maar het is een slechte oplossing. U kunt er niet goed bij en derhalve is er, ook al niet geheel onverwacht, een kruiskopje over de kop gedraaid want ze zitten erg vast. Na de woorden 'Die krijg ik nooit meer los', is Hildo met de schroevendraaier in zijn handjes met afhangende schouders naar binnen gesjokt. De BMW is sindsdien niet meer van zijn plek geweest. Jammer dat designers belangrijker zijn dan technici, anders had Hildo al lang weer met de machine gereden in plaats van dat ie staat weg te kwijnen.

De oplossing

Niet zo moeilijk, BMW had de drie kruiskoppen aan de voorkant van de unit moeten plaatsen en de lamp had er aan de voorkant zo uit te nemen moeten zijn. Was het in 10 minuten klaar geweest. Helaas, mooie dromen. En nu?

Hildo staat met de rug tegen de muur, de onderhoudskosten zijn al de pan uitgerezen, en ziet geen andere oplossing dan het gewoon zelf te doen. Dat betekend met grof geweld, met behulp van zijn slijptol, hamer en breekijzer de lamp uit te kuip te halen. Als u denkt dat Hij een grapje maakt, dan ken u Hildo nog niet. Toch erg jammer, het was niet nodig geweest. Eerst wachten tot het weer wat beter is want momenteel sleutelen geniet niet de voorkeur.

 

28 mei 2010. Oude Metzler Lasertec 140/80 B17 TL 69V

174.880 km was de stand waarop deze Metzler is gemonteerd, 185.267 is de huidige stand, dat is dus 10.387 km rijplezier geweest  Dat het nieuwe eraf is kunt u zien, dus tijd voor een verse band. Rijden, optrekken, remmen doet Hildo altijd relatief rustig. Wat dat betreft valt de levensduur van deze band Hildo een beetje tegen. Verder geen klagen, het reed prima.

 

Uit de motor halen

Ook al simpel. Even de linker koffer er af en u rolt het wiel zo tussen uitlaat en achterspatbord naar buiten.

 

Franssens Motortechniek V.O.F.

Toen Hildo in 1980 begon met motorrijden, werkte Dirk Franssens samen met Thomas Kits als monteur bij motorzaak Henk Borkhuis in Groningen. Dirk heeft nu al jaren zijn eigen kleine, maar gezellige, motorzaak in het landelijke Saaksum. Vlak bij de zaak van toenmalige collega Thomas Kits, en ze kunnen desondanks nog steeds prima met elkaar opschieten. Voor een bandje omleggen, draait Dirk zijn hand echt niet om en het is klaar voor Hildo het weet. Dirk rijdt zelf ook nog steeds, met een Honda CB1000 uit de jaren 90 en hij laat boerenzwaluwen broeden in zijn werkplaats. Als dat niet aardig is, weet Hildo het ook niet meer! Mocht u op zoek zijn naar een diervriendelijke monteur met veel sleutelervaring, dan weet Hildo er wel eentje!

Heralmastraat 10, Saaksum, tel. 0594-621923.

 

16 juni 2010. Kapotte gaskabel

Net tijdens het inhalen van een auto zegt de kabel 'knap'. Gelukkig op een vrij rustig moment, zonder bumperklevende automobilisten, anders kan het een extra nare ervaring worden als de voortstuwing opeens volledig wegvalt. Terugrijden ging prima door, net als vroeger, handmatig aan de gaskabel te trekken. Niet aan de buitenkabel want dan knipperen de knipperlichten opeens wél weer, rechtsaf.

De BMW is dus alweer stuk en staat er voorlopig weer even. Binnenkort even een afspraak maken met de garagist want, u begrijpt, hier begint Hildo zelf ècht niet aan. Alleen het losdraaien van de gashandvat is al een ongelukkige operatie. Bovendien moet er ook gelijk maar een nieuwe koppelingskabel op, voor de zekerheid. Vast ook niet gemakkelijk te monteren.

Enne, Hildo's Harley loopt nog wèl!

10 juli 2010. Nieuwe gas & koppelingskabel
De motor weggebracht en weer opgehaald, fris voorzien van een nieuwe gas- en koppelingskabel. De koppelingskabel had Hildo al. De nieuwe gaskabel zelf plus de montage van gas- en koppelingskabel kosten 60 euro. Er kan weer gereden worden.

19 augustus 2010. Stroeve kabels

De frisse gaskabel gaat vrij stroef en de nieuwe koppelingskabel nog stroever. Het begint toch een beetje vervelend te worden op den duur en wennen doet het niet. Inmiddels is Hildo al begonnen met schakelen zonder koppeling, dan hoeft die hendel niet telkens ingetrokken te worden, maar zo moeten rijden is niet de bedoeling. Binnenkort even terug naar de garagist om te horen wat die ervan denkt. Verder doet de motor het uitstekend.

 

5 september 2010. Koppelingskabel loopt weer soepel

Een stuk of wat drupjes olie in de koppelingskabel was alles wat er nodig was om van een vrijwel niet meer in te trekken koppeling weer een heerlijk gangbaar exemplaar te maken. Ofwel de nieuwe kabel is nooit voorzien geweest van smeermiddel of de kabel is zo oud geweest dat van enige smering inmiddels geen sprake meer was.

Zelf gedaan

De eenvoud waarmee de koppelingskabel los genomen kon worden, is verfrissend. De stelmoer op het stuur losschroeven en u hebt direct voldoende speling om de koppelingskabel van de koppelingshevel, direct voor het achterwiel, los te kunnen nemen.

Dashboard

Het op het stuur gemonteerde plastic 'dashboard' met daarop de knoppen voor de elektrische verstelling van de kuipruit etc. heeft Hildo eraf gesloopt en de draden afgetaped. Het ding zat in de weg met sleutelen en er werkt toch niks meer van. Prullenbak.

 

15 oktober 2010. De wonderlijk schone motor bij 190.000 km

190.063 km op de klok. De BMW houdt in bij weinig gas en hikt en ploft bij stationair draaien. Dat doet ie al sinds de maandenlange stilstand vanwege het kapotte koplampglas. Tijd voor: 'Tune-up in a bottle', 'The complete fuel treatment. High performance upper cylinder lubricant and injector cleaners. Increases power & fuel economy, decreases pinging, dieseling, emission & hesitation, lubricates rings for longer cylinder life. Cleans and lubricates carburetors, injectors and valve seats. Treats up to 25 gallon'. Environmentally friendly is het ook nog.

Dit staat allemaal op het kleine 155cc flesje gemaggeld. Het word op de markt gebracht door Lucas Oil Products, een Amerikaanse smeermiddelenleverancier.

Flinke slok

Hildo gooit 1/3 van de inhoud in de benzinetank en vult de ongeveer 6 gallon tank af met benzine. Hij is benieuwd of het helpt. Lucas heeft een heleboel van dit soort wondermiddeltjes maar wonderen bestaan niet, en al helemaal niet als het op de markt gebracht wordt door een oliefirma. Of het werkt of niet zal binnenkort duidelijk zijn. Anders wordt het een trip naar een BMW monteur, daaraan hecht Hildo meer geloof.

 

Reparatie bij Van Houten Motoren (Marum)

A) 26 november 2010. Op bezoek bij Tjibbe van Houten

Daar staat ie dan, bij Tjibbe van Houten van 'Van Houten Motoren' in Marum.

Een BMW specialist, zonder marmeren vloeren of pilaren, maar wel met ruim twee decennia ervaring. Hildo's motor heeft alweer onderhoud nodig, het hikken en ploffen bij weinig gas en stationair draaien blijft aanwezig, ondanks het 'Tune-up-in-a-bottle' wondermiddel van smeermiddelenfabrikant Lucas. De linker voorrem-klauw begint nu ook vast te zitten, de rem blijft nog twee seconden hangen voor hij weer volledig vrij komt, en het wordt erger. Niets wat een BMW specialist niet kan oplossen, meent Hildo.

De vrije hand

Als Tjibbe iets tegen komt, en het loopt niet helemaal de spuigaten uit, mag hij het repareren, anders moet hij Hildo even bellen. De motor moet goed en veilig zijn. Period.

Paar weken later. Hij is klaar!

Tjibbe belt Hildo op: 'Je kan de motor weer komen halen hoor, hij doet het weer'. Da's mooi want motorrijden, zelfs nu het kouder wordt is niet verkeerd af en toe.

De reparatie

De linker voorrem heeft nieuwe zuigers en een revisiesetje gekregen. De drie remleidingen van de voorrem zijn allemaal vervangen, ze waren uitgedroogd en vertoonden al wat uitdrogingsscheurtjes. Twee zijn gebruikt, de derde is een nieuw exemplaar. Nieuwe remolie erin en het is allemaal weer super. Hildo is benieuwd hoe lang het dit maal goed gaat. Dan vier nieuwe bougies om ellende daarmee uit te sluiten. Vervolgens vier nieuwe o-ringen tussen het inlaatspruitstuk en de gasklephuizen, de o-ringen waren lek vandaar het hikken en ploffen. Behoorlijk wat sleutelwerk, want alles moest los. De motor synchroon gesteld en stationair loopt de motor voor het eerst op het goede toerental.

Kost dat?

750 euro, waarvan 481 op het conto gaan voor uurloon. Hildo slikt, tjonge die BMW is een dure. Inmiddels heeft hij bijna 3000 euro uitgegeven aan onderhoud over dik 20.000 km, en de motor kostte maar 1500 euro. Misschien dat het een met het ander te maken heeft, denkt u? Kan best meent Hildo, maar de verhouding 4500 euro voor dik 20.000 km ligt in ieder geval niet goed. Misschien dat de BMW het nu eindelijk een poos probleemloos doet voordat het weer smakken geld kost. Het wordt langzaam tijd, straks verliest Hildo nog écht zijn geloof in BMW want met dit soort onderhouskosten houdt u èlke motorfiets, zelfs een snertfiets, goed aan de loop.

 

17 april 2011. Spanningsprobleem

Sommige zaken in het leven zijn onontkoombaar. Het stijgen van uw leeftijd, het uitvallen van uw haar en het kapotgaan van BMW accu's. Hoelang deze VMF gel accu het uiteindelijk heeft gedaan is Hildo onbekend maar hij weet wel dat het nu over is. Tijdens de winter, met toch strenge vorst, stond de motor ook buiten en de accu kreeg de motor, na een relatief lange periode op 'non-actief' te zijn zonder laad-onderhoud, toch nog weer aan de loop. Nu is het acculeven relatief snel beindigd, ondanks dat er toch weer regelmatig wat met de motor is gereden, de startmotor ronddraaien zit er niet meer in. De luxe van een kickstarter moet de BMW ontberen dus rijden wil niet meer.

Demontage

Zijkapje eraf en u ziet op de foto hierboven wat Hildo ook zag. De accu met wat framebuizen ervoor. Zo snel demonteren als bij zijn Harley of de Skyteam Dax lukt bij de BMW in ieder geval niet. De moed zakt hem alweer in de laarzen. 'Laat maar' zegt Hildo en hij gaat wat leukere dingen doen dan aan BMW's sleutelen. Later, binnenkort... dan komt de BMW aan de beurt.

 

.

24 juni 2011. Nieuwe banden bij 194.829 km

Dezelfde banden die Hildo er de vorige keer ook omheen heeft laten zetten. Achter een nieuwe Bridgestone Battlax BT 45 R 140/80 -17 TL 69V en voor een Metzeler Lasertec 110/80 -18 TL 58V.

Achterband 9562 km

De achterband heeft het 9562 km gedaan. Er had nog wel 1000 km meer in gezeten, maar ergens onderweg tijdens de vakantie de banden moeten verwisselen doet Hildo liever niet. Vandaar. De behaalde kilometerstand is, net als de vorige keer, niet echt indrukwekkend, ondanks dat Hildo geen echte scheurneus is. Hij rijdt wel relatief veel bochtjes en moet na de bocht weer optrekken. Dat gebeurt relatief rustig, maar wisselende snelheden kosten uiteraard meer rubber dan rechtuit over de snelweg.

Overigens, de achterkant van de motor voelt met de nieuwe band al weer instabiel aan tijdens het rijden op de snelweg met snelheden boven 120 km/h. Met een bijna versleten band was de instabiliteit minder erg. Er zit 2,5 bar in, dat zou het niet moeten zijn. Vreemd. De volgende keer wordt het geen Bridgestone Battlax meer, maar iets anders.

Voorband 19160 km

De Metzeler heeft het prima gedaan, net zoals de vorige keer . De vorige lekte overigens wel, wat resulteerde in een wekelijks bezoek aan de benzinepomp voor wat nieuwe lucht. Vervelend. Dit maal is de velg extra goed schoongemaakt en zijn tevens nieuwe ventielen geplaatst.

 

27 juni 2011. Remblokken uit Engeland

De Engelse pond is laag en Hildo koopt een setje remblokken rondom, twee sets voor en ééntje achter, via E-Bay Engeland voor 36,99 Pond + verzendkosten voor 54,91 euro totaal. Voor dat bedrag bent u in Nederland niet klaar. Of deze GoldFren remblokken uit de Tsjechische Republiek het een beetje doen? Vast wel.

De montage volgt pas op het moment de andere blokken aan vervanging toe zijn.

Gesinterd vs Organisch - Hildo's mening

Vandaag de dag rijdt vrijwel iedereen met gesinterde remblokken. Hierin is metaal verwerkt. Het grote voordeel? Ze remmen direct in de regen. Nadeel is dat ze nogal bijterig remmen en dat het metaal dat in deze remblokken is verwerkt (ijzer, messing, brons, beetje onduidelijk) de remschijven opvreet! Weet u dat u voor een setje remschijven voor een BMW K1100 aan de voorkant bijna 400 euro uit uw portemonnee mag trekken? Aan samenzweringen hecht Hildo weinig geloof, maar het zou er eentje kunnen zijn tussen de remblok- en remschijf-industrie. Vroeger waren er organische remblokken met asbest. Die deden het prima en de remschijven bleven in prima staat, alleen even handen wassen na remblokmontage, maar dat deed u toch al. Asbest mag niet meer en nu wordt er gewerkt met onder andere Kevlar in organische blokken. Organische blokken hebben even tijd nodig voordat ze in nat weer aanspreken, dat is in ieder geval altijd Hildo's ervaring geweest, al vanaf zijn XS1100 in 1981. Verder doen organische blokken het prima, ze zijn niet bijterig, maar prima doseerbaar. Slijten wat sneller, maar zijn goedkoper en, heel belangrijk, die dure remschijf blijft in vrijwel nieuwstaat. Vroeger was het niet nodig om remschijven te vervangen vanwege slijtage, vandaag de dag ligt dat anders. Het bewijs wordt geleverd door Hildo's Harley waar de voorremmen zijn voorzien van organische remblokken van Taiwan makelij. De schijven zitten er al 20 jaar op, zijn als nieuw, en hebben heel wat setjes remblokken voorbij zien komen. Organische blokken schijnen minder hitte af te voeren dan gesinterde, dat kan een nadeel zijn wanneer u als een malloot rijdt. Hildo doet dat niet dus zijn keus zou organisch zijn, helaas kon hij ze nu niet vinden. Ze lijken niet erg populair en dat is in ieder geval goed nieuws voor remschijffabrikanten.

21 juli 2011. Remblokmontage

De kilometerstand is nu 196.688 km en de remblokjes lijken een beetje dun te worden. Hildo besluit om alle remblokken te verwisselen. Uiteindelijk is er 27.795 km met de oude blokken gereden. Op zich niet slecht. Hildo is een rustige remmer, dat scheelt een slok op een borrel.

 

12 augustus 2011. Ongelukje

Niet alles in het leven gaat altijd voor de wind. Ditmaal een tegenvallertje op de ring van Groningen. Het heeft de laatste tijd veel geregend, dus de straten zijn mooi schoon. Op het moment van rijden is het kurkdroog, de banden warm en lijkt er tijdens het nemen van een bocht niets aan te merken op het prima asfalt. Het resultaat ziet u hier. Na 25 meter over de weg te zijn gegleden ligt de motor plat op straat, maar is door aardige passanten opgetild en aan de kant gezet: was Hildo even niet toe in staat want tegen het asfalt kwakken doet best zeer hoor, en u kent zijn pijngrens!

Gewond?

Zoals altijd heeft Hildo zijn leren broek en jas aan, zijn velletje is overal nog heel. De aangesnelde ambulance, inclusief hulpvaardige broeders, willen Hildo graag onderzoeken, voor de zekerheid. Een setje gekneusde ribben aan de linkerkant maar geen interne verwondingen, hart doet het prima en bloeddruk 125-85. Goedgekeurd! Ademhaling is wel wat pijnlijk. 'Paracetamols slikken, maximaal twee per keer, en niet meer dan acht in een etmaal. Wel goed door blijven ademen, want door lang oppervlakkig ademhalen kun je een longontsteking oplopen´, aldus de broeders. Weer wat bijgeleerd.

 

De locatie

Afslag richting westelijke ringweg Groningen, komend vanaf de Friesestraatweg. Na de scherpe bocht naar rechts, die ook glad schijnt te zijn, is het tevens in de langere, daaropvolgende, linkerbocht uitkijken. Er staat een bordje 'adviessnelheid 30km/h' en daarachter een waarschuwingsbord met 'nieuw asfalt, langere remweg'.

 

Wegdekproblemen?

Hildo tuft sinds 1980 en heeft letterlijk honderdduizenden motorkilometers afgelegd. De laatste valpartij op de openbare weg was ergens rond 1996, met zijn XT500 in de sneeuw, dus Hildo's crashregelmaat is niet buitensporig. Iemand in Hildo's straatje is onlangs op dezelfde plek onderuit gegaan met de motor. Hmmmm. Het wegdek wordt door de afdeling Wegbeheer onmiddellijk schoon gemaakt, maar Hildo heeft deze foto een dag later gemaakt en daarop is nog steeds een lange donkere streep te zien. Het 'nieuwe asfalt, langere remweg' is niet het asfalt waarover Hildo reed toen hij weggleed. Of die donkere streep het probleem is of dat het aan het asfalt zelf ligt, weet Hildo niet maar hij weet wel er is iets mis met het wegdek in deze bocht.

Wegbeheer aansprakelijk stellen

Hildo is geen zeur en gaat de Provincie Groningen, afdeling wegbeheer, niet aansprakelijk stellen zoals de politie dat voorstelde. Hildo heeft al wel een vermoeden hoe de juridische afdeling van wegbeheer hier mee om zal gaan.

 

Afgesleten

Om dit te voorkomen zijn bij veel BMW's valbeugels gemonteerd. De motor lekt nu een paar druppen olie. Niet meer, dus da's te overzien. Het lijkt haast een Harley!

 

Scheve kuip

De motor heeft na de highsider een flinke klets op het asfalt gemaakt. De kuip zit nu een beetje scheef, maar dat went wel. Demonteren om de draagbeugels van de kuip weer recht te buigen? Nodeloos sleutelen heeft Hildo geen zin in. Zo rijdt ie ook.

                      ______________________________________

 

18 augustus 2011. Plak & kleef-reparatieset

Even het ding wat oplappen. Voor acht euro krijgt Hildo 25 meter waterproof powertape van Pattex. Geen Duct Tape (Ducktape), dat is Amerikaans en Hildo heeft iets tegen Amerikaans spul, wat verergerd is sinds George Bush, wat een druif. Dan nog een tube Bison montagekit, nogmaals acht euro, en Hildo's BMW reparatieset is compleet.

 

Als nieuw!

De kuip zit strak in de powertape en de vervelende fluittoon tijdens het rijden, is verdwenen. De stroomlijn is helemaal terug.

 

Koffers alweer klaar

Beide koffers zijn weer gemonteerd, inclusief de deksels. De schade valt nog mee, het materiaal van de koffers is boven verwachting sterk Wel is de rechterkoffer met een spanband gemonteerd, want helemaal jofel vindt Hildo het BMW-bevestigings systeem niet.

 

Artikel 5.4.51 uit het voertuigregelement

In dit artilkel wordt vermeld dat een motorfiets voorzien dient te zijn van: 'Twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996'.

Weg met de knipperlichten!

Hildo's BMW is van 1994, dat is mooi want dan kunnen de knipperlichten er legaal af. Als ze er op zitten moeten ze het wel doen, anders wordt het alsnog een bekeuring. Ze deden het voor het ongeluk ook al niet vanwege een onduidelijk elektrisch probleempje. Ergo: Zinloos overgewicht, weg ermee!  Het nog gemonteerde linker knipperlicht is nu afgeplakt, dus in feite zit ie er niet meer op. Als de politie van mening is dat het knipperlicht nog steeds gemonteerd is, mept Hildo hem er ter plekke wel uit. Eruit schroeven is lastig, want dit kan natuurlijk niet vanaf de buitenkant. Waarom zou BMW het gemakkelijk maken?

Achterste knipperlichten

De achterste knipperlichten laat Hildo zitten want dat zijn geen richtingaanwijzers meer, maar een inrichting voor alarmlichten. Of Hildo de rechtsaf-, linksaf- of uit-knop bedient, beide achterknippers branden alleen in de alarmstand, ergens is iets in de war. Dus verhoogde veiligheid voor iedereen in een noodsituatie, daar kan de politie alleen maar vóór zijn.

 

10 september 2011. ABS lampjes irritatie

Kent u dat, ABS lampjes die continu blijven branden en knipperen? Hildo kent het inmiddels uitstekend en wordt langzamerhand tureluurs van de haperende ABS toestanden. Met name in het donker is het onplezierig. De redding is nabij in de vorm van stukjes Leukoplast, zie de afbeelding hier boven!

 

De slechtlopende motor

Na terugkomst van de 4500 km vakantie rit loopt de BMW niet goed meer. Wat het probleem is, weet Hildo (nog) niet, maar hij kan u het alvast al wel even laten zien en horen. Druk op de playknop van het YouTube filmpje en zie de BMW zwoegen, haperen en hikken. Het doet gewoon zeer om er naar te luisteren...

 

Regen

Dat de regen tijdens deze vakantie een groot struikelblok was, kunt u zien. Al helemaal als u last van staar hebt aan één oog en er nog maar 20% mee ziet. Da´s beroerd rijden hoor.

 

Zweedse regen en de tent

Hildo's 8 jaar oude tentje van 35 euro deed het weer redelijk. Alles op het luchtbed bleef in ieder geval kurkdroog.

 

Regen en reporter

Deze regen trotserende reporter van de Zweedse nationale radio kwam even langs voor een interview. Het was toch wel heel erg zielig zo met die motor en dat tentje. Tja...

 

Tussen de regen door

Lukt het Hildo zelfs nog om even een plaatje te schieten van de zonsondergang. Leuk he?

 

Regen op een andere Duitse camping

De regen blijft Hildo achtervolgen als een stuk kauwgom aan z'n schoenzool.

 

Hildo in de kano

U ziet het, hij is van alle gemakken voorzien. Zonnebrandcréme, rondom beschermend petje tegen de zon, korte broek, zonnebril en een zwemvest want 'je weet maar nooit'. Helaas kreeg Hildo het heel erg warm en de wind was veel te sterk om tegenin te peddelen. Er is ook altijd wat met hem.

Hier ziet u hem zitten, wegzinkend in een depressie.

 

Jagdschloss Letzlingen

Ach, u mist een stukje cultuur? Hier ziet u het jachtslot te Letzlingen. Hildo was hier 18 jaar geleden, vlak na de val van de muur, ook al eens in 1991. Destijds was het slot volledig vervallen, het DDR regime had klaarblijkelijk geen oog voor cultuurhistorisch erfgoed, en iedereen kon er zo naar binnen sjokken. Nu zit er een restaurant in en na betaling kunt u zelfs de geschiedenis van het slot zien in het museum dat in het hoofdgebouw gevestigd is. Het lijkt een beetje overgerestaureerd en u krijgt de indruk dat u zit te kijken naar een Disney creatie. Dat is een beetje jammer, volgens Hildo. Evengoed, als u in de buurt bent, is het een bezoekje zeker waard want het is wel degelijk een authentiek slot..

 

Denemarken: Møns Klint

Nog iets wat een bezoekje waard is. In het Oost Deense Møn vindt u èchte indrukwekkende krijtrotsen. Niet alleen deze op de foto maar nog veel meer, het is een hele kuststrook, een beetje zoals Engeland. Met name leuk omdat u iets dergelijks kunt vinden in een omgeving waar u het in eerste instantie niet verwacht. Vanaf het beginpunt, helaas inclusief overlopen toeristencentrum, kunt u via een trap omhoog of naar beneden. Een redelijke fysieke conditie is aan te bevelen, niet dat Hildo er eentje heeft.

 

3 augustus 2009. Motronic ECU

De BMW loopt nog steeds niet, en nu moet er toch maar eens wat gebeuren. De ECU (Electronic Control Unit) die, Hildo weet niet precies wat, regelt zou best eens het probleem kunnen zijn dat de motor niet goed meer doet. Simpelste is om de stekker even los te halen. De contacten in de stekker en de pinnen van de ECU zelf zien er goed en niet gecorrodeerd uit. Stekker weer vastklikken en proberen. Wie schetst Hildo's verbazing? De motor loopt weer perfect! Fijne motorfiets die BMW! Op naar die 200.000km, jubelt Hildo!

 

23 oktober 2009. Loctite contactspray

De stekker van de ECU bleef problemen geven. 100 kilometer goed rijden, dan weer haperen. Stekker eraf, stekker er weer op, en het gaat weer eventjes goed maar niet voor lang. Na tien keer de stekker in handen te hebben gehad, is Hildo het zat. Om het probleem op te lossen, is een bus contactspray van Loctite aangeschaft. Niet direct het goedkoopste merk, maar werken doet het wel. Sinds de contactspray er rijkelijk opgespoten is, geeft de verbinding geen problemen meer en rijdt de BMW weer zoals het hoort. Probleemloos. Toch moet de contactspray periodiek gebruikt worden want helemáál probleemloos is de stekker niet.

Lage bandenspanning

Nu Hildo toch over de BMW aan het vertellen is, moet hij ook nog iets over de banden kwijt. De motor reed niet meer zo lekker, gevoelig voor oneffenheden in het wegdek en moest echt de bocht ingedwongen worden. Toch de bandenspanning maar eens checken. Blijkt er nog maar 0,9 bar in de voorband te zitten! Het bandje verliest vrij snel druk lijkt het, dus vaker checken is de moeite waard. Spanning van 0,9 bar naar 2,5 bar gebracht. Achterband ook al te zacht met 1,6 bar, dus naar 2,7 bar opgepompt. Resultaat? De rijkwaliteiten zijn opeens weer helemaal terug. Super neutraal en stabiel sturen, is deze BMW op het lijf geschreven. Maar alleen zolang u de bandjes op druk houdt.

 

14 november 2009. Nieuwe koplamp

Hildo is niet voor één gat te vangen en heeft al snel een gebruikte koplamp op de kop getikt. De koplamp kostte 40 euro en dat leek hem best redelijk. Een goed adresje wil hij ook wel aan u kwijt. De man heet Geert, woont in Beerta (prov. Groningen) en heeft nog  meer koplampen. En ook wel andere dingetjes.

Hij is te bereiken op tel. 0597-333878 of mobiel 06-53518954.

Montage

Dat schijnt lastig te zijn, maar Hildo heeft ook al een verhaal gehoord dat het best meevalt. In ieder geval gaat hij binnenkort met een koplampmontage poging aan de gang. Of het lukt of niet, u ziet het binnenkort!

 

2 mei 2010. Reddende buurmannen

Links Hildo's buurman die graag met z'n Landrover of KTM off the road over ongebaande paden rammelt in Afrika en IJsland, of met de mountainbike over Nederlandse bospaadjes. Rechts Hildo's heerlijke cake bakkende overbuurman die er geen probleem van maakt om eigenhandig in het schuurtje een Hotrod te bouwen, momenteel heeft ie een Pontiac Chieftain uit de jaren 50 in nascar style klaar, fris voorzien van een slurpende V8 uit een Pontiac Firebird.

Net toen Hildo zat te overpeinzen of hij eerst de hamer en het breekijzer of toch maar gelijk de slijptol moest inzetten, schoten beide buurmannen als superhelden te hulp. Na een dik uur was de klus geklaard. De nieuwe koplamp zit er in, en hij doet 't ook nog! Wel zijn beiden het met Hildo eens dat de BMW over een bezopen constructie beschikt, vast en alleen geconstrueerd om de kas van de BMW-dealer te spekken, want makkelijk ging het niet.

De eerste kilometers

De BMW heeft in principe vijf en een halve maand stilgestaan vanwege het koplamp probleem. De rechter voorrem zit nu een beetje vast, blijft even doorremmen als Hildo de rem loslaat, gelukkig gaat het al weer wat beter. Starten deed de BMW probleemloos. Hildo heeft al een kort ritje gereden, net na de strenge vorst, hoog nodig omdat de accu wat leeg begon te raken. Hikken met weinig gas doet de motor nu ook al weer, zal wel weer iets zijn met de synchroonafstelling, maar die laat Hildo voorlopig niet nogmaals afstellen. Het is mooi geweest met alle onderhoudskosten aan het ding. Ach, de elektrische ruit doet het niet meer, knipperlichten niet en de claxon niet. Hij rijdt gelukkig nog, wel af en toe de stekker van de ECU inspuiten met contactspray anders wil ook dat niet meer. Elektronisch is de BMW een sukkeltje. Vindt u het vreemd? Hildo niet. Er zit veel te veel elektronische rommel aan het ding, en als zoiets wat op jaren komt... dan krijgt u dit. Wat dacht u als Hildo met de motor in de pekel gereden zou hebben? De motor rijdt fijn en het blok houdt het lang vol maar Hildo kan u met de hand op het hart beloven, de gigantische schare trouwe BMW fans ten spijt... als deze te zijner tijd weg gaat komt er nooit een BMW weer!

 

Demontage achterwiel

Het demonteren van een K1100LT achterwiel vindt Hildo super gemakkelijk en sleutelvriendelijk gaan. Eigenlijk net als bij een auto. U wipt eerst met een schroevendraaier het plastic afdekkapje van het wiel. Dan ziet u vijf bouten, waarvan ééntje centraal gemonteerd zit. De hele handel losschroeven en u neemt het wiel zo los. De remschijf, klauw en ABS sensor blijven gewoon zitten.

Bij de montage moet u niet vergeten de vulring, die met de vier gaten, weer te monteren tussen het wiel en het ding waar u het wiel weer aan vast schroeft.

 

Nieuwe Bridgestone Battlax BT 45 R 140/80 -17 TL 69V

Deze band is er eentje die nogal hoog aangeschreven staan als goede allround band voor dit soort motoren. Dual compound rubber, iets wat vroeger niet bestond. Zachter rubber aan de zijkant voor een betere grip in bochten en harder in het midden voor een langere levensduur. Klinkt goed, dus aangeschaft.

Eerste kilometers

Er zijn sportieve  motorrijders die u elk voordeel, nadeel en de rijeigenschappen onder verschillende omstandigheden haarfijn kunnen beschrijven. Hildo kan dat niet, want hij rolt rustig over de weg en zoekt de grenzen niet op. Als ie niet wegglijdt in de bocht en het lekker lang meegaat, is hij dik tevreden. Toch valt Hildo iets op aan deze band. In bochten merkt hij geen verschil met de Metzler , maar vanaf een 110/120 km rechtuit op de snelweg lijkt de achterzijde van de motor wat minder stabiel, net of de achterkant iets wiebelig is, en dat is geen lekker gevoel.

 

23 juni 2010. Oeps?

Wat denkt ú als u uw motorfiets horizontaal aantreft als u thuis komt van het werk?

Als snel bleek dat ergens gedurende de dag een busje, geparkeerd bij Hildo's gloednieuwe overburen die hij nog nooit gezien heeft, achteruit Hildo's terrein opgereden is om te draaien. Hildo meent dat hij binnenkort even met de mensen moet spreken, om ze als nieuwe buren welkom te heten in de buurt, maar ook om even te vertellen dat het tamelijk ongebruikelijk is om motorports aan te rijden en BMW's van de zijstandaard te knotsen.

Lekkage

Pluim op de hoed voor de BMW want alle benzine, 3/4 vol, zit nog in de tank, olie in het carter, koelvloeistof nog waar het hoort en zelfs de accu is van een volledig geseald type en derhalve lekvrij. Wat dat betreft, kunt ook u uw BMW rustig ergens neerkwakken hoor.

Schade

Linker spiegel ligt er af, maar was er zo weer op vast gedrukknoopt. Barst in het huis van de spiegel, niets wat een beetje siliconen niet oplost. Verder alles nog goed.

In Japan

Ooit is Hildo verteld dat Japanse motorrijders hun eigen motorfiets op moeten kunnen tillen als ie omgevallen is. Een wettelijke verplichting. Of het waar is weet Hildo niet, hij weet wel dat het hem alleen nèt niet lukte om de BMW alleen weer op de wielen te krijgen. De motor is vreselijk zwaar of Hildo niet zo sterk.

 

26 september 2010. Olie verversen bij 188.735 km

Het is zo'n 13.000 km geleden dat de olie ververst is, dus het mag wel weer. Wederom is het oliefilter helaas niet vervangen want Hildo kon even het speciaal aangeschafte 3/8 naar 1/4 verloopstuk niet vinden. Die heeft hij toch nodig, anders past zijn doppenset niet op het oliefiltergereedschap dat noodzakelijk is om het, verzonken gemonteerde, oliefilter te kunnen verwijderen. De volgende keer is ook het oliefilter aan de beurt, het verloopstuk is al weer opgedoken. Nu het filter nog vervangen wil hij niet, misschien loopt dan alle nieuwe motorolie ook wel weer mee naar buiten en dat zou jammer zijn.

 

10 oktober 2010. Nieuwe H4 gloeilamp

De kilometerstand is 189.720. De gloeilamp van de koplamp wordt preventief vervangen door een nieuwe van topkwaliteit, van 11 euro per stuk, in verband met het donkere jaargetijde. Gelukkig zijn in Groningen de secundaire wegen nog voor een groot gedeelte echt donker.

Helaas duiken er ook in deze provincie overal nieuwe lantaarns op die schijnbaar volledig willekeurig geplaatst worden. Zelfs al aan de snelweg, volledig zinloos als u verlichting op uw vervoermiddel heeft, en dat heeft u. Hildo verkeerde altijd in de veronderstelling dat de overheid het goede voorbeeld geeft, maar met betrekking tot energiebesparing lijken zowel de gemeenten als de overige overheden alles aan de spreekwoordelijke laarzen te lappen.

Hildo heeft het al eens gezegd, en doet dat nog een keer... wat is die koplamp van BMW een geweldig ding. Heel erg veel licht en een perfecte bundel bij zowel de dim als de groot licht stand. De lantaarns mogen uit.

 

B) Sleutelen

Als Hildo er toch is hoort hij direct Tjibbe even uit, vindt ie interessant en u misschien ook wel. Tjibbe blijkt het liefst in de werkplaats bezig, sleutelen is zijn ding. Ooit is hij officieel BMW dealer geweest met op het hoogtepunt vijf man personeel. Van monteur naar manager, en dat lag hem niet. Na verschillende locaties, in Nuis en Drachten, zit hij nu, als eenmanszaak, in Marum en het bevalt hem op deze manier prima. Groot, groter, grootst hoeft voor hem niet. Contact met de veelal vaste klanten en lekker sleutelen staat voorop. Zijn brood ermee verdienen gaat prima, een niet onbelangrijk feit voor een ondernemer.

 

C) 26 november 2010. Werkplaats

Naast de winkel voor in het pand, waar een aantal motorfietsen staan, is dit het hart van het bedrijf. De werkplaats. Voorzien van alle gereedschappen om een BMW tot op het laatste schroefje uit en in elkaar te kunnen zetten. Ook volledige revisies of restauraties, alles is mogelijk

 

D) Onverwacht

'Bakkie koffie, Hildo?' Tuurlijk, en Hildo loopt mee, door de winkel, trapje op, en ziet een volledig ingericht café. Dàt had hij niet verwacht! Onder het genot van een bakkie Senseo vertelt Tjibbe honderd uit, want praten wil de man wel. Het café is geen café maar een ruimte waarin seminars gegeven kunnen worden betreffende, u raadt het al, BMW techniek. Vroeger heeft Tjibbe al les gegeven in motortechniek en vandaag de dag kunt u, als BMW-club bijvoorbeeld, gezamenlijk uw technische kennis naar een hoger plan tillen met Tjibbe als leraar. Hildo leerde dat de BMW cardan-as helemaal niet elke 15.000 km gesmeerd hoeft te worden, maar slechts elke 50.000 km. De 15.000 km smeer-intervallen zijn alleen nodig bij de K100 modellen omdat die van kleinere splines zijn voorzien. 'Alles wat er op een forum staat, hoeft niet waar te zijn', aldus Tjibbe. 'Iemand vertelt iets als zijnde waar, maar voor hetzelfde geld klopt het niet. Maar het begint wel een eigen leven te leiden. Fora zitten vaak vol met hele en halve onwaarheden'

 

18 mei 2011. Nieuwe Yuasa

Het merk Yuasa staat onder Harley rijders bekend als een goede accu. Hildo werkt bij een Harley groothandel dus zijn keus ligt voor de hand. Als deze dingen Harley's kunnen starten, dan hebben ze met een BMW zeker geen probleem! De gemiddelde Taiwan accu geeft het met een Harley in ieder geval snel op, maar de VMF accu die op deze BMW zat is een Taiwan ding en deed het evengoed prima. Maar deze Yuasa YTX20L-BS is beter! Hij past op 97-up Softail modellen en is onderhoudsvrij. Het accuzuur zit er in een plastic verpakking bij en na het vullen wordt de accu volledig afgesloten, water bijvullen hoeft nooit. Dat scheelt, zeker op deze K1100 want even snel water bijvullen zit er niet in. De ECU moet eerst worden gedemonteerd alvorens de accu kan worden losgenomen.

Het formaat van de Yuasa klopt niet helemaal, hij is een stukje minder hoog, net zo breed en wat dieper. Vandaar het stuk hout dat er nu bovenop zit. Ook de accukabels moesten een beetje bijgebogen worden, maar hij zit. Kost 111 euro, maar Hildo krijgt een beetje korting, scheelt weer, maar het is daarmee de duurste accu die hij ooit gekocht heeft. Starten gaat in ieder geval weer prima en daar gaat het om.

 

24 juni 2011. Het spatbord, alweer!

Hildo was het al een beetje vergeten, maar komt er snel genoeg opnieuw achter dat eerst de remklauwen van de voorvork gedemonteerd moeten worden. Anders krijgt hij het voorwiel er niet uit. Bij Hildo's Harley is dit niet zo, en bij de Dax óók niet. Maar dit is een BMW, en u krijgt de remklauwen niet gedemonteerd alvorens het achterste gedeelte van het spatbord los te schroeven. Een systeem dat onnodig veel werk veroorzaakt. Niet goed.

Zonder achterste gedeelte

Hildo monteert het achterste gedeelte van het spatbord voorlopig niet weer, niet voordat hij zoveel van het spatbord heeft afgezaagd dat de remklauwen direct losgenomen kunnen worden. Bovendien moeten de remklauwen er binnenkort weer af om ze van nieuwe remblokken te voorzien. In de praktijk spettert het zonder achterste gedeelte tussen kuip en balhoofd iets omhoog, maar het valt mee.

 

1 juli 2011. Westernweekend

Op weg naar Winterswijk voor een weekendje in de tent. Alles past op de motor. Bovenop de zware katoenen witte 'westerntent', luchtbed, slaapzak en tas met voorlaadgeweerbenodigdheden, in de linker koffer cowboyhoed & kleding, in de rechter koffer twee revolvers. Het geweer zelf ligt met de loop op de koffer en de kolf richting de kuip.

 

8 augustus 2011. Uitlaatje halen

'Hippe uitlaat hoor, daar frist zo'n BMW een heel stuk van op', zou u kunnen denken. Het is gewoon een stuk nieuwe uitlaat voor Hildo's auto.

 

12 augustus 2011. Highsider

In de bocht naar links onderuit, Hildo laat de motor gaan en glijdt /buitelt over de straat. Buiten beeld van Hildo, hij is druk bezig met onvrijwillige acrobatiek op het wegdek, krijgen de banden weer grip en de motor maakt in z'n uppie een highsider en kwakt hard tegen de straat, u herkent de plek duidelijk aan het rood gekleurde asfalt. Gevolg: veel meer schade rechts dan links!

 

Foto's van de politie

Naast de gewone politie is ook de afdeling verkeersongevallenanalyse aanwezig. Hildo vertelt van deze website en de agenten beloven een paar foto's te sturen,

Als dát niet aardig is, dus Hildo noteert hier even zijn e-mail.

Afgesleept

Opstappen en verder rijden mag Hildo niet van de politie, er zitten geen spiegels meer op de motor en rijden zonder spiegels mag niet. Oogje dichtknijpen doet de politie niet, dan zou het een mooie boel worden in Nederland. Een vrachtwagen van de afsleepdienst komt langs om Hildo en de motor op te halen en hij wordt weer netjes thuis weer afgeleverd. Top!

Hulpverlening

Wat de hulpverlening bij een ongeval betreft, daaraan heeft Hildo een goed gevoel overgehouden. Iedereen is aardig, voorkomend en probeert te helpen. Niks mis met politie, ambulancepersoneel en afsleepdienst!

 

13 augustus 2011. Rijden met die schroothoop!

Na een pijnlijke nacht, vanwege de ribben, een uitvoerige check van de BMW. De motor blijkt nog gewoon rijdbaar. De linkerspiegel is zelfs nog heel en zit er alweer op. Remmen, sturen, alles functioneert naar behoren. Alleen de ABS-lampjes blijven weer branden, maar dat deden ze daarvoor ook om de haverklap. Vertrouwen in ABS heeft Hildo sowieso nooit gehad. Zolang ie maar goed remt, en dat doet ie. De kuip zelf zit nu wel irritant scheef op de motor en de wind fluit boven de 90 km/h een akelige fluittoon door de ontbrekende stukken in de kuip. De koplamp rammelt wat en dient vastgezet te worden. Het is een beetje lastig de  rechtervoet neer te zetten nu de voetsteun rechts ontbreekt.

Psychologie

De bochten neemt Hildo even met beleid, hij is zeker bang om om te vallen! Het vertrouwen in de bochtenstabiliteit van dit degelijke stukje Duitse techniek ontbreekt op dit moment nog enigszins. Tjonge, wat doen die ribben zeer zeg. Af en toe kraken ze ook, misschien wel gebroken. Nog maar even een paar paracetamols.

 

Voetsteun verdwenen

Sommige zaken zijn van minder belang, maar een voetsteun is toch een wezelijk onderdeel van een motorfiets. Hier moet een andere op.

 

Rempedaal

Een rempedaal dat zo maar uit elkaar valt? Het heeft de grond niet eens geraakt, dus dit probleem is al langer gaande. Het lijkt wel van bladerdeeg gemaakt. Dit verwacht u van een China brommertje, maar voor een gerenommeerde fabrikant als BMW denkt Hildo aan iets als 'schandalig'. Of is dat te genuanceerd?

                __________________________________________

 

Koplamp

Om de losse koplamp goed vast te kunnen zetten, verwijdert Hildo de los zittende versplinterde kuipdelen. Door het ontstane gat spuit hij wat montagekit naar binnen om de koplamp vast te zetten. Ook de buitenkant krijgt een behandeling, Even drogen en de koplamp zit weer als een huis.

 

LED lamp

Het achterlampje hapert, dus vervangen door een nieuwe. Alweer een hele tijd geleden had Hildo eens een LED-lampje gekregen van Drs. G. en nu lijkt het het goede moment om daarom ook gelijk de lamp van het remlicht te verwisselen voor eentje in een LED uitvoering. LED-lampjes branden feller, verbruiken minder stroom en gaan langer mee. Wat wilt u nog meer?

                __________________________________________

 

9 september 2011. Bij van Houten Motoren

'Nou kerel, tot de volgende keer dan maar", zegt Tjibbe. 'Enne, niet te hard door de bocht hé?'

Wat? Alweer bij van Houten Motoren?

Jazeker. Hildo kreeg de afgebroken voetsteun niet los, zelfs niet met een slijptol. Het leek hem beter om nogmaals naar Tjibbe af te reizen. Twee weken geleden de motor gebracht, Tjibbe heeft het druk, vandaag is ie klaar.

Nieuwe voetsteun

Geplaatst: Een nieuwe steun + een nieuw rubber. Helemaal top en goed voor vele jaren rijplezier.

Nieuwe gaskabel en koppelingskabel

Ook laat Hildo direct de vreselijk stroef lopende gas- en koppelingskabel vernieuwen, ze zitten er nog maar 10.000 km op. Een klus die ook al lastig is en daardoor veel tijd neemt, wat een vervelende motor is die BMW eigenlijk. Een stelling waarmee Tjibbe het in ieder geval niet eens is. Ook is de injectie alweer synchroon gesteld, ook al binnen 10.000 km. Dat lijkt op een dubieuze set-up, aldus Hildo, die de voordelen van zijn Harley, met één enkele knots van een carburateur, steeds meer op waarde weet te schatten. Hij is benieuwd wanneer hij weer bij Tjibbe op de stoep staat, en klampt zich vast aan de hoop dat het een tijdje mag duren. Helaas, als inmiddels ervaren ervaringsdeskundige ziet hij de bui al hangen. Het is wat, zo'n BMW.

Ribbenkast

Mocht u het zich afvragen: Hildo's ribben zijn weer helemaal 100%, en dat in vier weken. Waarschijnlijk toch maar een lichte kneuzing. 'Geluk gehad', meent Hildo, die verder niets dan wat psychologische schade aan het ongeluk heeft overgehouden. Bochten wat vlotter nemen is nog steeds lastig, het vertrouwen in goed uitziend asfalt heeft een flinke deuk opgelopen.

Back to motorindex   Page 1    Page 2    Page 3    Onderhoud