Hildo's Skyteam Daytona Dax! (page 7)
Na 15.000 km!

 Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Page 5    Page 6    Page 7    Onderhoud   

 

Na ruim 15.000 kilometer 

Het hadden er al veel meer kunnen zijn. Probleem is dat het Daytona-blok  mechanisch prima loopt, maar de afstelling onveranderd beroerd is... En het lukt Hildo maar niet dat goed te krijgen. Maar niet getreurd, Hildo gaat verder!

 

14 juli 2013. Het K&N luchtfilter

Ondanks de aanschaf van de Daytona Keihin PE28 carburateur loopt de Dax niet beter. De aanschaf van het K&N R-1060 luchtfilter eind vorig jaar omdat het oude filter (links op de foto) niet op de Keihin PE28 paste, leek in eerste instantie een goede aanschaf. In de praktijk blijkt het K&N-filter echter iets kleiner in diameter en waarschijnlijk heeft het ook een iets kleiner filteroppervlak. In ieder geval rijdt de Dax met de K&N slechter dan met het oude filter. Daarom heeft Hildo het oude imitatie filter opnieuw gemonteerd.

Verloren filter

Het niet passende imitatie filter heeft Hildo met plakband vastgeplakt. Tijdens een fikse regenbui verliest Hildo het en rolt het ergens heen waar het niet terug te vinden is. Jammer. Er zit niets anders op dan het K&N-filter te monteren en... het rijdt nog steeds prut.

 

21 september 2013. Terug van Coos Matser

Niet lang nadat Hildo de Dax gebracht had, belt Coos met een bizarre mededeling: 'We hebben er niets aan gedaan, behalve diverse proefritten, en hij loopt telkens gewoon goed hoor!'. Dat is een wel héél vreemd verhaal, dus Hildo heen en zelf proberen. Inderdaad loopt het Daytona blok beter dan hij ooit gedaan heeft. Hier en daar wat kleine haperingen, maar niets extreems. Maar er is natuurlijk wel degelijk iets aan de hand. Hildo is niet gek.

Vocht?

Coos meent dat het een en ander wel iets te maken zou kunnen hebben met vocht. De schakelaar die Hildo tussen de draad van de bobine gezet had omdat de Dax met de contactsleutel niet uit te krijgen was, is geen goede oplossing volgens Coos.

Hildo Pruts

Uiteindelijk blijkt Coos ook niet onder de indruk van Hildo's sleutelcapaciteiten want ook de draadboom is een met tape bij elkaar geplakt rommeltje. Tja, die tweelinkerhanden hè? Nu hoort u het van een specialist.

Problemen aanpakken

Hildo besluit om Coos de elektrische problemen te laten oplossen. Als alle elektra goed is, kan het probleem alleen nog maar mechanisch zijn, nietwaar? Aan Hildo's logica mankeert in ieder geval niets. Een kwestie van nieuwe bedrading leggen en aanpassen waar nodig. Accu netjes weer in een bakje monteren en een nieuwe bougiekabel met een NGK-dop en een nieuwe NGK C6 HSA bougie. 'De originele metalen dop kan problemen geven', aldus Coos. Ook kan de Dax weer met het contactslot uitgezet worden en heeft Coos wat laaddraden verwisseld omdat die niet helemaal goed zaten en er te weinig stroom voor de koplamp was. De problematische LED-knipperlichten krijgt ook Coos niet zo snel klaar en hij laat die zo maar zitten om de kosten niet te hoog op te laten lopen.

Nieuwe ontsteking

De originele Daytona ontsteking en ECU gaan eraf, om eventuele problemen daarmee uit te kunnen sluiten. Ze worden vervangen door een CDI ontsteking set 12 volt tap, C50 NT, met spoelenkrans, type 2, compleet met bijpassende CDI unit. Deze ontsteking levert meer laadvermogen omdat er meer spoelen in zitten. Het vliegwiel is groter en zwaarder en loopt wat rustiger naar het schijnt. Coos heeft 'm zelf ook op zijn eigen motor met Daytona 150 blok, en de ontsteking doet het daar ook prima op.

Nieuwe kickstarter

Wordt ook gelijk gemonteerd, want de ouwe lag er al een poosje af. Aanschuiven wil wel, maar trappen gaat beter.

Kost dat dan?

Het was even slikken, 463.95 euro waarvan het meeste op het conto komt van de 7 uur werkloon. Maar de Dax doet het weer. Alleen jammer dat het seizoen inmiddels bijna voorbij is. Inmiddels is de Dax, die in eerste instantie was aangeschaft als een goedkoop en zuinig vervoermiddel, uitgegroeid tot het meest dure vervoer dat Hildo ooit gehad heeft. Met bijna 17 cent per kilometer aan onderhoudskosten is de motor 7 cent duurder dan de gammele BMW K1100 en meer dan dubbel zo duur als zijn ouwe S-klasse Mercedes! Als er binnenkort weer iets met de Dax is wat de spuigaten uitloopt, dan is het einde verhaal voor het Daytona Daxje. Het houdt ergens op.

 

6 oktober 2013. Statisch balanceren

Het voorwiel trilt bij hogere snelheden, als sinds de installatie van de Heidenau band vorig jaar. Nauwelijks mee kunnen rijden vanwege de carburateurafstelellende (Scrabble!), maar nu is het tijd. Het is natuurlijk mogelijk een wiel dynamisch te laten balanceren bij de motorhandel, maar Hildo doet het gewoon zelf op de ouderwetse statische manier en dat kost niets behalve een beetje moeite.

Voorwiel balanceren

Een kind kan de was doen. Verwijder de remklauw van de schijf of zorg er in ieder geval voor dat het wiel volledig 'vrij' draait. Beweeg het wiel een beetje en u ziet dat het een bepaalde kant op draait, het zwaarste punt gaat naar onderen uiteraard. Wanneer het zwaarste punt is bepaald, plakt of klemt u een stuk gewicht (het kunstgebit van uw Opa kan, maar lood is handiger) tegenover het zwaarste punt. U blijft gewicht toevoegen tot u geen zwaarste punt meer heeft. Klaar! Dan het lood nog even fatsoenlijk bevestigen. Hildo verdeelt het lood voor de zekerheid over beide velghelften. Trillen doet het wiel niet meer.

Achterwiel balanceren

Iedereen praat elkaar na en zal u vertellen dat het achterwiel balanceren ook noodzakelijk is. 'In theorie is dat ook zo', aldus Hildo, 'maar u merkt er in de dagelijkse praktijk niets van'. Evengoed, u kunt het achterwiel doen als u zich er beter bij voelt of absurd hoge snelheden denkt te gaan rijden, zoals ver boven de 200. Maar Hildo ziet dat met de Dax nog even niet gebeuren.

 

13 juni 2014. Kaffee mit Kuchen

Hildo moet ergens in Oost-Groningen zijn en dat is vlak bij de Duitse grens. Mooi weer, dus met de Dax. Een stop onderweg is niet verkeerd, hij heeft geen haast. Met een flinke uitsmijter achter de kiezen en een bak koffie, genuttigd op een terrasje in Bellingwolde waarvan de eigenaar, getuige het bord, niet vies is van toeristisch aangelegde Duitsers, kan hij er weer tegenaan.

Toeren met de Dax

Op de snelweg, met de teller constant op 140 km/h (iets van 100 echte kilometers) wordt Hildo door het overige verkeer ingehaald. Het lukt hem op de Dax alleen vrachtwagens in te halen. Hij heeft nog genoeg power over, maar bij hogere snelheden loopt het toerental te hoog op en loopt het motortje niet meer mooi rond. Tussen de 120 en 140 op de teller zit het Daytona-blok, gillend van pret, in...'The Zone'.

Zwaarder vliegwiel = beter?

In theorie wel. Het zwaardere standaard Honda vliegwiel, dat door Coos Matser gemonteerd is voor meer stroomafgifte, laat het blok wat minder snel afslaan als er met een laag toerental wordt weggereden. Iets meer gewicht helpt dan. Maar van een soepeler loop heeft Hildo niets gemerkt. Bij lagere toerentallen is en blijft het blok stukken minder soepel dan het originele Skyteam-blok en ook trilt het meer bij hogere toerentallen. Van duidelijk zicht in de spiegels blijft niet heel veel over. Raceblokkie, dat zal het zijn.

 

1 juli 2014. Bougiepech, bij 16816 km

Soms moet Hildo ergens zijn, ditmaal bij de politie. Op een goeie manier overigens, mocht u het zich afvragen. Op het moment dat Hildo weer vertrekken wil, lijkt er iets niet goed: de Dax weigert ten enenmale. Uitermate vervelend als een vermiddel dienst weigert, u kent het wellicht. Hildo's overbuurman haalt Hildo op en ze rijden even bij motorzaak Thomas Kits langs, want... bougietje misschien? Thomas schroeft er een nieuwe in voor zes euro en de Dax doet het weer als vanouds. Het valt weer mee!

Ouwe bougie?

Nee hoor. precies 1584 km geleden heeft Koos Matser er nog een nieuwe NGK ingeschroefd. Op zich een prima merk, maar dit keer wat minder. Wat er nu in zit? Hildo weet het niet en het maakt hem niet uit ook want zelfs een NGK blijkt geen garantie. Ha!

Rechts achter voetsteun passagier

Onderweg verloren. Keer weer een nieuwe op, noodzakelijk voor een passagier. Zit een beetje krap maar motorisch doet de Daytona Dax het, zelfs met iemand achterop, prima. Ook dan is het verkeer goed bij te houden op 80 kilometer-wegen.

 

13 juli 2014. Bridgestone ML50 110/80-10 + nieuwe ketting

Bij een kilometerstand van 17033 lijkt het Hildo tijd om de Conti-Twist achterband te vervangen. De Continental is gemonteerd bij tellerstand 9316 en dat betekent dat deze band het bijna 8000 kilometer heeft uitgehouden, waarvan 5000 km met het veel snellere Daytona blok! De originele bamiband deed het maar 3500 km, de daaropvolgende Michelin S1 bijna 6000. Hoeveel deze vrij dure (41 euro) Bridgestone weet te verslinden, moet nog blijken. Het profiel voelt een beetje zacht, maar misschien valt de levensduur mee. Uiteraard is er ook een nieuwe binnenband gemonteerd.

De gele stip

Sommige banden hebben een gekleurde stip op de zijkant. Als u deze naast het ventiel monteert, wordt de onbalans van het ventiel voor het grootste gedeelte gecompenseerd. Die stip viel Hildo pas op toen het wiel alweer in de motor zat en zit nu ergens halverwege waar hij zou moeten zitten. Jammer, maar het rijdt evengoed prima. Van onbalans geen last en achterwielen uitbalanceren doet Hildo nooit.

Nieuwe ketting

De oude begint slijtageverschijnselen te vertonen en dan is het direct tijd voor een nieuwe. Chinees ding van een tientje, doet het vast weer 3000 kilometer.

Achterbrug

De achterbrug krijgt langzamerhand wat speling en er zou best een keer wat aan gedaan kunnen worden. Erg dringend is het nog niet.

 

8 augustus 2014. Lekkende kapotte Dax

En daar staat ie dan... Nog niets aan gedaan sinds 16 juli. Het enige wat er veranderd is, is de olievlek uit het lekkende oliepeilglaasje die langzaam groter wordt. De Dax lekt zelfs erger dan de Harley... tjonge.

De grote vraag, na zes jaar Dax-bezit en 17.000 kilometer

Vraag: Zou Hildo de Skyteam Dax weer aanschaffen, wetende wat er zou komen?

Antwoord Hildo: 'Het geld dat er ingepompt is, staat niet in verhouding tot de kilometers die er mee gereden zijn. In feite... is deze Skyteam niet alleen de kleinste, maar per gereden kilometer ook veruit duurste motorfiets die ik ooit heb gehad.'

7 april 2013. Nieuw filter geïnstalleerd

Het nieuwe K&N filter past prima. Maar lopen doet de Dax nu nóg slechter. Prutteldeprut en, letterlijk, een hoop geknal. Alleen met vol gas en veel toeren sjort de Daytona er flink aan en gaat ie als de spreekwoordelijke brandweer, maar zo is er niet fatsoenlijk mee te rijden. De eerste rit van het seizoen eindigt snel en de Dax belandt weer in de schuur. Snif.

 

4 augustus 2013. Inspection!

'Help', mailde Hildo naar Mr. CNC, met wie hij inmiddels al weer verscheidene jaren contact heeft. Mr. CNC belooft samen met een kameraad, Dirty Harry, eens naar Hildo's Dax te komen kijken. Hildo hoopt dat zij hem kunnen helpen bij het oplossen van de problemen met zijn Daytona-blok. Immers, Mr. CNC is sinds zijn brommertijd een fanatiek enthousiasteling wanneer het om oude Honda 4-takt brommertechniek gaat. Hij draait er zelfs zijn hand niet voor om om zelf een goed lopend performance motorblok op te bouwen. Bij zijn bezoek heeft hij een zelf gemodificeerde ontsteking/grondplaat-set meegenomen om een ontstekingskwestie uit te sluiten.

Conclusie

Ondanks de inzet van beide heren, die onder de indruk zijn van de vermogensafgifte van het Daytona-blok tijdens wat testritten, lukt het niet om de Dax beter te laten lopen. Het vroeger en later zetten van de ontsteking, via de gemakkelijk heen en weer te draaien standaard Daytona grondplaat, geeft geen bevredigend resultaat. Mr. CNC denkt dat het toch in de carburatie zit. Andere sproeiers heeft Hildo niet, want in het wilde weg sproeiers en naalden kopen is behoorlijk prijzig en heeft uiteindelijk misschien zelfs geen zin. Immers, de originele Daytona sproeier/naald/gasschuif-bezetting zit er in en dan zou te verwachten moeten zijn dat het toch min of meer een béétje in de buurt zou moeten zitten...

Evengoed, dat zit het niet.

Tijd voor... De Specialist!

Mr. CNC raadt Hildo ene Coos Matser aan. De man heeft een bedrijf in Zwolle en is specialist in dit soort originele Honda en imitatie mini-bikes. Als het Coos niet lukt, dan wordt het lastig. Er zit niets anders op: de Dax gaat op 9 augustus op de aanhanger richting Zwolle. Dit had Hildo eerder moeten doen!

 

Cruisen van Zwolle naar Groningen met 100 km/h

Naar Hildo's huis is het iets van 120 kilometer rijden en dat gaat met 140 km/h op de klok (100 km echt) over de A28 echt prima en er is geen sprake van overbelasting. Wel oordopjes in tegen de inmiddels oorverdovend knetterende Faddybike-uitlaat. Het gas hoeft niet erg ver open en de Dax geeft geen krimp: hij wil nog een stuk harder, maar komt dan in een toerengebied waarin het blokje niet meer zo mooi zoemt. Er mag aangetekend worden dat de wind gunstig staat, dat scheelt stukken met dit soort kleine motortjes.

Long distance comfort

Ligt niet bijzonder hoog maar is toch stukken beter dan die van Hildo's Harley, die zelfs niet eens sneller is op de snelweg omdat ie anders ook al teveel trilt. Op de Dax krijgt u op een gegeven moment alleen last van een blikken kont, maar verder valt het erg mee.

 

6 oktober 2013. Olie verversen bij 15.628 km

Met 15.628 km op de klok heeft het Daytona blok zo'n 2500 kilometer gelopen en wordt de olie voor de tweede keer ververst met Castrol Power RS 10W40 semi synthetisch. Tevens wordt er voor het eerst een nieuw en origineel Honda oliefiltertje (15 euro!) geplaatst met het bestelnummer 15412-HB6-003. Vast handig om te weten als u ook een keer zo'n overpriced filtertje nodig heeft.

Olieverbruik

Ligt een stuk hoger dan bij het originele oliezuinige Skyteam-blok, dat minder dan 1:10.000 km verbruikte. Hoeveel de Daytona precies tot zich neemt moet nog gemeten worden. Het kan ook mede liggen aan de Nikasil gecoate cilinderwand. Dat is een zeer harde laag, rechtstreeks op de aluminium cilinder, die ongetwijfeld meer tijd nodig heeft om in te lopen en misschien zal het Daytona-blok door die laag wel nooit zo oliezuinig zijn. Hildo weet het niet.

Stukjes metaal

Hildo heeft kleine harde stukjes metaal uit de oliefilterbehuizing in het blok gehaald. Niet zo mooi. Waarschijnlijk niet goed schoongemaakt tijdens de montage in de fabriek?

Klaar voor de volgende 2500 km

De afstelling blijft het enige probleem. Nu het kouder wordt, is dat weer meer te merken. De motor krijgt te weinig benzine, dat is nu duidelijk. De stationair sproeier is nu een 40. Hildo zal een 42 en 45 bestellen. Dan moet het probleem opgelost zijn.

 

13 juni 2014. 16.623 km

Hildo meent dat hij hoognodig olie verversen moet, hij was het de vorige keer al vergeten. De tijd vliegt, maar de kilometers blijven een beetje achter. Het is ook al weer bijna een jaar geleden, het kan geen kwaad. De lage kilometerstand komt met name doordat het A: mooi weer moet zijn voor de Dax en B: dat Hildo toevallig niet veel spullen mee moet nemen die dag en C: hij niet op de Harley moet rijden. Het is een luxeprobleem, u hoort Hildo niet klagen!

Zwetend olieglaasje & olieverbruik

Hildo heeft al eerder vermeld dat het Daytona-blok niet zo oliezuinig is als het originele Skyteam-motortje. Het kijkglaasje zweet niet alleen, maar lekt nu zelfs een beetje. Maar het olieverbruik komt doordat de motor zelf wel een slokje 10W40 lust. Dit is al zo vanaf het begin en daaraan heeft het rustige inrijden niets kunnen veranderen. Met minimaal een paar duizend kilometer op een liter is het nog redelijk. Evengoed dient Hildo er wel rekening mee te houden, want de inhoud van het carter is maar klein. 'Zeer regelmatig checken en elke keer weer een slokje olie erbij, is wel aan te raden', meent Hildo. Verder lijkt het Daytona-blok op dit moment, na ruim 3500 km, mechanisch kerngezond. Da's mooi!

 


11 juli 2014. Powerfiltersok
U kent inmiddels de eindeloze verhalen over de afstelproblemen met de carburateur op de Daytona motor. Sok over de carburateur. Lijkt vreemd, maar het zorgt ervoor dat windvlagen geen invloed hebben op het mengsel dat de carburateur aan het samenstellen is. Een windvlaag van een tegenligger als een vrachtwagen terwijl de wind uw kant uit staat, zorgt ervoor dat de Dax zich gelijk verslikt in de lucht. Flinke wind tegen, waarbij de wind tegen het luchtfilter blaast is te merken. Even met het been tegen het filter en hij gaat weer. De sok er omheen werkt. Het zorgt natuurlijk voor een iets rijkere loop, maar laat de Dax beduidend beter lopen tijdens rustig rijden. Met vol gas lijkt er af en toe een beetje te weinig lucht te zijn. Hildo zal binnenkort een grotere sproeier monteren, maar afscherming van het luchtfilter tegen onrustige lucht lijkt een gedeelte van de oplossing te zijn. Wat u hierboven ziet is de tussenfase tot de uiteindelijke oplossing. Hoe die eruit gaat zien is, ook Hildo, nog even onduidelijk.


16 juli 2014. Dax pech
Hildo komt 's ochtends aan op zijn werk. Na de werkdag wil hij weer vertrekken, maar de Dax, die gewoon rijdend is weggezet, weigert alweer ten enenmale dienst te doen. Daar staat hij dan. Pech is vervelend en het wordt er niet beter op als u binnen twee weken twee maal met het ding blijft staan.
ANWB
Hildo is lid van de Wegenwacht, maar die komt niet verder dan 'Er is geen vonk'. Uiteindelijk laat Hildo de Dax maar bij de zaak staan en belt hij iemand voor vervoer. Later haalt hij de Dax weer op met behulp van een welwillende buurman. Opnieuw een nieuwe bougie in de Dax mag ditmaal niet baten, het gebrek aan vonk zal ergens anders aan liggen. Later...

 
 Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Page 5    Page 6    Page 7    Onderhoud