Hildo's.... BMW K1100LT (page 1)
Een Harleyrijder op een BMW? Dat kan niet, mag niet, n is bij de wet verboden!

 Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Onderhoud   

27 februari 2009. Hildo's... BMW?

Wilt u even van die motorfiets afgaan, of moet ik de politie bellen?

Het zou kunnen dat u die aandrang krijgt, maar wees gerust. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar deze BMW is gewoon cht Hildo's eigen motor.

Evengoed moest Hildo wel diep gaan, heel diep, voordat hij de stap durfde te zetten. De aanschaf van een BMW motorfiets is hartstikke fout, althans voor een Harleyrijder, dat begrijpt u. Een foutere keuze is zelfs nauwelijks mogelijk. Evengoed, als uw Harley telkens stuk is en u, net als Hildo, ook wel eens een flink stuk wilt rijden zonder letterlijk pijn te lijden, en geen zin hebt om na een paar honderd kilometer als door de mangel gehaald uit het zadeltje van uw hardcore chopper te moeten wegstrompelen... dan is zo'n BMW nog niet zo raar.

 

Kost dat nou?

Deze BMW K1100LT uit 1994 kostte destijds dik 14.000 euro, tegen de 30.000 ouderwetse guldens. Flink bedrag, maar Hildo kreeg hem mee voor 1500 euro. Dat is relatief gezien erg goedkoop voor dit model van dit bouwjaar, maar er zit lichte glijschade aan beide zijden van de kuip en op de cilinderkop, een kleine barst in het koplampglas, de rechter spiegel ontbreekt en het lakwerk is gebleekt door de zon. Er zit een rammeltje in, beneden de 1500 toeren, voornamelijk als de motor koud is. Verontrustend? Hildo hoopt een wat rumoerige koppeling, dat is wat de verkoper Hildo vertelde. De kilometerstand is met 168.000 niet weinig en de algemene indruk is dat het geen superfrisse fiets is. Maar verder rijdt, remt en stuurt de BMW wel goed, niet te negatief denken, dus... gekocht!

 

Het motorblok

Hildo heeft in 1980 les gereden op een BMW R45, eentje met de bekende duffe twee cilinder boxermotor, compleet met homofiele rij-instructeur achterop die alleen de koppeling en de rem kon bedienen, mocht het misgaan. Zo ging dat destijds. Zo'n boxermotor is Halleluja voor de BMW-liefhebber, maar Hildo vindt het he-le-maal niks. Deze K1100 is voorzien van een zoemende 1100 cc vier cilinder in lijn die in de lengterichting in het frame gemonteerd zit, met de clinderkop naar links en het carter naar rechts, dus op z'n kant liggend. Volgens Hildo is er geen enkele motorfiets fabrikant die het blok op een dergelijk bijzondere manier onder de motorfiets heeft zitten. De versnellingsbak zit er apart achter geschroefd en is voorzien van een enkele droge koppelingsplaat, ongeveer net als bij een auto. Het blok en de versnellingsbak draaien in tegengestelde richting, heeft Hildo zich laten vertellen. U merkt in ieder geval van een kantelmoment, tijdens het in de vrijloop gas geven, helemaal niets dus best slim geconstrueerd. Het blok zelf is voorzien van waterkoeling, injectie, vier kleppen per cilinder, een vermogen van 100 pk en een elektrische startmotor. Hildo vindt de motorfiets een tikje rauw lopen met licht voelbare trillingen in het, in rubber gemonteerde, stuur. Staat overigens op geen enkele manier in verhouding tot de trillingen die Hildo's Harley in het stuur, en eigenlijk overal, weet te produceren.

 

De secundaire overbrenging

Zeer belangrijk voor Hildo is dat deze motorfiets, net als alle BMW's, voorzien is van een cardan-aandrijving. Met een kettingaandrijving had Hildo deze motor niet gekocht. 'Maar ik vind een ketting helemaal geen probleem hoor', hebben al genoeg mensen Hildo voorgehouden. Hildo's vraag: 'Wil je er ook eentje onder je auto dan?' Antwoord: 'Nee, dat is wat anders'.

Nee, het is precies hetzelfde, volgens Hildo. Tandwielen en een ketting is een, hoe u het ook wendt of keert, hopeloos verouderd, onderhoudsgevoelig en duur systeem. Een ketting geeft weliswaar wat minder vermogensverlies, wat leuk is voor op het circuit, maar onzin voor op de openbare weg. Hoera voor die cardan! Die had Harley een eeuw terug al moeten hebben, maar ja, in Amerika zijn ze niet erg innovatief.

Deze BMW cardan is een zogenaamde paralever. Hoe het precies werkt, weet Hildo niet, maar het zorgt ervoor dat de reactiekrachten opgeheven worden en dat de motor niet omhoog komt, iets wat een reguliere motorfiets met een cardan wel doet. Zinvol? Misschien beter voor de wegligging of zo, maar voor Hildo had het in principe niet gehoeven want het paralever systeem is waarschijnlijk alleen maar ingewikkelder met in ieder geval minimaal n extra kruiskoppeling, en dat komt de betrouwbaarheid vast weer niet ten goede. Motoren met een gewone cardan, Hildo heeft ooit een 1981 Yamaha XS1100 (85.000 km mee gereden) en een 1976 Honda Goldwing GL1000 (30.000 km mee gereden?) gehad, beide cardan aandrijvingen voldeden prima en waren storingsvrij. Er zitten splines op de cardanas en op de uitgaande as van de BMW, heeft Hildo begrepen. Die moeten regelmatig met dik vet ingesmeerd worden, anders lopen de splines droog en gaan ze kapot. Superslecht design, meent Hildo. U trekt toch ook niet om de haverklap de cardan onder uw auto vandaan om de splines in te vetten? Duhhh...

Schmiernippel Herr Designer? Maar misschien begrijpt Hildo er weer helemaal niets van en is de BMW cardan wel hartstikke superieur, ofzo. Vast wel, vraagt u maar aan de eerste de beste Duitser in Beieren.

De BMW emotie

Het is de officile motorfiets die in gebruik is bij overheidsdiensten, u kent hem het best van de motorrijdende politieagent. Maar ook bij motorrijders die een extra kilometertje niet schuwen, is hij bijzonder populair. Hij wordt gebruikt voor lange tourritten, maar wordt ook vaak ingezet als gebruiksfiets voor dagelijks vervoer. Maar... heeft deze motor ook een hart en ziel? Weet hij u te emotioneren, dot hij wat met u? Weet hij u te brengen tot haat- en liefdegevoelens, van 'die gaat nooit weer weg' tot het punt dat u nog net niet naar de slijptol en moker grijpt?

Persoonlijk heeft Hildo, in ieder geval op het moment van aanschaf, helemaal nada met deze BMW. Wat hem betreft is deze motor een nietszeggend dood stuk metaal. Maar het doet wl perfect waarvoor hij gemaakt is: Kilometers verslinden met het grootste gemak. En laat dat nu net de enige reden zijn waarvoor Hildo deze BMW heeft aangeschaft!

 

Die kuipruit ziet er dom uit zeg!

Klopt, het is geen gezicht. Maar daar gaat het ook niet om. Het vreemde losse erbovenop gemonteerde ruitje is elektrisch in hoogte te verstellen met n druk op de knop binnen in de kuip. De perfecte hoogte afstellen is dus zo gebeurd. Wilt u wat meer wind in uw gezicht? Zoem, klaar alweer. Waar zijn de tijden dat Hildo met een ijzerzaag de rand van het Electra windscherm en zijn Vetter Windjammer stond af te zagen om de perfecte hoogte, er nt overheen kunnen kijken, te bereiken?

Krassen

Dit plastic ruitje zit trouwens dusdanig vol met krassen dat er niet meer doorheen te kijken is, knappe prestatie van een vorige eigenaar. Mogelijk dat een doekje met iets van polijstpasta voor een transparantere blik op de wereld kan zorgen, dat is wel zo prettig.

.

28 februari 2009. Mobiele motorport

Alle elektronica en stekkertjes zijn vast gevoelig voor vocht, dus Hildo schroeft vlot een lichtgewicht mobiele motorgarage in elkaar. Zo verstandig  is Hildo best wel.

 

13 maart 2009. Onderhoud en BMW prijzen

Na twee weken op de BMW rondgereden te hebben (op de rammelgeluiden na doet ie het voorbeeldig) wordt het tijd voor Het Onderhoud. Hoe een motor er aan de buitenkant uit ziet maakt niet zoveel uit, als het van binnen maar goed is. Of dat zo is bij deze BMW moet nog blijken, maar als ie stuk gaat zal het niet aan Hildo gelegen hebben. De onderhoudshistorie van deze fiets is onbekend, dus wordt de hele santenkraam aangeschaft. Op de foto hierboven ziet u de attributen die werden aangeschaft bij een Nederlandse winkel, via internet natuurlijk want da's lekker makkelijk. Nieuwe remblokken rondom, want die zijn op. Een benzinefilter, schijnt belangrijk te zijn voor de injectiepomp, een oliefilter en een luchtfilter. Het uitwasbare luchtfilter is van K&N want daarin heeft Hildo een heilig geloof. Als u hier fatsoenlijk mee omgaat, hoeft u nooit weer een nieuwe te kopen. Het K&N filter op Hildo's Harley zit er volgens hem al 18 jaar in, en is als nieuw. De prijzen vielen Hildo overigens tegen, wat u hierboven ziet liggen, kostte 210 euro... 'Sodeknetter zeg', denkt u, en dat dacht Hildo ook. Het K&N luchtfilter kost 80.22 euro, het BMW-oliefilter 12.40, het BMW-benzinefilter 15.50, 2 sets Ferodo remblokken voor 66.52, 1 set Ferodo remblokken achter 27.67, verzendkosten 8 euro, maakt 210.31 eurie's. Een papieren filter kostte iets van 22 euro en gaat 20.000 km mee, maar een K&N filter hoeft nooit weer dus u speelt quitte na 80.000km... en dan begint de besparing! Bovendien zijn de onderhoudsintervallen groter.

BMW staat bekend om de dure onderdelen, zowel nieuw als gebruikt. Hildo zag dat op E-bay Duitsland het ook duur is, maar op E-Bay Engeland liggen de prijzen een stuk lager, uiteraard geholpen door de Engelse Pond die behoorlijk geduikeld is ten opzichte van de Euro. U begrijpt zeker al wel waar Hildo zijn volgende bestelling gaat plaatsen als hij wat nodig heeft?

 

Olie verversen

Motor kort even warm rijden en dan kan het gebeuren: olie verversen. De motorolie ging voorbeeldig, eruit laten lopen en 3.5 liter nieuwe 20W50 erin. Klaar. De cardanolie is ook geen probleem, ouwe eruit, 250cc nieuwe 80W90 erin. Maximale vulhoogte is tot aan waar het schroefdraad begint. Makkelijk. Dan nog de versnellingsbakolie. Ouwe eruit, en daar gaat het mis. Hildo heeft de vulplug vergeten te verwijderen. Misschien dat het daarom er niet lekker uitliep. De straal olie loopt tegen de middenbok aan, en dan op de grond. Hildo steekt z'n hand nog in de oliestraal, in een poging de uitstromende olie richting de opvangbak te leiden, maar dat lukt maar gedeeltelijk. Olieramp in zijn eigen tuin. De uitlopende olie mag natuurlijk nooit de middenbok kunnen raken want daar zet iedereen hem op als de olie wordt ververst. Alweer een ontwerp waarover niet goed is nagedacht, volgens Hildo. Maar dit gebeurt hem geen tweede keer! Olie zo goed mogelijk weer opdweilen met keukenpapier, en een behoorlijk balende Hildo vult de versnellingsbak met 850cc 80W90.

Klaar, maar met een bijsmaakje. 

 

21 maart 2009. Spiegels & een kuipruit frustraties

Hildo ging vorige week bij Boonstra motoren in het Friese Ureterp kijken naar een tweedehands rechterspiegel en een kuipruit waar wl doorheen te kijken is. Niet voorradig, dus nieuw besteld. 105 euro voor een complete spiegel en 155 euro voor een imitatie kuipruit. Wel even slikken maar vooruit maar weer, dan bent u er ook vanaf. Vandaag monteren, na beide spiegels van een fris kleurtje te hebben voorzien. Deze BMW-spiegels zitten met een drukknoop(!) systeem gemonteerd in plaats van met gewone schroeven. U dient daarom de spiegel vast te klikken op de kuip. Dat ging erg zwaar dus: krak! Scheur in het plastic huis van de nieuwe spiegel. Balen deed Hildo wel even, om het genuanceerd uit te drukken. Omdat de imitatie 155 euro kuipruit stukken hoger bleek dan de originele, moest hij toch even terug naar Boonstra Motoren. Even de professionele hulp gevraagd van een aldaar rondlopende monteur, maar ook die kreeg de spiegel niet vast gedrukknoopt. Gelukkig heeft Hildo een superhandige buurman. 'Loat mie moar 's eemn kieken'. Klik. Kloar alweer mien jong! Wel vergeten om de bijgeleverde rubbers tussen spiegel en kuip eerst te monteren. De spiegel zit, en loshalen doet Hildo 'm niet meer. Er is wat plastic tussen geprutst om beweging tegen te gaan.

Hildo kan u verklappen dat het leven met twee linkerhanden soms niet meevalt.

 

28 maart 2009. Hoe bevalt de BMW na 1742 kilometer?

Hartstikke goed, aldus Hildo die de motor nu een maand in bezit heeft. Starten, rijden en de tank volgooien als ie leeg raakt. Perfect! Eindelijk weer motorrijden zonder voortdurend in de auto te moeten zitten, is een waar genot. Hildo raakt steeds enthousiaster over de BMW, domweg omdat hij het doet en dat er met slecht en koud weer, zelfs bij vorst, toch nog prima mee te rijden is vanwege de goede kuip. Geen last meer van 'witte vingers' vanwege de kou, en de motor is niet eens voorzien van handvatverwarming, iets wat optioneel destijds wel leverbaar was. Het zitvlees wordt niet langer gemarteld, want het zadel voldoet uitstekend. De motor gaat prima door de bocht en ook rechtuit is er niets te klagen. Het motorvermogen blijkt na uiteenlopende weersomstandigheden echt voldoende voor wat Hildo er van verwacht, ook 6 beaufort tegenwind is geen enkel probleem en een vrachtauto inhalen zonder terug te schakelen gaat prima. De BMW koplamp geeft een zee van licht, het lijkt wel of u breedstralers aan heeft met dimlicht en het grootlicht is ook ver boven gemiddeld.

En wat is er mis met de BMW?

Volgens Hildo genoeg, en dat heeft zeker niet alleen te maken met de stevige kilometerstand. Het is natuurlijk Hildo's persoonlijke mening en die hoeft echt niet bij die van u aan te sluiten. Hij vindt het geen perfecte motor, maar die is hij ook nog nooit tegengekomen. De sleutelvriendelijkheid is een groot probleem, tenminste als u niet handig bent. Daar verandert zelfs het dikke Clymer werkplaatshandboek niets aan. Voor Hildo lijkt de BMW te gecompliceerd om zelf aan te werken, op olie verversen na dan. De donkerbruine 'resonantie' brom van de uitlaat, kan Hildo niet bekoren. Dit soort motoren moet stil zijn, gelukkig verdwijnt vanaf 90 km/h de bromtoon en is het prima toeven op de BMW. Ook het typische soort van 'fluitend' geluid van het motorblok, bij wat lagere toerentallen, had van Hildo niet gehoeven, maar dat doen ze allemaal. De kuip beschermt de voeten niet helemaal perfect, wat resulteert in natte en/of koude exemplaren in dit jaargetijde. De voorvorkvering lijkt verkeersdrempels niet echt lekker te slikken, net of de vering niet helemaal is opgewassen tegen het gewicht van de BMW. Het is niet dat de vering doorslaat, maar het bonkt wat. Verkeersdrempel-tempo aanpassen en het probleem is opgelost. De knipperlichtbediening blijft uitermate irriteren en, op de startknop na, wil ook plaats en uitvoering van de rest van de knoppen nog steeds niet echt wennen na een maand rijden. De jiffy is te kort want de motor staat schever dan noodzakelijk, dat betekent in de zomer sneller in het asfalt zakken dan nodig en problemen met parkeren op een niet harde ondergrond. Op de middenbok zetten, kan best zwaar zijn als de ondergrond niet helemaal vlak is en het schoot Hildo, met een historie van rugperikelen, er zelfs al even van in zijn rug. Het handvat om de motor op de middenbok te trekken zit te laag, zeker als u redelijk lang van stuk bent, en met een kromme rug tillen is niet goed. De motor staat nu dus op de jiffy, tenzij het niet anders kan. Dat de olie dan de cilinderkop inloopt, daar geeft Hildo de BMW-designers de schuld van. De motor had anders in het frame gemonteerd moeten worden of de jiffy aan de rechterzijde van het frame gezet. Een motor moet probleemloos op de jiffy kunnen staan is Hildo's mening. De versnellingsbak haakt een beetje, dat is niet prettig. Mogelijk dat een vorige eigenaar te ruw met de schakelpook is om gegaan en dat de schakelvorken iets krom zijn. Het resulteert in ieder geval geregeld in mis-schakelen en daardoor komt Hildo om de haverklap tussen twee versnellingen uit. Het voorwiel is iets krom of het ligt aan de voorband, maar er zit een kleine slag in het voorwiel, want het stuur gaat iets heen en weer met het toerental van de band bij snelheden tot zo'n 50 km/h. De motor houdt iets in onderin, en ploft wat na in de uitlaat. Een keertje laten synchroniseren helpt wellicht. De rammelgeluiden met koude motor bij lage toerentallen... dat zint Hildo helemaal niet. Ook accelereren met koude motor geeft onduidelijke rammelgeluiden, maar misschien hoort het wel zo bij de K-serie motorblokken van BMW. Bij lage snelheid rijden resulteert in af en toe onregelmatig hikken, alsof een ketting over een tandwiel glipt, dat is niet goed. Ook de aandrijflijn lijkt, gevoelsmatig, wat rauw te lopen. Soms trilt de motor bij 2000 toeren, soms niet. De balhoofdlagers zijn ingesleten in de rechtuit stand, dat stuurt niet lekker met lage snelheden, de motor begint er licht van te zwalken. Nu lijkt het net of er niets goed is aan de BMW, maar daar moet u maar doorheen lezen hoor. Hildo is welhaast ziekelijk kritisch als doorgewinterde Harley-rijder en legt op alle slakken zout.

Deze BMW rijdt best fijn!

Onderhoud

Binnenkort gaat de motor naar iemand die er maar eens mee aan de gang moet. Nieuwe balhoofdlagers, kleppen stellen, synchroniseren van de injectie en in ieder geval ook nog het demonteren van de cardan om de splines te kunnen invetten. Er zullen vast nog wel wat onvoorziene zaken tegengekomen worden. Dit soort onderhoud gaat wat kosten, maar de lage aanschafprijs van 1500 euro zorgt ervoor dat het totaal niet al te hoog oploopt. Bovendien, wie garandeert u dat een oude K1100 van 3000 euro wl perfect is en dat daar niets aan hoeft te gebeuren? Het budget was nu eenmaal beperkt maar Hildo gelooft dat deze BMW, ondanks de hoge kilometerstand, nog lang niet aan zijn eind is. Het motorblok zelf lijkt het goed te doen en niet buitensporig veel olie te gebruiken. Ook met het rijwiel gedeelte is niets mis, op de balhoofdlagers na. Dat de motor kapot zou lopen vanwege nalatig onderhoud zou zonde zijn.

 

29 maart 2009. Wynn's Injector Cleaner

Benzinetoevoegingen? Wondermiddeltjes bestaan niet, maar dit is iets anders. Naar verluidt kunnen injectoren dicht gaan koeken na verloop van tijd. Omdat de BMW niet helemaal lekker loopt, heeft Hildo dit spul vandaag in de benzinetank gegooid. Het is goed voor 60 liter, dus de inhoud van het busje zal hij over drie tankbeurten verdeeld toevoegen. Of het beoogde resultaat, een beter lopende motor, behaald zal worden? Hij is benieuwd.

6 april 2009.Resultaat Wynn's Injector Cleaner

Na 3 benzinetanks met toevoeging te hebben leeggereden is er van een beter lopende motor niets te merken. Het geld waard? Helaas niet. Dit betekend niet dat het spul niet werkt maar wel dat er met de injectors klaarblijkelijk niets aan de hand is wat met een cleaner verholpen zou kunnen worden..Het (laten) synchroon stellen is de volgende stap.

 

5 april 2009. Uitzicht terrasje in Oldenburg

Niets bijzonders, maar hieronder...

Strammer Max

Dit is wel degelijk de moeite waard als u trek heeft. De Strammer Max is de Duitse uitvoering van de Hollandse uitsmijter. De uitvoering verschilt hier en daar wat maar deze was voorzien een soort roggebrood met daarop gebakken dobbelsteentjes spek en uiteraard eieren. Lekker hoor!

 

Bad Zwischenahn

Het bordje had Hildo al zo vaak gezien, langs de autobahn, maar was er nog nooit geweest. Er ligt een groot meer en er lopen overal slenterende Duitsers die nergens heen lijken te gaan. Het is bijzonder toeristisch en met name in het stadje zelf kunt u over de koppen lopen, in ieder geval tijdens deze mooie zondag.

Het meer van Bad Zwischenahn

Tamelijk groot en genoeg ruimte mocht er iemand willen zeilen want veel bootjes zijn er niet. U kunt hier motorbootjes huren. Voor 5 euro vaart u 30 minuten met zo'n echte 'Elektroboot', uurtje kost 7 euro. Langer kan niet. Dan zullen de accu's wel leeg en/of de opvarenden er hartstikke zat van zijn.

 

27 april 2009. Na 2 maanden

Op een dag na twee maanden na aanschaf. Op dit moment heeft Hildo 4709 kilometer met de BMW afgelegd. Wat is er stuk gegaan? Niets. Verder nog problemen gehad behalve de nu niet meer werkende knipperlichten en elektrisch verstelbare ruit? Jazeker, meent Hildo. De klapperende geluiden bij koude motor lijken erger geworden en ook andere rammeltjes geven Hildo geen gerust gevoel. De motor heeft een stevige onderhoudsbeurt nodig en, waar nodig, reparaties. De problemen zitten volgens Hildo voornamelijk in de aandrijflijn. Versnellingsbak, cardan. En iets met de distributieketting lijkt ook niet helemaal fris te klinken. Er moet bij worden aangemerkt dat Hildo nog nooit op een andere BMW K gereden heeft, dus vergelijken is moeilijk en correcte diagnoses maken nog moeilijker. De persoon die voor hem gaat sleutelen heeft het nogal druk. Misschien volgende week. Hoe sneller, hoe beter wat Hildo betreft.

5 mei 2009. Toeter in de war

Na het uitvallen van achtereenvolgens de elektrisch bedienbare ruit en de knipperlichten, doet nu ook de claxon het niet meer. In geval van nood is de knop door de ongelukkige plaatsing toch niet snel te vinden, dus dat maakt niet uit. Voor de rest doet de motor het nog steeds prima.

 

22 mei 2009. Onderhoud & reparatie met 174.880km

Hildo heeft eerlijk gezegd flink in dubio gestaan over de eventuele aanschaf van een andere BMW K1100LT, eentje met minder kilometers uiteraard. Uiteindelijk toch maar even niet. De motor staat bij nu Thomas Kits Motoren te Ezinge, want de BMW techneut kwam niet meer opdagen en Hildo's BMW heeft hard enig onderhoud nodig. Thomas kent, ondanks dat het geen BMW-man is, wl het verschil tussen een ring- en steeksleutel. Bovendien heeft Hildo vertrouwen in zijn technisch kunnen. Aanstaande week moet er even tijd gezocht worden voor deze iets grotere klus. Thomas heeft het best druk.

Wat gaat er gebeuren?

In ieder geval gaat de hele cardan eraf, inclusief achterbrug. Splines invetten en alles checken vanwege de onbestemde trillinkjes die Hildo meent te voelen. Nieuwe achterband, injectie synchroniseren, kleppen stellen, nieuw balhoofdlager en nieuwe wiellagers voor en achter. Ook als er iets anders niet lekker is, wordt dat gerepareerd. Hildo houdt u op de hoogte en is razend benieuwd of de BMW straks beter rijdt.

 

28 juni 2009. Nieuwe Metzeler Lasertec 110/80 -18 TL 58V voorband

Met 175.669km op de teller is het nieuwe bandje gemonteerd. Gaat vast 15.000km mee, en misschien wel langer ook denkt Hildo.

 

Motorolie verversen

Binnenkort op vakantie, dus een slok nieuwe olie in het blok, maar eerst de oude eruit. Ditmaal wil Hildo ook het oliefilter vervangen, en heeft het benodigde stukje gereedschap er voor aangeschaft. De dop aan de linkerkant van de foto hierboven is de aftapplug met torx aansluiting. Het deksel aan de rechterkant van de foto moet eerst losgemaakt worden, want daar zit het (schroef) filter onder. Het filter zit binnenin de carterpan, alweer een bezopen constructie van die Duitsers. Dikke smeerboel en kans op extra lekken want een nieuwe o-ring voor het deksel wordt niet standaard bij het filter geleverd. Waarom zou iemand het in zijn hoofd krijgt om een standaard schroeffilter te monteren achter een apart dekseltje? Ach natuurlijk, weer een momentje van verstandsverbijstering gehad. Het filter kreeg Hildo uiteindelijk niet eens los want de benodigde 3/8 aansluiting heeft hij niet, omdat hij alleen voorzien is van gereedschap met een grotere 1/2 inch aansluiting. Nou, dan eerst maar niet. Dekseltje weer dichtgeschroefd... en die lekt gelukkig, ondanks dat er geen nieuwe o-ring is bijgeleverd, niet.

 

Stap 2 - Benzinefilter vervangen

Kijkje in de benzinetank, u ziet het te vervangen filter al zitten. Met n hand kunt u gemakkelijk in de tank, twee handen wordt lastig. De meest rechter slangenklem losdraaien en de zwarte leiding van het buisje trekken. Let op! er staat nog druk op de leiding, de benzine spuit eruit als u de slang lostrekt. Zorg ervoor dat u het niet toevallig wat benzine in uw ogen krijgt.

 

 

 

 

 

 

Kilometerstand

Hildo heeft de motor gekocht met 168.338 km op de teller. Veel? Iedereen zegt dat een BMW geweldig is. Oh ja? Dat zal Hildo zlf wel even gaan bepalen. Hij verwacht zelfs in ruim een jaar misschien wel 200.000 km op de klok te hebben staan, tenminste als dit stukje Deutsche Grndlichkeit net zo super is als wordt beweerd.

 

En... hoe rijdt zo'n BMW?

U stapt er op en zoeft er mee weg. Verder is er weinig over te vertellen. Ondanks het leeggewicht van 250 kg (volgens de kentekenpapieren) en 290 kg (volgens de RDW) gaat het wel heel erg gemakkelijk met deze tourmachine. Wennen hoeft nauwelijks, deze motor is een allemansvriendje zonder rare karaktertrekjes. Alleen tijdens het achteruit manoeuvreren, als de grond maar iets oneffen is, dan merkt u al snel dat het een gewichtige motor betreft. Het zadel is best hoog en dat betekent dat achteruit schuiven, zeker als u wat kleiner bent, er niet makkelijker op wordt. Hildo heeft er inmiddels al weer een aantal kilometers opzitten, maar moet nog steeds wennen aan het ongelooflijk zielloze gemak waarmee deze BMW tot hoge snelheden in staat is zonder opzittenden tot drilpuddingen te laten verworden. Een bijzondere ervaring na een paar honderdduizend kilometers op een eigenbouw Harley.

Bij 120 kmh staat er iets van 4200/4300 toeren op de teller en ook 140 of 150 rijdt u moeiteloos met n handje aan het stuur en twee vingers van uw andere hand in uw neus, want u zit prima in het zadel en van rijwind heeft u geen last. De motor stuurt zwaar, rustig, stabiel en geeft volledig vertrouwen. Ook in bochten is het karakter van de BMW rustig en blijft de machine als op rails neutraal zijn eigen lijn volgen zonder voortdurend correcties te behoeven. Van zijwind heeft de BMW, ondanks de forse kuip, stukken minder last dan Hildo's Harley. De prima gekozen balhoofd geometrie en het hogere eigen gewicht zullen daar debet aan zijn. Prima, meent Hildo, dit is een echte tourfiets pur sang. Petje af voor die Duitsers, in ieder geval voor wat deze BMW betreft.

Het benzineverbruik

Hoe u het ook ziet, dit is een grote motor met een joekel van een windvangende kuip. Toch rijdt Hildo met zijn eerste tank benzine gemiddeld 1:18.7, gemeten over een afstand van 270 kilometer. Fatsoenlijk gereden, iets van 50 snelwegkilometers met 130 op de klok en de rest binnen de snelheidslimiet op secundaire wegen. Rustig accelererend, gewoon met de rest van het verkeer mee. Superzuinig is het niet, maar alleszins acceptabel. Beter dan Hildo's Harley die 1:16 rijdt, en bij 95 km/h tijdens lange ritten op de snelweg het niet verder dan 1:18 schopt. Met gewoon woon-werk verkeer zal de BMW vast geen 1:18.7 meer halen.

Hildo's BMW K1100LT vs Hildo's Harley

De kaarten lijken geschud. De BMW is de betere motorfiets. Maar is dat wel zo? Hildo heeft al wel in de gaten dat de 100 pk sterke 1100 cc BMW het niet gaat halen tegen zijn 1600 cc stroker Harley in een stoplichtrace, ondanks dat daar vast geen 100 pk in zit. Ook in sleutelvriendelijkheid scoort de BMW slecht, er zitten veel te veel toestanden op en aan de motorfiets geschroefd die de toegankelijkheid verslechteren. Funfactor? Die van de Harley ligt minimaal duizendmaal hoger. Coolfactor? Die van de BMW is volledig afwezig. Hildo's Harley is Subzero! De Harley is ook de echte mannenmotor, rauw, bruut, basic en onvoorspelbaar. Bij de BMW ligt het pijprokende ruitjespakgehalte stukken hoger. De Harley remmen zijn slecht, op de motor afremmen levert een grotere remvertraging op dan in de voorrem knijpen. Het enige dat nog een beetje remt is de Brembo klauw in het achterwiel. Dat maakt het rijden stukken spannender en een vooruitziende blik noodzakelijk. De BMW is voorzien van drie door ABS geregelde Brembo's. Gaap.

Het enige waarop de BMW het wint, is rijcomfort, saaiheid en stuureigenschappen. Dit is een echte onversneden ouwe lullenbak, en dat past Hildo inmiddels precies.

 

Kriebeltechniek

Van de techniek op deze BMW, Hildo heeft nog nooit op zo'n moderne motorfiets gereden, krijgt Hildo de kriebels. Sensoren zijn onnatuurlijk, net als injectie dat ook is. Er zit zelfs ABS op de remmen. Hildo moet er niks van hebben, want hij is ouderwets en daardoor van mening dat je techniek moet kunnen zien en snappen. Het benzinefilter zit zowaar binnen in de benzinetank samen met de elektrische benzinepomp. Als dat maar geen kortsluiting geeft. Er zitten natuurlijk ook geen contactpuntjes op en een mechanische vervroeger is in geen velden of wegen te bekennen. De BMW is wl voorzien van een mysterieus elektronisch regelkastje die allerlei zaken in de gaten houdt en regelt zonder dat Hildo er weet van heeft. Big Brother! Griezelig hoor. Of Hildo aan deze machine sleutelen kan? Is hij in staat deze hypertechniek onder de knie te krijgen? Hij twijfelt sterk. Simpele dingetjes misschien, voor de rest wellicht beter naar een echte monteur brengen want de motorfiets is technisch stukken slechter toegankelijk dan hij gewend is van zijn Harley. Inmiddels heeft Hildo een Clymer werkplaatshandboek in bestelling staan waarmee hij zijn kennis der BMW techniek naar een hoger plan hoopt te kunnen tillen.

 

De BMW flater

De bediening van de knipperlichten. Hildo weet niet hoeveel biertjes de BMW ingenieurs achter de kiezen hadden toen ze dit systeem bedachten, maar het moeten er veel geweest zijn.

1) Dodemansknop

2) Startknop

3) Lichtschakelaar, aan/uit

4) Knipperlicht (L & R) uitschakelen

5) Knipperlicht rechts inschakelen

6) Hoog/laag & flitsen

7) Claxon

8) Knipperlicht links inschakelen

De knoppen zijn verder prima, maar de knipperlichtbediening is ronduit schandalig. Een onder het stuur verborgen drukknop links (8), voor linksaf, een onder het stuur verborgen drukknop rechts (5), voor rechtsaf en ook rechts een drukknop (4) die u omhoog(!) moet drukken om zowel het linker als het rechter knipperlicht weer uit te schakelen. Om de rechtsaf- of uit-schakelaar te kunnen bedienen moet uw hand acrobatische rek- en strekoefeningen doen om tegelijk het gas vast te houden en de knipplicht schakelaars te kunnen bedienen. Volledig stompzinnig en zeker een reden om geen BMW te kopen, want bij elke afslag loopt u weer tegen deze onnozele bediening aan.

Knipperlichtbediening dient te geschieden door alleen de linkerhand, dat weet de gehele motorwereld en dat is niet zonder reden. Een goede controle over uw gashandvat is van groot belang, want als u gas geeft of remt heeft u voor optimale controle daar uw hele hand voor nodig. Als u jeuk aan uw neus heeft in een bochtje, krabt u er ook niet aan met uw rechterhand. Ook de claxon knop (7) gaat u in geval van nood/haast verwisselen met de lichtschakelaar (6), bovendien moet de claxon knop niet ingedrukt maar omhg gedrukt worden. Dit zijn ongelukkige constructies die de veiligheid zeker niet bevorderen, en wie zit daar op te wachten?

 

Een handige buurman heeft even geholpen het dekzeil over het houten frame te gooien, lijmklemmen erop en klaar alweer. De BMW staat kurkdroog!

 

Clymer werkplaatshandboek

Aha, ook het Clymer handboek is binnen, 54 euro inclusief verzendkosten, in Engeland besteld. Alweer een smak geld, maar het is handig, geeft meer inzicht in de volledig onbekende technieken die in gebruik zijn op deze motorfiets en voorkomt hopelijk dat Hildo dingen stuk maakt. Als het goed is, verdient het zichzelf snel terug. Het boek is maar liefst 726 bladzijden dik, en als Clymer zoveel bladzijden nodig heeft om alles uit te leggen dan kan het haast niet anders zijn dat de BMW erg ingewikkeld is, meent Hildo.

 

13 maart 2009. Kilometerstand 168.972

Dat betekent dat Hildo in de twee weken na aanschaf 634 km gereden heeft. Valt Hildo zelf een beetje tegen, maar hij was met andere dingetjes bezig. Dit zijn dus voornamelijk gewone 'gebruikskilometers' geweest. Wel heel prettige kilometers, want de BMW voldoet uitstekend. Met name in de regen is het prima rijden. Hildo laat zijn regenpak nu gewoon thuis, want zelfs in de regen wordt hij niet nat en niet koud. Een hele verbetering ten opzichte van de Harley. Dan zat Hildo de hele dag op zijn werk met natte voeten, nat kruis, natte mouwen en een vochtige nek. Dan 's avonds thuis, alweer nat geworden, de laarzen op de kachel om ze de volgende dag weer droog te kunnen hebben. Jarenlang zo gereden, en u kunt het geloven of niet, maar op een gegeven moment begint u tegen weer zo'n rit op te zien. En het hoeft niet eens te regenen... een halve kilometer op nat wegdek volstaat al om kleddernat te worden. Het voorwiel een meter verder naar voren en laag zitten geeft een fontein van water waar u midden in zit. Het duurt niet lang en er vormt zich een poeltje water op het zadel waarin u een goudvis kunt laten zwemmen. Die BMW is niet verkeerd met slecht weer, gelooft u Hildo maar!

 

Installatie nieuwe voorremblokken

Olie verversen is simpel maar alles wat daarna komt wordt lastig, verwacht Hildo, die er helemaal geen zin in heeft. Toch maar vol goede moed naar de volgende fase van 'Het Onderhoud'. Het voorspatbord bestaat uit twee delen, en het achterste deel moet worden verwijderd om bij de remklauwen te kunnen komen. Stom design vindt Hildo, dus het zinloos in de weg zittende gedeelte zaagt ie er binnenkort wel even af.

Met de rechter voorremklauw ging alles prima, bij de linker niet. Beetje WD40 om de centrale pin eruit te kunnen tikken die de remblokken vasthoudt. De zuigers gaan gedeeltelijk zeer stroef, zitten dus eigenlijk 'vast'. U zou ze zelf even schoonmaken en een revisiesetje installeren. Hildo doet dat niet, want hij kent zijn beperking: die verrekte twee linkerhanden. Voor een dergelijk klusje is geen kennis nodig, maar handigheid en die heeft hij gewoon niet. Bovendien raakt de ABS dan misschien wel van slag en moet deze worden gereset. Voordat Hildo ook van slag raakt, en zijn moker de ABS demonteert, brengt hij de motor beter even weg. Voorlopig rijdt de motor weer even, maar de schijf wordt warm en de zuigers moeten snel weer gangbaar gemaakt worden anders zijn straks de nieuwe remblokken n de remschijf weg, en dat is niet de bedoeling. Vervelend tegenslagje.

Nieuwe achterremblokken

Gaat ook niet lekker. Hildo schroeft de klauw los... maar die kan niet worden verwijderd omdat hij tegen de velg komt. Het wiel is te klein! Dus u moet het wiel verwijderen om de klauw te kunnen demonteren. 'Alweer een stom design', briest Hildo. Gelukkig ziet hij in het Clymer werkplaatshandboek dat de blokken gewoon uit de klauw getrokken dienen te worden, zonder de klauw echt van de motor te halen. Dat scheelt. De zuigertjes zelf waren prima terug te drukken, da's mooi. Maar als u meent dat hij de nieuwe blokjes er weer tussen kon krijgen? Niet dus, want de werkruimte is beperkt. Gelukkig schoot een buurman te hulp voor het mis ging met Hildo's geduld. De achterrem werkt weer perfect!

20 maart 2009

De vastzittende linker voorremklauw is professioneel weer gangbaar gemaakt. Kosten? 50 euro.

 

Mobiele motorport versie 2

Dat een paar panlatten met dekzeil (zie versie 1 van 28 februari op deze bladzijde) niet ideaal is, mag u duidelijk zijn. Wacht u maar eens tot de wind flink opsteekt. Vandaar dat Hildo toch maar voor een semi-mobiele versie heeft gekozen en wat houten palen, de goedkoopste lichtdoorlatende golfplaten en speciale golfplaat-vastschroef-hulpstukken heeft aangeschaft. Een bus met het inmiddels verboden carboleum, Hildo had 'm nog staan, zorgt voor de houdbaarheid. Het was even meten, zagen en schroeven, maar kijk eens aan! Hildo is bijzonder in zijn nopjes met het uiteindelijke resultaat want zoiets leuks, wat zo goed gelukt is, heeft hij nog nooit gebouwd. Het ziet er beregezellig uit en hij vindt het zelfs een aanwinst voor zijn huisje. De motor staat droog, zolang het niet te hard waait natuurlijk. Hier kan hij vast jaren mee vooruit!

 

28 maart 2009. Natte voet! Aaarrghh!!

Om hele dagen met veel ergere kletspoten als dit rond te lopen is Hildo wel gewend... als je Harley rijdt. Maar als gesofisticeerde BMW rijder na ruim 100 km z van de motor te stappen? De kuip geeft aan de onderzijde onvoldoende spat- en/of regenwaterbescherming, zelfs als u uw voet zo hoog mogelijk op het voetstepje heeft geplaatst. Daar gaat Hildo nog wel eens wat aan doen, want dit is voor een kritische BMW-rijder uiteraard onacceptabel.

 

29 maart 2009. Frisse kuipruit

U ziet zelf al wel wat de nieuwe is. Dit spik en span exemplaar is de 155 euro zeker waard, want het vergroot het zicht op de weg vlak voor de motor enorm. De poetspogingen die Hildo ondernomen heeft om de oude ruit van de afvalbak te redden, met koperpoets en keukenpapier, mochten niet baten. Polijstapparatuur heeft Hildo niet en om het aan te schaffen voor een kuipruit die dan naderhand mogelijk toch niet mooi meer te krijgen blijkt... Nee, beter een nieuwe ruit. Oooohhh, en wat is ie mi... helder.

Polycarbonate vs Acrylic

Beroepshalve is Hildo een klein beetje op de hoogte van windschermmaterialen. Het imitatieruitje van 155 euro dat Hildo aangeschaft heeft is vast van acryl, de originele van BMW (250 euro) waarschijnlijk van polycarbonaat. Acryl windschermen zijn goedkoper te produceren en gemakkelijker optisch acceptabel te krijgen. Polycarbonaat daarentegen is duurder en moeilijker om te produceren zonder vervormingen, maar het is wel stukken slagvaster. Hier ziet u een filmpje dat de verschillen laat zien in 'impact resistancy'. Een goed nieuw scherm is zelfs voorzien van een meer krasbestendige laag die bovendien veroudering tegengaat. Misschien de volgende keer wel een ruit van poycarbonaat?

 

5 april 2009. Duitsland rit

Het is een mooie Zondag middag en u heeft een hartstikke Duitse BMW. Wat doet u dan? U maakt een ritje door Die Heimat natuurlijk. Aldus op weg naar het Duitse Oldenburg voor een bezoek aan een zonovergoten terras. Met 150 kilometer op de klok scheert Hildo al jodelend over de Duitse autobahn, met gedemonteerde zijkoffers want dat is vast arodynamischer. Een snelheidsbeperking is er niet, dus even de teugels los nietwaar? Nee hoor, Hildo vindt 150km/h snel genoeg en heeft geen enkele behoefte om uit te vinden hoe hard deze K1100LT nu eigenlijk wil. Gas erbij en de teller begint gelijk aan een sprintje richting 160, hij wil best wel. De top ligt ergens tussen de 210 en 220 km/h heeft Hildo gelezen, maar das vertrauen in die Technik ontbreekt. De motor is op het moment 14 jaar oud en heeft behoorlijk wat gedraaid. Als er wat knapt, uit elkaar barst of vastloopt dan wil Hildo er niet opzitten en er al helemaal niet mee tegen het asfalt kwakken op de autobahn met 220km/h.

Hij hoort u al schamperen. 'Ha, ha! Hildo is bang!' En daar heeft u groot gelijk in. Het is leeftijd n praktijkervaring met horror scenario's van vastlopende en knappende dingen op motoren die u op een gegeven moment doen besluiten topsnelheden niet meer uit te proberen. Zo zit het, bij Hildo in ieder geval.

 

5 april 2009. Knipperlichten in de war

Ziet u het probleem? Hildo bedient hier de knipperlichten, maar het is de alarmstand. Alle knipperlichten knipperen tegelijk. Of nu de linker, rechter of de uit-schakelaar bedient wordt... alle knipperlichten knipperen er tegelijk op los, tenminste zolang u n van deze drie knoppen vasthoudt. Laat u hem los, dan stopt de alarmstand er direct mee. Hij wist niet eens dat er een alarmstand op zat. Gewoon de richting aangeven, linksaf of rechtsaf knipperen, wil niet meer. Vreemd hoor, meent Hildo. Het gebeurde zomaar tijdens het rijden op de autobahn. Hij steekt voorlopig zijn hand wel uit.

Elektrische verstelbare kuipruit in de war

Het ding doet het niet meer. Knopje stuk of iets doorgebrand?. Hildo zag het al aankomen. Die elektrische toestanden ook. Dan maar niet verstellen.

Hoe deed de BMW 'De Duitsland Rit'?

De trip ging over de snelweg naar Oldenburg, met 130km/h in Nederland en tot 150km/h in Duitsland. In Oldenburg even gezeten en via secundaire wegen, via Bad Zwischenahn, weer retour Groningen. Totaal gereden afstand bedroeg 324 kilometer en er paste naderhand 18.01 liter in de tank. Dat brengt het benzineverbruik op 1:17.9. Niet slecht vindt Hildo. Onderweg hoefde niet getankt te worden, er was zelfs nog 4 liter over want de tank schijnt een inhoud van 22 liter te hebben. Een actieradius van 300+ kilometer zit er dus altijd wel in. Zadelpijn heeft Hildo niet gehad maar wel iets last van zijn armen omdat hij een beetje op het stuur leunt. Door de kuip is er geen wind die u achteruitdrukt. Het zogenaamde comfort zadel loopt iets af naar voren, dus Hildo schuift die kant ook op, totdat hij met zijn knien shocking klem tegen de kuip aan zit. Niet perfect maar er is mee te leven.

Kuip turbulentie

Hoe verder u met uw hoofd naar achteren komt, des te meer turbulentie u begint te ondervinden. Naar voren leunen, met uw hoofd dicht bij de kuipruit en het is heerlijk rustig. Maar zo wilt u niet rijden. Volgens Hildo kan het beter, misschien ook niet anders hadden de BMW mannen dat wel gedaan. Toch?

Oververhitte motor

De temperatuur van het koelvloeistof bleef prima binnen de perken en mooi stabiel. Maar tijdens wat stop en go verkeer in Oldenburg liep de temperatuur schrikbarend snel op. De automatische elektrische fan, die onzichtbaar aan de achterzijde van de radiateur gemonteerd zit, blijkt niet te werken. Lang stilstaan met draaiende motor kan derhalve niet. Geeft niet, dat is alleen maar slecht voor het milieu.

Oververhitte Hildo

Een ander probleem van oververhitting ligt bij de bestuurder van het voertuig, Hildo dus. Rijwind koeling is voor een groot gedeelte afwezig door de aanwezigheid van de kuip. Mooi als het vriest maar het enthousiasme daalt als het warmer wordt. Met een buitentemperatuur van 15 graden is het welhaast de ideale temperatuur om met deze BMW te rijden, meent Hildo. Als de zomer straks aanbreekt wordt het vast minder leuk. De temperatuur van de motor/radiateur dient te worden afgevoerd door de ventilatiegaten in de onderkant van de kuip. Dat gebeurt ook maar het werkt verre van perfect. Veel te veel van de af te voeren hitte komt tussen kuip en benzinetank omhoog. Lekker als het koud is, een straf als het straks echt warm wordt. Met name aan de linkerkant is het erg, misschien omdat de cilinderkop daar zit, misschien omdat Hildo's kuip niet helemaal recht op de motor zit na de valpartijtjes van vorige eigenaren.

Hij moet zich nog even beraden over de oplossing voor de zomer. Ofwel de onderkuip modificeren, ofwel proberen met siliconenkit een betere afdichting tussen kuip en tank te verwezenlijken. De hele onderkuip er af halen werkt natuurlijk het best maar dat heeft ook z'n nadelen met slecht weer.

 

27 april 2009. Scheef wiel?

Is Hildo nou gek of zit het wiel inderdaad doorgezakt / scheef in de motor? Die eenzijdige ophanging, met maar 1 schokbreker aan de rechterkant van de motor, in plaats van voor het wiel in het midden. Het leek hem direct al een krakkemikkig systeem, maar goed... Hildo is ouderwets en wat weet hij nu van die superioriteit van eenzijdige ophangingen? Helemaal niets. Autowielen zitten ook maar aan n zijde vast, en dat zit ook prima. Stiekem had hij toch liever een gewone achterbrug met twee schokbrekers in de motor gezien.

 

13 juni 2009. Groot onderhoud is klaar!

Het duurde even maar alle onderdelen kwamen niet even snel binnen. Met dik 900 euro een flinke investering in deze motor maar er is een hoop gebeurd. Gemonteerd is een nieuwe Metzler Lasertec 140/80 B17 TL 69V achterband. Die zat er ook om en hij voldeed verder prima dus de keus voor een identiek exemplaar was niet moeilijk. De achterbrug is op Hildo's verzoek geheel gedemonteerd maar alles bleek in goede staat. De achterbruglagers zijn schoongemaakt en ingevet, de splines van de cardanas waren gortdroog aan de versnellingsbak zijde, maar zijn nu weer netjes ingevet. Het conische wiellager in de cardanklok bleek gammel en is vervangen en afgesteld. Van de achterste kruiskoppeling zijn beide zijlagers vervangen. De kruiskoppelingen zelf waren prima en ook de rest van de cardan en cardan klok is nog in prima staat. Tijdens het kleppenstellen bleken drie kleppen te strak te staan, dus het stellen was nodig. Verder is de motor gesynchroniseerd, en het blok loopt nu stukken regelmatiger met lage toerentallen en stapvoets rijden, De rare tik, die af en toe opdook met langzaam rijden, is verdwenen. De injector van de achterste cilinder bleek een slecht contact te hebben, misschien dat dat het was.. Het nieuwe K&N luchtfilter is gemonteerd, evenals een setje nieuwe bougies. De bedrading was een chaos, vertelde Thomas. Met name gecorrodeerde stekkers waarvan er verschillende vervangen zijn en de anderen behandeld zodat ze weer werken, en voorlopig ook blijven werken, zoals het hoort. De claxon, knipperlichten en kuipruit doen het weer. Zelfs de alarmstand van de knipperlichten is nu in te schakelen. Hildo wist niet eens dat het erop zat. De draden van de kuipschakelaars zijn opnieuw gesoldeerd. De motor stuurt nu weer stukken fijner vanwege de nieuwe balhoofdlagers, onnodig lastig gemaakt door BMW om te vervangen, meent Thomas, door de krimppassingen. 'Gaat stukken gemakkelijker en sneller bij Japanners'. Er zit nieuwe koelvloeistof in en ook de voorwiellagers zijn, op Hildo's verzoek, preventief vervangen. Ook al weer preventief is een nieuwe koppelingskabel bijgeleverd. Als ie onderweg, op vakantie of zo, stuk gaat dan zit het reserve exemplaar in de koffer.

Hoe rijdt het nu?

Wel goed, aldus Hildo die de eerste kilometers al weer achter de rug heeft. Bepaalde trillingen blijven aanwezig, en ook gaat de BMW nog een beetje 'door de knien' in linkerbochten met gas afsluiten vanwege de, toch wat zwak lijkende, enkelzijdige ophanging. De rammels die optreden in het blok in bochten naar rechts, maar dat zal wel bij het BMW karakter horen. Hildo is nog steeds niet overtuigd van de BMW, maar de volgende kilometers zullen in ieder geval met iets meer vertrouwen worden afgelegd. Af en toe een slokje olie erbij, want olievrij loopt de motor niet, en dan, hopelijk met niet al te veel reparaties, op naar die twee ton op de teller!

 

Stukje lager, tandwiel of....

Helaas iets out-of-focus gefotografeerd op het oliefilter dekseltje van de carterpan. Ziet u het liggen? Een stukje in elkaar gefrommeld staal wat uit het motorblok gekomen is. Waar het precies gezeten heeft en wat het geweest is, is onduidelijk. Er is wel iets stuk, dat is zo helder als glas..

En Hildo's mening?

Nu het blok eruit voor een revisie? Echt niet!, briest Hildo, 'Lopen zal dat kreng, en als ie kapot gaat flikker ik dat plastic misbaksel z de plomp in!!

Het lijkt erop dat Hildo een beetje spuugzat begint te worden van die haperende BMW K techniek.

 

Stap 1 - Benzinefilter vervangen

Persoonlijk is Hildo van mening dat benzinefilters, gemakkelijk toegankelijk, en in  ieder geval aan de buitenkant van een benzinetank behoren te zitten. Afijn, dit is weliswaar iets omslachtiger maar het lukt zelfs Hildo, dus u zou er geen probleem mee moeten hebben. Eerst rijdt u de benzinetank bijna leeg, dan schroeft u de tankdop uit de aluminium benzinetank. Die zit vast met vier kruiskop boutjes. Fluitje van een cent. Maakt u wel eerst de kruiskoppen goed schoon zodat uw schroevendraaier goed grip heef en u de boutjes niet over de kop draait?

 

Stap 3 - Benzinefilter vervangen

Vervolgens trekt u het oude benzine filter, met slang en al, zover mogelijk naar buiten. Het stuk slang wat nog in de tank zit niet loshalen want dat is niet nodig. Nu het filter vervangen voor het nieuwe exemplaar. Er zit een aan en afvoerkant op het benzinefilter, dus opletten met monteren. Binnenin de tank de laatste slangenklem weer goed vastzetten. Klaar!

 

Back to motorindex   Page 1    Page 2    Page 3    Onderhoud