Hildo's Westfield! (page 5)
Wordt het nog wat?

 Back to autoindex     Page 1     Page 2     Page 3     Page 4    Page 5    Onderhoud  

Langzaam maar zeker.

April 2019 is Hildo voor het laatst met de Westfield bezig geweest. Nu is het augustus 2021, en de auto loopt nog steeds niet. Maar nu pakt hij het weer op. De planning is dat de wagen nog dit jaar weer loopt.

 

Augustus 2021. Frank van FrankMXparts.com

Dit is de man die de vier Keihin FCR41 race carburateurs van de Westfield onderhanden neemt. Een carburateur specialist, en dan ook nog specifiek op het gebied van Keihin en Mikuni flat slide carburateurs. Een uitstervend ras in deze tijden waar injectie het op haast alle gebieden heeft overgenomen en electrificatie al duidelijk om de hoek kijkt.

 

Het summum op carburateurgebied... Flatslides zover het oog reikt.

 

Probleem? Versleten carburateurs op de Westfield

Bij flatslide carburateurs is de platte schuif voorzien van lagertjes. Bij de Westfield sloten de carburateurs niet meer onmiddellijk bij het loslaten van het gaspedaal, alleen bij hogere toerentallen. De motor zuigt dan hard en de schuiven moeten, ondanks dat ze tegen de carburateur huis worden aangezogen, soepel naar beneden gaan. Daarom zijn de schuiven voorzien van lagers. Hildo checkt alle carburateurs door met de vinger tegen de schuif drukken om het vacuüm te simuleren, Nummer drie blijkt niet meer soepel te lopen onder druk. Tijd voor een specialist. De lagers blijken uiteindelijk niet het probleem. Alle carburateurs zijn danig versleten en hebben last van overmatige speling die veroorzaakt wordt door het inslaan van de lagerwieltjes op de behuizing van de carburateur.

Prototype oplossing

Speling op de gasschuiven is een vaker voorkomend probleem en er is niets aan te doen... tot nu. Frank heeft door een CNC man speciale lager geleiding rails laten maken uit... geheim van de smid, het is geen nylon maar Hildo speculeert POM (Delrin) (Edit: Leo, die Hildo imiddels al jaren hier en daar van technische feiten op de hoogte stelt, denkt dat het materiaal geen POM maar PEEK is, ook wel polyetheretherketon genoemd. Het is een polymeer wat sterk, brandstofbestendig, slijtvast, maatvast tot 300 graden en nog veel meer is). De lagertjes op de schuiven kunt u zien als een soort van 'velgjes' op de gasschuif met een soort van bandjes erop. De 'bandjes' worden verwijderd. De lagertjes zelf lopen nu direct in de nieuwe lager-geleidingsrail, die zo het carburateurhuis wordt ingeschoven. Met dit nieuwe systeem heeft nog niemand gereden maar Hildo gelooft er wel in. Het materiaal is niet extreem hard, is wel erg slijtvast en heeft een breed temperatuurbereik, aldus Frank. Erg heet wordt een carburateur sowieso niet dus uitzetten of vastlopen zal wel meevallen denkt Hildo. Op zich liep de Westfield verder al best goed op deze carburateurs, nu kunnen ze vast weer tijden mee en klapperen ze vast minder!

 

24 november 2022. De Westfield rijdt weer!

Hildo is wat depressief, u kunt het zich misschien voorstellen want zijn partner Aaltje is op 12 augustus overleden aan kanker. Donkere dagen, kou en feestdagen als Sinterklaas, Kerstdagen. In je uppie zijn deze dagen anders. Aaltje's auto heeft hij geërft en is nu voor dagelijks gebruik. De Westfield is naar, uiteraard, HJ gegaan. Zijn grote hulp in barre tijden.

Wat heeft HJ gedaan dan?

Bedrading dashboard vervangen.

Meters gemonteerd en aangesloten.

Div. controlelampjes aangesloten en gemonteerd.

Contactslot gemonteerd.

Dashboard gemonteerd.

Carburateur lekkage verholpen.

Automatische variabele temperatuurschakelaar gemonteerd (voor radiateur fan).

Massaschakelaar gemonteerd.

Nieuwe bougies.

Nieuwe bougiekabels.

Compressie gemeten.

Achterremcilinders vervangen en ontlucht.

Versnellingspook aangepast.

Nieuwe gaskabel.

Koelvloeistof vervangen.

En, wat denkt Hildo?

Hildo denkt niet alleen maar weet zeker 'Dit had ik zelf nooit zelf kunnen doen'. Met name de bedrading was een chaos en HJ heeft het echt heel erg netjes gedaan en de inmiddels 30 jaar oude auto is, wat dat betreft, klaar voor weer een aantal decennia, of zolang Hildo nog in en uit de auto kan komen.

CO uitstoot

HJ krijgt de wagen niet door de APK want de CO uitstoot is veel te hoog. De auto loopt ook rijk, merkt Hildo wel. Nog rijker dan dat hij eerder al deed. Hoe dat kan is onduidelijk. HJ heeft hier geen zin in want dat wordt heel veel werk en met name erg duur. Hildo kan niet veel maar van carburateurs heeft hij wel een klein beetje verstand, dat scheelt.

 

 

 

 

 

 

 

18 juli 2021. En wat nu?

De Westfield bevindt zich op een point van 'no return'. Terwijl Hildo zit te peinzen over de volgende stap is Aaltje bezig met een mesje om wat siliconenkit weg te pulken wat tussen het raam en de auto zat, het is een echte 'kit' kar. De voorruit is er af, de ruitenwissers, ruitenwissermotoren, kachelaanjager en alle andere rommel onder het dashboard is verwijderd. Omdat de auto zomaar bleef staan en metertjes rare dingen aangaven heeft Hildo het dashboard eruit getrokken want de bedrading is een drama en dat moet anders. Maar een auto is geen motor en Hildo is in de voor hem onbekende elektriciteits-chaos gestrand. 

Probleem één: De carburateurs

Probleem voor probleem, eerst de carburateurs. Ze klapperen nogal en bij hoger toerental vallen de schuiven niet in één keer weer dicht als hij het gas loslaat. Dat is niet goed. Tijd voor een grondige controle door een specialist!

 

Gescheurde slide

Flinke scheur in één van de gasschuiven. Als er een stuk afbreekt wordt die de cilinder ingezogen en dan loopt het met de kleppen en cilinder vast niet goed af. Slecht perspectief dus voor 95 euro vervangen, en daarmee is duurdere motorschade voorkomen.

Betere kelk

Van de vier blauwe kelken is er al sinds Hildo de Westfield heeft eentje kapot. Geen gezicht en het oog wil ook wat. Frank heeft er nog eentje liggen, niet nieuw of perfect maar er mist geen groot stuk uit, Hildo mag 'm hebben voor niks. Dat is niets te duur.

 

8 augustus 2021. Niet schoongemaakte carburateurs

Het was eigenlijk de bedoeling dat MXparts Frank de carburateurs ook zou schoonmaken. De Westfield heeft al ruim 2 jaar niet gereden met de benzine van vandaag vreesde Hildo het ergste. Maar Hildo is niet al te duidelijk geweest waarschijnlijk. Evengoed lijkt het helemaal niet zo raar, de vlotterbakschroef is superschoon. Vlotterbakken zelf losdraaien wil niet want de imbusschroefjes hebben een maat die Hildo niet heeft. Het is niet metrisch en niet Amerikaans... vreemd. Maar ze lekken nu niet dus lekker laten zitten, meent Hildo.

 

4 mei 2022. Stand van zaken

In een laatste poging de ouderwetse 'Texalarm' startonderbreker en alarmsysteem met 'microwave' systeem uit de bedrading van de Westfield te verwijderen gaat Hildo nog even weer aan de gang. Maar dan, waar moet hij beginnnen te knippen? Het is allemaal even onduidelijk voor hem en Hildo laat het voor wat het is. Dit wordt niks.

 

24 november 2022. De oude bedrading

Dit is wat HJ weggehaald heeft en vervangen voor nieuw spul.

 

3 december 2022. Keihin FCR 41 flatslide carburateurs afstellen

Hildo heeft geen ervaring met deze speciale motorfiets race carburateurs. Ingewikkelde dingen met heel veel benzine en luchtsproeiers (en ook nog sproeier naalden en naaldsproeiers die ook weer in allerhand maten te krijgen zijn). Daarmee kan afstellen financieel behoorlijk uit de hand lopen. Maar hij weet wel wat een luchtmengselschroef, slow jet, naald en hoofdsproeier ongeveer doen. De hoofdsproeiermaat is hij alweer vergeten, iets van 165 dacht ie.

Afstellen

Lastig want deze carburateurs zitten over het algemeen niet op een auto, dus welke maten de goede zijn? Ook lijken Hildo de 4 stuks 41mm carbs een beetje groot voor een 2 liter automotor die maar weinig toeren draait, 6-7000 max, in verhouding tot een motorfiets. Onderin ligt een gebrek aan vacuum op de loer.

Slow jet

Dezelfde als de pilot van een Keihin CV carb van een Harley! Dat maakt het wat voordeliger voor Hildo want u weet waar hij werkt. Belangrijker is eerst die slow jet / pilot jet / stationair sproeier (bovenste foto links van de hoofdsproeier, niet te zien) en de luchtmengselstelschroef (onderste foto linker schroef onder de kelk). Er zit een 55 in en, carbs erop en eraf etc etc. en uiteindelijk zit Hildo op 40(!). Zelfs nog iets kleiner zou ook geen probleem zijn denkt hij maar de auto loopt ook nu alvast veel beter. De luchtmengsel schroef en de 'pilot fuel screw' (bovenste foto onder de hoofdsproeier), hij weet niet precies wat die doet (misschien lucht bijmengen voor de pilot jet?), allemaal 1 slag open gezet. Bij weinig belasting en tussen de 2 en 3 duizend toeren nog steeds wat rijk maar beter afstellen kan later. Een AFR meter (air/fuel ratio) lijkt Hildo wel wat als aanvulling op het dashboard, later, misschien. Maar een korte controle bij HJ en het CO probleem is voorlopig opgelost. De wagen kan voor de APK!

 

 

 

 
 Back