Hildo's Westfield! (page 4)
Is dit wel verstandig knul?

 Back to autoindex     Page 1     Page 2     Page 3     Page 4    Page 5    Onderhoud


Los met twee linkerhanden

Twolefthands.

Veel mensen denken dat Hildo handig is omdat ie techniek leuk vindt. Nee hoor, aldus Hildo. Techniek is leuk maar handigheid ontbreekt. Automonteurs zijn niet geniaal maar hebben een talent. Zo is er een sleuteltalent, zangtalent, tekentalent etc. Iemand die zo vals zingt als een kraai kan les nemen, eindeloos toonladders oefenen en uiteindelijk zingt hij/zij misschien iets beter maar maar u wilt geen optreden bijwonen. Precies daarom wilt u ook niet dat Hildo aan uw auto sleutelt.

 

21 april 2019. Documentatie

Hier haalt Hildo het stuur en de schakelaars los. Een autostuur heeft Hildo nog nooit verwijderd en daarom maakt ie van elke handeling een foto. Zo kan hij naderhand, als ie alles al weer vergeten is, hoe het allemaal zat. Wat de voor en achterkant van dit raadselachtige veertje is bijvoorbeeld.

 

22 april 2019. Dash is los

Zitten van die metalen klipjes met schroefdraad om de polyester rand van de auto en gaatjes in de dash. Het zit simpel en eenvoudig met schroefjes vast, waar goed bij te komen is van de voorkant. Mooi hoor.

Onderkant

Een aluminium koker over de volledige breedte van het dashboard zit simpelweg met een tie-wrap vast aan de buis (van het frame van de auto) die van links naar rechts aan de onderkant van het dashboard loop. Simpel, effectief en stevig.

 

22 april 2019. Middenconsole

Deze komt er niet weer in. Hildo is lang en heeft extreem lange benen. Ondanks de dunne polyester kuipstoel in de achterste positie heeft hij problemen met de koppeling bedienen en komt met zijn knie tegen het dashboard aan. Met zijn rechterbeen leunt hij tegen de middenconsole, die al helemaal los zat en misschien mede daardoor storingen gaf.

 

25 april 2019. Kachelradiateur en ventilator-unit

Een kachel is mooi om de vooruit schoon te houden maar zonder voorruit verliest ie z'n functie. Weg ermee. De kachelradiateur en de ventilator is een enkele unit. De slang naar de voorruit is er al af, alleen de linker zat er maar op, en de unit zelf nog even eruit.

 

25 april 2019. Kachelradiateur & ventilator unit is los

Eerst de cardantunnelbekleding en vloerbedekking van de passagierskant aan de kant alvorens de radiateurslangen door te snijden vanwege de koelvloeistof. Gewoon losdraaien wil niet meer na 25 jaar. Met wat wrikken en bedrading wegdrukken lukt het eindelijk. Hij is eruit en komt er nooit weer in. Wat een klomp zeg...

 

25 april 2019. Voorlopige eindstand

Het oranje kastje is een computer programmeerbare ECU van de firma MBE, ontsteking only, voor carburateurs. Het gebeuren rechts zal wel iets uit te staan hebben met de startonderbreker en/of het alarm, hij heeft er nog niet naar gekeken. Rechts onderaan zitten zekeringen en een aluminium plaat met een rode LED. Later maar zien.

 

9 mei 2019. Westfield is geschorst

De APK is aanstaande en die APK keuring kan nu even niet. Schorsen is de enige optie. Hoe snel de wagen weer loopt is even afwachten maar Hildo hoopt dit jaar nog.


21 april 2019. Loshalen en verwijderen
U hebt het kunnen lezen. In de tijd die Hildo de auto heeft zijn er een aantal zaken geweest aan de auto die Hildo niet aanstonden. En met een kitcar zijn er mogelijkheden die u bij een gewone auto niet zo hebt. De voorruit  geeft zog, waardoor zijn baard in zijn ogen wapperde en de uprights (voorruitbeugels) beneemt het zicht in bochten. Voorruit eraf. Nadat de voorruit verwijderd is zitten er een aantal zaken op die niet langer van belang zijn, ruitenwissers bijvoorbeeld, verwarming kan ook weg. Allemaal zaken die de auto nodeloos gecompliceert en ook zwaarder maken. Het reservewiel, erop gezet voor de reis naar Finland, gaat er weer af. Veel te zwaar. De startonderbreker geeft nu nog geen problemen, maar dat komt vast nog wel dus die kan alvast een buskaartje kopen.
Groeiende problemen
Ook zijn er een groeiende problemen. De auto blijft soms zomaar blijft staan, en doet het even later weer als ie wat afgekoeld(?) is. Bobine probleem, elektrische storing, vapour lock? De koeling functioneert niet best en de fan doet het al sinds vorig jaar niet meer. Daarmee ligt oververhitting en een kromme kop op de loer. Rammelen aan de draden en soms gaat de fan wel aan. De instrumenten reageren vrijwel vanaf den beginne vreemd, springen heen en weer. Een massaprobleem is Hildo verteld. De carburateurs hebben sinds vorig jaar de neiging om te blijven kleven boven de 2500 toeren. Het zware hakerige sturen is tijdens de stilstand deze winter opeens veel minder erg geworden, vreemd, maar goed is het nog steeds niet.
Dimlicht doet het niet meer
Sinds dit jaar zijn er koplampen problemen. Grootlicht en flitsen gaat nog wel, alleen dimlicht is er niet meer. Achterlichten, remlicht en knipperlichten functioneren nog wel.
Daarom
Daarom begint Hildo met het loshalen van het dashboard, daar moet frisse bedrading in. Wat hij verder nog gaat doen weet hij nog niet maar hij hoeft zich niet te vervelen, er is rondom de auto een hoop te checken en te verbeteren.

22 april 2019. Dash cover

Of het echt dash cover heet weet Hildo niet maar dat is het wel, dit moet er eerst af voordat het dashboard losgeschroefd kan worden. Wat klinknagels doorboren en schroefjes verwijderen en los is ie. Deze gaat er af en komt er niet weer op.

 

22 april 2019. De dash is eruit

De klokken in het dashboard hebben een behoorlijke verzameling aan draden. Hildo plakt overal labels aan zodat ie weet welke draad waar op zat. Uiteindelijk hoopt hij de bedrading wat te kunnen versimpelen.

 

25 april 2019. Ruitenwisser-motor en stangen

Het is een ééndelige constructie. Eerst de aandrijfstang met asjes waar de ruitenwissers aankomen, losdraaien en uit het polyester trekken. Daana de ruitenwissermotor nog loshalen, die met een grote slangenklem op een beugel vast zit. Ook het ruitenwisserspul komt er niet weer in.

 

25 april 2019. Contactslot

De kachel-unit is te groot. Hildo krijgt 'm er niet uit. Misschien als het contactslot er af is. Dat gaat gemakkelijk. Twee bouten losdraaien en het contactslot is los.

 

25 april 2019. Knoeiwerk!

Ziet u het gat in de cardantunnel waar alle stroomkabels, ruitenwissersproeierslang en de kilometertellerkabel doorheen komen? Dit kan niet gedaan zijn door de originele bouwer, die was te daarvoor te netjes gezien de rest van de auto. Met grof geweld opengeknipt aluminium met, als ergste, onafgewerkte scherpe randen waar alles doorheen gaat! Degene die hiervoor verantwoordelijk is mag zich doodschamen. Dit zou zelfs Hildo te ver gaan.

 

25 april 2019. Kachelradiateurleidingen

Deze alvast even losgedraait want deze moeten eraf. Het goudkleurige ding bij de rode peil is de schuif voor de verwarming. Kachel aanzetten? Moest de motorkap eraf. De 'uitlaat' van het Raceline systeem kan afgedopt volgens Hildo. Het expansievat wil Hildo houden, hoe de leidingen straks aangesloten worden moet hij eerst even googelen.

19 april 2019. Toekomstplannen

Nieuw minder laag dashboard maken uit aluminium zodat er meer ruimte is voor Hildo's knieën. De snelheidsmeter/kilometerteller wil hij vervangen door het bovenstaand klein 52mm diameter digitaal exemplaar met GPS aandrijving met antenne uit China. Past in uiterlijk en maat mooi bij alle kleine 52mm VDO instrumenten. Alle controlelampjes die in de middenconsole zaten zitten nu in de nieuwe snelheidsmeter dus dat ruimt op. De twee VDO instrumenten uit de middenconsole zullen verhuizen naar het dashboard. Het wordt dus één 80mm toerenteller met vijf kleine 52mm instrumenten, een drukknop om de GPS teller te kunnen bedienen en de shiftlight wordt ook weer gemonteerd.

Geanodiseerde aluminium plaat

En aluminium plaat van 1.5mm dik staat in bestelling. Hiervan wordt behalve een nieuw dashboard ook nog een kofferbakdeksel gemaakt. Het is de vervanging voor de tonneau cover, die al eerder verwijderd was. Het ding 'hapte' lucht zonder voorruit en ging bol staan. Nog zwaar ook.



27 mei 2019. Draaibank cursus
Goed kunnen sleutelen vereist kennis en gereedschap. Een draaibank is een mooi ding maar Hildo heeft er de ballen verstand van. Cursus van 3 uur in Groningen voor 100 euro & een boete van naar schatting 80 euro omdat ie in z'n enthousiasme vergeten was de parkeermeter te vullen. Dure middag, maar wel de basics van iets nieuws geleerd. da´s altijd leuk. Misschien komt er ooit zo'n klein Chinees draaibankje, vast handig in de toekomst maar momenteel zit het er financieel even niet in.


9 juli 2019. Nieuw dashboard
Nieuw dashboard gezaagd uit de 1.5mm geanodiseerde aluminium plaat. Passen, meten, vijlen net zolang het perfect past. Alle tellers komen ditmaal in het dashboard zodat er geen middenconsole meer in de auto zit, daar zat Hildo met z'n lange stelten tegenaan. Twee rondzagen (gatenzaag) in 80mm (voor de toerenteller) en 52mm voor alle andere tellers. De huidige snelheidsmeter wordt vervangen door de 52mm GPS teller. Ook geen tellerkabel meer nodig en indicatorlampjes zitten er ook allemaal in, voor een 'cleaner' geheel. De kleur blijft zoals die is, geanodiseerd grijs, wat strakker overkomt dan het wat gezapige met rood leer beklede dashboard.

 
 
 Back to autoindex     Page 1     Page 2     Page 3     Page 4    Page 5    Onderhoud