Hildo's Pan European! (page 1)
Een 1992 Honda ST1100, beter dan een 1994 BMW K1100LT?

 Back to motorindex    Onderhoud  


22 jaar oud met 48.236 km op de klok! Niet al teveel geld, maar is het nog wat?

2 augustus 2014. Hildo's Honda ST1100!

Als Harley-rijder kent u ongetwijfeld de t-shirt tekst nog wel uit de jaren 70:

'Better my sister in a whorehouse than my brother on a Honda'.

Wel... FTW en uiteraard... DILLIGAF?

Kortom, het maakt Hildo niets uit. Honderd kilometer op Hildo's chopper is geen sinecure. Zeker niet als u ook nog weer terug moet, over eventuele wind, regen en kou nog maar te zwijgen. Sportmotoren zijn leuk als u 18 bent, Hildo ziet ze als speelgoed. Voor serieuze kilometers rijden is een Harley Touring een mooie oplossing, een fijne Street Glide is niet verkeerd. Maar het moet betaalbaar blijven en dat is een Harley niet. Voor betaalbare 1000cc+ tourmotoren met kuip, koffers en cardan-aandrijving lijkt de keus beperkt. Naast de BMW K serie, de Kawasaki GTR1000 en de ST1100 Pan European ziet Hildo niet veel van zijn gading.

Geen BMW weer

De 1994 BMW K1100 die Hildo in 2009 kocht voor 1500 euro bleek uiteindelijk een financiële strop. Hildo wil geen BMW weer en als u wilt weten waarom, dan leest u het BMW verhaal op deze website maar eens door. Vergeet vooral niet de onderhoudshistorie er op na te slaan

De plastic Honda Pan European

Hildo weet nog wel dat ze uitkwamen rond 1990. Spuuglelijk. Een grote plastic badkuip met wielen, je zou je er op doodschamen! Nu, in 2014, lijkt de vormgeving best mee te vallen. Nu nieuwe motoren met steeds meer onnodige plastic kapjes en wansmakelijke, drukke en zinloze designelementen worden versierd tot kermisattracties, lijkt Hildo's smaak te zijn doodgeknuppeld. Deze 22 jaar oude Pan European ziet er opeens niet zo afzichtelijk meer uit. Wie had dat ooit gedacht?

Frisse fiets met weinig kilometers

Dit soort motoren worden nieuw gekocht door mensen die er kilometers mee willen gaan afleggen. Hildo's Pan European is in 2003 ingevoerd en heeft sinds 2004 dezelfde eigenaar gehad, maar die heeft er nooit veel mee gereden. De inmiddels gepensioneerde man kreeg enige tijd geleden een voetprobleem waardoor hij steeds meer moeite met schakelen kreeg, daarom moest de motor weg. Hij vertelde dat hij en zijn vrouw, kort nadat ze de motor hadden aangeschaft, eens flink zijn natgeregend. De motor heeft sindsdien geen drup water meer gezien, en dat is tien jaar terug. De motor is altijd in een garage gestald met een motorhoes er omheen tegen de stof, de hoes heeft Hildo er bij gekregen. De kilometerstand is op het moment van aankoop 48.236 en die lijkt eerlijk te zijn, deze Pan European heeft Hildo meer op intuïtie gekocht dan op wat anders. Smetteloos is ie niet, de motor heeft ooit een valpartij gehad waarbij de binnenkuip beschadigd is, maar het polyester is vervangen. Het is nog best een frisse fiets, alles werkt en Hildo heeft er met name een goed gevoel bij. Anders was ie niet eens aan de proefrit begonnen want op een herhaling van de ervaring met de BMW zit hij niet te wachten.

 

Het verbruik

Wat op de snelweg met iets van 130/140 en verder op 80 kilometer wegen binnen de snelheidslimiet. Hildo heeft rustig gereden en schakelt tijdig over. Gemiddeld rijdt hij tussen de 1:17,5 tot 1:18,5 met deze Pan European over drie tankbeurten, die 1:20 zit er niet in tijdens normale ritten. Met injectie had ie vast iets zuiniger gelopen of misschien ook wel niet.

Benzinetank 28 liter!

Met 28 liter is deze motorfiets voorzien van een serieuze tankinhoud, en dat is een serieus pluspunt voor wie veel rijdt: zo staat u niet om de haverklap bij de pomp. Reken ruwweg rond de 22 liter op 400 kilometer, dan zit u aardig in de buurt. Dan gaat ook het waarschuwingslampje aan. Hogere snelheden schroeven het verbruik natuurlijk snel op. De tank zelf is een dummy waar het luchtfilter onder zit. De echte tank zit onder het zadel.

 

Dubbele koplampen

Hildo wantrouwt motorfietsen met dubbele koplampen. Liever één grote dan twee lullige koplampjes. In het donker zou een automobilist een motorfiets met dubbele koplampen misschien kunnen aanzien voor een auto die ver weg is, zeker bij exemplaren die verder uit elkaar gemonteerd zitten dan bij deze motor. Een 'oeps' moment dat u niet wilt meemaken. Bij dimlicht is er maar één van de knullige koplampjes verlicht en Hildo is er niet van onder de indruk.

Lichtopbrengst: belabberd!

Tot nu toe vrijwel alleen lovende woorden over deze Honda, maar dat houdt bij de lichtopbrengst op. Die is rampzalig slecht. De lichtbundel lijkt op die van een gedeukte Chinese zaklantaarn en er is heel veel strooilicht wat tamelijk verblindend werkt voor tegenliggers. Dit is met vlag en wimpel de slechtste H4 koplamp met E-keur waar Hildo ooit mee gereden heeft. Met dimlicht brandt alleen de linkerkoplamp, met grootlicht branden beide koplampen en dan is het prima. Vroeger mocht een motorfiets maar één koplamp hebben met dimlicht, maar tegenwoordig zijn twee toegestaan. Het glas bij deze koplamp is verschillend, dus dit zal wel een oude constructie betreffen waarbij maar één dimlicht gevoerd mag worden. Misschien dat Hildo desondanks toch voor dubbel aansluiten van het dimlicht gaat omdat de huidige situatie niet voldoet in het pikkedonker van een maanloze nacht op het Groningse platteland. Hij wil graag kunnen zien waar hij rijdt maar dat lijkt, zoals het nu is, onder de maat... in ieder geval tot het grootlicht aangaat.

 

Bediening

Gelukkig normale bedieningsknoppen op het stuur. Ze werken prima en zijn al snel intuïtief te vinden. Het verschuiven van de knipperlichtbediening (indrukken in de middenstand is uitschakelen) gaat wat te zwaar en de knop komt soms niet vanzelf in de middenstand terug. Maar daar is vast een oplossing voor.

 

5 september 2014. 50.000 km

Inmiddels bijna 2000 kilometer met de Pan European afgelegd en het ging goed. Probleemloos zelfs, want Hildo heeft nog steeds helemaal niets aan de motor hoeven doen behalve benzine in de tank gooien. Het olieverbruik lijkt netjes, er is nog steeds niets bijgevuld, en ook verder werkt alles nog steeds naar behoren.

Extreem veel onderhoud?

Binnenkort staat er een olieverversing gepland, verder niets. Hildo heeft het gehad met allerhande preventief onderhoud die kapitalen geld kosten, waarna het spul alsnog kapot gaat. De banden zijn binnenkort wel aan de beurt. De huidige exemplaren zijn twaalf jaar oud, maar vertonen geen uitdrogingsverschijnselen. Evengoed, een set nieuwe exemplaren vindt Hildo wel wenselijk.

 

6 september 2014. National Cycle N27010 windshield

Iets hoger dan standaard en gemaakt van FMR hardcoated polycarbonaat. Gelooft u Hildo maar, dit is een goed scherm, behoorlijk kras- en slagvast. De gaten zitten zowaar op de goede plaats en de montage is, zelfs voor Hildo, een fluitje van een cent. Soms kunnen ze in Amerika best wel wat!

 

10 september 2014. Is het een zaklamp of een Pan European?

Hildo had het er eerder over dat het dimlicht van deze Pan European wel wat lijkt op een gedeukte Chinese zaklantaarn en dat is niet overdreven. Hier ziet u de koplampverlichting van de motorfiets, precies in het midden van de weg tijdens een inktzwarte nacht. De tranen biggelden Hildo over de wangen na het aanschouwen van dit tafereel, vandaar dat een zakdoek eigenlijk bij de standaard uitrusting hoort van iedere ST1100 Pan European rijder die 's nachts onderweg is.

Dimlicht (onderste foto)

De lichtbundel is smal, rommelig en heeft erg veel strooilicht (zie de oplichtende borden aan het eind van de weg) De koplamp staat iets te ver naar links afgesteld en geeft geen zicht op de berm zoals dat hoort. Hildo vindt dit in de praktijk niet fijn rijden, al helemaal niet als hij de weg niet goed kent. En toch heeft deze koplamp daadwerkelijk het EC merkteken in het glas staan! Hij vraagt zich af hoeveel deze omkoopactie Honda gekost heeft.

Grootlicht (bovenste foto)

Met grootlicht gaan beide H4 lampen aan en twee lampjes van 60 Watt geven toch duidelijk meer licht dan eentje. Maar van een echt homogene lichtbundel is nog steeds geen sprake maar de grootlicht opbrengst is verder uitstekend.

 

Safety note

Plakker op de tank, net boven de klep van de benzinedop. Blijkbaar denken Duitsers anders over natuurbescherming.

 

9 oktober 2014. 52.316 km. Nieuwe banden, remblokken en lagers

Ditmaal heeft Hildo de hele motorfiets weggebracht en kant en klaar weer opgehaald, erg gemakkelijk! Doet ie anders nooit, want zelf de spullen loshalen scheelt natuurlijk in werkloon. De twaalf jaar oude Bridgestones zijn vervangen door nieuwe 'ouderwetse' Metzeler Lasertecs in de standaardmaten: voor 110/80-18 TL 58V en achter 160/70B17 TL 73V.

Remblokken

Remblokken vóór zijn vervangen, achter kunnen nog even.

Wiellagers

Op verzoek van Hildo zijn, onder de noemer preventief onderhoud, ook wiellagers vervangen. Beide wiellagers vóór en bij het achterwiel alleen het enkele lager rechts. Het dubbele wiellager dat links achter zit was even niet op voorraad. Dit lager verkeerd nog wel in een acceptabele staat, dus het kan voorlopig nog even.

En dit kostte?

389 euro. Maar als deze Honda zich zo houdt zoals hij zich tot op dit moment gehouden heeft, hoopt Hildo dat hij misschien wel 10.000 km kan rijden, de levensduur van de achterband, zonder verder onderhoud. Dat ook deze motorfiets uiteindelijk wel het een en ander aan onkosten zal krijgen, is duidelijk. Een niet al te grote auto is, en blijft, goedkoper rijden dan dit soort motorfietsen.

 

13 juni 2015. Motoport Leek. Aanbiedingshelmen

Hildo is zat van zijn jethelm, tenminste in combinatie met de Pan European. Er is veel vacuüm en een lange baard waait daarom omhoog. Dat de baard omhoog waait en de uiteinden telkens in zijn ogen slaat als kleine messcherpe zweepjes en hij met rode ogen van de motor komt, nekt het rijplezier. Een integraalhelm, misschien zelfs een systeemhelm (flip-up helm), moet het worden.

Goedkope helm online?

Ja hoor, overal voor een prikkie te koop maar nergens te passen. Dan gaat het feest niet door, pasvorm is cruciaal. Een helm moet goed op te zetten zijn, goed op het hoofd zitten, niet te strak en niet te los, geen vervelende drukpunten hebben en natuurlijk moet de bril gemakkelijk op- en afgezet kunnen worden. Bij Motoport Leek is Hildo meer dan tien jaar geleden een keertje geweest... het is niet zijn soort winkel, maar nood breekt wet. Ze blijken nu een aanbiedingshoek te hebben: dat maakt Motoport ineens een stuk sympathieker, met helmen vanaf 79 euro.

 

28 augustus 2015. Vizier coating laat los

Door omstandigheden, een herseninfarct, heeft Hildo nog nauwelijks gereden met zijn Suomy helm, maar desondanks laat de anti-condenslaag van het vizier los. De helm heeft de hele tijd op een kast in de keuken gelegen, niets bijzonders mee gebeurt.

Niet moeilijk

Duidelijk een productiefout en bij Motoport Leek doen ze helemaal niet moeilijk over de garantie. Helaas hebben ze geen helder vizier meer in voorraad, maar Hildo heeft zelf nog een helder vizier op reserve dus een licht getinte versie als vervanger vindt Hildo ook okay. Lekker rustig aan de oogjes op een heldere dag.

 

29 oktober 2016. De laatste kilometers

Op 28 juni 2015 kreeg Hildo een hersenstaminfarct en hier ziet u 'm tóch weer rijden op de Pan European, en dat kunt u zien als de hoofdprijs in de loterij! Een staminfarct is ernstig en rest van z'n leven in een rolstoel, alleen nog kunnen knipperen met z'n ogen of gewoon dood, had zomaar gekund. Uiteindelijk heeft ie er toch wel wat aan overgehouden, onder andere een relatief lichte evenwichtsstoornis. Ondanks dat hij al in 2015, na het infarct, ook gereden heeft en bochten inschatten opnieuw moest aanleren(!) en ook in 2016 nog bijna 700 kilometer op de Honda gereden heeft blijkt verder oefenen zinloos. U kunt het vergelijken met 6 flesjes bier. Zelfs gewoon rechtuit lopen is af en toe al lastig. Het is een blijvende handicap en daarmee is het geen kwestie van wennen tot het weer fijn motorrijden is.

Afscheid nemen

Afscheid nemen hoort bij een mensenleven en dat is niet altijd even makkelijk. Hier neemt hij geen afscheid van deze Honda maar afscheid van het rijden met zware motoren en u kunt het geloven, dat is na al die jaren wel even slikken. Met de Harley, die veel lichter is, rijdt hij, iets minder soepel, nog wel maar ook niet meer in het donker wegens omdat het evenwichtsprobleem dan, net als op één been staan met de ogen dicht, ernstig verergert.

Daarom: Te koop, een Pan European met maar 60.000km

De motor zelf is waarschijnlijk de fijnste, meest comfortabele motorfiets die Hildo ooit heeft gehad en problemen geeft de motor ook niet. De hele historie van de afgelopen twee jaar is bekend, u kunt het hierboven nalezen. Nu is het wachten op een nieuwe eigenaar die er een geweldige motorfiets aan gaat hebben.

Voor 1900 euro mag u hem hebben. Interesse?

Hoe rijdt ie?

'Een zware is je ware', werd vroeger altijd gezegd. Wat dat betreft, heeft Hildo geen klagen want de Pan European weegt er behoorlijk in. Rijklaar volgens de gloednieuwe kentekencard, de traditionele 'kenteken papieren' zijn komen te vervallen sinds 1 januari 2014, is ie 290 kilo. Het leeggewicht weet Hildo niet, maar in de praktijk is het ding, leeg of vol, behoorlijk zwaar. Superstabiel rechtuit, superstabiel door de bochten. Maar snelle koerswisselingen, vlotjes links/rechts, is lastig en u merkt goed dat er behoorlijk wat gewicht heen en weer geduwd moet worden. Niet alleen een kwestie van gewicht, meer van rijwielgedeelte geometrie, een keuze van Honda en Hildo houdt er wel van. Prima tourfiets! Korte langzame bochtjes draaien met het stuur tegen of bijna tegen de aanslag betekent opletten, want als 300 kilo er even verkeerd inkomt dan gaat het snel een eigen leven leiden en houdt u er vast weinig meer aan. De achtervering is vrij slap voor een motorfiets, maar erg comfortabel. De demping is instelbaar, net als de voorveerspanning, maar Hildo zit er niet aan: prima zoals het is. De voorvering is ook slapjes, en volgens Hildo niet instelbaar, maar voldoet ook al prima. Laat die kasseien maar komen!

Motorblok

Met 100 pk is deze Honda V-4 met vier kleppen per cilinder en vier carburateurs voorzien van een prima vermogen. Meer dan genoeg om ook met een stevige tegenwind vlot te kunnen inhalen. De topsnelheid ligt ongetwijfeld ruim boven de vroeger 'magische' 200 km/h, niet dat het Hildo interesseert. Wat veel mooier is, is de 3100 a 3200 toeren die het blok draait bij 100 km/h, iets van 4000 bij 130 km/h en dat is heerlijk rustig. Ook bij een lager toerental pikt de motor goed en vlot op en in alle toerentallen blijft het die mooie, vrijwel trillingsvrije, loop behouden. Dit blok draait mooier, rustiger en stiller dan die van de K1100. Een lichte resonantie van iets is af en toe hoorbaar onder de imitatie tank maar het valt mee, loshalen doet hij het spul daarvoor niet.

Cardan

Uiteraard is deze 'Pan' voorzien van een cardan-aandrijving, anders had Hildo 'm niet willen hebben, en dat om precies dezelfde reden waarom u geen ketting aangedreven auto wilt. Gelukkig geen paralever systeem dat de reactiekrachten opheft, zoals bij BMW. Dus geen extra kruiskoppeling die kapot kan gaan zoals dat bij Hildo's BMW wél gebeurde, wat het einde betekende van de BMW. Eenvoudig dus superieur. U merkt er in de praktijk eigenlijk weinig van dat de motor omhoog komt tijdens acceleratie. Het voldoet prima.

 

De kuip

Wat Hildo betreft laat de Pan European hier wat steekjes vallen. De rijhouding is relatief sportief, naar Hildo's mening een beetje te sportief want hij moet iets te ver voorover hangen om het smalle stuurtje te bereiken. De berijder rust teveel op de armen tijdens het rijden. Zowel de kuip zelf als het windscherm zijn te smal, iets zijwind en u krijgt de volle laag. Iets breder was mooier geweest, maar dan vangt de motor meer wind en ziet deze er, waarschijnlijk de belangrijkste factor, minder sportief uit. De rijwindbescherming bij een BMW K1100 is gewoon allround beter en dat gaat Hildo merken in de winter, maar ook in de regen. De kuipruit is ook niet verstelbaar en bovendien te laag. De ruit is getint, wat geen enkel functioneel doel dient, zeker niet in het donker. Een nieuwe bredere en 7,5 cm hogere ruit van National Cycle staat in bestelling en die gaat het rijcomfort gegarandeerd verbeteren.

Warmte

Op de dag dat Hildo de motor ophaalde was het 32 graden Celsius, en dat is knap warm. In tegenstelling tot de BMW K1100, waar het al snel ondragelijk heet werd achter de kuip, blijft de rijder op deze Honda verbazingwekkend koel. Vrijwel geen enkele door de motor ontwikkelde warmte weet de berijder te bereiken, ook niet voor het stoplicht. Een absoluut pluspunt... in warm weer.

De knieën

Er is weinig ruimte en u schuift, net als bij de BMW K1100, naar voren over het naar voren toe aflopende zadel zodat uw broek uiteindelijk strak in uw kruis getrokken is of u met uw knieën klem tegen de kuip zit. De kuip loopt schuin naar buiten af en duwt uw knieën daarmee buiten de kuip uit. De kuip is ook vrij smal bij de knieën: natte koude knieën zitten er in een ander jaargetijde vast in, en dat is jammer.

De spiegels

Tijdens de rit kijkt u over uw handen in de spiegels en het zicht naar achteren gaat dan onder uw handen door. Helemaal niets van uw armen zit in de weg en dit geeft waarschijnlijk de beste blik naar achteren die Hildo ooit op een motor gehad heeft. Absoluut trillingsvrij door het hele toerengebied zijn ze ook nog.

100 punten voor Honda!

 

Kuipvakjes

Een flexibel deksel op de linker kant en rechts een deksel, die u verplicht met een sleutel af moet sluiten. De effectieve inhoud van beide vakjes is erg klein, een gevolg van de smalle kuip. Hildo's broodtrommel past er niet in, bijvoorbeeld.

 

Sleutelvriendelijk?

Alle moderne motorfietsen hebben erg veel elektrische toestanden aan boord en weinig is gemakkelijk toegankelijk, een regelrechte ramp voor mensen met twee linkerhanden. Hildo: ´Ik kreeg het kappie er al nauwelijks af voor de foto'. U kunt volgens hem, op olie bijvullen na, letterlijk nergens bijkomen zonder plastic kappen te verwijderen, als hij überhaupt al begrijpt waar alle technische toestanden voor dienen.

ABS en tractiecontrole

Het ding met de groene slangetjes, rechts van de blauwe schokbreker, is vast de ABS en tractiecontrole eenheid. Het werkt zowaar en er knipperen nog geen lampjes. De tractiecontrole werkt door het uitschakelen van de ontsteking. 'Knal!', zei de uitlaat toen Hildo het even uitprobeerde op een zandpad. 'Beetje onzin', aldus Hildo, die meent dat tractiecontrole gewoon op elke motor in het gashandvat zit. ABS is inmiddels verplicht, of wordt verplicht, op nieuwe motorfietsen maar ook dat zijn sensortjes waar Hildo maar geen vertrouwen in kan krijgen: is het inmiddels stuk of werkt het nog als u als een dolle in de remmen knijpt? Bij de achterrem werkt de ABS nog wel, met een ongesofisticeerd en luid 'klak-klak-klak'. De voorrem heeft Hildo nog niet geprobeerd.

 

National Cycle vs origineel windscherm

Het originele Honda scherm ziet er misschien beter uit, het is wat lager en getint. Wat Hildo betreft verhoogt een getint scherm het zicht op de weg niet en is het Honda scherm met name gewoon te laag, behalve voor wie een ver beneden gemiddelde lichaamslengte heeft. Het National Cycle scherm is even smal als de originele, maar is iets hoger en Hildo zit nu eindelijk met zijn hoofd redelijk uit de wind als ie normaal op de motor zit. Een wereld van verschil in rijcomfort en zeker een aanrader... maar toch blijft het verstelbare én bredere BMW K serie windscherm het beter functionerende ontwerp. Ook het vacuüm achter het scherm is groter en Hildo's baard heeft de neiging om in zijn ogen te wapperen, niet prettig. Mocht het u interesseren: Hildo betaalde voor deze kuipruit 129 euro, incl. verzendkosten.

 

20 september 2014. Olie verversen bij 50.982 km

Volgens de vorige eigenaar waren er nauwelijks kilometers met deze motor gereden en had hij de motorolie al twee jaar niet ververst. Tijd voor vers bloed, gewone minerale motorfietsolie van Eurol. Olie voor auto's is niet geschikt, dat geeft mogelijk problemen met slippende koppelingsplaten. Inmiddels heeft Hildo bijna 3000 km met deze Pan European ST1100 getuft en heeft hij geen druppel olie bijgevuld. Het olieverbruik, er is wel iets, lijkt zeer binnen de perken. Het valt Hildo op dat de afgetapte olie nog verrassend blank lijkt, vast een goed teken voor de interne conditie van het blok.

Geen plastic verwijderen

Waarschijnlijk één van de weinige onderhoudsklussen waarbij geen plastic verwijderd hoeft te worden. De aftapplug voor de motorolie is zo maar toegankelijk.

Geen oliefilter vervangen

Omdat de vorige eigenaar een Pietje Precies was, in de goede zin van het woord, laat Hildo het oliefilter zitten. Weinig zinvol om het te vervangen terwijl er nauwelijks met de motor gereden is. De volgende keer wordt ie vervangen, daarvoor dient overigens wel wat plastic verwijderd te worden.

 

20 september 2014. Cardan olie verversen bij 50.982 km

Hildo heeft nog een fles 80W90 hypoid gear olie staan. Dat kan er prima in. Onderste plug verwijderen en de oude olie loopt eruit. De bovenste plug is de vuldop. Motor goed rechtopzetten en vullen tot er niet meer bij kan, dat is het goede niveau. Klaar alweer.

Wat denkt Hildo na anderhalve maand van deze Honda ST1100?

De ST1100 heeft de cool factor van een aardappel maar dat is Hildo een biet. Dat ie het probleemloos doet is waar het om gaat. Op wat kleine dingetjes na als de iets te smalle kuip en windscherm, beetje laag stuur, slechte verlichting, wat hakerig schakelen, een naar voren aflopend zadel en rammelende koffers op een klinkerweg, een prima concept en denkt dat er nog heel wat kilometers mee zullen worden afgelegd met groot plezier. Het rijdt verder fijn, comfortabel, stevig en, erg belangrijk, probleemloos.

 

8 juni 2015. Van wintertijd naar zomertijd

En maar drukken op de reset knop van de digitale klok, in combinatie met één van de andere twee knoppen. Lang drukken, kort, dan de eerste, dan de andere als eerste, allemaal tegelijk dan? Allerhande combinaties en Hildo geeft niet snel op. Wie is hier de baas, nou!? Het digitale uurwerk dus... In de gedownloade owners manual staat het: eerst het contact aan en dan kunt u de tijd aanpassen. Zo simpel en logisch. Zonder contactsleutel is de tijd niet anders in te stellen. Jammer voor de grapjurken die niet van andermans spullen kunnen afblijven.

En verder?

Het gaat prima. Geen ellende of problemen. Hildo is deze winter buiten de pekel gebleven want deze motorfiets wil hij graag goed houden. Deze Pan European is écht zoveel beter dan zijn voormalige BMW K1100. Hildo's overbuurman heeft ook een K1100, een fris exemplaar. Hij rijdt er veel mee en heeft ook geregeld problemen, vrijwel allemaal elektrisch, die Hildo herkent of waarvan hij blij is dat hij ze niet heeft gehad. Het vreemde is dat Hildo's overbuurman alles gewoon accepteert, er mee aan de gang gaat en er niet over loopt te jammeren. Zal dus wel aan die zeurpiet Hildo liggen dat hij bij een motor van het kaliber BMW een betere kwaliteit verwacht.

 

14 juni 2015 Een Suomy Vandal

Hildo heeft allerlei helmen geprobeerd, is bij de 79 euro helm begonnen en heeft daarna telkens een wat duurdere gepakt. Het merk, kleur en design maakt Hildo niets uit, als ie maar goed zit. Uiteindelijk probeert hij wel twintig helmen, voordat ie er eentje heeft die wél goed past. Van een Suomy had Hildo nog nooit gehoord. 'Fins product zeker', dacht hij nog, maar ze blijken uit Italië te komen. Normale prijs 339 euro volgens de sticker en nu afgeprijsd naar 179 euro. Nog steeds te duur, maar iets goedkopers zit gewoon nét niet goed. Hij heeft er meteen maar een reservevizier bij gekocht, deze helm moet erg lang meegaan, voor de absurde prijs van 68 euro voor een stukkie plastic!

Review

Iedereen kan een review geven, Hildo ook en hier komt ie:

Het opgegeven gewicht, 1350 gram +- 50 gram klopt niet. 1471 gram weegt deze intergraalhelm, in de maat L, schoon aan de haak. Hij zit prima, maar voor de rest zou het beter kunnen, wat Hildo betreft. Geen ingebouwd zonnevizier, het vizier is maar op drie standen verstelbaar en de helm heeft een viziersluiting die véél te zwaar gaat. Klik vast en krijg 'm maar weer eens los, misschien handig als u meer dan 300 km per uur rijdt en even om wil kijken: dan blijft ie vast dicht. Maar zinloos op een motor als de Pan European, dus aan het vizier gaat Hildo nog een keer vijlen zodat ie wel normaal open en dicht kan. Het lipje voor de viziersluiting zit aan de linkerkant en is uitgevoerd in de vorm van een dikke zwarte knop die op het plastic vizier geschroeft zit. Het is net een vette bromvlieg die onder op het vizier vast zit als u er geopend mee rondrijdt. Irritant, maar misschien went het. Waarom niet gewoon in het midden van het scherm en doorzichtig? Als u nu voor het stoplicht staat en met de linkerhand de koppeling vasthoudt moet u met uw rechterhand aan de linkerkant van de helm het vizier openen. Gewoon niet fijn. Dan de snelweg er mee op. Het valt Hildo tegen: als de windwerveling iets van de zijkant komt doet het windgeruis/geklapper nauwelijks onder voor Hildo's open Biltwell one-size-fits-all jethelm waar de wind aan de zijkanten door het versleten schuim vrijwel zo bij in kan waaien. De Suomy Vandal is erg lawaaierig in de luchtwervelingen achter de kuip. Het geluid lijkt met name geproduceerd te worden door het vizier, het op bepaalde plekken de wind tegenhouden met een handschoen maakt veel uit. Jammer, behalve wanneer de wind recht van voren komt en u uit de wind zit, lijkt een setje oordoppen een verplichting om een beetje comfortabel te kunnen rijden. Helemaal buiten alle luchtwervelingen van de kuip, in de volle wind, is de helm wel stukken stiller. De ouderwetse D-sluiting is iets waar Hildo persoonlijk goed mee leven kan en ook kan hij zijn bril gemakkelijk op- en afzetten. Een vervangend vizier, dat slechts een stukje gebogen plastic met wat gaatjes is, voor 68 euro vindt Hildo gevoelsmatig veel te duur. Deze Suomy is pas zijn zesde helm in bijna 40 jaar (1977-2015) en twee daarvan zijn zelfs tweedehands aangeschaft. De kans is dus niet zo groot dat Hildo nog weer eens een helm zal kopen, maar mocht er ooit toch een nieuwe moeten komen, dan weet hij al wel dat hij Suomy gaat mijden. Zelfs voor de helft van de nieuwprijs.

 

28 januari 2017. De nieuwe eigenaar: Andere André!

Een goede bekende van Hildo heeft de motor opgehaald. Toch leuker dan een onbekende, nietwaar?

Marktplaats

De Honda op markplaats.nl gezet voor 2200 euro, moet wat ruimte zijn om te onderhandelen. Dan is er een geïnteresseerde.

Mailt de man 'Wat is de uiterste prijs?

Hildo: '1900 euro', biedt de man 1750. Koop gaat dus niet door.

Even later belt de man zowaar en biedt wéér 1750.

Hildo, licht gepikeerd: 'Wat is er nou niet duidelijk aan 1900 euro?'

Paar weken later

Toevallig belt Andere André.

Tijdens het gesprek komt de Honda in beeld. 'Goh, motorfiets te koop? Mooi ding hoor, het is dat ik geen geld heb anders wilde ik hem wel hebben.'

Hildo: 'Dan kom je 'm toch gewoon ophalen?'. En daar had hij wel oren naar,.

Niet dat Hildo geld teveel heeft, maar geen flapdrollen meer via Marktplaats is ook wat waard. Andere André kan thuis zijn familie met gerust hart vertellen; 'Kostte geen cent teveel hoor!'

 
 Back to motorindex    Onderhoud